Khamis, 5 September 2013

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Antara Meja Bulat dan Rosmah Bulat, siapa pilihan Najib?

Posted: 05 Sep 2013 09:00 AM PDT


Kini baru aku tahu apa itu perbincangan meja bulat. Maklumat yang aku dapat ialah, biasanya perbincangan meja bulat digunakan untuk duduk berbincang isu, berkongsi pendapat, strategi, taktik, pewujudan, penyenggaraan, penilaian hasil, atau hanya untuk berbincang (mengeluarkan apa-apa idea, tidak kira apa yang mereka boleh). 

Biasanya akan terdapat pelbagai perspektif kepada satu isu. Oleh itu, adalah lebih baik sekiranya mengadakan perbincangan meja bulat. 

Pada persidangan ini, individu perlu bersikap terbuka, jujur, dan secara langsung dengan orang lain di sekeliling meja; sentiasa menunjukkan saling menghormati pendapat orang lain. 

Dalam erti kata lain, input setiap satu perlu dipertimbangkan sama. Semua orang mempunyai peluang untuk mengeluarkan pandangan. Kalau dilihat dari pespektif diatas itu, maka aku terpaksalah tarik balik pujian aku terhadap Menteri Auw-Auw di sini

Aku kira idea Anwar Ibrahim itu lebih menepati keperluan semasa. Ini adalah memandangkan kepada sikap wakil rakyat dari kalangan BN yang kebanyakannya hanyalah jadi tukang buat kacau sahaja di Parlimen.Diaorang ini lebih suka mengganggu ucapan wakil PR daripada mendengar dan berbincang secara rasional. Semua kita tahu mengenai hal ini. 

Namun sehingga kini, Najib masih belum menyatakan apa-apa persetujuan atau menolak cadangan Anwar tersebut. 

Korang ingat Najib akan pilih yang mana satu, kalaulah Najib diberikan pilihan,  antara Meja Bulat dengan Rosmah Bulat? Korang tolonglah jawabkan untuk Najib!

Benarkah kita sudah Merdeka dalam erti kata sebenarnya ?

Posted: 05 Sep 2013 03:26 AM PDT

Benarkah kita sudah Merdeka dalam erti kata sebenarnya ? Itulah persoalan yang bermain di kepala mereka yang ditangkap kerana hanya mengibarkan bendera Sang Saka Malaya ketika menyambut malam Merdeka negara.

Aku juga mahu tanya, apakah aku juga akan ditangkap sekiranya aku mengibarkan bendera PAS pada masa itu?

Bagaimana pula kalau ada yang mengibarkan bendera Umno? 

KUALA LUMPUR, 5 Sept - Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said hari ini mempertahankan hak untuk mengibarkan bendera yang dikritik hebat, "Sang Saka Malaya" sebagai kebebasan yang diberikan kepada semua, selepas perbuatan yang secara ringkas itu menyebabkannya ditangkap polis kelmarin.

Satu kejadian kemuncak Merdeka melibatkan bendera pra-Kemerdekaan membawa kepada penangkapan kontroversi di rumahnya sejurus selepas tengah malam kelmarin, tetapi Sasterawan Negara itu hari ini menegaskan bahawa penahanan dan dakwaan hasutan yang dilemparkan terhadapnya adalah tidak adil.

"Setiap orang berhak bertindak mengikut pegangannya sendiri. Soal siapa benar siapa salah adalah soal yang lain," A. Samad, atau dikenali sebagai Pak Samad memberitahu The Malay Mail Online. 

A Samad, yang juga pengerusi bersama kumpulan reformasi pilihan raya Bersih, bagaimanapun enggan menyatakan sama ada dia benar-benar telah menaikkan bendera atau bahawa dia telah ditangkap kerana sebab itu. 

"Jawapannya adalah rahsia. Anda akan mendapati di mahkamah". 

Tetapi penyair itu mengesahkan bahawa beliau telah ditahan dan disoal berhubung dengan kejadian bendera pra-kemerdekaan. 



"Ya, antara lain, ia adalah mengenai bendera," katanya.

Samad telah ditahan oleh pihak polis dari rumahnya di Bangsar di sini pada kira-kira 12.30 pagi dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi kelmarin. 

Pengerusi bersama pengerusi bersama kumpulan reformasi pilihan raya Bersih itu dikatakan telah disoal siasat selama lebih daripada satu jam dan dibebaskan sekitar 2:30. 

"Beliau telah ditangkap sekitar 1230 lepas tengah malam dan dibawa ke IPD Dang Wangi dan  soalsiasat di bawah Akta Hasutan s.4 & seksyen 505 kanun keseksaan berhubung dengan Sang Saka-dikeluarkanlebih kurang 230am. 

Kedua-dua Eric Paulsen dan saya mewakili beliau, "Peguam beliau Latheefa Koya memberitahu The Malay Mail Online dalam satu mesej teks. Dua aktivis turut ditahan semalam berhubung dengan bendera pra-kemerdekaan. 

Sebelum dia ditangkap, polis mendakwa ia adalah mengenai "memburu" untuk A Samad manakala Menteri Pelancongan Datuk Seri Nazri Aziz diletupkan penyair dan menggesa beliau secara sukarela menyerah diri masuk Pada hari Selasa agensi berita Bernama melaporkan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar sebagai mendesak A. Samad menyerahkan untuk membantu memudahkan siasatan mereka berhubung kejadian itu. 

Khalid juga menuduh Samad mengelak tangkapan polis, dakwaan beliau ditolak. 

"Tidak, saya tidak bersembunyi. Saya berada di rumah sepanjang masa," katanya. 

Penangkapan Samad mencetuskan kegemparan di kalangan netizens yang menuduh polis melayan buruk. 

Selain daripada Samad, aktivis pelajar Adam Adli Abdul Halim dan aktivis Hishamuddin Rais lebih sama 30 Ogos kejadian malam tadi tetapi telah dikeluarkan kedua-duanya. 

Sang Saka, bendera Malaya didakwa dikibarkan pada 30 Ogos tahun ini adalah bendera dua berjalur merah dan putih dengan 12 bintang kuning disusun dalam tiga baris di sudut kiri atas. Ia telah digunakan oleh parti Melayu yang pertama, Kesatuan Melayu Malaya (KMM) yang ditubuhkan pada tahun 1938, yang telah berjuang menentang penjajahan British untuk kemerdekaan negara. (PKMM atau Parti Kebangsaan Melayu Malaya adalah merupakan parti politik Melayu pertama ditubuhkan selepas kependudukan Jepun. Sila rujuk di sini - alhusseyn)

Ini adalah kali kedua dalam tempoh dua tahun di mana pihak berkuasa telah mengambil tindakan di bawah Akta Hasutan 1948, pada mereka yang ditangkap menaikkan Sang Saka bendera Malaya. 

September lepas, polis menahan dua remaja kerana didakwa mengibarkan Sang Saka Malaya bendera semasa undur untuk Hari Kebangsaan ke-55 pada 30 Ogos. 

Bendera Sang Saka Malaya di tengah-tengah kontroversi tahun lepas juga merupakan bendera merah dan putih dua berjalur, tetapi ia mempunyai bulan sabit dan bintang pecah 11 di sudut kiri atas sebaliknya. - See more here

Tiada ulasan: