Sabtu, 3 Ogos 2013

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Mercun dan pistol saling berdentum

Posted: 03 Aug 2013 05:40 PM PDT

*SEHARI dua lagi hendak raya, masjid dan surau kelihatan semakin lapang. Jika awal Ramadan dulu jemaah berasak dan bersaf hingga di tempat letak kereta, kini semua sudah kembali seperti hari-hari biasa. Jemaah yang melakukan solat sunat terawih jauh berkurangan.

Bagi sesetengah orang 10 malam terakhir Ramadan adalah waktu untuk meningkatkan ibadat dengan menghabiskan banyak masa di masjid dan surau. Mereka hendak mendapatkan 'malam seribu bulan'@ Lailatulqadr.

Tetapi, godaan Aidilfitri lebih tinggi dari keinginan menemui malam paling istimewa itu. Maka tidak menghairankan sementara kebanyakan masjid dan surau semakin lenggang, pusat-pusat membeli-belah, pasar raya dan pasar malam semakin sesak dan padat, setiap masa. Selamat Hari Raya.

*SALAH satu keluhan setiap kali musim perayaan ialah kenaikan harga barang. Paling penting ialah ayam yang menjadi hidangan utama setiap rumah. Walaupun diletakkan di bawah barang kawalan, masih ada yang berani menjual melebihi harga siling RM7.70 per kilogram. Tidak kena tangkap pun!

Barang-barang keperluan lain – sama ada yang dikawal atau tidak – juga menimbulkan keluhan rakyat biasa, sebab tidak mampu untuk menikmatinya. Hatta kelapa pun sudah mahal. Ramai yang merintih sebab dibelenggu kenaikan harga.

Tetapi ketika mengeluh ayam dan kelapa naik harga, 'shopping' raya di KL meriah seperti biasa. Jalan Tunku Abdul Rahman sesak sepanjang masa, ruang letak kereta tidak cukup, orang parkir di mana sahaja.

Gedung membeli-belah padat dengan manusia, 99 peratus Melayu. Mereka beli apa sahaja, macam tidak ada had. Baju Melayu dengan model Aaron Aziz, sehingga Selasa lalu telah terjual 400,000 helai, demikian menurut iklan.

Siapa kata orang kita tidak ada duit?

*SELAIN baju raya Aaron Aziz yang begitu laris dan terus dicari hingga saat-saat akhir, mercun dan bunga api juga tersenarai sebagai antara barang yang digemari – sama seperti biskut tart dan semprit – terutama oleh kanak-kanak.

Walaupun mercun telah lama diharamkan, ada sahaja kaki busuk yang menjual benda tersebut untuk mencari laba buat beraya. Peliknya, benda haram itu dijual secara terbuka, termasuk di celah-celah gerai bazar Ramadan, sama seperti menjual ayam percik atau air mata kucing.

Read More / Baca Lagi >>

BARANG NAIK, HAD LAJU DITURUNKAN DAN KINI NYAWA PULA DIKATAKAN MURAH?

Posted: 03 Aug 2013 05:38 PM PDT

AKU sendiri rasa malu bila ada akhbar luar negara tergamak melabel negara kita sebagai negara yang mempunyai 'nilai nyawa' yang amat murah.  Walaupun aku sedar memang begitu banyak yang 'mahal' di negara kita seperti minyak, ayam, tol, tambang bas, gas memasak dan lain-lain lagi, mengapa akhbar ini menumpukan kepada yang 'murah' iaitu nyawa?   Mungkin lebih murah berbanding dari negara mereka sebab itulah mereka berminat untuk menulis sedemikian.
Akhbar The New Paper dari Singapore pada 31 Julai, telah menerbitkan sebuah artikel bertajuk 'Selamat datang ke Malaysia di mana kematian adalah murah dan untuk kekal hidup sangat mahal' yang turut menyatakan bahawa untuk mengupah seorang pembunuh hanya memerlukan $2,000 (RM5,000).   Artikel ini tentunya mengejutkan beberapa pimpinan politik yang telah lama 'terlena' malahan merimaskan Ketua Polis Negara sehingga mengamuk sakan Pegawai Tertinggi Polis kita.
Negara kami bukan negara Koboi....Negara kami aman, tau tak?
Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar menyifatkan laporan muka depan sebuah akhbar Singapura, The New Paper, mengenai kejadian jenayah di Malaysia baru-baru ini, berniat jahat.  Sebaliknya Khalid menegur akhbar tersebut agar mengawasi hal ehwal jenayah di dalam negara sendiri daripada membuat satu spekulasi yang tidak benar mengenai jenayah di Malaysia.  "Ia adalah satu kenyataan jahat, eloklah dia jaga rumah sendiri daripada menjaga rumah orang," katanya kepada pemberita semasa menghadiri Majlis Jalinan Ramadan Bersama Pasukan Beruniform di sini kelmarin. 
 
Read More / Baca Lagi >>

Tiada pusat Syiah di wilayah Satun

Posted: 03 Aug 2013 05:35 PM PDT

Hassan Talib 
SATUN (Thailand) - Tiada pusat atau kompleks pendidikan Syiah yang dalam perancangan atau sedang dibina di wilayah Satun, Thailand seperti digembar-gemburkan pihak tertentu sebelum ini.

Ini kerana, Majlis Agama Islam Wilayah Satun (Mais) tidak menerima sebarang permohonan untuk membina sebarang pusat pendidikan atau pusat agama berkaitan dengan Syiah dalam tempoh setahun yang lalu.

Ahli Jawatankuasa Mais, Hassan Talib berkata, setakat ini perkara itu tidak pernah dibincangkan atau ditimbulkan dalam mana-mana mesyuarat majlis selama ini.

Beliau berkata, permohonan pembinaan pusat pendidikan berasaskan Islam perlu melalui Mais untuk mendapat sokongan dan kelulusannya sebelum dipanjangkan kepada jabatan kerajaan lain, terutama pihak berkuasa tempatan yang berkaitan.

"Menjadi amalan kami di sini, setiap permohonan untuk membina pusat pendidikan Islam perlu dikemukakan kepada Mais.

"Jika melibatkan pusat pendidikan berasaskan akademik, ia perlu dihantar terus kepada Kementerian Pendidikan bagi kelulusan," katanya ketika ditemui Sinar Harian di sini, semalam.

Mengikut laporan akhbar, Gerakan Syiah Malaysia dipercayai akan menggunakan dana sebesar RM24 juta untuk bina sebuah pusat serba canggih di wilayah Satun, sebagai pusat gerakan bagi menyuburkan fahaman itu.
Read More / Baca Lagi >>

Pemimpin Umno nak tunjuk hero menjelang pemilihan

Posted: 03 Aug 2013 05:34 PM PDT


KUALA LUMPUR: Rasa panik akan berlakunya kebangkitan rakyat serta keghairahan menjadi wira menjelang pemilihan Umno mendorong pemimpin-pemimpin parti itu menzalimi rakyat yang tidak mereka sukai, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.
"Sekarang ini falsafah kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) pasca pilihan raya umum ke-13 ialah haramkan, tangkap, tahan, reman, lokap, denda, penjarakan, menghina, Ordinan Darurat (EO) dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)," katanya.

Selepas pilihan raya umum ke-13, katanya lagi, kerajaan BN seperti ayam disambar helang.

"Bila fakta menunjukkan majoriti rakyat menolak mereka, BN tidak keruan lari ke hulu ke hilir.

"Perasaan takut dan cemas menangkap mereka," kata Mahfuz.

Sebab itulah, kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu, apa-apa sahaja terus dituduh, dihina, ditangkap dan didakwa.
Read More / Baca Lagi >>

Interpol declares security alert after jailbreaks

Posted: 03 Aug 2013 05:15 PM PDT

Semarak Kasih Ramadhan rai gelandangan

Posted: 03 Aug 2013 05:13 PM PDT

Gaji Tertunggak: Kakitangan Insaniah Holding mahu mengadap Agong

Posted: 03 Aug 2013 02:51 PM PDT


ALOR SETAR: Pesuruhjaya PAS Kedah, Datuk Mahfuz Omar menegaskan pihaknya bersama kakitangan Insaniah Holding bercadang mengadap Yang DiPertuan Agong jika Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir gagal menyelesaikan isu pembayaran gaji kakitangan syarikat berkenaan.

Bercakap pada sidang media di Markas PAS Pokok Sena, beliau melahirkan kekesalan terhadap tindakan kerajaan negeri yang telah membekukan gaji kakitangan Insaniah Holding sejak Mei sehingga lalu.

"Kita teramat kesal dengan tindakan berkenaan, apatah lagi di saat menjelangnya Aidil Fitri. Bagaimana mereka hendak meneruskan kehidupan setelah hak mereka dinafikan sejak bulan Mei lalu.

"Tiga bulan tidak diberi gaji, mereka mengalami tekanan hidup,untuk membayar sewa rumah, insuran bulanan kereta,persekolahan anak-anak, makan minum dan
lain-lain keperluan," ujar beliau kesal.

Tambah beliau lagi, pihaknya  telah menghantar makluman kepada Menteri Besar Kedah melalui Ketua Pembangkang, Datuk Amiruddin Hamzah untuk mengadakan temujanji menyelesaikan masalah ini tetapi sehingga kini tidak mendapat sebarang maklum balas daripada beliau. Read More / Baca Lagi >>

Perutusan Menteri Besar Kelantan Hari Raya Aidilfitri 1434H | YAB Ustaz ...

Posted: 03 Aug 2013 02:45 PM PDT

Embassies close after Al Qaeda threat

Posted: 03 Aug 2013 02:44 PM PDT

Syrian rebels seize army weapons cache

Posted: 03 Aug 2013 02:43 PM PDT

Sumpahan C4 semakin menjelma

Posted: 03 Aug 2013 07:05 AM PDT

Cuba fikir tentang hal-hal ini;
~  Musa Hasan benci dan anti IPCM
~  Sanjeevan (kawan Musa) dari Mywatch ditembak.
~  Khalid IGP kata jangan tuduh polis punya angkara.
~ Menteri Polis Zahid kata pembunuh ramai sekarang kerana EO sudah tiada.
~ Sirul dan Hare dakwa jadi "kambing hitam".

Adakah ini permainan politik belaka? Macam di Thailand?
Rakyat jadi mangsa.Semakin ramai jadi mangsa maut di lokap polis.

Adakah malapetaka ini akibat sumpahan C4.Akibat si pembunuh jadi pemimpin negara?

Siapa sebenarnya yang berfahaman syiah?

Posted: 03 Aug 2013 07:03 AM PDT


Oleh: anaabdullah

"Ini bukan penulis yang buat buat cerita tetapi ia suatu yang realiti. Ia telah diberitahu oleh orang umno sendiri.

Bukan setakat itu sahaja, malah penulis di beritahu bahawa salah seorang bekas perdana menteri pun di katakan berfahaman syiah dan mengamalkannya.

Masakan tidak. Pergi keluar Negara, dia boleh jamak solat selama satu minggu solat lima waktu sehari semalam.


Orang PAS setakat hari ini belum ada cerita boleh jamak solat sekaligus selama satu minggu. Demikian juga dengan kahwin kontrak yang sangat popular bagi orang syiah.

Sesetengah pendapat mengatakan kahwin kontrak (muta'ah) yang diamalkan oleh syiah itu seolah olah telah menghalalkan zina yang jelas telah dilarang keras oleh kebanyakan imam mazhab kita bertalfiq dengannya.
Akan tetapi ia telah dijadikan amalan orang umno ketika berada diluar Negara. Kalau ada yang masih tak percaya boleh pergi sendiri ke Indonesia.
Sebagai contoh, kebanyakan orang umno yang melancung ke Domai  berlumba lumba melanggan pelacur secara kahwin kontrak. Apatah lagi mengunjungi India.
Hal ini, telah lama diberitahu oleh kawan lama penulis, yang melanjutkan pengjiannya di India lama dahulu.
seorang Profesor salah sebuah universiti tempatan beritahu penulis bahawa orang umno yang datang ke Domai kebanyakan mengamalkan kahwin kontrak.
Pada orang umno, itu mungkin tak salah. Akan tetapi pada orang PAS itu suatu kesalahan yang amat berat dan besar.
Lebih lebih lagi parti Pas memperjuangkan islam tulen berbandingan umno memperjuangkan kebangsaan.
Anda juga belum lupa dengan seorang timbalan menteri jabatan perdana menteri yang buat fatwa bahawa ibu tunggal boleh melacur untuk cari sarahidup anak anak jika terpaksa.Darurat konon.

Meaning of ABU

Posted: 03 Aug 2013 06:56 AM PDT

By Singa Terhormat
I almost inadvertently broke my fast by on 2nd August, 2013 by coming close to using expletives when I read the Malaysiakini report that Tengku Adnan Mansor claimed that ABU in fact means "Allah Bersama UMNO" or in other words, Allah is with UMNO.
Image
You said that during the holy month of Ramadhan, Adnan? The month when the Holy Qur'an was revealed as a guidance to mankind? Have you then received no guidance from it?
If as you claim Allah is with UMNO, pray tell how did UMNO then lose Lembah Pantai, for instance? Do you mean Allah was defeated in Lembah Pantai?
And if Allah indeed is with UMNO, Adnan, why then did UMNO have to resort to cheating in so many general elections including granting identity cards to unqualified foregners in Sabah and elsewhere? Why then the need for Project IC?
Do you think Allah will side with those who cheat? Most certainly you have a warped idea of your Creator, Adnan.
Be careful when you attribute matters to Allah, Adnan. Do you not heed the warning from Allah Himself that:
"And on the Day of Resurrection thou (Muhammad) seest those who lied concerning Allah with their faces blackened. Is not the home of the scorners in hell?"
… Surah Az Zumar Ayat 60 (39:60)

Muhyiddin's Malay-championing FIASCO: Bernama cleans up for him?

Posted: 03 Aug 2013 06:54 AM PDT

Muhyiddin's Malay-championing FIASCO: Bernama cleans up for him? Tan Sri Muhyiddin Yassin was only making a general statement and not specifically referring to the YouTube video clip entitled "Satu Hari di Hari Raya" when he issued a reminder to the people to refrain from touching on the sensitivities of the Muslim community.

Bernama in its earlier report had said the deputy prime minister's statement on Tuesday was referring to the video clip which showed an individual appearing to perform ritual ablutions by washing her hands and feet but then did the same to three dogs.

Muhyiddin in his address at the breaking-of-fast with children from the Anak-Anak Rumah Amal Kasih Bestari in Putrajaya did not also specifically mention that non-Muslims had belittled and mocked Islam, as the report suggested.

What he actually said was: "Certain parties have belittled and mocked our religion lately and hopefully it will not persist as to cause tension, as what is happening in other Islamic countries." - Bernama

Satu lagi kes tembakan menjadikan minggu paling menakutkan di Malaysia

Posted: 03 Aug 2013 06:52 AM PDT

Tujuh kes tembak melibatkan senjata api kebanyakan darinya merupakan kes bunuh jarak dekat  dan dua darinya merupakan kes berprofil tinggi.

Kejadian terbaru berlaku di Cheras Perdana hari ini pada jam 1.30 petang.

Bekas pesalah B Balamurali, 36 ditembak tiga kali didada oleh dua lelaki yang menceroboh rumahnya lalu menembaknya di ruang tamu rumah.

"Dua suspek dilihat ditempat kejadian menunggang motosikal Yamaha LC,"  kata Asisten Komisioner Abdul Rashid Abdul Abdul Wahab.

Balamurali baru saja dibebaskan dari penjara pada Jun lalu dan menurut rekod mangsa disabitkan dengan enam kesalahan termasuk mencuri dan yang berkait dengan dadah.

Peningkatan kes tembakan menggemparkan negara apabila tujuh hari berturut-turut menyebabkan polis digesa menumpukan  semula sepenuhnya menyelesaikan kes pembunuhan berbanding menangani kes saman bloger dan menangkap pelatih anjing juga aktvis hak asasi manusia.

Polis dan Menteri Dalam Negeri menyalahkan kejadian tembak bunuh kerana pemansuhan Akta Ordinan Darurat (EO) dimana mereka mendakwa menyebabkan penjenayah bebas kembali membalas dendam membunuh pemberi maklumat.

Dakwaan itu bagaimana pun ditolak pemimpin pembangkang yang mengkritik polis hanya  mahu perkenalkan undang- undang baru tapi tidak mahu meningkatkan usaha siasatan untuk menangkap suspek.

Dilaporkan terdapat lebih dari 20 kes yang melibatkan pembunuhan senjata api pada berapa bulan kebelakangan ini termasuk seminggu lalu membabitkan kes berprofil tinggi seperti aktivis dan pengasas bank.
Read More / Baca Lagi >>

What's Up Raya - Menteri Besar Kelantan

Posted: 03 Aug 2013 03:56 AM PDT

Suaram activist summoned over Scorpene fund-raising dinner

Posted: 03 Aug 2013 03:48 AM PDT

A human rights activist from Suaram has been summoned by the police over a fund-raising dinner it held to support its legal action in France on the Scorpene submarines.
"I don't understand what is wrong with having a fundraising dinner, unless the government is concerned about more details being divulged in the on-going inquiry in France," Suaram secretariat member Cynthia Gabriel told The Malaysian Insider today.
Gabriel said she had been informed that she would be served with a notice on Monday compelling her to give her statement about the dinner held at the Petaling Jaya civic centre on July 19.
"Suaram was harassed last year and it appears as if the same thing is happening this year as the government is worried about what other new information will emerge from the inquiry," said Gabriel.
Last year in September, it was probed by the Registrar of Societies after the government alleged the NGO received foreign funding.
Gabriel said someone had lodged a police report over the dinner, which was attended by 750 people.
She said the dinner had been held to raise funds for the ongoing inquiry in France, where startling revelations about Malaysia's purchase of Scorpene submarines have emerged.
Prior to the dinner event, Suaram had fired public imagination when it said the dinner would feature a surprise witness who will share details of the alleged scandal involving the purchase of two Scorpene submarines 11 years ago.
Read More / Baca Lagi >>

ANY ACTION, PM NAJIB? Man shot dead in Cheras by gunmen on motorbike

Posted: 03 Aug 2013 03:46 AM PDT


KUALA LUMPUR - In the space of 3 days, assassins on motorbikes have struck twice in Malaysia's capital city.
ANY ACTION, PM NAJIB?  Man shot dead in Cheras by gunmen on motorbikeThe first was a day ago on Friday where the victim - a gold dealer - was lucky enough to survive despite assailants firing 3 shots at him when he stopped his car at a traffic light in Pandan Indah.
Today, in Cheras Perdana not too far away from Pandah Indah, another 'contract-style hit' was carried out. This time it was fatal.
An ex-convict was shot dead in the living room of a house in Cheras Perdana, Batu 9, Cheras today.  In the 1.30pm incident, the 36-year-old victim was shot three times in the chest.
District police chief Assistant Commissioner Abdul Rashid Abdul Wahab said the suspects, two men on a motorcycle, arrived at the house on Jalan CP 3/24 in the Cheras Perdana housing estate minutes before the incident.
"The victim was identified as Selangor-born B. Balamurali, who was just released from jail in June," NST reported Rashid as saying.
It is learnt that the police forensics team is currently conducting investigations at the crime scene. The case is being investigated under Section 302 of the Penal Code for murder.
Only talk, not enough action
Meanwhile, alarmed members of the public are piling pressure on Prime Minister Najib Razak's government to take swift action.
So far, there has been little follow-through other than calls from some of his Cabinet colleagues and Umno party mates to bring back the Emergency Ordinance and the Internal Security Act to deal with serious crimes.
Read More / Baca Lagi >>

Pakai Camry Tak Patriotik, Pakai Accord Pula Sangat Patriotik?

Posted: 03 Aug 2013 03:44 AM PDT


Kita dikejutkan dengan Surat Pekeliling Kerajaan Persekutuan yang mengarahkan agar pengantian model kereta rasmi Proton Perdana kepada Honda Accord.2.0 L

Admin merasakan Kerajaan Persekutuan/UMNO mungkin merasakan rakyat telah lupa bahawa suatu ketika dahulu,Kerajaan Persekutuan melalui UMNO menentang keras cadangan dan tindakkan Kerajaan Negeri Perak yang diterajui PAKATAN RAKYAT, Dato Seri Nizar membuat keputusan menggantikan model Proton Perdana Kepada model Camry.

Malah media-media cilaka UMNO terutamanya Utusan Malaysia/Berita Harian/TV3/RTM menyerang dan menghentam habis-habisan cadangan dan keputusan tersebut seolah-olah tindakkan tersebut tidak patriotik dan pelbagai,malah di muat kenyataan dari rakyat yang mempertikaikan tindakkan tersebut.

Apa yang boleh Admin katakan,rakyat Malaysia tidak mudah lupa apa yang berlaku sebelum ini,rakyat kini bukanlah seperti rakyat Malaysia era tun Mahathir yang mudah lupa.jadi jgn nak kelentong rakyatlah.mungkin UMNO boleh mengelentongkan masyarakat luar bandar yang tidak terdedah kepada sumber maklumat selain dari media propaganda celaka UMNO tu.

Di sini anda boleh imbas kembali bagaimana RTM iaitu media rasmi Kerajaan Malaysia yang menjalankan Propaganda Celaka UMNO dalam Menghantam/menyerang apa saja tindakkan dan keputusan Kerajaan negeri yang di tadbir PAKATAN RAKYAT.

Anda lihat dan nilailah sendiri betapa bertuahnya rakyat Malaysia apabila memilih golongan DAJJAL mentadbir Kerajaan Persekutuan. ANDA YANG MEMILIH DAJJAL LIDAH BERCABANG DUA.

Jika anda seorang yang bijaksana..PRU14 nanti sematkan di fikiran agar ini kalilah UMNO/BN

Lihat dan nilailah sendiri betapa bercabangnya lidah Media UMNO ni, Dajjal amat sangat menci tul Admin.

Katakan tidak kepada UMNO/BN pada PRU14 nanti.
Read More / Baca Lagi >>

WOW! Anwar has paid Karpal RM50 MILLION since 2008 - Umno man

Posted: 03 Aug 2013 03:37 AM PDT

WOW! Anwar has paid Karpal RM50 MILLION since 2008 - Umno manBUKIT MERTAJAM - FORMER Barisan Nasional candidate for Permatang Pauh in the last general election, Dr Mazlan Ismail, revealed yesterday he had received more than 6,000 letters sent to his house containing allegations involving opposition figures Datuk Seri Anwar Ibrahim and Karpal Singh.
He told a news conference that the letters had almost similar content outlining the allegations.
"I received over 6,000 letters on the matter over the past week addressed to my house in Penanti."
Mazlan, who is also former Penang Pas deputy commissioner, said he did not know the identity of the sender or senders.
He said each letter was eight pages long and contained allegations as well as copies of savings account numbers of various banks and amounts belonging to Anwar.
"I believe the individual wants me to be the go-between to expose Anwar's dealings with Karpal.
"The person wants to expose that Anwar had paid more than RM50 million via cheques to Karpal since 2008.
"He had claimed that besides settling legal fees, the amount was also to allegedly bribe judges and prosecutors.
"I believe similar letters containing the same allegations against Anwar and Karpal must have already been in circulation in Permatang Pauh."
He said he would send copies of the letters to Karpal's office next week.
"I believe Karpal and Anwar will want to clarify the matter.
Karpal said Mazlan's allegation were baseless.
"The allegations are not true at all. No such incident has taken place.
"Mazlan should prepare for the consequences," Karpal said.
Efforts to reach Anwar or his aides were unsuccessful.
Dr Mazlan Ismail (left) showing the media the 6,000 letters he received in the past week. Pic by Danial Saad

Tembak Lagi: Kali Ni Bekas Banduan Di Cheras Perdana

Posted: 03 Aug 2013 03:28 AM PDT

Seorang lelaki ditemui mati terkena tiga das tembakan dipercayai dilepaskan dua orang suspek di Cheras Perdana hari ini.

Jenayah Berat: Perlu tingkat kecekapan polis, bukannya undang-undang baru

Posted: 03 Aug 2013 03:25 AM PDT

Tumpuan seharusnya diberikan kepada usaha meningkatkan kemampuan dan kecekapan anggota keselamatan terutama Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam menangani kadar jenayah dan bukannya memperkenalkan satu undang-undang baru. 
  
Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar semasa memberikan pandangan itu berkata, perkara itu termasuk memahirkan lagi PDRM dalam siasatan jenayah dan meningkatkan kemudahan teknikal pasukan itu. 
  
"Saya secara peribadi tidak setuju dengan mana-mana undang yang membenarkan penahanan tanpa perbicaraan kerana ia melanggar hak asasi manusia dan 'natural justice' dan ia adalah perkara yang tidak boleh kita terima.  
  
"Jadi bukanlah kita perlu memperkenalkan undang-undang yang membenarkan penahanan tanpa perbicaraan sebaliknya kita perlu meningkatkan lagi keupayaan pasukan keselamatan kita," katanya kepada pemberita di majlis berbuka puasa Pemuda Umno Negeri Sembilan bersama media, di Seremban malam tadi.  
  
Beliau diminta mengulas mengenai polemik rang undang-undang baru bagi menangani jenayah berat yang akan dibentangkan di Dewan Rakyat September ini yang dikatakan akan mempunyai eleman penahanan tanpa bicara.
Read More / Baca Lagi >>

Jenayah Berat: Tambah anggota polis belum tentu selesai kes

Posted: 03 Aug 2013 03:22 AM PDT

senjata api
KUALA LUMPUR - Meningkatkan bilangan anggota polis dan mempertimbangkan pembelian peralatan baru seperti litar kamera tertutup (CCTV) sahaja, tidak akan menyelesaikan kes jenayah berat membabitkan senjata api di negara ini.

Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) Mohd Azmi Abdul Hamid berkata ini kerana keutamaan terlebih dahulu harus diberi kepada usaha memperketatkan pengawasan di sempadan.

"Kita lihat bajet untuk menambahkan bilangan anggota polis dan kemudahan anggota-anggota itu banyak diberikan oleh kerajaan sebelum ini, namun jenayah berat seperti tembak-menembak tetap juga berlaku.

"Ia menunjukkan ada ruang yang perlu diperbaiki dan sebagai contoh pembelian senjata api dari negara jiran bagaimana ia boleh lolos ke negara ini...kita kena fikir juga bagi mempertingkatkan usaha membanteras," katanya kepada pemberita sebagai mengulas kejadian tembak yang sering dilapor kebelakangan ini termasuk melibatkan individu berprofil tinggi.
Read More / Baca Lagi >>

Generasi muda harus faham kesan TPPA

Posted: 03 Aug 2013 03:18 AM PDT


KUALA LUMPUR: Golongan muda harus cakna dan memahami isu Trans-Pacific Partnership Agreement (TPPA) atau Rundingan Perkongsian Trans Pasifik kerana mereka merupakan generasi yang akan menerima kesan daripada rundingan ini.

Pengasas bersama Badan Bertindak Bantah TPPA Anas Alam Faizli berkata, golongan muda tidak boleh lari daripada terkena tempias TPPA kerana rundingan ini akan akan memberi kesan kepada perolehan kerajaan, industri kecil dan sederhana iaitu TPPA memegang lebih 80 peratus industri di Malaysia.

"Sangat kritikal bagi belia di Malaysia menggalas isu TPPA kerana mereka sendiri yang anerima kesannya pada masa akan datang.

"Malah jika belia di luar sana tidak mengambil peduli hal ini, ia akan memberi kesan kepada masa hadapan mereka yang akan bekerja pada masa depan kerana TPPA akan membentuk ekonomi negara," kata beliau dalam rancangan bual bicara yang disiarkan di MobTV.

Anas berkata, antara kesan buruk TPPA ialah akan berlaku kenaikan harga ubat-ubatan kerana pemanjangan tempoh paten atau hak cipta ubat berjenama.

Sebagai contoh katanya, ubat berjenama untuk kanser dijual pada harga yang mahal RM9,600 ke RM10,000.
Read More / Baca Lagi >>

PERKASA gesa k'jaan bertindak terhadap Namewee

Posted: 03 Aug 2013 03:14 AM PDT




 
Kumpulan hak-hak Melayu, PERKASA mahu pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap pembikin filem, Namewee, kerana mengkritik kerajaan yang mengarahkan supaya dikaji semula kelulusan filem The New Village, yang menyebabkan tayangan  filem itu tertangguh.

Ketua Penerangan PERKASA, Ruslan Kassim berkata Namewee telah berkelakuan melampau dalam posting blog videonya di Youtube, di mana dia mengembar-gemburkan tentang 'double standard'  dalam pendekatan pihak berkuasa terhadap industri filem.

Namewee berkata, walaupun filem itu adalah tentang Parti Komunis dulu tetapi menurutnya itu semua hanya sekadar sejarah.

"Tak kan kerana beberapa bantahan bodoh, kamu pun sekat filem ini," kata Namewee sambil menyifatkannya sebagai keterlaluan, sertaj membangkitkan tentang satu lagi filem kontroversi Tanda Putera yang akan ditayangkan pada 29 Ogos.Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: