Rabu, 4 September 2013

BRIGED MP SEGAMBUT

BRIGED MP SEGAMBUT


ESOK PARA MENTERI AKAN BERJALAN KAKI KE PEJABAT MASING MASING..

Posted: 04 Sep 2013 08:54 AM PDT

Demi menghemat BBM, para pejabat di sebuah distrik di negara bagian Bihar sepakat untuk berjalan kaki ke kantor mereka pada pekan pertama setiap bulan.

Mereka juga akan mematikan generator di jam makan siang. Aksi ini untuk menyiasati kenaikan harga BBM yang terjadi di India.

Kenaikan harga BBM ini disebabkan terus anjloknya nilai tukar rupee terhadap dollar AS sejak April lalu.

Keputusan ini dilaksanakan menyusul permintaan tertulis dari pejabat distrik Kaimur Arvind Kumar Singh kepada para bawahannya.

Dalam suratnya itu, Arvind mengimbau semua bawahannya tidak menyalahgunakan kendaraan dinas dan berangkat bekerja dengan berjalan kaki, kecuali dalam situasi darurat.

Arvind juga meminta para pegawai untuk berangkat bekerja menggunakan kendaraan umum, seperti bus dan kereta api, saat harus bertugas ke ibu kota negara bagian, Patna.

Para pegawai juga diminta mematikan generator, baik di kediaman maupun di kantor, pada jam makan siang antara pukul 13.00 hingga 15.00 setiap hari.

Arvind tak sekadar memerintah, tetapi dia juga memberikan contoh. Dia berjalan kaki sejauh empat kilometer dari kediamannya hingga ke kantor.

"Sebuah langkah kecil untuk mengubah dunia," kata Arvind kepada Gulf News.

Dia memperkirakan, dengan aksi jalan kaki dan mematikan generator, setiap bulan bisa dihemat lebih dari 1.000 liter BBM.

"Saya bahkan sudah memutuskan tidak dikawal, kecuali dalam kondisi darurat," ujar Arvind.

Kini, lanjut dia, muncul kompetisi di antara para pegawai distrik untuk menghemat bahan bakar.

"Ketika para pegawai yunior berjalan kaki ke kantor, para guru bersepeda ke sekolah... hal ini sungguh luar biasa," tambah dia.

Ini adalah kali pertama di Bihar sebuah distrik mengimplementasikan disiplin untuk diri sendiri terkait penghematan BBM.

"Langkah kecil ini bisa membantu negara mengurangi impor bahan bakar yang sangat membebani perekonomian kami. Kami ingin menjadi contoh," pungkas Arvind

HAYAT POLITIK DIANI TAK LAMA DAH..LAWAN TAOKEH

Posted: 04 Sep 2013 07:30 AM PDT

Exco Pemuda Umno, Lokman Adam yang kini menawarkan diri untuk jawatan naib ketua pemuda pergerakan itu melahirkan rasa kecewaanya terhadap Umno di atas kenaikan harga petrol.

Menurutnya, ini adalah kali pertama parti itu mungkir janji untuk tidak menaikkan harga petrol yang dibuat sewaktu pilihan raya umum lalu.

Beliau menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mencari jalan untuk mengembalikan subsidi itu kepada rakyat, sekurang-kurangnya kepada isi rumah yang berpendapatan RM5,000 ke bawah.

"Sama ada memberikan baucar subsidi petrol tambahan atau pemberian 'fleet card' untuk golongan ini, semuanya terletak pada kebijaksanaan beliau (Najib).

"20 sen mungkin kecil bagi sesetengah golongan, namun ia cukup membebankan golongan pertengahan dan bawahan," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau menjangkakan langkah itu akan menelan belanja RM1.5 bilion, dan kerajaan pula dijangka berjimat sebanyak RM1.1 bilion menerusi pengurangan subsidi untuk baki tahun ini, dan RM3.3 bilion bermula tahun depan.

Kenaikan petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen diumumkan perdana menteri pada Isnin lepas.

SANGGUPKAH MAHADHIR SEPENTAS DENGAN ANWAR DEMI RAKYAT DAN NEGARA?

Posted: 04 Sep 2013 01:58 AM PDT

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) merancang menampilkan ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan seteru ketatnya, Tun Dr Mahathir Mohamad di pentas yang sama untuk meraih sokongan bagi membantah Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA).

Ia dirancang sebagai acara kemuncak dalam siri 15 perhimpunan dan pidato umum dari 17 September di seluruh Malaysia.

Ia juga diadakan sempena kunjunga presiden Amerika Syarikat Barack Obama pada 11 Oktober.

TPPA protest Sabah arrest"Kedua-dua tokoh ini lantang menggesa kerajaan menolak perjanjian TPP. Pada masa yang sama, mereka menuduh satu sama lain sebagai pro-AS.

"Oleh itu, kita berilah mereka peluang untuk mengenpikan ego dan politik domestik demi mempertahankan kedaulatan ekonomi negara," kata pemimpin SAMM Badrul Hisham Shahrin dalam satu kenyataan.

SAMM berkata mereka telah menyediakan undangan bagi kedua-dua pemimpin dan akan mengumumkan butiran tersebut minggu depan.

NGO itu berharap Mahathir dan Anwar akan berkongsi pentas pada 10 Oktober, sehari sebelum kunjungan Obama ke KLCC.

Tiada ulasan: