Selasa, 10 September 2013

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Ketua Wanita - Azalina Tark Diri Setelah Dijanjikan Imbuhan

Posted: 09 Sep 2013 06:53 PM PDT

Azalina tarik diri tanding Ketua Wanita Umno selepas "dinasihatkan"

OLEH Datuk Seri Azalina Othman Said akan menarik diri daripada bertanding jawatan tertinggi dalam Wanita Umno sebaliknya hanya akan mempertahankan kedudukan sebagai ahli Majlis Tertinggi (MT) pada pemilihan akan datang.

The Malaysian Insider difahamkan walaupun menjadi pencabar hebat kepada penyandang jawatan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menjelang pemilihan parti tidak lama lagi, Azalina dikatakan membuat keputusan itu selepas "dinasihatkan" berbuat demikian.


Difahamkan Azalina akan diberikan jawatan kanan dalam sayap Wanita Umno dan syarikat berkait kerajaan (GLC) jika tidak bertanding.

Apabila dihubungi, Azalina berkata beliau tidak akan melawan Shahrizat dan akan membuat kenyataan rasmi pada 20 September, sehari sebelum pencalonan untuk sayap Wanita Umno, Pemuda dan Puteri.

"Beliau diberitahu sekarang bukan masanya untuk bertanding sebagai ketua sayap itu, jadi beliau hanya akan bertanding jawatan MT," kata satu sumber yang rapat dengan Azalina kepada The Malaysian Insider.

"Beliau juga tidak akan bertanding jawatan nombor dua buat masa ini," katanya.

Azalina adalah penyandang ahli MT Umno yang dilantik menyertai badan itu pada 2000 oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang juga bekas presiden Umno.

Beliau menjadi Ketua Puteri Umno dari tahun 2000 hingga 2004 dan ahli MT dari 2004 hingga 2009.

Azalina dikenali dengan penampilan tegas dan ahli politik wanita lantang yang memenangi kerusi Parlimen Pengerang dalam Pilihan Raya 2013 dengan pertandingan selepas dua penggal menang tanpa bertanding.

Pada 5 Mei, Azalina berhadapan dengan pertandingan tiga penjuru selepas dicabar calon PKR yang juga penyanyi popular 1980-an Dayangku Intan dan calon bebas Mohd Azaman Johari, seorang guru.

Satu lagi sumber memberitahu The Malaysian Insider Azalina diberikan ganjaran jawatan GLC kerana tidak menggugat karier politik Shahrizat.

Ini kerana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini melantik Shahrizat sebagai penasihat khas hal ehwal wanita.Jawatan itu bertaraf menteri dan mensasarkan Shahrizat kekal memimpin Wanita Umno.

Azalina yang juga bekas Ketua Puteri Umno mengisytiharkan secara terbuka untuk mencabar Shahrizat pada Jun tahun ini.

Beliau juga pernah menganggotai Kabinet sebagai Menteri Pelancongan dari 2004 hingga 2008 dan Menteri Belia dan Sukan selama hanya setahun dari 2008 hingga 2009. – tmi


Kencing - Kit Siang Saman Utusan Meloya

Posted: 09 Sep 2013 08:04 AM PDT

Penasihat DAP Lim Kit Siang memulakan tindakan saman ke atas akhbar milik Umno Utusan Malaysia yang membangkitkan semula dakwaan bahawa beliau kencing di hadapan kediaman menteri besar Selangor sebaik sebelum rusuhan kaum 1969.

Lim juga mengemukakan saman ke atas bekas timbalan menteri Umno Mohd Puad Zarkashi atas kenyataan kepada akhbar berkenaan, serta bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin yang mendakwa dalam satu tulisan blog bahawa Lim menyebabkan rusuhan 13 Mei.


"Bagaimanapa seorang bekas timbalan menteri Umno berkata (demikian) dan Utusan Malaysia menerbitkan kenyataan palsu seperti ini sedangkan ini adalah penipuan paling tidak bertanggungjawab," kata Lim dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau merujuk kepada kenyataan Mohd Puad dalam Utusan Malaysia bertarikh 7 September bahawa kritikan ke atas filem Tanda Putera hanya untuk menutup tindakan Lilm yang didakwa kencing di hadapan kediaman menteri besar.

Kontroversi tersebut bermula pada tahun lalu apabila laman facebook Tanda Putera menerbitkan gambar Lim dengan keterangan bahawa pemimpin DAP itu ditahan selepas kencing di satu tiang bendera.

Gambar berkenaan seterusnya dipadamkan namun filem tersebut mengekalkan babak kencing melibatkan beberapa orang pemuda.

Lim bertegas bahawa insiden seperti itu tidak pernah berlaku dan beliau berada di Sabah ketika rusuhan meletus pada 1969.

- sumber

Tiada ulasan: