Nuffnang

Pengikut

Kelab Greenboc

sumber :-

Kelab Greenboc


Bukti Nyata Filem TANDA PUTERA Tidak bermutu, Perhabis Wang Rakyat

Posted: 30 Aug 2013 01:01 AM PDT

Klik untuk imej yang lebih jelas

Adegan-adegan di atas melucukan, sekaligus membuktikan bahawa pengarah flem berkenaan tidak berhati-hati, gopoh, tidak profesyenal dan sewajarnya tidak layak untuk ditayangkan kepada umum.

Ia amat menjatuhkan martabat perfileman Melayu, dan sepatutnya tidak mempunyai sebarang merit untuk dibenarkan menggunakan wang rakyat di dalam penghasilan filem berkenaan.

Difahamkan filem Tanda Putera itu dihasilkan dengan kos RM4 juta dan merupakan filem terbitan Pesona Pictures dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) dan Perbadanan Kemajuan Multimedia.

Ertinya wang rakyat sudah dibazirkan untuk penghasilan sebuah filem yang rendah mutunya, tidak layak untuk ditayangkan di mana-mana pawagam, cuma digembar-gemburkan sesetengah pemimpin politik UMNO untuk kepentingan partinya.

Kempen Bantu Pengguna Tuntut Pampasan Dari Syabas Dilancarkan

Posted: 29 Aug 2013 08:01 PM PDT


Kegagalan Syarikat Bekalan Air Syabas (Syabas) menyelia dan menyelenggara rumah pam di Wangsa Maju sehingga menyebabkan gangguan bekalan air yang semakin meruncing di sekitar Selangor Timur (meliputi Parlimen Pandan, Ampang, Gombak, Wangsa Maju dan Setiawangsa) benar-benar mengecewakan rakyat dan tidak boleh diterima sama sekali. Selepas kejadian yang menyebabkan gangguan bekalan air selama tiga minggu dalam bulan Disember 2012, kegagalan yang sama berulang melibatkan rumah pam yang sama.

Ini memburukkan lagi keadaan di seluruh Selangor apabila kawasan-kawasan lain seperti Puchong dan Kelana Jaya turut terjejas. Syabas seringkali hanya memberi kenyataan mudah menyalahkan kadar penggunaan air yang kian bertambah yang menyebabkan gangguan bekalan air di kawasan-kawasan terbabit.

Kegagalan Syabas untuk menyelia/menyenggara rumah pam Wangsa Maju dengan baik (untuk mengelakkan kerosakan yang berlaku dalam bulan Disember 2012 berulang) dan merancang untuk memastikan bekalan air sentiasa bertepatan dengan kadar penggunaan air semasa membayangkan kelemahan-kelemahan ketara dalam pengurusan dan operasi Syabas.

Sebagai pemegang konsesi yang memonopoli bekalan air di Lembah Klang, kelemahan-kelemahan ini tidak boleh diterima sama sekali oleh pengguna. Syabas mempunyai tanggungjawab untuk memperbaiki kelemahan-kelemahan ini dan selagi gangguan berterusan akibat kelemahan-kelemahan ini, perlulah memberi pampasan kepada pengguna yang terkesan dari gangguan bekalan air.

Oleh yang demikian, sebagai Ahli Parlimen di salah sebuah kawasan yang paling terkesan dengan gangguan bekalan ini, saya telah membuat keputusan untuk memfailkan seberapa banyak kes tuntutan terhadap Syabas di Tribunal Tuntutan Pengguna mengikut Akta Perlindungan Pengguna 1999.

Mengikut Seksyen 53, Akta Perlindungan Pengguna 1999, "Jika perkhidmatan dibekalkan kepada pengguna, maka hendaklah tersirat suatu gerenti bahawa perkhidmatan itu akan dijalankan dengan ketelitian dan kemahiran yang munasabah." Jika Syabas mempunyai ketelitian dan kemahiran yang munasabah, kelemahan-kelemahan yang menyebabkan gangguan bekalan air berulang telah lama dapat diatasi.

Pusat Khidmat Parlimen Pandan akan menghubungi seberapa banyak isirumah yang terjejas dengan gangguan bekalan air dan akan memfailkan kes terhadap SYABAS untuk menuntut pampasan di Tribunal Tuntutan Pengguna. Pengguna juga boleh mengisi sendiri maklumat di blog saya www.rafiziramli.com/tribunalpengguna. Saya mensasarkan sekurang-kurangnya 1,000 kes untuk difailkan terhadap Syabas bermula minggu depan.

Langkah untuk memaksa Syabas bertanggungjawab kepada rakyat perlu bermula dengan memastikan Syabas memberi pampasan kepada pengguna yang terjejas setiap kali ada gangguan bekalan air. Selagi tidak ada kempen tersusun untuk memaksa SYABAS memberi pampasan kepada rakyat, selagi itulah Syabas tidak menghiraukan kesusahan yang dihadapi rakyat setiap kali gangguan bekalan air berlaku.

Saya telah menghubungi YB Azmin Ali (Gombak), YB Zuraida Kamaruddin (Ampang), YB Dr Tan Kee Kwong (Wangsa Maju), YB Hannah Yeoh (Subang Jaya), YB Tiew Way Keng (Teratai), YB Iskandar Abdul Samad (Cempaka), YB Wong Chen (Kelana Jaya) dan YB Gobind Singh Deo (Puchong) untuk memulakan kempen tersusun memaksa Syabas memberikan pampasan kepada pengguna yang terjejas setiap kali ada gangguan bekalan air.

Saya juga telah menulis secara rasmi kepada Tan Sri Rozalli Ismail, Pengerusi Syabas untuk beliau turun sendiri ke Pandan menerangkan kepada penduduk sebab-sebab kegagalan Syabas membekalkan air dengan baik seperti yang diamanahkan mengikut perjanjian konsesi.

Rafizi Ramli
Pengarah Strategi KEADILAN
Ahli Parlimen Pandan

Apa Yang Anda Tahu Tentang Simbol Rabi’a?

Posted: 29 Aug 2013 05:35 PM PDT


Simbol R4BIA, iaitu simbol empat jari ini tiba-tiba telah menjadi simbol paling cepat tersebar di seluruh dunia berbanding simbol-simbol lain di beberapa tahun terakhir ini. Simbol ini lahir di Rabia al-Adawiya Square, yang ketika ini menjadi titik fokus rakyat Mesir -pendukung Mursi- dari perlawanan terhadap kudeta tentera yang terjadi di Mesir pada 3 Julai, yang mengakibatkan penggulingan Muhammad Mursi sebagai presiden terpilih.

Hal ini membuat beberapa warga dunia yang perihatin terhadap Mesir merasa perlu untuk membuat sebuah tapak web lengkap tentang R4BI4. Dengan logo empat jari hitam dengan latar belakang kuning untuk mendaftar (sign up). Tapak web ini telah mencapai pengunjung online yang besar. Jutaan orang di seluruh dunia, Muslim dari Malaysia hingga Maroko telah mulai menggunakannya sebagai gambar avatar pada profil media sosial mereka.

Sekarang simbol ini memiliki tapak webnya tersendiri, www.r4bia.com, yang menampilkan maklumat tentang bagaimana dan bila simbol ini lahir dan apa artinya.

Tapak web R4bia ini tersedia dalam bahasa Inggeris, Arab dan Turki, juga berisi foto dan video. Termasuk klip yang menunjukkan surat yang ditulis oleh pemimpin kanan Ikhwanul Muslimin, Muhammad Beltagy untuk almarhumah puterinya Asmaa, yang syahid di Rabia al-Adawiya setelah ditembak ketika memprotes kudeta.

Kelahiran Simbol R4BIA

Lamanweb ini akan menyambut para tetamu dengan bahagian dari artikel utama. Bezanya dengan lamanweb lain yang biasanya menjelaskan asal tanda sebagai berikut, "Bagaimana R4BIA muncul?" Namun justeru dimulai dengan kalimah berikut, "Pemilik tanda ini terkorban di Rabia al-Adawiya Square, oleh kudeta tentera yang berlangsung di Mesir pada tanggal 3 Julai 2013."

"Orang-orang Mesir yang ingin merebut kembali kepercayaan, kebebasan, masa depan dan penilaian untuk presiden pertama yang mereka pilih secara langsung di Mesir. Dengan meluncurkan perlawanan kolektif yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam sejarah dunia pada tanggal 28 Jun di Rabia al-Adawiya Square."

"Di sanalah mereka membuat simbol untuk pertama kalinya dengan mengangkat keempat jari mereka. Dan simbol ini baru diperlihatkan ketika itu, belum pernah terlihat di aksi yang lain."

Dalam artikel itu diceritakan bahwa mereka yang menggunakan simbol itu untuk pertama kalinya akhirnya dibunuh selama intervensi tentera. Ditanya tentang makna tanda, para demontsran di Lapangan Adawiya mengatakan, "Simbol ini adalah simbol R4abia." Rabia yang berarti empat atau keempat dalam bahasa Arab. Nama alun-alun yang ada di Mesir itu pun dinamai Rabia Al-Adawiya karena berasal dari Rabia al-Adawiya, seorang wanita yang Allah berkahi di antara hamba-hamba Allah yang shaleh. Dia menerima nama Rabia karena dia adalah anak keempat dalam keluarga. Kami menggunakan kata Rabia untuk menghargai peninggalannya.

"Alasan kedua mengapa simbol ini memiliki makna penting adalah kenyataan bahwa Muhammad Mursi adalah presiden keempat Mesir setelah Gamal Abdel Nasser, Anwar Sadat dan Husni Mubarak. Kami membuat tanda untuk mengingatkan orang atas urutan kepresidenannya."

"Selain itu, orang-orang yang berkumpul di Tahrir Square untuk mendukung kudeta tentera lebih memilih simbol V yang dibuat dengan dua jari. Kita tidak dapat sama dengan orang-orang itu, kita menggunakan dan menyebarkan tanda Rabia untuk membezakan diri kita dengan mereka."

Apa Maksud dari Warna Hitam dan Kuning?

Bahagian artikel mengenai asal usul simbol R4bia ini juga memberikan maklumat tentang warna hitam dan kuning yang melengkapi simbol R4bia.

"Di antara berbagai logo yang dirancang untuk mewakili simbol Rabia, satu tangan berwarna hitam dengan latar belakang kuning lebih mudah difahami daripada yang lain. Orang-orang mulai menggunakannya di mana-mana."

"Yang perlu diperhatikan tentang desain adalah bahwa pencipta logo menyatakan telah menggunakan warna kuning yang mengacu pada kubah emas Masjid Sakhra Qubbatus di Jerusalem. Dan warna hitam yang menandai kain hitam yang menutupi Ka'bah, kiblat umat Muslim."

Lamanweb tersebut menyebutkan bahawa simbol tersebut adalah milik bersama, milik umat Muslim seluruh dunia.

"Simbol Rabia adalah simbol kebangkitan, yang digunakan untuk merujuk kepada pembantaian, penindasan dan tekanan politik, ekonomi dan budaya -baik di Barat dan Timur- yang telah mensasarkan Islam dan Muslim sejak sekian lama.

"Konsep-konsep Barat seperti demokrasi, hak asasi manusia, kebebasan, kesetaraan dan hak untuk hidup, sering dijalankan dengan menggunakan dwi-standard. Dan konsep itu telah benar-benar runtuh di Palestin, Syria, Bosnia dan kini di Mesir. Dengan semangat tanda Rabia, maka konsep sejenis akan ditafsirkan berdasarkan prinsip-prinsip Islam."

Pada halaman lain dari lamweb, pertanyaan "Apa itu R4BIA?" dijawab dengan mengacu pada sejumlah konsep dan definisi:

"R4BIA adalah simbol kebebasan

R4BIA adalah lahirnya sebuah gerakan baru untuk kebebasan dan keadilan

R4BIA adalah lahirnya dunia baru

R4BIA adalah kembalinya umat Islam ke panggung dunia

R4BIA berarti keadilan, kebebasan dan hati nurani

R4BIA adalah tempat di mana nilai-nilai yang disebut Barat runtuh

R4BIA berarti para pahlawan Mesir yang menjadi bebas dengan syahid."

Namun tapak web ini tidak menampilkan penjelasan pengelola lamanweb dan hanya menyebutkan bahawa pengelola adalah "Hamba Allah". - rencana asal: islampos.com

Laporan sebelum ini
klik untuk baca

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT