Khamis, 1 Ogos 2013

BRIGED MP SEGAMBUT

BRIGED MP SEGAMBUT


HA HA HA BURUNG UNTA MADE IN MALAYSIA..APALA ANWAR NI...

Posted: 01 Aug 2013 07:42 AM PDT

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak didakwa berpura-pura yang pentadbirannya mengekalkan "nisbah hutang-KDNK yang sihat" ekoran langkah terbaru Fitch Rating menurunkan prospek ekonomi Malaysia daripada "stabil" untuk "negatif".

Dalam satu kenyataan hari ini, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata fakta-fakta menunjukkan bahawa hutang yang dijamin kerajaan persekutuan di bawah pentadbiran Najib telah melonjak kepada hampir RM150 bilion pada 2012 daripada RM96.9 bilion pada 2010, yang pasti akan menjejaskan ekonomi.

Beliau bertanya berapa lama lagi Najib mahu menjadi umpama pepatah 'burung unta yang menyembunyikan kepala dalam pasir' dengan berpura-pura yang salah urus pentadbirannya dalam kewangan awam, tidak mempunyai kesan ketara ke atas prospek ekonomi?

Malah, katanya, tiada jumlah amalan perakaunan kreatif yang boleh mengubah kedudukan kewangan itu daripada merah kepada hitam.

Menurut Fitch Ratings, hutang kerajaan persekutuan telah meningkat kepada 53.3 peratus daripada KDNK pada akhir 2012, meningkat daripada 51.6 peratus pada tahun sebelum dan 39.8 peratus pada akhir tahun 2008.

Kenaikan 19 peratus dalam perbelanjaan gaji penjawat awam kerana pilihan raya umum telah juga menyumbang melebarkan defisit bajet, kata Fitch Ratings.

Rating Fitch menyemak semula prospek Malaysia daripada "stabil" kepada "negatif", dengan mengutarakan masalah kurangnya kemajuan dalam reformasi kerajaan dalam menangani defisit fiskal.

Ia juga mengetengahkan kebimbangan berhubung peningkatan hutang isi rumah dan hutang kerajaan, sebanyak 53.3 peratus pada penghujung 2012, tidak termasuk liabiliti luar jangka.

Hutang tersembunyi

Anwar berkata Pakatan Rakyat secara konsisten menegaskan bahawa kerajaan persekutuan tidak mengamalkan kewangan berhemah, akauntabiliti dan ketelusan, di mana pentadbiran Najib bertindak balas dengan memanggil pengkritik sebagai pengkhianat.

Sebaliknya, kata Anwar lagi, daripada sepatutnya mengambil kira kebimbangan yang sah dan membetulkan keadaan tersebut, Najib telah menjunamkan negara ke dalam defisit fiskal yang lebih besar, menjejaskan lebihan akaun semasa dan mengabaikan tanda-tanda yang jelas kelemahan struktur.

Sebaliknya, kata beliau lagi, pentadbiran Najib telah 'menyapunya ke bawah permaidani'.

Melainkan tindakan pemulihan segera diambil, Anwar memberi amaran bahawa budaya perbelanjaan melulu, perolehan kerajaan dan proses penswastaan yang legap, รข€‹akan kekal menjadi lambang "transformasi" kerajaan Najib.

PERSAHABATAN TURKI YG MENAKJUBKAN

Posted: 31 Jul 2013 07:00 PM PDT

KUALA LUMPUR: Kerajaan Turki semalam menyerlahkan lagi pendirian tegas mereka menentang rampasan kuasa di Mesir apabila bertindak menggantung sebahagian besar perjanjian yang termeterai antara Ankara dengan Kaherah.

Beberapa buah akhbar Turki semalam melaporkan, pengantungan itu melibatkan sejumlah 27 perjanjian berkaitan perhubungan dua hala, pengajian dan kesihatan yang ditandatangani oleh Perdana Menteri Tayyib Erdorgan sewaktu lawatan beliau ke Mesir tahun lepas.

Difahamkan keputusan tersebut diambil Turki sebagai protes berterusan terhadap rampasan kuasa oleh pihak tentera.

Ianya juga ekoran insiden terbaru serangan polis Mesir pada pagi 27 Julai lalu yang menyebabkan kematian 200 orang penyokong Morsi dan ribuan lagi cedera.

Tindakan tegas itu menyusul selepas ucapan Erdorgan pada petang Ahad lalu ketika menghadiri majlis jamuan berbuka puasa di bandar Istanbul yang mengecam "pembunuhan yang membunuh 200 orang" dan berkata, "Kita tidak akan berdiam diri dengan apa yang berlaku di Mesir."

Erdogan sebelum ini antara pemimpin Islam yang lantang menolak kerajaan sementara lantikan tentera Mesir dan menganggap Morsi masih Presiden Mesir yang sah yang telah dipilih oleh rakyat.

MEREKA BERSATU MENENTANG ISLAM:?KETAHUI SIAPA SAHAJA DALAM NEGARA INI

Posted: 31 Jul 2013 05:03 PM PDT

Majlis Perundangan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao (MCCBCHST), persatuan  kumpulan agama yang terkenal di Malaysia lega kerana  kini mereka diwakili peguam sebagai presiden dan ini pasti lebih memudahkan mereka menguruskan isu berkaitan perpaduan antara agama di Malaysia, terutama jika ia membabitkan undang-undang.
Ia bermula apabila barisan peguam kerajaan tampil dengan rang undang-undang parlimen yang membenarkan salah seorang ibu bapa untuk membuat keputusan menetapkan agama anak, walaupun ibu atau bapa anak berkenaan membantahnya.
Di sini, Jagir Singh tampil membawa suara yang lantang daripada MCCBCHST membantah keras rang undang-undang itu. Rang undang-undang itu kemudian ditarik balik selepas tidak dipersetujui ramai pihak termasuk pemimpin dari pakatan pemerintah.
Sebelum ini, Jagir adalah timbalan presiden MCCBCHST, tetapi sejak seminggu lalu, beliau kini adalah presiden majlis itu. Majlis itu mendapati pembuat undang-undang agak pelik sejak beberapa tahun terakhir ini. Majlis itu tegas terhadap beberapa kebangkitan cabaran undang-undang terkini berbanding cara hidup rakyat Malaysia terdahulu.
Dengan pengalamannya sebagai bekas pegawai pendakwa di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia selama sembilan tahun tentu mampu membantu majlis berkenaan beroperasi dengan lebih baik. Selepas 11 tahun berkhidmat dalam kerajaan, Jagir memilih untuk membuka firma undang-undang sendiri. - 1 Ogos, 2013.

Tiada ulasan: