Selasa, 3 September 2013

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


TIBA-TIBA PENYOKONG KUAT UMNO/BN NI RASA DIRINYA BODOH

Posted: 03 Sep 2013 06:58 PM PDT

Fuziah: Tambah BR1M bukan tindakan bijak untuk selesaikan bebanan rakyat

Posted: 03 Sep 2013 06:56 PM PDT


Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh 

KUANTAN  -  Keputusan kerajaan menaikkan harga petro dan diesel kerana ingin meningkatkan jumlah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) bukan satu langkah bijak dalam menangani bebanan yang ditanggung rakyat.

Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh berkata, peningkatan jumlah BR1M bukan penyelesaian terbaik memandangkan tidak semua rakyat dapat menikmatinya selain ia adalah dasar kurang bijak oleh kerajaan.

Menurutnya, ia bukan penyelesaian mutlak apabila kerajaan membuat keputusan menaikkan harga minyak bermula semalam.

Harga minyak naik, hadiah BN kepada Rakyat

Posted: 03 Sep 2013 06:42 PM PDT

Parti Islam SeMalaysia (PAS) melihat bahawa kenaikan harga minyak yang bermula pada hari ini 3 September 2013 adalah siri pemberian hadiah kerajaan Barisan Nasional (BN) kepada rakyat kerana mengundi BN. Rakyat telah dinafikan hak demokrasi yang sebenar melalui penipuan dan penyelewengan proses pilihanraya, sehingga hak untuk beramal dan mengamalkan logik dalam demokrasi tertutup. Hasil penyelewengan inilah maka rakyat ditipu untuk menolak tawaran PR yang jauh lebih berkebajikan, termasuk menurunkan harga minyak.

Kenaikan terbaru harga minyak ini adalah sesuatu yang pelik. Ini kerana hasil penelitian PAS, tidak berlaku trend kenaikan harga minyak mentah sejak 2 tahun lalu. Malah kuota pengeluaran Pertubuhan Negera Pengeluar Minyak (OPEC) tidak menunjukkan perubahan. OPEC mengekalkan kuota pengeluaran pada 30 juta tong sehari dan trend ini kekal sejak 2 tahun lalu. Ini ditambah dengan pengeluaran Shale Oil yang semakin meningkat dari Amerika Syarikat yang kini mengeluarkan 7 juta tong sehari dari simpanan Shale Oil. Kadar pengeluaran ini dilaporkan akan terus  meningkat ke 9 juta tong sehari dalam tempoh terdekat. Sebagai pengimpot dan pengguna minyak terbesar dunia, sudah pasti ini akan menstabilkan lagi pasaran minyak dunia lantas harga minyak pasti lebih mapan. Berdasarkan fakta ini, tidak logik Malaysia menaikan harga minyak kerana tidak wujud suasana tekanan pasaran.
Read More / Baca Lagi >>

I LUV PM: Caj pengangkutan meningkat sehingga 5 peratus...Nak jimat kita hantar dengan beca roda 3..!!!

Posted: 03 Sep 2013 06:40 PM PDT

ALOR SETAR - Kenaikan harga minyak jenis RON95 dan diesel sebanyak 20 sen berkuat kuasa semalam akan meningkatkan caj perkhidmatan pengangkutan perdagangan antara empat hingga lima peratus.

Presiden Persatuan Pengusaha Pengangkutan Perdagangan Wilayah Utara, Datuk Yusoff Ismail berkata, kenaikan itu memberi impak besar kepada syarikat pengangkutan perdagangan termasuklah pengusaha bas ekspres.

Beliau berkata, keadaan itu menyebabkan pengusahanya menaikkan tambang atau sewa perkhidmatan pengangkutan bagi mengelakkan kerugian kerana terpaksa menanggung kos kenaikan bahan api.

"Pengusaha pengangkutan perdagangan terpaksa menanggung kos kenaikan bahan api yang lebih membebankan dan mereka berkemungkinan menaikkan tambang atau kadar sewa kos perkhidmatan pengangkutan.

"Saya terima laporan daripada pengusaha syarikat pengangkutan perdagangan, bahawa mereka jangka caj perkhidmatan pengangkutan perdagangan akan naik sebanyak 4 hingga 5 peratus," katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Makanan hanya naik 0.1%, BN jangan tipu rakyat

Posted: 03 Sep 2013 06:36 PM PDT

TEMERLOH: PAS melihat karenah kerajaan menyeru para peniaga tidak menaikkan harga barangan khususnya makanan ekoran kenaikan harga minyak sebagai sesuatu yang membinggungkan.

Bagi Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, kalau kerajaan tidak mahu peniaga menaikkan harga barangan, elok kerajaan jangan menaikkan harga minyak kerana peningkatan kos akhirnya terpaksa ditanggung oleh rakyat.

"Apakah kerajaan BN lupa apa yang terjadi di 2010, di mana mereka membuat keputusan untuk membuat kenaikan 5-dalam-1, yakni RON95, RON97, diesel, gula dan juga gas cecair memasak.

"Ketika itu, PEMANDU juga telah mengeluarkan kertas "Subsidy Rationalisation Factsheet1" untuk menunjukkan bahawa impak kenaikan itu akan mempunyai kesan minima pada harga makanan," kata Tuan Ibrahim.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Hasan Malek yang berkata kenaikan harga minyak hanya akan menyebabkan harga makanan meningkat 0.1 peratus.

Hasan turut dilaporkan berkata kementerian "tidak melihat apa-apa sebab untuk mereka (para peniaga) untuk menaikan harga makanan sebagai kesan dari kenaikan petrol."
Read More / Baca Lagi >>

Up goes petrol: From milk to curry powder to pampers to tenggiri, PRICES WILL RISE

Posted: 03 Sep 2013 06:27 PM PDT

Up goes petrol: From milk to curry powder to pampers to tenggiri, PRICES WILL RISEPetrol, Prime Minister Najib Razak announced, will go up by 20 cents. In a clear sign of the vast gap that separates him from the everyday life of Malaysians, he added that it was not much. That, of course, is not at all true.
Raising the price of petrol raises the price of everything else, from milk to curry powder to pampers to tenggiri. The ordinary Malaysian, stuck with a stagnant paycheck thanks to BN's incompetence in running Malaysia, will suffer. He will need to borrow ever more to get through the month. Some will resort to loan sharks, who proliferate unpoliced.
This then is life under the Barisan Nasional. They are bereft of ideas. Their projects are all failures, resulting only in large sums of money going into the pockets of expatriates who whoop it up in Bangsar, while Malaysians have to hang their head as they make their way to fly-ridden restaurants.
Wastage and mismanagement
Read More / Baca Lagi >>

Mat Sabu diberi penghormatan rasmi forum Institut Integriti Malaysia

Posted: 03 Sep 2013 06:25 PM PDT


Mohamad Sabu (gambar) diberi penghormatan merasmikan Forum Pengukuhan Integriti Politik anjuran Institut Integriti Malaysia (IIM) yang dijadualkan pada 7 September ini.
Timbalan Presiden PAS itu dijadualkan memberi ucap utama di program yang turut membariskan Prof Madya Dr Shahruddin Badaruddin daripada Fakulti Sains Pentadbiran dan Polisi UiTM; Timbalan Ketua Pesuruhjaya Pencegahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Hajah Sutinah Haji Sutan; Pengarah Latihan PKR, Mustafa Kamil Ayub dan Ahli Parlimen Kepong dari DAP, Dr Tan Seng Giaw.
Ketika dihubungi petang semalam, Mat Sabu berkata beliau amat berbesar hati diberi penghormatan untuk merasmikan kursus itu.
"Kali ini mereka mahu PAS terbabit. Saya amat gembira," katanya.
Bagi Mohamad, gerakan Islam masa kini kurang memberi perhatian pada soal integriti.
"Mereka tumpu Fiqah semata-mata," katanya yang turut kenali sebagai Mat Sabu ketika ditanya harapan beliau terhadap program ini.
Read More / Baca Lagi >>

Terima kasih Datuk Seri Najib, tuan menceriakan hidup kami

Posted: 03 Sep 2013 06:23 PM PDT

Terima kasih kepada Datuk Seri Najib Razak, Pengerusi Barisan Nasional (BN) kerana menaikkan harga minyak malam kelmarin. Kerana jasa baik Datuk Seri, laman-laman sosial aktif semula. Kerana jasa baik Datuk Seri, hidup kami berseri semula selepas Facebook dan Twitter kami berdentung-dentang dan berkicau riang.
Inilah sudut baik pengumuman kenaikan harga minyak sebanyak 20 sen itu. Sebaik saja selesai pilihan raya umum ke-13 (PRU13), 5 Mei lalu, kemeriahan laman sosial khasnya Facebook dan Twitter hilang sama sekali, tidak sebagaimana menjelang pilihan raya lalu.
Kalau ada pun pada awal-awal sebaik sahaja selesai PRU13. Itu pun kerana masing-masing ghairah dengan pelantikan pimpinan negara dan negeri yang baru.
Namun selepas selesai pembentukan kerajaan negeri Selangor (kerana Selangor paling lewat membentuk kerajaan) keghairahan itu hilang. Hingga semalam selepas 'hadiah' diumumkan Datuk Seri Najib.
Tindakan Najib ini bertepatan dengan formula mentadbir negara menjelang dan selepas kempen pilihan raya berdasarkan kehendak kerajaan dan kehendak rakyat.
Untuk tahun pertama, 100 peratus kehendak kerajaan dipenuhi manakala kehendak rakyat kosong pun tidak ada. Untuk tahun kedua, 80 peratus kehendak kerajaan, 20 peratus kehendak rakyat.
Untuk tahun ke tiga, 50 peratus kehendak kerajaan dan 50 peratus kehendak rakyat. Untuk tahun ke empat, 20 peratus kehendak kerajaan dan 80 peratus kehendak rakyat.
Bagi tahun kelima iaitu menjelang pilihan raya, kosong peratus kehendak kerajaan dan 100 peratus kehendak rakyat akan dipenuhi.
Inilah yang dilakukan kerajaan Najib. Menjelang pilihan raya lalu, apa sahaja kehendak rakyat pun akan dipenuhi. Ketika itu kehendak pemimpin tidak penting.
Kalau rakyat hendak jambatan, kerajaan akan bagi jambatan. Kalau tidak ada sungai untuk dibina jambatan di atasnya, kerajaan akan membina sungai untuk membolehkan jambatan dibina. Pendek kata semua kehendak rakyat akan dipenuhi, tetapi itu menjelang pilihan raya.
Kini musim segala kehendak kerajaan akan dipenuhi pula. Hampir setiap hari harga barangan naik. Inflasi negara meningkat.
Read More / Baca Lagi >>

Ban Ki-moon on Possible Use of Force in Syria

Posted: 03 Sep 2013 06:10 PM PDT

Naik Minyak: RON 92 mungkin kembali dijual

Posted: 03 Sep 2013 03:51 PM PDT



KUALA LUMPUR – Kerajaan sedang mengkaji kemungkinan memperkenalkan kembali minyak petrol RON92 bagi menawarkan alternatif sumber bahan api yang jauh lebih murah kepada para pengguna.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek (gambar), bagaimanapun berkata, cadangan tersebut masih di peringkat awal dan pengumuman selanjutnya akan dilakukan selepas menerima maklum balas daripada pelbagai pihak.
"Kita akan mengambil kira pendapat daripada semua pihak terutamanya rakyat sebelum membuat sebarang keputusan mengenainya.
"Oleh itu, orang ramai boleh menyuarakan pendapat dan cadangan mereka kepada kerajaan bagi membantu menghadapi kenaikan harga petrol RON95 dan diesel," katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyampaian Sijil Penilai Harta Intelek kepada tujuh penerima di sini semalam.

Dengan RON 97/95 pun NAJIB boleh putar alam

Posted: 03 Sep 2013 03:43 PM PDT

 
Harga terkini minyak RON95 RM2.10 seliter kerajaan menanggung RM0.63 subsidi setiap liter.

Harga minyak (Ron 97) yang bermutu tinggi pula RM2.70 seliter, tiada subsidi kerajaan.

Dengan kata lain Harga RON97, RM2.70...

Harga RON95 RM2.10 + (Subsidi RM0.63) = RM2.73

Kenapa harga minyak RON95 lebih mahal berbanding minyak bermutu tinggi RON97?

Kenapa tak diberi sahaja subsidi RM0.60 kepada minyak bermutu tinggi RON97 supaya harganya RM2.10 seliter?

Bukankah kerajaan boleh jimat RM0.03 setiap liter?

Mywatch Adviser: 'Bring back Param'

Posted: 03 Sep 2013 03:20 PM PDT

'What's Merdeka without freedom'

Posted: 03 Sep 2013 03:19 PM PDT

Egypt jamming Al Jazeera signals

Posted: 03 Sep 2013 03:19 PM PDT

Syrian refugees at risk for rape

Posted: 03 Sep 2013 03:17 PM PDT

UN: Syrian refugee numbers cross two million

Posted: 03 Sep 2013 03:17 PM PDT

Syrian opposition speaks to press

Posted: 03 Sep 2013 03:15 PM PDT

Christiane Amanpour to Syria diplomat: Nobody believes you

Posted: 03 Sep 2013 03:14 PM PDT

Amanpour to Syrian amb: How do you sleep?

Posted: 03 Sep 2013 03:13 PM PDT

Ban Ki-moon on chemical weapons

Posted: 03 Sep 2013 03:10 PM PDT

Kerry, Hagel warn against consequences of inaction on Syria

Posted: 03 Sep 2013 03:09 PM PDT

Syrian ambassador defends Assad regime

Posted: 03 Sep 2013 03:08 PM PDT

U.N.'s Ban casts doubt on legality of unilateral U.S. plans to punish Syria

Posted: 03 Sep 2013 03:08 PM PDT

Kerry: This is about humanity's red line

Posted: 03 Sep 2013 03:07 PM PDT

Obama's Hard Sell on Syria Continues

Posted: 03 Sep 2013 03:07 PM PDT

Tiada ulasan: