Sabtu, 28 September 2013

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kepimpinan Ulama nak apa lagi?

Posted: 28 Sep 2013 09:00 AM PDT

Muktamar PAS semakin hampir. Mat Sabu kata, kempen kali ini adalah yang paling buruk yang pernah dia alami selama bergiat didalam PAS. 

Aku bukanlah pula nak tolong kempen untuk Mat Sabu supaya kekal dengan jawatannya yang sekarang ini, cumanya aku nak tanya mereka yang sibuk nak jatuhkan Mat Sabu ini, apa salah silapnya Mat Sabu sepanjang beliau menjadi Timbalan Presiden PAS ini?

Hanya semata-mata dia dikaitkan dengan Syiah, maka korang naik benci dan nak buang dia! Ada tak dia pernah ajak korang masuk Syiah?

Dan tidak ada siapa pun yang dapat memberikan bukti yang jelas bahawa Mat Sabu itu Syiah.Ada?

Bila dah tak dapat nak berikan bukti, puak-puak ni tuduh pulak Mat Sabu bertaqiyah - menipu yang diharuskan oleh Syiah!

Korang buat fitnah dan menyibarkannya boleh pula? Itu adalah ajaran Ahli Punah wal-Jamaah - bukan Ahli Sunnah wal-Jamaah! Bertaubatlah dan jangan bersangka buruk terhadap orang lain tanpa bukti yang jelas.

Korang ingat Mat Sabu ni hanya layak digunakan untuk ceramah kutip derma sahajakah? 

Sebagai satu jemaah yang memperjuangkan Islam, PAS dilihat lebih dihormati kawan dan lawan sekiranya pemilihan itu dinilai dari performance seseorang itu.

Kita patut dan perlu menilai Mat Sabu itu dari segi etika dia melaksanakan tugas dan tanggung jawabnya selama ini.Kalau tidak ada cacat celanya, maka apa perlu kedudukan beliau itu dicabar?

Bagi mereka yang ingin menawarkan diri untuk mencabar kedudukan Mat Sabu sebagai Timbalan Presiden PAS, sila kemukakan apa-apa kesilapan yang telah beliau lakukan atau kegagalan yang telah beliau lakukan dalam memikul amanah jemaah yang diberikan kepadanya.

Jangan sekadar gatai nak bertanding semata-mata kerana ada gelaran 'Ulama' pada nama!Tapi kalau benar-benar ada visi dan misi yang baik, rasa-rasa mampu melaksanakan tanggungjawab dan amanah lebih baik dari apa yang ada kini, tafadhal .... 

Harus dingat, Mat Sabu ketika bertanding Timbalan Presiden, beliau tidak punyai apa-apa jawatan dalam parti, tapi tetap terus bergiat dengan kerja-kerja jemaah!


Beliau mengambil keputusan mencabar kedudukan Ust Nasarudin Mat Isa, seorang yang berstatus 'Ulama' ketika itu adalah kerana Nasarudin tidak perform dalam tugasnya

Nasarudin Mat Isa, apabila gagal dalam mempertahankan jawatannya itu, beliau semacam merajuk dan tidak mahu menerima apa-apa jawatan yang ditawarkan oleh PAS Pusat. Beliau tidak aktif dalam kerja-kerja jemaah sebagaimana Mat Sabu, selain menimbulkan banyak perkara-perkara yang kontraversi dan akhirnya beliau telah dilucutkan keahliannya dari Majlis Syura Ulama PAS dan kini sedang berada dikaki lima Umno sambil menunggu apa-apa peluang ... Mungkin selepas pemilihan Umno ni nanti, dapat ikut pergi Mekah sekali lagi...

Kali ini nampaknya Mat Sabu lepaskan geramnya  di sini. Bahawa konsep kepimpinan Ulama yang dia dan rakan-rakannya perkenalkan dulu tu kini dilihat seolah-olah dah jadi macam ular dalam semak nak menelan Mat Sabu sendiri pula! 

Kepimpinan Ulama kini sudah tidak ubah seperti peribahasa Melayu lama ~ 'Belanda Minta Tanah', yakni jadi orang yang tamak yang sentiasa hendakkan lebih ; atau dengan kata lain yang lebih romantis, beri betis nak peha, beri peha nak apa lagi?

Tiada ulasan: