Ahad, 24 November 2013

Biaqpila

Biaqpila


MAMPUKAH DUNIA MILIKI SISTEM WIFI DALAM AIR?

Posted: 24 Nov 2013 05:04 AM PST




NEW YORK – Sekumpulan penyelidik telah menjalankan ujian teknologi 'wi-fi dalam air' di sebuah tasik bagi menjayakan projek kemudahan 'internet laut dalam'.

Kajian berkenaan dijalankan penyelidik University of Buffalo bagi mengesan tsunami dengan sistem amaran yang lebih dipercayai.

Mereka juga berhasrat sistem berkenaan akan menjadi standard kepada komunikasi dalam air, bagi membolehkan interaksi serta perkongsian data yang lebih mudah.

Berbeza dengan wi-fi biasa yang menggunakan gelombang radio, teknologi ini menggunakan gelombang bunyi bagi menghubungkan peranti dengan internet.

Gelombang radio mampu menembusi air namun ia berdepan masalah dari segi luas kawasan liputan dan kestabilan yang terhad.

Gelombang radio juga merupakan pilihan yang lebih baik kerana ia memang digunakan secara semula jadi oleh hidupan laut termasuk ikan paus dan ikan lumba-lumba.

Komunikasi tanpa wayar di dalam air bukanlah sesuatu yang mustahil, namun pengguna berdepan masalah kerana menggunakan sistem komunikasi yang berbeza-beza.

Sebagai contoh, Pentadbiran Laut dan Atmosfera Amerika Syarikat (AS) menggunakan gelombang akustik bagi menghantar data dari pengesan tsunami di dasar laut ke sistem boya yang diletakkan di permukaan laut.

Bagaimanapun, ekoran perbezaan infrastruktur, data berkenaan tidak dapat dikongsi dengan pantas bersama maklumat lain yang dikumpulkan oleh Tentera Laut AS.



LAWAK AHAD: NAFSU BANDUAN

Posted: 23 Nov 2013 05:00 PM PST



Seorang banduan yang telah dipenjara selama 20 tahun dapat melepaskan diri dan lari sehingga sebuah kampung. Dia menceroboh sebuah rumah sepasang suami isteri muda.

Niat banduan untuk mencuri wang berubah selepas melihat sepasang suami isteri sedang enak tidur. Dia arahkan si suami turun dari katil dan mengikatnya pada kerusi. Banduan kemudian mengikat si isteri pada katil sambil mencium leher dan tiba-tiba bergegas ke bilik air.

Sedang banduan di bilik air,si suami sempat berbisik kepada isteri. "Mama, papa rasa banduan tu jahat. Tengok baju dia, mungkin dah lama dipenjara, lama tak dapat pompuan.  Tengok cara dia cium leher mama tadi.. Mama, kalau dia naak rogol mama jangan la melawan, bagi dia puas. Papa takut dia bunuh kita nanti. Mama bertahan la ya, I love u mama".

Si isteri menggeleng kepala lemah sambil bebisik "Papa, dia tak cium leher mama tadi, dia bisik dia gay, papa seksi. Dia tanya mana losyen, mama cakap kat bilik air. Papa bertahan la ya, mama sayang papa jugak".

Tiada ulasan: