Jumaat, 22 November 2013

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Salleh Man nak jadi ahli DAP atau PKR? tanya Hafiz Nordin

Posted: 22 Nov 2013 06:31 AM PST


Penafian Pesuruhjaya Pas negeri, Datuk Mohd Salleh Man bahawa wujudnya campur tangan DAP dan PKR dalam urusan pentadbiran hal ehwal agama Islam di negeri itu, dianggap sebagai satu tamparan kepada anggota akar umbi.

Aktivis Pas, Mohamed Hafiz Mohamed Nordin berkata tindakan Pesuruhjaya Pas itu pelik dan menongkah arus serta boleh diibaratkan sebagai 'memukul' anggota Pas dari belakang yang sebelum ini menyuarakan pendirian mereka demi maruah dan masa depan parti itu.

"Apa sebenarnya niat Mohd Salleh mengeluarkan kenyataan yang bercanggah? Perkara yang dibangkitkan dalam sidang akhbar oleh Timbalan Pesuruhjaya Pas, Muhammad Fauzi Yusoff merupakan suara ahli akar umbi Pas negeri dalam mesyuarat cawangan pada 14 November lalu.

"Mengapa beliau mempertahankan mereka (DAP dan PKR) dan adakah kerana mahu jadi ahli parti itu? Bagi saya penafian yang dibuat tidak bermaruah," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Mohamed Hafiz berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Mohd Salleh semalam yang menafikan wujudnya kemelut yang melanda Pas dengan pentadbiran kerajaan negeri, malah akan mengkaji secara teknikal untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap media yang melaporkan perkara berkenaan.

Mohamed Hafiz berkata penafian itu juga menunjukkan Mohd Salleh yang juga Adun Permatang Pasir, telah melanggar disiplin parti kerana telah membuat kenyataan mengelirukan.

"Selama ini beliau bercakap tentang disiplin, tetapi saya berasa pelik kenapa sanggup menafikan pendapat, suara akar umbi dan pendirian Pas negeri," katanya.

Sementara itu, bekas Timbalan Pesuruhjaya Pas negeri, Mohamed Nordin Mohd Nor berkata parti itu tidak akan dipinggirkan jika mereka tidak bekerjasama dengan DAP dan PKR.

"Kerjasama sekarang ini telah merosakkan perjuangan Islam yang dibawa Pas selama ini. Yang lebih membimbingkan ialah kini Pas dirosakkan dari dalam.

"Kita lihat sekarang, hanya berapa orang sahaja ulama yang berada dalam kepimpinan Pas Pusat, sedangkan yang lain merupakan individu atau pemimpin yang telah diatur dan mahu meneruskan agenda pihak tertentu dari luar parti," tambahnya. - Bernama

Isu K-Pop : Penjelasan Penuh Shabery Cheek

Posted: 21 Nov 2013 04:30 PM PST


Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar mempertahankan pembayaran RM1.6 juta kepada artis K-pop sempena sambutan Hari Belia Kebangsaan tahun lalu sebagai pengiktirafan kerajaan kepada golongan belia.

Khairy berkata, langkah tersebut adalah manifestasi penghargaan kerajaan kepada belia terhadap sokongan mereka dalam proses pembangunan negara.

"Persembahan penyanyi dari Korea iaitu K-pop ialah satu trend dan tarikan kepada belia masa kini terutama dalam menarik golongan belia daripada pelbagai latar belakang.

"Jika dilihat dari sudut positif, perkara tersebut juga satu pengiktirafan kerajaan khususnya kepada golongan belia betapa kerajaan mengambil berat akan minat mereka," kata Khairy di Dewan Rakyat pada 14 November lalu.. sepenuhnya sila baca di SINI

Berikut adalah penjelasan oleh Shabery Cheek..

KUALA LUMPUR 21 Nov - Sistem penajaan secara tunai yang telah diterima kerajaan semasa Festival Hari Belia 2012 sudah cukup menampung pembelanjaan ketiga-tiga artis Korea Pop (K-Pop) yang bernilai RM1.6 juta pada tahun lalu.
Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Shabery Cheek yang juga merupakan bekas Menteri Belia dan Sukan berkata ketiga-tiga artis K-Pop yang hadir membuat persembahan konsert pada Festival Belia 2012 pada tahun lalu bernilai RM900,000 jauh lebih murah berbanding harga pasaran.
"Bayaran untuk sekumpulan artis K-Pop tersebut merupakan bayaran yang lebih murah berbanding harga pasaran sebenar untuk artis K-Pop memandangkan ketiga-tiga artis K-Pop menganggap pengunjung yang hadir pada Hari Belia tidak dikenakan bayaran tiket untuk memasuki konsert tersebut.
"Tiga kumpulan (K-Pop) tersebut merupakan yang paling popular di Korea pada waktu itu dengan meminta sebanyak USD100,000 untuk satu kumpulan," kepada pemberita ketika membuat sidang media di Lobi Parlimen selepas memenemui Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) bagi memberi penjelasan berhubung bayaran itu yang dibangkitkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2012, di bilik jawatankuasa itu di Parlimen, di sini.
Tambahnya, perbelanjaan sebanyak RM1.6 juta merupakan perbelanjaan sampingan yang telah dibayar oleh pembekal tempatan.
"Yang disebut sebanyak RM1.6 juta itu merupakan sampingan seperti cukai, pembayaran hotel.. pengangkutan, keselamatan, makanan dan sebagainya yang dibayar oleh pembekal tempatan," ujarnya.
Jelasnya,kerajaan hanya mendahului perbelanjaan sebanyak RM900,000 untuk menempah ketiga-tiga artis berkenaan yang telah dikembalikan dengan penajaan dari pelbagai bentuk yang telah diterima kembali oleh kerajaan.
"Kerajaan hanya mendahulukan bayaran. Sedangkan kita mendapat tajaan dari segi tunai pada waktu tersebut akhirnya bernilai RM2.3 juta.
"Bayaran awal yang kita buat sebanyak RM900 ribu sebenarnya sudah cukup ditampung oleh (penajaan) tunai," katanya.
Menurutnya, kejayaan pada Festival Hari Belia 2012 berjaya menarik pihak penaja dalam perbagai bentuk tajaan yang telah diterima oleh kerajaan.
"Kita mesti melihat kejayaan hari belia telah melibatkan penyertaan pihak swasta yang memberikan nilai kira-kira RM26 juta pada waktu tersebut.
"Ada juga yang memberikan tajaan dari segi 'In Kind' berupa air, sim kad, t-shirt dan sebagainya yang bernilai RM1.9 juta. Ada juga yang memberikan secara tunai bernilai RM2.3 juta yang mana ia diberikan secara beransur-ansur," katanya.
Sebelum itu, PAC melahirkan rasa berpuas hati dengan penjelasan yang telah diberikan oleh Shabery pada hari ini berhubung perbelanjaan semasa sambutan Festival Belia Negara 2012.
Pengerusinya, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, penjelasan pada kali ini mendapati tiada sebarang salah laku atau pelanggaran prosedur yang telah dibuat oleh Shabery Cheek yang juga merupakan Bekas Menteri Belia dan Sukan sebelum ini termasuklan konsert tiga kumpulan K-Pop.
"Beliau telah memberikan penjelasan secara keseluruhan mengenai dasar dan proses hari belia pada tahun lepas dan beliau juga telah memberikan penjelasan mengenai isu k-pop yang telah menjadi tumpuan di media.
"Saya rasa jawapan yang telah diberikan oleh beliau itu telah memuaskan hati jawatankuasa," katanya ~ RakyatNews

Siapa yang korang percaya?.. Shabery Cheek atau laporan audit yang dijalankan berdasarkan segala dokumen yang berkaitan?

Tiada ulasan: