Jumaat, 4 Oktober 2013

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Harga Petrol Naik Tanpa Disedari?

Posted: 04 Oct 2013 05:16 AM PDT

Sebahagian kawasan di Miri menghadapi masalah kekurangan bekalan Petrol RON95. Akibat dari kehabisan bekalan stok RON95, pengguna terpaksa menggunakan RON97 sebagai ganti dan terpaksa membayar dengan harga yang lebih mahal RM2.80. Sepatutnya masalah kehabisan stok bekalan untuk RON95 tidak berlaku begitu lama sehingga lebih dari 3 hari. Kita dapati sudah masuk 3 hari kini (02.10.2013) salah sebuah stesen minyak di Luak Miri kehabisan bekalan RON95 dengan alasan stok sudah habis.

Sekiranya ini berlaku di semua stesen minyak di seluruh negara, secara tidak langsung pengguna terpaksa membayar petrol dengan harga yang lebih mahal. Ini menandakan harga petrol sudah naik walaupun pihak kementerian mengatakan harga petrol tidak naik tetapi apabila pengguna terpaksa menggunakan RON97 secara tidak langsung mereka terpaksa membayar lebih untuk mendapatkan bekalan petrol untuk kegunaan harian .

Kita mengesa pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menyiasat perkara ini, bagaimana bekalan RON95 boleh habis. Kalau alasan RON95 kena seludup ke luar negara rasanya tidak patut berlaku sebab harga petrol di negara jiran yang bersempadan dengan Miri lebih murah dibandingkan dengan harga petrol di Malaysia.

Adakah berlaku penyeludupan di laut atau di darat sehingga bekalan tidak sampai ke sasaran?

Begitu juga dengan diesel juga menghadapi masalah yang sama. Mungkinkah ada pihak tertentu telah menyalahgunakan subsidi petrol ini untuk kepentingan pihak tertentu? Adakah pihak tertentu yang mengambil kesempatan menggunakan RON95 dan disel ini untuk kepentingan sesuatu projek yang sedang rancak berlaku di kawasan luar bandar. Kalau di pedalaman Sarawak harga petrol memang lebih mahal kalau dibandingkan dengan harga dalam bandar. Pihak kementerian yang berkenaan perlu menyiasat perkara ini dengan mengambil tindakan tegas keatas mereka yang tidak bertanggungjawab itu.

Disebabkan oleh kenaikan harga petrol menyebabkan kehidupan rakyat menjadi lebih sukar dan secara tidak langsung harga barangan keperluan juga naik. Sepatutnya pihak kerajaan memikirkan bagaimana hendak mengatasi masalah ini secara yang lebih berkesan agar rakyat tidak dibebani dengan masalah kos kehidupan yang melampau.

Mungkin salah satu cara untuk mengatasi masalah ini ialah dengan memberi kad subsidi kepada rakyat yang berpendapatan rendah dan mengenakan harga yang berlainan kepada kenderaan mewah yang menggunakan CC kuasa tinggi dengan mengikut harga pasaran. Kebanyakan mereka yang mampu membeli kenderaan mewah adalah golongan kaya dan tidak memerlukan subsidi kerajaan jadi dengan cara ini pihak kerajaan dapat mengurangkan subsidi kepada golongan kaya dan mewah.

Harap masalah ini dapat diselesaikan dengan segera agar rakyat tidak terus menanggung bebanan membeli petrol dengan harga yang mahal. Kerjasama dan tindakan dari pihak yang berkenaan sangat dihargai.

Jofri Jaraiee

Ribut geomagnetik : Mungkin menyebabkan arah kiblat umat Islam berubah

Posted: 04 Oct 2013 05:13 AM PDT



Kumpulan saintis berpangkalan di Kanada mendapati ribut geomagnetik yang melanda bumi akan mengganggu aplikasi pandu arah kiblat yang digunakan oleh umat Islam seluruh dunia.

Dalam laporan yang dikeluarkan TIMEZ5 hari ini, alat elektro-magnetik yang digunakan akan menerima kesan daripada ribut yang melanda bumi pada 29 Oktober baru-baru ini.

"Para saintis mendapati penganut Islam berkemungkinan menghadapi masalah untuk menunaikan tanggungjawab sembahyang lima waktu sehari," katanya.

Menurut saintis berkenaan, hasil kajian itu diperolehi selepas satu ujikaji dijalankan di dalam sebuah makmal yang dirahsiakan tersebut.
"Peralatan elektro-magnetik yang digunakan dalam kajian menghasilkan keputusan yang tidak konsisten," katanya.

Susulan dengan perkembangan tersebut, TIMEZ5 menasihati penganut Muslim supaya mengingati arah kiblat yang mereka gunakan bagi memudahkan mereka untuk mengerjakan ibadat.

Fenomena ribut itu berlaku akibat peningkatan suhu matahari daripada kadar normal iaitu 15 juta darjah celcius.

Peningkatan ini akan menyebabkan sebahagian besar gas matahari terbebas dan berlegar di ruang angkasa sehingga boleh memasuki lapisan atmosfera bumi.

TIMEZ5 adalah syarikat kesihatan pertama di dunia yang memberi tumpuan kepada gaya hidup umat Islam menerusi inovasi.

Antara produknya ialah sembahyang psikologikal dan tikar meditasi.
Kira-kira 60.4% daripada jumlah keseluruhan rakyat Malaysia adalah umat Islam dan Islam adalah agama rasmi seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia. – 3 Oktober, 2013

Polis Ikan?

Posted: 04 Oct 2013 04:42 AM PDT



sedikit bahan lawak. semoga lepas ni kalau nak mempertahankan apa yang diperkatakan oleh orang ramai.

guna hujah yang kaut dan kukuh. sekadar nasihat.

Siapa bayar artis K-Pop?

Posted: 03 Oct 2013 09:32 PM PDT

Astro Awani

KUALA LUMPUR: Siapa sebenarnya yang membiayai bayaran ke atas artis Korea yang membuat persembahan pada sambutan Hari Belia Negara 2012? Adakah ia dibiayai oleh Kementerian Belia dan Sukan (KBS) atau sebenarnya ditanggung oleh pihak swasta?

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin dalam kenyataannya pada Rabu mengakui bahawa konsert K-Pop itu dibiayai oleh KBS.

"Kenyataan awal bahawa konsert itu ditaja oleh pihak swasta dibuat kerana pada ketika itu ada tawaran daripada pihak swasta untuk menaja aktiviti tersebut.

"Namun, tajaan itu akhirnya tidak diberi dan KBS terpaksa tanggung pembayaran untuk konsert K-Pop di Hari Belia (Negara) 2012," katanya dalam satu kenyataan media yang disebarkan di Facebook.

Namun beberapa jam selepas kenyataan Khairy itu, Menteri Belia dan Sukan yang bertanggungjawab semasa penganjuran Hari Belia Negara 2012, Datuk Seri Shabery Chik menjelaskan bahawa wang itu adalah tajaan yang diterima oleh KBS bagi menjayakan Hari Belia Negara 2012.

"Wang tajaan dimasukkan ke dalam akaun MSN (Majlis Sukan Negara) bagi melancarkan pengurussan Hari Belia Negara," katanya.

Shabery sekarang ialah Menteri Komunikasi dan Multimedia.

Kata Shabery, dakwaan Ketua Audit Negara yang menyatakan KBS membayar K-Pop pada Hari Belia Negara dengan jumlah RM1.6juta adalah benar "kerana ia adalah dari wang tajaan".

"Pihak AG Audit (Ketua Audit Negara) culas dalam menjelaskan perkara sebenara kerana wang sumbangan yang dimasukkan ke dalam akaun Majlis Sukan Negara tidak dinyatakan oleh pihak Audit Negara sebaliknya hanya mengambil kira wang yang keluar dari akaun KBS," tambah kenyataan itu.

Menurut Shabery lagi, wang tajaan yang diterima bagi menjayakan Hari Belia Negara itu berjumlah RM20juta dan tidak ada pembaziran wang rakyat seperti dakwaan pihak pembangkang yang katanya "hanya mengikut rumusan pendek laporan Pihak Audit Negara."

Shabery berharap rakyat "celik mata" kerana kerajaan juga tidak mahu pembaziran berlaku seperti mana yang didedahkan Laporan Audit Negara

Namun dalam isu KBS, Shabery menegaskan ia bukan pembaziran wang rakyat sebaliknya "adalah wang tajaan dari syarikat korporat dalam dan luar negara yang mengambil bahagian pada Hari Belia Negara".

Beliau bagaimanapun tidak menyatakan syarikat korporat berkenaan.

Ketua Setiausaha KBS, Datuk Mohid Mohamed tahun lalu dilaporkan berkata, KBS tidak menggunakan wang kerajaan bagi membayar persembahan tiga kumpulan K-Pop untuk acara berkenaan sebaliknya kos tersebut dibayar menggunakan wang penajaan

Wang penajaan itu, menurut laporan tersebut, berjumlah RM28 juta dalam bentuk wang tunai, barangan dan pelaksanaan pelbagai program.

Ketua Audit Negara dalam laporan tahunannya yang dikeluarkan pada Selasa menegur KBS kerana membelanjakan sebanyak RM2.94 juta bagi penganjuran Hari Belia Negara 2012 yang disifatkan "tidak dibuat secara berhemat".

KBS dalam maklum balasnyah bagaimanapun berpendapat kos itu "masih dalam kadar penjimatan" kerana peningkatan acara dan pengunjung berbanding Hari Belia Negara pada tahun sebelumnya.

"Berpandukan kenaikan ini Kementerian hanyalah berbelanja sebanyak 80% walaupun peningkatan jumlah acara sebanyak 160%," lapor KBS kepada Ketua Audit Negara.

Memorandum GERAKAN Bantah Kerajaan Kelantan Haramkan Model dan Salon Tidak Tutup Aurat

Posted: 03 Oct 2013 08:17 PM PDT



Perti GERAKAN ni adik beradik umno dalam BN.

Hebat la, apa kata parti UMNO?

Terkini! Gambar Hansem Big Boh Ustaz Azhar Di Mekah

Posted: 03 Oct 2013 03:10 PM PDT



Hebat!

Kami doakan ustaz azhar sentiasa dalam lindungan allah, mendapat haji yang mabrur.

Allahuakhbar!

Tiada ulasan: