Ahad, 24 November 2013

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Harga Petrol RON 95 turun 11 sen... Tapi....

Posted: 24 Nov 2013 08:05 AM PST


Mungkin inilah maksudnya 'Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan' oleh Kerajaan Barisan Nasional pimpinan DS Najib Tun Razak..

Rakyat sekali lagi menjadi pilihan untuk menanggung beban untuk membolehkan pencapaian Kerajaan Barisan Nasional dalam mengurangkan defisit negara akibat dari urus tadbir ekonomi yang menghasilkan peningkatan hutang negara yang semakin menggunung.

Sebelum PRU13 yang lalu seorang Menteri telah berkata harga petrol RON95 tidak boleh diturunkan sewenang-wenangnya walaupun harga bahan itu menunjukkan aliran menurun di pasaran dunia.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan ketika itu, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata RON95 adalah bahan bakar bersubsidi. Kerajaan perlu mengkaji dan mengambil kira pelbagai faktor sebelum membuat sebarang keputusan.

"Bagaimanapun, kerajaan tidak boleh menurunkan RON 95 seiring dengan penurunan harga minyak global dan kami hanya dapat berbuat demikian sekiranya tanggungan subsidi oleh kerajaan mencapai tahap kosong," katanya

Dalam pada itu, Ismail Sabri berkata, kerajaan mampu menurunkan harga RON97 seiring penurunan harga minyak dunia.

Katanya, RON97 tidak disubsidi tetapi ditetapkan secara apungan terkawal dengan harga bulanannya diubah mengikut harga pasaran dunia.

"Pengiraan kami bukan berdasarkan harga minyak mentah, tetapi juga mengambil kira minyak diproses serta kos seperti tukaran mata wang, pengangkutan serta margin stesen minyak," katanya.


...Mulai 14 November lalu Petrol RON 97 yang telah diapungkan harga pasaran semasanya mengikut harga pasaran dunia telah diturunkan harga jualannya sebanyak 10sen menjadikan harga jualannya RM2.75/ Liter.

Dengan itu ramailah yang berharap agar harga bagi RON 95 yang menjadi pilihan golongan berpendapatan rendah dan serdahana juga diturunkan oleh kerajaan kerana harga minyak dunia telah turun..

Tetapi ramai yang tidak menyedari bahawa harga pasaran bagi RON 95 pada masa ini telah diturunkan RM2.62 bagi setiap liter dari RM2.73 bagi setiap liter.

Dan aku sendiripun tidak menyedarinya, hinggalah seorang sahabat menghantar pesanan..

Assalam tuan.

Cuba tgk rege minyak ron95 dah turun rm2.62 dr rm2.75. Ari tu subsidi rm0.65, la ni subsidi rm0.52. So, harga jual masih sama rm2.10. Diaorg kurang subsidi rm 0.13 x de org cerita pun. Nanti isi minyak cuba tgk kat kertas yg diaorg dok tampal di pump tu. Td sy x sempat nak amik gambo kat stesen shell.

Beberapa hari kemudian beliau telah mengirimkan gambar di bawah ini yang menurutnya telah dirakamkan disebuah stesen minyak di Kuantan..


Bagi memastikan kesahehan aku singgah di dua stesen minyak untuk lebih pasti.. ini gambar di Petron, Juru.


Dan ini pula apa yang tertera di sebuah stesen Petronas di Ipoh, Perak.

Memang benar harga bagi Petrol RON95 telah diturunkan dari RM2.73/Liter(gambar bawah) menjadi RM2.62/Liter (gambar atas) dan ianya membuktikan kenyataan Menteri di atas kononnya kerajaan tidak boleh menurunkan harga RON 95 seiring dengan penurunan harga minyak global adalah auta semata-mata.


Tetapi untuk mengelakkan penurunan harga RON95 itu dinikmati oleh rakyat jelata (Macai UMNO dikecualikan) Kerajaan Barisan Nasional telah bertindak mengurangkan subsidi sebanyak 11 sen bagi membolehkan harga RON95 kekal seperti sedia ada..

Subsidi Kerajaan yang dulunya RM0.63 telah dikurangkan lagi 11 sen menjadi RM0.52..

Jika benar rakyat yang didahulukan sepatutnya subsidi itu dikekalkan... bukannya subsidi dipotong secara diam-diam...

Biarkan rakyat yang semakin terbeban dengan tekanan ekonomi ini yang menyerap penurunan tersebut bukannya Kerajaan

Mungkin kerana 'Rakyat didahulukan' maka rakyat yang dipilih untuk menanggung beban (Macai UMNO dikecualikan) akibat dari kegagalan urustadbir ekonomi negara dengan baik..

Macai UMNO dikecualikan bermaksud sebarang kenaikkan harga ini tidak melibatkan macai-macai UMNO kerana khabarnya Kad keahlian UMNO yang mereka miliki membolehkan mereka membayar harga minyak lebih murah..

Najib anggap rakyat yang elak bayar cukai sebagai Pengkhianat Negara.

Posted: 24 Nov 2013 05:14 AM PST


Hari ni Najib kata rakyat yang elak bayar cukai dianggap sebagai pengkhianat negara.. kerana katanya bayar cukai adalah satu daripada semangat patriotisme.

Jika rakyat tak bayar cukai dianggap sebagai pengkhianat.. gelaran apa agaknya yang sesuai buat pemimpin yang boros membelanjakan wang cukai yang dikutip dari rakyat itu?

Tidakkah lebih dari pengkhianat jika seseorang pemimpin yang diamanahkan untuk mentadbir negara dengan sebaik mungkin, membazir tak tentu hala?.. menggunakan harta negara yang dibiayai dengan wang cukai dari rakyat itu seolah-olah mak bapak dia yang punya?

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata mereka yang mengelak daripada membayar cukai boleh dianggap melakukan pengkhianatan kepada negara.

Ini kerana, katanya kewajipan membayar cukai merupakan satu daripada semangat patriotisme terhadap negara.

"Definisi patriotisme dalam negara kita ialah apabila kita melunaskan tanggungjawab kepada negara untuk kebaikan negara dan rakyat.

"Bila bayar cukai kita tolong rakyat, kita tanamkan semangat ini, dengan ini negara kita akan lebih berjaya," katanya ketika merasmikan Seminar Pemerkasaan Ekonomi Nasional (Pena) di Masjid Wilayah Persekutuan di sini, Ahad.

Turut hadir Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan yang juga Pengerusi Sekretariat Pena.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata sudah tiba masanya kerajaan memperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang akan dilaksanakan mulai 1 April 2015 kerana ia adalah untuk kebaikan rakyat dan masa depan negara.

"Kebaikannya ialah kita akan mempunyai sumber kewangan dan hasil yang lebih kukuh untuk memacu pembangunan negara dan rakyat akan lebih bahagia kerana berdasarkan sumberlah, negara akan menjadi maju," katanya.

Beliau berkata dalam menuju ke arah negara maju pada 2020, Malaysia perlu mempunyai sumber tambahan bagi menampung segala keperluan negara terutamanya dalam membangunkan kemudahan infrastruktur.

"Kalau kita lihat perjalanan negara kita, cuba kita bayangkan dalam sejenak bagaimana hala tuju perkembangan negara kita, dalam keadaan sebuah negara di mana kampung-kampung tradisional, bandar-bandar kecil bertukar wajah.

"Kita nak jalan raya baharu, sekolah dan universiti yang baharu dan ini memerlukan peruntukan yang lebih, jadi kita tidak boleh tidak ada hasil, kalau tidak siapa hendak bayar semua ini.

"Pilihannya adalah dengan membuat pinjaman, tetapi kalau asyik pinjam apa akan jadi, tidak terbayar kita, rating negara kita akan menurun, kita akan muflis, semua rakyat susah, kita tidak boleh uruskan negara macam ini," katanya.

Najib turut membidas pembangkang yang menjanjikan pelbagai perkara termasuklah ada ketikanya menentang pelaksanaan GST tetapi kemudian menyokongnya kembali dengan syarat ia dilaksanakan setelah kerajaan menutup semua ketirisan.

"Kita tadbir negara mestilah ada 'sense of responsibility', kita akui mungkin ada ketirisan tetapi kita mempunyai iltizam untuk memperbetulkan sebab itu kita bentangkan secara umum Laporan Audit, mana ada negara yang sempurna," katanya.

Mengenai agenda pemerkasaan Bumiputera, beliau berkata ia menjadi agenda nasional bagi memastikan kelompok Bumiputera dapat berkongsi kekayaan negara secara adil dan saksama.

Seminar sehari yang dianjurkan Sekretariat Pena itu bertujuan memberi kefahaman dan penerangan mengenai GST, intipati Bajet 2014 dan agenda pemerkasaan Bumiputera. - BERNAMA

Dalam hal patriotisma pula.. Patriotikkah seorang pemimpin yang membiarkan pulau Batu Putih dan Tanah milik KTM terlepas dan dikuasai oleh Singapura?

Patriotikkah kita jika membenarkan warga asing memiliki kad pengenalan hanya kerana mahu menjaga kepentingan politik kita?

Mat Sabu menang.. Utusan sakit hati..

Posted: 24 Nov 2013 12:00 AM PST


Kejayaan Mohamad Sabu (gambar) mempertahankan jawatan Timbalan Presiden PAS digambarkan akhbar milik Umno, Utusan Malaysia sebagai kemenangan kepada PKR dan DAP, dalam usaha akhbar berbahasa Melayu itu untuk melemahkan sokongan orang-orang Melayu terhadap parti Islam itu.

Kolumnis Awang Selamat dalam tulisannya di edisi Ahad akhbar itu Mingguan Malaysia, secara sinisnya mengucapkan tahniah kepada Mohamad yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu.

"Pihak yang paling bersorak dengan kejayaan Mat Sabu sudah tentu DAP dan PKR.

"Ketika keputusan belum diumumkan, seorang pemimpin kanan DAP dengan teruja menerusi laman sosial, mengucapkan syabas kepada beliau," tulis Awang Selamat yang merupakan nama samaran kepada pasukan pengarang Utusan Malaysia hari ini dalam artikel bertajuk, "Tanda aras PAS" tanpa menamakan pemimpin DAP itu.

Menurut Awang Selamat lagi, ramai pemimpin PAS yang pro DAP seperti Mohamad berjaya menang atau mempertahankan jawatan mereka dalam Muktamar ke-59 itu.

"Selagi Mat Sabu membayangi kepimpinan PAS, selagi itu harapan DAP mekar," tulisnya lagi.

"Semoga ahli-ahli PAS juga tanpa ragu boleh berbangga dengan keputusan itu." Menurut Awang Selamat, walaupun sebahagian perwakilan terkilan kerana imej Mohamad yang dilihat tidak sesuai sebagai pemimpin nombor dua dan pernah terbabit dalam isu moral, harapan mereka untuk melakukan pembetulan tidak menjadi kenyataan.

"Suatu hari kelak beliau bakal menerajui parti itu sebagai presiden pula. Sekali lagi, usah ragu kerana itulah tanda aras dalam PAS," tulis Awang Selamat membuat spekulasi Mohamad mungkin akan menggantikan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang satu hari nanti.

"Dengan Presiden PAS, Hadi Awang yang dilihat suka mengambil jalan selamat menjaga kedudukannya dan Mat Sabu yang dibajai oleh DAP dan PKR, Awang tidak nampak kepimpinan PAS dapat dibersihkan daripada pengaruh sekutu pakatan."

Menjelang Muktamar PAS ke-59, Umno, badan bukan kerajaan (NGO) pro kerajaan dan akhbar-akhbar arus perdana berbahasa Melayu seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian terus "berkempen" bagi memastikan golongan ulama memenangi jawatan yang mereka tandingi pada pemilihan kali ini.

Akan tetapi ini mengecewakan mereka apabila Mohamad dan 18 orang lagi golongan profesional berjaya mengekalkan jawatan Ahli Jawatankuasa Kerja (AJK) PAS Pusat yang mereka sandang.

Dalam keputusan pemilihan PAS yang diumumkan oleh Asmuni Awi semalam, Mohamad mendapat 588 undi manakala Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah hanya mendapat 490 undi.

Ini menjadikan Mohamad menang dengan majoriti 98 undi ~ The Malaysian Insider

Metallica korang bantah.. Tapi kumpulan rock tah apa apa ni boleh lah pulak PAS adakan?

Posted: 23 Nov 2013 06:48 PM PST


Suatu ketika yang lalu... Bilamana sebuah kumpulan rock dari Amerika Syarikat, Metallica akan mumbuat persembahan buat pertama kalinya di negara ini.. sebuah Dewan Pemuda sebuah parti politik telah membantahnya..

Kata Setiausahanya, bantahan mereka tidak bermakna dewan itu menghalang hiburan, sebaliknya mereka menyokongnya "namun biarlah ia sesuai dengan budaya dan norma masyarakat" di negara ini.

"Budaya rock atau thrash metal yang membawa lagu-lagu keras dilihat agak keterlaluan kepada masyarakat khususnya umat Islam. Budaya apakah yang ingin kita terapkan kepada anak-anak muda dengan lagu-lagu rock yang keras seperti Metallica?

"Apakah nilai dan budaya positif yang ingin dipupuk hasil dari penganjuran konsert ini. Sebaiknya kerajaan prihatin terhadap penganjuran sesuatu konsert itu," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata penganjuran sesuatu program hiburan perlu dilihat dan dinilai mengikut kesesuaian tarikh, latar belakang artis yang diundang, konsep lagu, serta sejauh mana artis itu menjadi ikon dan mampu mencerminkan budaya positif kepada masyarakat.

"Sebaiknya dalam situasi dan urutan peristiwa dunia yang melanda seperti tragedi pembunuhan umat Islam di Mesir dan Syria, kerajaan mengambil langkah prihatin dengan mengelakkan program hiburan yang melalaikan masyarakat khususnya umat Islam.

"Masyarakat seharusnya disedarkan tentang isu-isu yang berlaku di samping menghulurkan sumbangan mahupun doa agar kesejahteraan ummah terjamin," katanya.

Sehubungan itu, kata beliau lagi sebagai usaha memberikan kesedaran kepada para penonton yang akan membanjiri stadium itu, Pemuda dari sebuah parti politik itu akan mengadakan ekspedisi dakwah semasa konsert itu dijalankan.

"Program jelajah ini dijangka akan bermula pada pukul 6 petang di perkarangan Stadium Merdeka. Dewan tersebut juga mempelawa anak-anak muda untuk bersama menyertai ekspedisi Dakwah ini," katanya...

Bagaimanapun akhirnya terbukti.. 'Orang lain buat, tak boleh... depa buat boleh.".. konsert "Gig Green Zone" pada malam Karnival PAS For All di Stadium Malawati, Shah Alam semalam telah menampilkan kumpulan heavy metal 'Heart Attack ..



Pinjam ayat dia. Budaya rock atau thrash metal yang membawa lagu-lagu keras dilihat agak keterlaluan kepada masyarakat khususnya umat Islam. Budaya apakah yang ingin kita terapkan kepada anak-anak muda dengan lagu-lagu rock yang keras oleh Heart Attack ini?

"Apapun alasannya, konsert sempena Muktamar PAS yang menampilkan kumpulan rock berambut panjang dan menyanyi sambil terkinja-kinja amat tidak sesuai dan saya membantahnya. Urusetia yang mengaturkan konsert seperti ini wajar ditegur dengan tegas agar memahami erti keterbukaan yang di bawa oleh PAS. Jangan sampai prinsip Islam yang didokong tercemar dek kerana sesetengah individu yang tidak faham....tak perlulah mengambil pendekatan sekular dalam menarik golongan muda!", 

Kata seorang pemimpin PAS dari Pahang yang turut hadir ke Muktamar PAS Ke-59..

Penjelasan Pengerusi Lajnah Kebudayaan dan Kesenian PAS, Dr Muhaimin Sulam mengenai perkara ini,

PAS sudah kerap kali menganjurkan konsert bagi menarik anak muda.

Namun katanya, mungkin ada ahli PAS yang 'terkejut' dengan program sedemikian yang disifatkan sebagai 'keras'.

"PAS bukan baru sekali menganjurkan konsert melibatkan artis-artis namun pertama kali diadakan menjelang muktamar dan mungkin ada yang terkejut dengan perkara 'baru' sebegini," kata beliau pada sidang media di Stadium Malawati petang kelmarin...

Jangan sampai "matlamat menghalalkan cara" akibat terlalu mengambil kira selera orang muda.

PAS perlu bermuhasabah dan tidak terpedaya dengan permintaan pihak-pihak tertentu yang sengaja mahu menjatuhkan imej parti itu.

Lebih baik diadakan konsert yang melibatkan artis-artis yang sudah bersama Pakatan Rakyat seperti Aishah, Dayangku Intan dan ramai lagi daripada membenarkan aktiviti terkinja-kinja seperti itu.

Jika ahli kumpulan berkenaan memakai imej Islamik mungkin tidak menjadi masalah sangat, namun, tindakan dan aksi yang ditonjolkan sambil terpampang gambar Presiden TG Hj. Abd Hadi Awang dan Murysidul Am PAS TG Nik Abd Aziz Nik Mat amatlah mendukacitakan dan jelas tidak wajar.

Semoga PAS mengambil pengajaran atas kesilapan yang berlaku ini. Jika ia program Pakatan Rakyat mungkin boleh dimaafkan, namun ini adalah program Parti Islam SeMalaysia (PAS) sendiri..

Tiada ulasan: