Khamis, 29 Ogos 2013

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Penganalisis: Kerajaan Negeri P.Pinang tak terbuka

Posted: 29 Aug 2013 08:11 AM PDT

GEORGETOWN - Tindakan kerajaan negeri Pulau Pinang pimpinan DAP menasihatkan panggung wayang di negeri ini tidak menayangkan filem patriotik 'Tanda Putera' menimbulkan persoalan keterbukaan dan kebebasan yang dilaungkan pakatan pembangkang sebelum ini.

Penganalisis politik Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian berkata berdasarkan kedua-dua prinsip itu, kerajaan negeri seharusnya menggalakkan penayangan filem itu dan memberi peluang kepada rakyat membuat penilaian.

"Dalam konteks ini, apabila filem ini ditayangkan di tempat lain ia boleh melahirkan kemusykilan dalam kalangan masyarakat...tindakan itu akan disalah tafsir oleh masyarakat.

"Sepatutnya filem ini ditonton terlebih dahulu dan kemudian diberi penilaian," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Semalam, Lim dalam sidang akhbar berkata kerajaan negeri pimpinan DAP meminta pengusaha pawagam di negeri ini tidak menayangkan filem 'Tanda Putera' dengan mendakwa ia mengandungi unsur-unsur sensitif dan fitnah yang tidak sesuai untuk tontonan umum.

Filem arahan Datuk Shuhaimi Baba itu yang diterajui dua bintang utama iaitu Rusdi Ramli sebagai Tun Abdul Razak Hussein dan Zizan Nin sebagai Tun Dr Ismail Abdul Rahman ditayang serentak di 60 pawagam seluruh negara mulai hari ini.

Sivamurugan berkata Lim sewajarnya menonton filem berkenaan dan membuat penilaian sama ada filem berdurasi dua jam itu boleh mengancam keharmonian negara dan memberi kesan kepada parti DAP.

Sementara itu, Presiden Persatuan Melayu Pulau Pinang (Pemenang) Datuk Seri Mohd Yussof Latiff berkata filem 'Tanda Putera' itu seharusnya dijadikan pengajaran kepada penonton mengenai sejarah negara.

Sementara itu, pelajar jurusan pergigian Anis Nadia Ismail, 21, melahirkan rasa kesal apabila filem itu tidak ditayangkan di negeri ini dan menyifatkan filem yang mempunyai elemen sejarah wajib ditonton oleh semua masyarakat terutamanya generasi muda.

"Sayang filem ini tidak ditayangkan. Sekurang-kurangnya menerusi filem patriotik sebegini, ia dapat memberi kesedaran kepada generasi muda kepentingan mengekalkan perpaduan di antara kaum," katanya ketika ditemui di TGV Cinemas di 1st Avenue di sini, hari ini.

Beliau juga berharap lebih banyak penghasilan filem bergenre sejarah dihasilkan pada masa akan datang.

Di KUALA TERENGGANU, Gagasan Melayu Pendidikan Malaysia (Gagasan) secara sinis mengucapkan 'tahniah' kepada Ketua Menteri Pulau Pinang itu yang tidak mahu filem itu ditayangkan di negeri itu.

Setiausaha Agung Gagasan Syed Anuar Syed Mohamad seterusnya mencabar dua lagi negeri yang dikuasai pembangkang iaitu Selangor dan Kelantan agar mengambil langkah serupa.

"Inilah wajah sebenar pemimpin-pemimpin pemangkang yang tiada langsung semangat cintakan negara, sebaliknya mereka cuba pelbagai cara untuk mengelirukan rakyat sehingga mencetuskan ketegangan.

"Kita yakin jika beginilah amalan mereka, masa depan Malaysia tidak akan aman damai, malah lebih teruk daripada apa yang berlaku di Mesir dan Syria," katanya ketika dihubungi Bernama.

Syed Anuar seterusnya menasihati orang ramai khususnya golongan muda yang sayangkan keamanan dan kesejahteraan negara supaya tidak mudah terpedaya dengan agenda pembangkang sehingga boleh mengundang petaka kepada negara.

"Kita juga nasihatkan masyarakat khususnya orang muda agar tonton dulu filem itu dan nilai sendiri apakah benar dakwaan liar pembangkang," katanya. - Bernama

Isu kain rentang: MAIPP diarah siasat segera

Posted: 29 Aug 2013 04:06 AM PDT



KUALA LUMPUR - Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAIPP) diarah segera menyiasat isu kain rentang yang digantung di sebuah pusat hiburan di negeri itu dengan mempamerkan gambar masjid bersama-sama arak.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata langkah itu bagi mengenal pasti kedudukan sebenar isu tersebut selain mengelakkan sensitiviti sesuatu agama diganggu daripada terus berulang.

"Kita minta MAIPP segera siasat kes seperti ini sebab kita tak mahu lagi banyak isu melibatkan sensitiviti agama timbul," katanya pemberita ketika diminta mengulas isu itu di sini hari ini.

Berdasarkan laporan media, sebuah pusat hiburan di Jalan Penang, Pulau Pinang mempamerkan kain rentang berlatar belakang gambar masjid itu bertulis, 'Selamat HariRaya & Merdeka, Spend Up RM150 to have a chance to win: 2 bottles Champange, 1bottle of Martell, 1 carton Tiger, 2 bucket Tiger', bermula 7 Ogos hingga 31 Ogos ini.

Jamil Khir sebelum itu hadir ke Majlis Jasamu Dikenang bagi meraikan persaraan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) Datuk Che Mat Che Ali yang bersara secara rasmi mulai 6 Ogos lepas.

Sementara itu, Che Mat berkata Jawi sedang menyediakan kertas kerja untuk menaik taraf surau di pusat beli-belah, tempat tumpuan orang awam dan institusi kewangan di ibu negara untuk dijadikan surau Jumaat.

"Kertas kerja itu disediakan bersama-sama pejabat mufti untuk kenal pasti lokasi yang betul-betul sesuai jadi surau Jumaat sebelum dinaik taraf kemudahan di situ bagi memudahkan orang awam menunaikan kewajipan mereka," katanya.

Katanya langkah itu adalah pelan jangka panjang Jawi untuk menjadikan Wilayah Persekutuan sebagai contoh terbaik yang menawarkan kemudahan tempat ibadah untuk umat Islam di sini. - Bernama

49 kumpulan kongsi gelap dengan 40,313 ahli didedah - KDN

Posted: 28 Aug 2013 09:42 PM PDT


PUTRAJAYA: Kementerian Dalam Negeri (KDN) sebentar tadi mendedahkan senarai lengkap 49 kumpulan kongsi gelap di seluruh negara yang memiliki 40,313 ahli berdaftar.

Ketua Setiausaha KDN, Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi dalam sidang medianya berkata, daripada jumlah itu 28,926 menyertai kongsi gelap India, 8,214 (kongsi gelap Cina) dan 1,923 (kongsi gelap Melayu).
Manakala, 329 dan 921 masing-masing menyertai kongsi gelap di Sabah dan Sarawak.

Beliau turut mengesahkan Geng 08 dan Geng 04 adalah geng paling berbahaya dengan aktiviti termasuk penjualan dadah dan penggunaan senjata api ketika melakukan jenayah.

Tiada ulasan: