Rabu, 14 Ogos 2013

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


American journalist beaten by police in Cairo

Posted: 14 Aug 2013 07:52 PM PDT

Egyptian ambassador to the U.S. on his country's unrest

Posted: 14 Aug 2013 07:51 PM PDT

Death toll rises as Egypt declares state of emergency

Posted: 14 Aug 2013 06:05 PM PDT

Watch deadly violence erupt in Cairo

Posted: 14 Aug 2013 06:03 PM PDT

Kekejaman Tentera Zionis As-Sisi Terhadap Rakyat Mesir

Posted: 14 Aug 2013 06:01 PM PDT


Pelbagai cara pembunuhan dilakukan tentera Mesir terhadap rakyatnya sendiri. Bentuk pembunuhan kejam ala syiah di Syria turut dilakukan di tempat terbuka dan disaksikan ramai orang di Medan Rabiatul Adawiyah. 

TV al=Quds melaporkan 
1. Pasukan tentera dan polis telah membakar Hospital Lapangan di Medan Rabiatul Adawiyah yang terdapat di dalamnya jenazah-jenazah para syuhada' (bagi melupuskan bukti pembunuhan)

2. Para demostran telah meninggalkan Medan Rabiatul Adawiyah setelah ianya dikuasai sepenuhnya oleh tentera dan polis.

3. Tahaluf Wathani Menyokong Legimitasi: berdasarkan kiraan kami, terdapat 2600 syuhada' yang terkorban sehingga kini di Medan Rabiatul Adawiyah. .
Sementara itu satu maklumat lain mendakwa seperti berikut:
Lebih 2500 - Syahid.
Lebih 3000 - Ditangkap.
Lebih 10000 - Cedera.
Lebih 200 - Jurugambar dibunuh.
Dataran Raba'ah - Dikosongkan tentera.
Hospital Lapangan Raba'ah - Ditutup tentera.
Hospital Lapangan Nahdhah - Dibakar tentera.
Doktor2 bertugas - Ditangkap tentera. 

As Syahidah Asmaa Mohamed El Beltagi, anak perempuan El-Beltagi (El Beltagi merupakan antara pemimpin Ikhwan Muslimin), berusia 17 tahun. Beliau mati akibat peluru yang dilepaskan oleh pihak kudeta di Medan Rabiatul Adawiyah ketika proses meleraikan para penyokong demokrasi pagi tadi.






Gambar sadis dari Medan Nahdhah hasil perbuatan As Sisi dan kuncu-kuncunya


Video ini menunjukkan beberapa rakyat Mesir yang dibakar oleh Regim Zionis As Sisi

Posted: 14 Aug 2013 05:58 PM PDT

Kelakuan anjing-anjing Yahudi iaitu Polis dan Tentera Mesir menangkap rakyat di Raba'ah.

Posted: 14 Aug 2013 05:55 PM PDT


Mesej dari Medan Nahdhah - Kami akan kekal disini!

Posted: 14 Aug 2013 05:40 PM PDT


Bunuh Rakyat Sendiri: Regim Zionis As Sisi Bakar Rumah Sakit Rabaa Al Adawiyah

Posted: 14 Aug 2013 05:37 PM PDT


PASUKAN polisi dan tentara Mesir membakar rumah sakit lapangan Rabaa Al Adawiyah, termasuk membakar tubuh para syuhada, wanita dan anak anak yang terluka.
Seperti dilaporkan ikhwanonline mengatakan kru medis dipaksa meninggalkan pasien yang terluka di Rumah Sakit lapangan Rabaa Al Adawiyah, setelah itu korban ditembak dengan peluru tajam.
Korban yang masih kuat berjalan berhamburan menyelematkan diri ketika rumah sakit lapangan itu diserbu pasukan polisi dan tentara pro kudeta itu.

Fadhilatus Syeikh Dr. Yusuf Al Qaradhawy, hafizhahullah, dalam siaran live di Aljazeera menyatakan:

"Sisi, Beblawi, Adly Mansour, Baradei cs terlibat dalam aksi kejahatan ini. Mereka akan dimintai pertanggungjawabannya oleh Allah dan rakyat Mesir. Sungguh apa yang terjadi hari ini tidak pernah terjadi sebelumnya bahkan hingga pada dinasti Mamalik sekalipun, tak pernah ada pembantaian sebesar ini atas rakyat Mesir."


Seruan Syeikh Dr Yusof Al-Qaradhawi Kepada Rakyat Mesir

Posted: 14 Aug 2013 05:33 PM PDT

Antara Kenyataan Syeikh Dr. Yusuf Al-Qaradhawi kepada rakyat Mesir sebentar tadi di TV al Jazeera:

"Apa yang berlaku hari ini tidak pernah berlaku dalam mana-mana sejarah Mesir baik ketika negara ini dijajah oleh Inggeris dan Perancis, atau mana-mana tamadun, di mana pemerintah membunuh rakyatnya sendiri dengan cara yang paling kejam".

"Saya menyeru kepada semua rakyat Mesir untuk keluar bersama-sama pada Jumaat ini 16 Ogos 2013. Kepada penduduk Mesir, bawalah bersama isteri-isterimu, anak-anakmu, orang-orang tua untuk turun ke dataran-dataran seluruh Mesir."

TENTERA ZIONIS AS SISI MEMBAKAR HIDUP-HIDUP MUSLIM MESIR

Posted: 14 Aug 2013 05:28 PM PDT


Penembak tepat digunakan untuk membunuh penyokong Dr Morsi yang berdemonstran

Posted: 14 Aug 2013 05:24 PM PDT


Bunuh Rakyat Sendiri: Naib Presiden Mesir, Mohamed ElBaradei umum letak jawatan

Posted: 14 Aug 2013 05:17 PM PDT

Naib Presiden, Mohamed ElBaradei umum letak jawatanKAHERAH: Naib presiden Mesir, Mohamed ElBaradei mengumumkan perletakan jawatannya pada Rabu.

Perletakan jawatan itu dibuat ekoran keganasan yang tercetus di negara itu berikutan tindakan keras ke atas penyokong bekas Presiden Mohamed Morsi.

Mesir mengisytiharkan darurat selama sebulan bermula pukul dua petang GMT (10 malam waktu Malaysia).

REVOLUSI RAKYAT MESIR KEMENANGAN SIAPA?

Posted: 14 Aug 2013 05:13 PM PDT

RAYA BERDARAH
Rabiah Adawiyah-3Semasa umat Islam menyambut Syawal yang penuh dengan pengertian kemenangan, Dataran An Nahdah di Rabaah Adawiyah bermandikan darah para demonstran yang kini mencapai angka 300 korban.
Dunia terkejut dengan cara polis dan tentera yang berazam untuk menyahkan para penunjuk perasaan yang berkumpul hampir 48 hari pasca penggulingan Morsi, Presiden yang dilantik secara demokratik buat pertama kalinya dalam sejarah 50 tahun politik Mesir.
Tiada siapa yang dapat menjangka apa yang akan berlaku seterusnya dan persoalan yang lebih penting ialah revolusi rakyat musim bunga 2010 tempoh hari milik siapa?
Berakhirkah kuasa rakyat dan tentera kembali berkuasa?
Tariq Ramadhan dalam dalam satu artikelnya tentang perkembangan di Mesir menyatakan "tentera tidak pernah kembali untuk satu alasan yang mudah bahawa tentera tidak pernah meninggalkan pesada kuasa di Mesir sejak kebangkitan rakyat tempoh hari".
SALAH SIAPA?
Politik di Mesir yang semakin rumit tidak mudah mendapat jawapan dari soalan yang mudah. Dalam hal penggulingan Morsi, seluruh dunia akur bahawa satu penggulingan ala tentera berlaku dan Morsi telah dizalimi.
Lebih besar jenayah Jeneral As Sisi ialah beliau telah merampas hak rakyat yang memilih Morsi sebagai Presiden mereka. Alasan Morsi digulingkan tidak masuk akal apabila soal ekonomi, kekurangan bahan api dan bekalan dijadikan sebab walaupun seluruh dunia mengetahui bahawa tentera masih menguasai semua sektor penting kerajaan termasuk ekonomi.
Agak pelik malah melucukan apabila Morsi dituduh gagal menangani keadaan sedangkan belum pun lagi cukup setahun perjawatannya. Namun dalam suasana kesusahan kehidupan di Mesir kekurangan bahan keperluan seharian mudah mengheret rakyat yang miskin memberontak. Itulah senjata Jeneral As Sisi yang telah mengkhianati kebangkitan rakyat di Mesir dengan menggunakan kemiskinan dan dominasi tentera yang masih kuat ke atas rakyat Mesir.
Salah siapa apa yang berlaku di Mesir?
AMERIKA SENYAP
Walaupun pemberontakan tentera dikutuk dalam dunia demokrasi namun dunia senyap dengan apa yang berlaku di Mesir dan Amerika berhati-hati antara menyokong tentera dan membela Morsi sedangkan Amerika sebagai bapa demokrasi dunia lantang bersuara terhadap penggulingan ala tentera, mengapa Amerika diam dalam isu Mesir?
Jawapannya ialah Amerika terpaksa mengimbangi dasar luarnya dengan menjadikan Mesir sebagai rakan strategik untuk memelihara kewujudan Israel.
Read More / Baca Lagi >>

12 Horrifying And Tragic Images Of The Egypt Clashes

Posted: 14 Aug 2013 05:12 PM PDT

Cairo-based freelance photographer Mosa'ab Elshamy captured the situation in Rabaa during the Egyptian security forces' violent raid on thousands of pro-Morsi supporters.

Photograph by Mosa'ab Elshamy / Flickr: mosaaberising
Photograph by Mosa'ab Elshamy / Flickr: mosaaberising
Photograph by Mosa'ab Elshamy / Flickr: mosaaberising
Photograph by Mosa'ab Elshamy / Flickr: mosaaberising
Photograph by Mosa'ab Elshamy / Flickr: mosaaberising
Photograph by Mosa'ab Elshamy / Flickr: mosaaberising
Photograph by Mosa'ab Elshamy / Flickr: mosaaberising
Photograph by Mosa'ab Elshamy / Flickr: mosaaberising
Photograph by Mosa'ab Elshamy / Flickr: mosaaberising
Photograph by Mosa'ab Elshamy / Flickr: mosaaberising
Photograph by Mosa'ab Elshamy / Flickr: mosaaberising
Photograph by Mosa'ab Elshamy / Flickr: mosaaberising

Video menunjukkan secara langsung seorang penyokong Dr Muhammad Mursi ditembak live oleh penembak tepat yang berada di atas bangunan berdekatan.

Posted: 14 Aug 2013 05:09 PM PDT

Di Mesir, Baling Batu, Botol: Perangai Yang Serupa Pernah Berlaku Di Sini

Posted: 14 Aug 2013 05:05 PM PDT

Pro Morsi diserang samseng upahan

MESIR: Penyokong Presiden Dr Muhammad Morsi yang berarak ke bangunan Kementerian Dalam Negeri semalam diserang oleh sekumpulan samseng upahan.

Aljazeera melaporkan samseng upahan tersebut telah melemparkan batu dan botol kaca ke arah peserta yang berarak dari atas balkoni bagi mencetuskan provokasi.

Suasana kelam kabut sehingga pergelutan tercetus dan polis kemudian melepaskan gas pemedih mata untuk menyuraikan orang ramai.

Beberapa ribu penunjuk perasaan pro demokrasi telah mengambil bahagian dalam perarakan tersebut apabila pergelutan bermula.

Reuters pula menyebut samseng tersebut turut membaling batu ke arah penyokong Morsi.

Dua lelaki memegang parang dilihat mengejar peserta dalam perarakan tersebut.

Ribuan menyertai perarakan tersebut termasuk ulamak Al-Azhar, wanita dan kanak-kanak.

Dalam pada itu, Rabitah Ikhwan melaporkan sekurang-kurangnya 23 orang cedera termasuk ulama Al-Azharakibat serangan samseng yang dilindungi oleh polis tersebut. -HD

ULASAN GB

Nampaknya suku sakat mereka yang sekularis itu sama perangainya di mana-mana.

GB tidak menuduh UMNO itu serupa dengan golongan anti-Mursi, tetapi nampaknya perlakuan, gelagat dan tindakan mereka hampir serupa.

Jika berita di atas itu berlaku di Mesir dimana kumpluan penyokong Dr.Muhammad Mursi yang merupakan seorang hafiz 30 juzuk Al-Quran diserang dengan balingan batu dan botol kaca, apa kurangnya di negara kita dimana golongan yang serupa (?) pernah membaling batu, besi, botol, kayu dan bermacam-macam lagi semasa ceramah Pakatan Rakyat sewaktu sebelum PRU13 yang lalu.

Sebagai bukti, sila baca semula:

Laporan sebelum ini
klik untuk baca

Negara Selamat: Kadar jenayah Malaysia ganggu persepsi pelabur asing

Posted: 14 Aug 2013 05:04 PM PDT



Peningkatan kes tembakan dan pembunuhan di Malaysia membimbangkan pelabur asing mengenai kadar keselamatan negara Asia Tenggara itu dalam beberapa bulan kebelakangan ini.
Terdapat sekurang-kurangnya 35 kes tembakan dilaporkan di seluruh negara sejak Mei yang menyebebkan 22 orang terbunuh.
Kes pembunuhan berprofil tinggi pengasas bank Ahmad Hussain Najadi (gambar) di siang hari akhir bulan lalu menarik perhatian dan memberikan isyarat kepada komuniti perniagaan kadar keselamatan tidak berada dalam keadaan baik.
Presiden Majlis Perniagaan Malaysia Kanada (MCBC), Roger Poulin berkata, peningkatan dalam jenayah ganas membimbangkan pelabur.
"Kami berharap kerajaan boleh mengawalnya," kata Poulin kepada The Malaysian Insider di Kuala Lumpur minggu ini.
Bekas presiden Dewan Perniagaan Amerika Malaysia (AMCHAM), Datuk Nicholas Zefferys mengatakan ahli bimbang tetapi masih belum ditahap menarik semula pelaburan mereka di Malaysia.
"Selagi terdapat langkah berterus memerangi jenayah, saya fikir kebimbangan pelabur dapat diredakan.
Read More / Baca Lagi >>

Violence comes 6 weeks after Morsy was overthrown

Posted: 14 Aug 2013 04:57 PM PDT

News Divide: Egypt's media divide

Posted: 14 Aug 2013 04:55 PM PDT

Al Jazeera's Jane Ferguson reports from Nasr City

Posted: 14 Aug 2013 04:55 PM PDT

Differing stories on how Cairo clashes began

Posted: 14 Aug 2013 04:53 PM PDT

Security forces clear Cairo protest camp

Posted: 14 Aug 2013 04:51 PM PDT

Mass anti-govt protests shake Bahrain on Independence Day

Posted: 14 Aug 2013 04:50 PM PDT

Egyptian police vehicle pushed off bridge in Cairo

Posted: 14 Aug 2013 04:49 PM PDT

Tiada ulasan: