Ahad, 17 November 2013

PENYAPU SIAL

PENYAPU SIAL


sama sama rasis...sepadanlah utusan jamban dan sultan songsang....kah kah kah....!!!!

Posted: 17 Nov 2013 05:24 AM PST

Utusan Malaysia puji pendirian Sultan Selangor dalam isu Allah

Sultan Songsang menerima pujian daripada akhbar  jamban milik Umno, Utusan meloya  kerana pendiriannya yang tidak berkompromi membenarkan bukan Muslim di negeri tersebut merujuk Tuhan mereka dengan kalimah Allah.

Dalam kolum Awang Selamat menerusi edisi Ahad Utusan Meloya , Mingguan Meloya, tindakan Sultan Songsang  (gambar) dipertahankan kerana membuktikan peranannya dalam memelihara kesucian agama Islam.

"Sultan tidak diam diri dan teragak-agak untuk bertindak apabila kedudukan Islam terancam," kata Awang Selamat.

Awang Selamat juga menyifatkan gesaan Sultan Songsang  agar bukan Islam tidak merujuk kalimah Allah sebagai Tuhan adalah amaran kedua yang dikeluarkan pada tahun ini dan mesej yang cuba disampaikan adalah jelas dan terang.

"Ia sangat bermakna untuk semua Muslim dan Awang berharap tidak ada pihak yang cuba mengambil kesempatan terhadap titah Sultan demi menjaga keharmonian dalam negeri," katanya.

Awang juga memberi amaran supaya menghentikan sebarang provokasi melibatkan dalam isu kalimah Allah kerana kesabaran umat Islam juga mempunyai batasnya.

"Provokasi dijangka dalam pelbagai bentuk tetapi kesabaran umat Islam juga mempunyai batasnya.

"Awang berharap pihak berkuasa akan mengambil tindakan tegas dan pencegahan kerana isu ini sudah menjadi isu keselamatan. Jangan tunggu sehingga ia terlambat," katanya.

Rabu lalu, Sultan songsang mengarahkan supaya penggunaan kalimah Allah dalam`Bible' dan penerbitan Herald versi Bahasa Melayu dihentikan serta merta.

Baginda bertitah, ia bagi mengelak kekeliruan dalam kalangan umat Islam di Selangor khususnya dengan penggunaan kalimah Allah oleh penganut agama lain.

Sehubungan itu, baginda meminta rakyat Selangor supaya menghormati dan mematuhi keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor serta undang-undang berhubung penggunaan kalimah Allah.

"Ini kerana kalimah Allah bagi umat Islam adalah merujuk kepada Tuhan Yang Satu (Esa) seperti yang terdapat di dalam surah Al-Ikhlas," titah baginda menerusi kenyataan media yang dikeluarkan Setiausaha Dewan Diraja Selangor, Hanafisah Jais di sini.

Pada 14 Oktober lalu, Mahkamah Rayuan menghalang Gereja Katolik daripada menggunakan kalimah Allah dalam akhbar mingguan berbahasa Melayu Herald sebagai rujukan kepada Tuhan bagi agama Kristian.

Isu kalimah Allah bermula pada awal 2009 apabila Kementerian Dalam Negeri (KDN) membatalkan permit akhbar Herald menggunakan kalimah Allah merujuk kepada tuhan.

Tindakan tersebut menyebabkan gereja mengemukakan saman kepada kerajaan kerana melanggar hak dalam Perlembagaan.

Mahkamah Tinggi kemudian membenarkan semakan keputusan dan membatalkan pengharaman oleh KDN untuk menggunakan kalimah Allah oleh Herald.

Hakim turut menjelaskan gereja mempunyai hak dalam Perlembagaan untuk menggunakan kalimah Allah dalam akhbarnya kerana agama selain Islam boleh mengamalkannya secara aman dan harmoni.

Katanya, meskipun Islam adalah agama Persekutuan, ia tidak memberi kuasa kepada kerajaan menghalang gereja menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya

 

 

penyapu sial

 

 

siapa awang selamat nie....tukang angkat sampah ,penjilat taik atau penjilat burid rosmah...apa tarafnya dia nak bagi amaran kepada rakyat yang menyokong penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan islam dalam komuniti mereka...sape pulak sultan yang memandai mandai nak melarang rakyat bukan muslim di negerinya dari mengguna kalimah Allah dalam komunitinya...sebelum mengajar rakyat...ajar dulu anak kamu yang songsang...!!!

kat sabah dan sarawak tak de hal pun...janganlah nak double standarad ...apa beza sabah dan sarawak dengan semenanjung...kat indon bersepah kalimah Allah di gunakan di gereja...kenapa awang selamat dan sultan songsang tak melalak kat depa tu...ada berani ka...isu bukan apa pasal politik nak tipu umat islam dan menindas bukan bukan islam itu ajer...

kalau nak pertahan kalimak Allah....pertahan dulu HUDUD ALLAH SWT.....baru betul....kalau sajer nak pertahan hanya kalimah Allah ...pergi mampos lah dengan lu semua....!!!!

Rakyat Borneo perlu sedar keangkuhan UmnO

Posted: 17 Nov 2013 04:56 AM PST

Susulan ketakpuashatian yang diluahkan Tan Sri Dr James Masing hari ini, kita  menggesa Menteri Pembangunan Tanah Sarawak itu menyedari wajah sebenar sikap Umno terhadap layanan kepada negeri-negeri Borneo tersebut.

Masing hari ini menuduh pemimpin muda di peringkat Persekutuan daripada Umno menimbulkan kekecohan di antara Putrajaya dan kerajaan negeri Sarawak.

Serangan mengejut ini terhadap pemimpin Umno menunjukkan rakyat Sabah dan Sarawak sudah sedar mereka tidak dilayan dengan penghormatan tetapi  sememangnya  telah dieksploitasikan..

Perkara tersebut bukanlah yang baru dilakukan oleh Umno, sebaliknya polisi yang ekstrem dan ideologi perkauman mereka menjadi puncanya.

Masing tersalah dalam menyalahkah pemimpin muda Umno tersebut kerana kurang memahami Perjanjian Malaysia dan bagaimana Malaysia dibentuk.

Sebaliknya polisi ekstrem dan ideologi Umno yang perkauman adalah  menyebabkan Umno menjadi tuan manakala yang lain perlu mengikutnya sehingga menimbulkan pergeseran bukan sahaja antara Sabah dan Sarawak tetapi juga kepada semua rakyat yang bukan Melayu dan bukan Islam..

Kesediaan rakyat negeri Borneo tersebut untuk membantu mereka menyedarkan keangkuhan Umno bahawa Sabah dan Sarawak juga layak menerima layanan yang adil.

Pemimpin Sabah dan Sarawak wajar  menyedarkan keangkuhan Umno dengan memastikan status Sabah dan Sarawak  di layan sama adil dengan dengan rakyat Malaysia di semenanjung.

Bukannya dengan melayan sama seperti tuan ketika pemerintahan penjajah British lalu..Rakyat negeri tersebut wajar  di tawarkan  peningkatan royalti minyak dan gas daripada 5% kepada 20%.

Masing hari ini dilaporkan berkata pemimpin Barisan Nasional (BN) sama ada dari Semenanjung, Sabah atau Sarawak perlu membincangkan isu "secara berhemah dengan sensitiviti secara adil bukannya bos dan anak buah".

Perlu ada semangat persefahaman. Jika pemimpin kita tidak memahami Perjanjian Malaysia, maka kekhuatiran bapa pembentukan Malaysia, Tun Jugah Barieng akan berlaku..

Kritikan itu berhubung dengan semakan perjanjian berkenaan namun mengingatkan terma dan perjanjian pembentukan Malaysia dan menghormatinya.

Pertelingkahan berkenaan,nampaknya  akan menghancurkan peluang BN dalam pilihan raya negeri.

Mandat kerajaan Sarawak sekarang akan tamat pada 2016.

Rabu lalu Parlimen menolak usul tergempar Ahli Parlimen Penampang, Darrel Leiking dari PKR, untuk menyemak perjanjian ke-18 dan ke-20.

Timbalan Speaker Ismail Mohamed bagaimanapun menolaknya kerana tidak menganggap ia satu keperluan

 

 

penyapu sial

 

 

Rakyat Sabah dan Sarawak wajar bersatu; Dengan Panggilan ''Rakyat Borneo'' sahaja sama seperti di Malaya; mereka hanya menyebut "Semenanjung Malaysia" dan tidakpun di sebut negeri satu persatu. Mereka memanggil sebagai rakyat Sabah, atau rakyat Sarawak sahaja tanpa sebut Malaysia di ujungnya, seola-olah negeri borneo ini jajahan Malaya.

Lagipun Borneo Malaysia keluasannya lebih besar dari Malaya. Ataupun sebut sahaja sebagai MALAYSIA TIMUR, untuk merujuk kepada (SABAH, SARAWAK) dan MALAYSIA BARAT untuk merujuk kepada MALAYA. Menyentuh tentang Perjanjian penubuhan Malaysia yang berasakan EQUAL PARTNERS, sepatutnya Hasil Pendapatan Kerajaan Pusat di bahagi SAMA-RATA (Equal Shares) oleh 3 buah Negara bersekutu ia itu (Sabah - Sarawak - Malaya sahaj.) Sebab hanya 4 Kerajaan sahaj yang menurunkan tandatangan dalam perjanjian Penubuhan Malaysia termasuk Singapura yang telah keluar/di singkir dari Malaysia. Rakyat MALAYSIA TIMUR harus berfikir meluaskan Minda di luar kotak 4 segi.

apa yg kita  perhatikan sama ada sebelum atau selepas setiap PRU,parti2 politik dari malaya hanya sibuk utk menentukan jumlah peratuh hasil minyak utk diberikan kepada wilayah2 Borneo..sepatutnya wilayah2 Borneo yg tentukan berapa yg perlu diberikan kpd Malaysia,bukan Malaya sebab ini hasil bumi wilayah2 Borneo sendiri

Tiada ulasan: