Isnin, 28 Oktober 2013

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Najib diramal naikkan lagi harga minyak tahun depan..

Posted: 28 Oct 2013 05:30 AM PDT


Pakar ekonomi Bank Dunia Dr Frederico Gil Sander meramalkan kerajaan akan memotong subsidi minyak kali kedua tahun depan bagi menangani defisit fiskal yang dihadapi selama 15 tahun berturut-turut.

September lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kenaikan harga RON95 dan diesel sebanyak 20 sen, sekaligus menimbulkan kemarahan dan kritikan daripada orang ramai dan juga pembangkang Pakatan Rakyat (PR).

"Kelihatannya mungkin ada satu lagi pusingan (rasionalisasi subsidi minyak)," kata Frederico semasa ditemui sebaik berakhir Dialog Pasca Bajet 2014 anjuran Persatuan Ekonomi Malaysia di Bukit Kiara hari ini.

Frederico yang bertugas di Jabatan Asia Timur dan Pasifik, Membasmi Kemiskinan dan Pengurusan Ekonomi, berkata berdasarkan pembentangan Bajet baru-baru ini adalah isyarat jelas Putrajaya akan mengambil langkah rasionalisasi tersebut pada tahun depan.

Subsidi minyak merupakan jumlah terbesar yang dibelanjakan oleh kerajaan setiap tahun, dianggarkan berjumlah RM24.8 bilion atau 53% daripada keseluruhan RM47 bilion wang yang dibelanjakan untuk subsidi sahaja.

"Jika dilihat pada peruntukan, untuk peruntukan minyak dijangka akan menurun secara signifikan tahun depan.

"Di mana saya berpendapat ia adalah isyarat kemungkinan akan berlaku rasionalisasi subsidi minyak bagi memastikan sasaran dapat dicapai," kata beliau yang merujuk kepada sasaran kerajaan mengurangkan defisit fiskal pada paras 3% daripada Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) pada 2015 dan bajet berimbang pada 2020.


~ The Malaysian Insider

Utusan dapat dari mana cerita ni?

Posted: 28 Oct 2013 03:37 AM PDT


Timbalan Presiden PKR Azmin Ali hari ini menepis dakwaan wujudnya pergolakan dalaman parti apabila berita mengatakan beliau ingin mengambil alih jawatan Menteri Besar Selangor.

Azmin juga mempersoalkan sumber isu berkenaan.

"Kalau (Tan Sri Abdul) Khalid (Ibrahim) nafikan, Datuk Seri Anwar (Ibrahim) nafikan, jadi berita ini tidak benar," kata Azmin ketika bertemu pemberita di lobi Parlimen, Kuala Lumpur.

Azmin, yang juga Ahli Parlimen Gombak, sebaliknya menegaskan kemelut seperti yang didakwa tidak wujud dan pihaknya masih boleh berbincang dengan Abdul Khalid dalam urusan negeri seperti biasa.

"Cuma yang kita usahakan sekarang ialah peranan ahli DUN dan Parlimen PR Selangor harus dimanfaatkan. Maka saya mengambil peluang mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan MB baru-baru ini yang mengambil masa hampir 4 jam.

"Kita membincangkan soal pembangunan negeri berdasarkan memorandum yang dihantarkan. Jadi perjalanan perbincangan cukup baik," katanya.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam sidang media di lobi Parlimen sebelum itu menegaskan beliau adalah individu pertama yang akan mengetahui sekiranya wujud cubaan mengambil alih jawatan Menter Besar Selangor.

"Anehnya kalau dia (Azmin) hendak ambil alih, takkan saya tidak tahu, yang tahu Utusan, dan Utusan yang paling prihatin tentang masalah ini," kata Ahli Parlimen Permatang Pauh itu di lobi Parlimen, Kuala Lumpur hari ini.

"Memang sesetengah orang prihatin dalam masalah teguran ini dan saya nampak."

Abdul Khalid sebelum ini menafikan khabar angin bahawa Azmin akan mengambil alih jawatannya kelak.

Katanya, tidak timbul isu sedemikan dan sekiranya berlaku ia merupakan perkara biasa dalam politik.

"Tidak mengapa, ia perkara biasa dan berlaku negara lain juga seperti di Australia mereka juga menggantikan presiden baru," katanya kepada media di Pusat Konvesyen Setia Alam, Selangor.

Desas-desus mengenai penggantian Azmin timbul kerana segelintir pemimpin Pakatan Rakyat (PR) dikatakan tidak berpuas hati dengan cara pentadbiran Abdul Khalid.

Malah Abdul Khalid juga pernah dikritik oleh Anwar apabila membandingkan pentadbirannya dengan Menteri Besar Pulau Pinang Lim Guan Eng.

~ The Malaysian Insider

Alamak!!.. Kantoilah pulak di Sungai Limau nih..

Posted: 27 Oct 2013 11:40 PM PDT


PENEMUAN risalah sebuah parti politik menggunakan foto wartawan Sinar Harian yang telah diubah suai dianggap sebagai taktik 'desperado' untuk mengelirukan pengundi.

Sinar Harian berasa terpanggil untuk menjelaskan mengenai foto terbabit bagi mengelakkan salah faham atau tanggapan bahawa akhbar ini memihak kepada parti berkenaan.


FAKTA

Gambar ini diambil tiga tahun lalu ketika Timbalan Pengarang Berita Sinar Harian, Muhamad Mat Yakim bersama Ketua Biro Sinar Harian Utara, Mohd Idros Mohd Ali (kanan) mengunjungi Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak pada 25 Mei 2011 di Pejabat Menteri Besar Wisma Darul Aman, Alor Setar.

Turut hadir, Penolong Ketua Biro Sinar Harian Utara, Roslinda Hashim (tidak kelihatan dalam gambar). Kunjungan adalah sempena sesi wawancara eksklusif Sinar Harian bersama Azizan.

AUTA

Gambar berkenaan diubah suai menggunakan teknik superimpose kononnya calon Pas, Mohd Azam Abdul Samat (berkopiah) bersama Mohd Idros bertemu Azizan.

Tinjauan wartawan Sinar Harian mendapati risalah mengandungi gambar yang dimanipulasikan itu turut diedarkan secara percuma di pekarangan pintu masuk Markas Induk Pas Kawasan Jerai semalam. 

Sehubungan itu, Ketua Pengarang Sinar Harian membuat penafian dan penjelasan bahawa akhbar ini tidak ada kena mengena dengan risalah berkenaan ~ Sinar Harian


..... Siapalah graphic designer risalah ni.. bangang sungguh!!.. tapi kalau dia bangang yang verify dan approve kerja dia tentu lagi bangang..

Nak sabotaj ke?

Wassatiyah Ala Najib: Bil Elektrik Rumahnya RM2,237,788.13 sajee...

Posted: 27 Oct 2013 10:13 PM PDT


Inilah contoh apa yang dicanangkan oleh Najib sebagai wassatiyah.. rakyat diminta berjimat cermat dan mengikat perut tapi dia sendiri membazir ikut suka dia saja..

Jumlah bil elektrik bagi kediaman rasmi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Kompleks Seri Perdana adalah sebanyak RM2,237,788.13 pada 2012.

Manakala sebanyak RM311,174.25 dibelanjakan untuk pembayaran air sepanjang tahun tersebut.

Ada apa dalam rumahnya agaknya?.. Dia bela badak ke? sampai macam tu tinggi bil air?

Perkara itu dimaklumkan dalam jawapan bertulis daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim bagi menjawab soalan ahli parlimen Seremban Anthony Loke.

Anthony bertanya mengenai butir-butir bil elektrik dan air serta kos penyelenggaraan kediaman rasmi Najib dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Taxpayers pay RM8k a day for PM, DPM's power bills 
KUALA LUMPUR, Oct 28 — Amid Putrajaya's call for the public to embrace austerity, taxpayers are paying about RM8,500 a day for the power bills of both the prime minister and his deputy, a DAP lawmaker revealed today. 
In a written reply to the Seremban MP Anthony Loke, Minister in the Prime Minister Department Datuk Seri Shahidan Kasim disclosed that the electricity bill of the prime minister's official residence cost taxpayers RM2.2 million while the deputy prime minister's was RM865,458 for 2012. 
"That means taxpayers are paying RM8,500 a day for their power bills..how can they tell the people to tighten their belt when they are spending extravagantly," Loke told reporters in Parliament here. 
Shahidan also revealed that for the same year, Putrajaya spent RM311,174 and RM99,264 respectively for the prime minister and the deputy prime minister's water bills ~ The Malay Mail

Sepatutnya sebelum beliau menggesa rakyat berjimat cermat dia patut cakap kat diri dia sendiri dulu...

Tiada ulasan: