Sabtu, 16 November 2013

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Saya tidak pernah minta PAS dibatalkan pendaftaran – Karpal Singh

Posted: 16 Nov 2013 03:08 AM PST

Ramai yang marahkan Karpal kerana dituduh buat kenyataan kononnya beliau mahu pendaftaran parti Islam itu dibatalkan.

 Mereka mahu Karpal memohon maaf. Ini  termasuklah PJ Kedah, Mahfuz Omar dan terbaru ialah Raja Ahmad Iskandar al-Hiss yang mendakwa telah memperolehi rakaman 24 minit sidang akhbar tersebut.Rujuk  di sini

 Sebelum itu, Lim Kit Siang telah memberi respon yang segera untuk mengingatkan kita semua supaya  Jaga-jaga, ada usaha untuk hancurkan kesepaduan Pakatan Rakyat. Karpal tidak menyeru supaya batalkan pendaftaran PAS. 
 Berikut adalah penafian Karpal :
 KUALA LUMPUR, 8 NOVEMBER: Pengerusi Kebangsaan DAP, Karpal Singh hari ini menyanggah laporan beberapa media yang memutarkan belit kenyataannya Selasa lalu dengan mendakwa kononnya beliau meminta PAS dibatalkan pendaftaran.
 Karpal berkata, beliau tidak pernah langsung menyeru supaya PAS dibatalkan pendaftaran malah menekankan bahawa parti itu telah sedar keperluan berbilang kaum dengan mewujudkan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP), sekaligus berbeza dengan UMNO, MCA dan MIC yang jelas merupakan parti rasis serta perlu dibatalkan.
 "Saya agak terkejut dengan serangan dilakukan oleh beberapa pemerhati politik, mereka yang kononnya ahli akademik dan para pengulas tertentu terhadap kenyataan berkenaan parti dan badan profesional yang ditubuhkan dengan garis perkauman harus membuka pintu kepada semua kaum atau dibatalkan pendaftarannya.
 "Benar, saya telah menyatakan bahawa parti politik dan badan profesional berdasarkan kaum yang malang sekali termasuk PAS, sepatutnya membuka pintu kepada kaum lain; akan tetapi saya lekas menambah bahawa PAS sudah memperakui keperluan berbilang kaum dengan mewujudkan sayap penyokong bukan beragama Islam.
 "Saya tidak langsung menyeru supaya PAS dibatalkan pendaftarannya di dalam sidang media itu. PAS seharusnya sudah boleh menunjukkan keikhlasannya dengan menjadikan DHPP sebagai ahli penuh parti. Jauh daripada dibatalkan pendaftaran, tindakan sedemikian akan menjadikan mereka salah satu parti politik berbilang kaum di negara ini.," katanya dalam kenyataan.
 Beliau yang juga Ahli Parlimen DAP Bukit Gelugor turut menegaskan beliau yakin PAS merupakan parti untuk semua malah tidak pernah menyekat golongan bukan Islam menyertainya jika mereka percaya pada perjuangan bercorak Islam yang diamalkan.
 "‎‎Bolehkah PAS menafikan ia telah menubuhkan DHPP sebelum pilihan raya umum 2004? Bolehkah PAS menafikan ia telah bersetuju untuk meletakkan calon bukan beragama Islam di dalam pilihan raya umum 2013?
"Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub pada 13 Oktober 2013 sendiri telah berkata bahawa 'buat masa ini, mereka mempunyai DHPP untuk bukan Islam. Ia adalah cara yang baik untuk kami meletakkan diri di kalangan bukan Islam'. 
"Seterusnya menjadikan diri kami relevan di kalangan semua rakyat Malaysia. Cabaran kami sekarang adalah untuk mengekalkan sokongan yang kami terima daripada bukan Islam dan meningkatkan sokongan Islam sendiri'," jelas Karpal memetik kenyataan Salahuddin.
 Menurut beliau, PAS juga tidak boleh menafikan pada Pilihan Raya Umum 2008 bahawa mereka telah meletakkan calon dari masyarakat India, R Kumutha bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tiram.
 Selain itu, kata Karpal, Setiausaha DHPP PAS, K Deepakaran pada 6 November lalu dalam membahaskan ucapan dasar Presdien sewaktu Muktamar PAS di Pengkalan Chepa telah menggesa ahli parti supaya tidak melihat DHPP dengan rasa curiga sebaliknya sebagai sebahagian daripada jenteranya. Deepakaran dilaporkan menyatakan bahawa 'kita ikhlas dan sukarela memberi sokongan kepada PAS. DHPP adalah tentera perjuangan Islam kerana Islam untuk semua, Islam hadir untuk semua dan terima kasih untuk logo PAS For All'.
Deepakaran juga menekankan, 'Kalau dahulu memang PAS untuk orang Islam sahaja tapi sekarang PAS sudah terbuka kepada semua yang mahu menjadi sebahagian daripada perjuangan Islam'.
 Bagaimanapun, Karpal menegaskan beliau mengakui seruannya agar Persatuan Peguam-Peguam Muslim dibatalkan pendaftarannya kerana mengecam Majlis Peguam termasuk melakukan ugutan jenayah, terhadap majlis itu kerana menyokong mingguan Katolik Herald berkenaan penggunaan kalimah Allah.
 "Benar, saya telah menyeru Presiden kepada Persatuan Peguam-Peguam Muslim mengugut akan bertindak ke atas Majlis Peguam.
"Saya tegas dengan pendirian menyeru agar dibatalkan pendaftaran Persatuan Peguam-Peguam Muslim yang ditubuhkan pada tahun 1988 k etika kemuncak pemecatan Tun Salleh Abas.
"Ketika itu mereka terang-terang mendapat sokongan penuh perdana menteri, Dr. Mahathir, yang sekaligus membawa kepada perhimpunan dan demonstrasi agak ganas di hadapan pejabat Majlis Peguam berdekatan stesen Masjid Jamek," tegasnya. - Roketkini.com

Kenapa perlu takut berdepan dengan Wacana Hala Tuju Pemuda PAS ?

Posted: 15 Nov 2013 09:50 PM PST


 Syabas diucapkan kepada Dewan Pemuda PAS Ipoh Timur dan Batu Gajah kerana akan menganjurkan satu wacana membariskan calon-calon jawatan tertinggi Dewan Pemuda PAS Malaysia menjelang pemilihannya minggu depan.

 Wacana bertajuk "Hala Tuju Dewan Pemuda PAS" itu akan diadakan pada 19 November ini (Selasa) bermula jam 8.30 malam di Jade Hall, Ipoh berdekatan Pejabat PAS Perak.

 Pengarah program, Muhammad Rahmat berkata, wacana ini akan dipengerusikan oleh Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Muhaimin Sulam.

 Bagaimana pun, saya rasa agak terkilan sedikit apabila mendapat tahu bahawa setakat ini hanya empat daripada enam calon telah mengesahkan kehadiran mereka untuk hadir ke wacana yang julung kali diadakan ini. 

Nasrudin Tantawi kata, berdebat bukan budaya kita....
Apakah Kamaruzaman bersetuju dengan kenyataan itu? 

 Ada yang memberikan alasan dengan menyatakan bahawa " Kepemimpinan ini adalah amanah Allah yg besar, kita diajar oleh Nabi Muhammad s.a.w. bahawa kita tidak boleh meminta jawatan ... Jika hadir ke program seumpama itu, maka masing-masing akan bercakap tentang kemampuan diri masing-masing untukk menyatakan dialah yang layak dipilih berbanding orang lain. Maka berlaku sifat mazmumah riya', ujub dan takabbur….

 Maka atas dasar itu beliau tidak akan hadir dalam semua wacana, debat sebelum muktamar.

 Alahai…. Bukankah sepatutnya seseorang yang ingin bergelar pemimpin wajar tampil kehadapan dengan misi dan visi yang jelas untuk memacu organisasi yang bakal dikemudi?

 Dari sinilah, para perwakilan dan rakyat umumnya dapat melihat dengan terang lagi bersuluh halatuju organisasi yang ingin dibawa jika calon-calon pimpinan tersebut terpilih. 

 Gagasan idea yang ingin dibawa oleh pelapis kepimpinan masa hadapan PAS dapat dibentangkan secara langsung, teratur dan jelas dari calon-calon yang bertanding.

 Dan yang lebih penting juga, pendekatan atau medium 'bisik-bisik' dan 'cakap belakang' yang hanya akan mengundang pelbagai sangkaan buruk dan salah tafsiran dapat dihindarkan.

 Maka, wacana umum sebegini wajar disuburkan.Kenapa perlu takut untuk berhadapan dengan orang ramai secara terbuka? Sama-samalah kita lihat siapa yang penakut itu……

Tiada ulasan: