Ahad, 14 Julai 2013

Tukar Tiub

Tukar Tiub


SELAMAT BERPUASA SEKALI LAGI

Posted: 14 Jul 2013 06:30 PM PDT





 SATU PEMAHAMAN
Huh huh huh...menangis baca pamahaman lu uncle...mmm tak penah pulak akal ku sampai ke tahap itu...selalunya pemahaman hanya untuk diri sendiri tanpa penah mengenal secara menyeluruh...uncle Sham...malam ni lu buat gua rasa kecik sesangat....pencerahan terbaik di malam yang indah....syukur syukur masih diberi peluang membaca....terus dan terus menyampai... on SELAMAT BERPUASA DAN BERAMAL
Anonymous
on 7/14/13
 LAWAN HAWA NAFSU
Amatlah sia-sia jika berlapar tanpa memahami konsep kesama-rataan terhadap golongan fakir di bulan puasa ini. Apalah gunanya berlapar serta menahan hawa nafsu sepanjang hari jika kos berbuka puasa selama 30 hari sama banyak dengan kos barang dapur selama dua bulan di bulan lain.

Apalah gunanya jika memahami erti lapar dan kesusahan si fakir tapi masih juga berasak-asak ke SOGO di hujung Ramadhan untuk mengenyangkan nafsu beli belah atas alasan meraikan kemenangan setelah sebulan berpuasa kerana telah dikaburi dengan tawaran "setahun sekali" tokey2 gedung. Sedangkan menyambut kemenangan dan melakukan pembaziran adalah dua perkara yang sangat2 berbeza. 

Jika kelazatan ayam percik dan smoothies banana dari chef terkenal sewaktu berbuka puasa kembali membutakan fikrah yang telah bersusah-payah berjuang di siang hari sehingga tiada pemahaman terhadap konsep kesama-rataan dan kebuluran si fakir miskin, maka jauh sekalilah untuk fikrah memahami dan mendalami sejarah asal usul menatang yang on SELAMAT BERPUASA DAN BERAMAL
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/14/13
 CIPLAKAN
TT...lu punyer tulisan ini mmg bikin hati gua semakin sedih.. lu cuba menunjuk2kan yg umat islam itu bebal dan semakin bodo-poyo berlapis2.. Jgn persoalkan kemonopolian kebenaran oleh ustat2 dan lebai2..kebenaran tidak dimiliki oleh mana2 agama melainkan islam..agama lain boleh melancap saja.. tak ada nilai di sisi Allah.. 

Lu cuba pula mengupas sesuatu amalan puasa yg langsung xder sesiapa menghayati.. kemampuan fikrah ini tidak boleh dipersoal oleh fikrah muslimin selama ini akan keabujilingan khidmat berpuasa... puasa yg ada hari ini sama ada dari lebai, ustat dan pemuka2 agama serata dunia yg mempunyai kuasa hanyalah dilihat palsu belaka kerana tidak mampu membaiki penghayatan puasa dan ramadhan krn hasil meniru2 dan ciplak hasil ugama yg disampaikan ulamak2 lepas tanpa boleh persoalkan mengapa umat2 itu berlapar.. 

Meniru berlapar ini juga satu keseronokkan dalam ibadah dan lu tatau yg perasaan indahnya stim menjadikan diri dalam keadaan pura2 bodoh bebal ni..kahkahkah.. on SELAMAT BERPUASA DAN BERAMAL
Anonymous
on 7/14/13
 TIDAK BERTAFAKUR DI MASJID
Hai TT, kuat pula kau berceramah di bulan puasa ni. Kau puasa tak?kah..kah..kah..Membebel kau siang dan malam!Aku tahu ramai penganut di Malaysia ni hanya puasa diwaktu malam saja, siang tak puasa!kah..kah..kah..Adakah Sang TT termasuk dalam golongan gerombolan tersebut?

 Berpuasa bagi banyak orang hanya mendapat letih saja!kah..kah..kah..Masakan tidak, bila tiba bulan puasa Sang TT dan gerombolannya akan ada satu tugas baru, iaitu merayau-rayau dari satu pasar Ramadhan ke pasar yang lain.Bukanya nak tafakur di dalam masjid untuk mengingat Tuhan. 

Dengan berlapar ini, ramai penduduk dunia hanya mengingati makanan-makanan yang enak saja untuk dijamah. Oleh itu adalah baik jangan puasa kalau macam tu. Hari-hari ingat makanan saja,macam TT,Kah..kah..kah. Memang betul kebuluran akan melanda Malaysia sedikit masa lagi. Apabila gerombolan United Malays National Organisation diberi kuasa untuk tempoh 5 tahun lagi,terima kasih pada SPR yang penipu tu, mamposlah kita rakyat Malaysia. Tanah on SELAMAT BERPUASA DAN BERAMAL
Anonymous

on 7/14/13


--------

BABAK AKHIR DARI KUALA BESUT

Posted: 14 Jul 2013 11:27 AM PDT




BABAK BABAK AKHIR DARI UNGGUN API
petang sabtu  itu hujan renyai
cuaca redup
aku sempat ke siber cafe 
di pekan kuala besut
di sebelah perhentian bas
lalu membaca apa yang berlaku dalam dunia

kemudian aku beralih 
ke satu lagi siber cafe
berhampiran restoran unggun api

ini silap besar
ada lima buah pc
dua rosak
dan hanya tiga buah boleh digunakan
ketiga-tiga sedang ke kerumuni oleh budak sekolah
yang sedang main  games
dung dang dong
ting tang tong

seorang bermain bertembak tembak
empat orang berkerumun memberi ulasan selari
dan mengkuatkan lagi bunyi tempakan pistol
dam dam dam

aku menunggu pc yang kosong
tak ada
lalu aku mengintai  untuk melihat
apa yang menarik hati anak sekolah ini
aduh - keganasan?
mungkin
tapi aku amat kagum dengan kecekapan mereka
menembak dan menembak

akhirnya tuan punya kedai - seorang minah muda
meminta  dari budak sekolah ini agar aku diberi peluang
lalu aku duduk dan melayari internet
tanpa aku sedari
seorang budak sekolah disebelah aku
sedang melancarkan perang gerila
dia bersuara halus ' lambat lagi ke..'
dia mengulangi kata kata ini




antara dengar dan tak dengar
ini perang gerila
yang akhirnya aku mengaku kalah dan mengundur



KE JERTEH
lewat jam 3 aku mengarah ke jerteh
untuk mecari kedai gunting
bertemu dengan kawasan bazar melayu
yang sedang dirobohkan
dari pemerhatian inilah
pusat perniagaan orang melayu dalam jereteh
kenapa diruntuhkan tidak aku ketahui

aku berbual denga tukang gunting 
si tukang gunting marah kepada kerajaan
kerana menghalau para pekedai
dan ada yang kini duduk berniaga  dibawah jambatan
' macam orang perlarian' kata si tukang gunting
tak jauh dari bazaar runtuh ini
ialah sebuah masjid yang namanya
kelihatan membodek - masjid hadari
aku kini menunggu  sebuah masjid 
yang akan diopanggil masjid satu malaysia

awal tadi
si tukang gunting ketika aku sampai
kelihatan ngantuk dan lesu
bila  mula berbual dengan aku
dia kelihatan cerah dan segar
aku bercukur
untuk mengingati jerteh


KAMPONG RAJA
putar punya putar 
sampai ke pasar ramadan kampong raja
wow! cukup besar dan banyak warong
lebih banyak gerai di  kuala besut

disini kami cuba sekali lagi
mencari nira yang ori
kami membeli empat botol  dari kedai yang berbeza

tapi aku terperanjat besar
apabila satu ketul daging ikan tongkol
harganya lima ringgit
sama dengan harga gulai itik

bila aku tanya
anak gadis yang menjual ikan ini
berapa harga ikan 
dia tak berani letak harga
lalu bertanya pada emaknya
'lima'  - nah ini penyembelihan dibulan ramadan

BERBUKA DI UNGGUN API
dari kampong raja 
kami  pulang ke restoran unggun api
membuka juadah dan makanan
dari rerstoran kami memesan nasi dan minuman

GAGAL LAGI
air nira
air tuak 
gagal lagi

PROPGRAM POLITIK
sesudah berbuka dan makan
kami ingin mengikuti program politik
tapi gagal kerana

CIK LONG CALON PAS


parti pas masih belum menyusun  program
kami gian sangat  ingin menemu bual calon pas
untuk radio bangsar utama

MEMERANJATKAN
tetiba tuan punya restoran
berbisik pada kau
cik long nama manja calon pas
akan datang ke restoran 
dan aku boleh berjumpa

untuk aku ini peluang terbaik
kalau kalau dapat 
temu bual untuk radio bangsar

ketika ino restoran anggun penuh
termasuk satu kumpulan ayahanda
yang kini dikatakan sedang
merancang untuk menyokong pas
kerana tidak puas hati 
mungkin kena kencing dalam pru yang lalu

CIK LONG SAMPAI
orangnya lemah lembut
kontrtektor kelas A
cik long  sampai dengan diikuti  oleh anak buahnya
aku bangun bersalaman
dan menyatakan hasrat untuk temu bual
cik long minta aku susun dengan pembantu pribadi
sesudah jam 12 aku wajib menalipon katanya...

cik long bersalaman  dengan pelanggan
dari meja ke meja
cik long  amat ramah
kelihatan amat senang dengan orang ramai

cik long kemudian beredar

sesudah cik long beredar
tuan empunya restoran membuat pengumuman
'cik long telah bayar semua..'
 aku kantoi lagi
kerana kami telah bayar bil makan kami lebih  awal

CERAMAH MALAM KEDUA
dalam gelap kami sampai ke tapak ceramah
tak ramai orang
ada dr hatta dr zul dan khalid samad
mereka ini politikus pro
dan yang kami tunggu ialah
ucapan dari cik long

GAGAL LAGI
sekali lagi cik long gagal 
untuk berucap panjang
tak  sampai  tiga minit cik long berucap
sama isinya saperti malam pertama
cik long beredar awal kerana ada program lain
apa program itu aku tak tahu

JAM 12:00 MENUNGGU JANJI
sekali lagi gagal
radio bangsar tidak dapat
membuat temu bual cik long
kami merasa kecewa
lalu ke cafe di tepi laut dalam pekan kuala besut

wow! cafe ini dipenuhi oleh pelancung politik
dan juga wartawan
aku difahamkan ramai wartawan 
termasuk  wartawan mkini tinggal di hotel pekan ini

kami makan keropok lekor
aku bukan gila sangat dengan keropok lekor
malah aku  tidak pernah memesan atau membelinya
yang memesan bukan aku

SELAMAT TINGGAL UNGGUN API
lewat dua pagi
kami bersiap untuk ke kota bahru
kami ingin bersahur di kota bahru
akau ada temu janji
dengan mek kelantan

kami tinggalkan kuala besut
kami tinggalkan unggun api
hujung minggu di kuala besut  kami berakhir

sekali dalam hidup  warga malaysia wajib
datang merasa berpuasa di terangganu

dari kuala besut kami ke tok bali
ke bachok dan ke kota bahru
dan dikota bahru itu kesah yang lain


---------

SELAMAT BERPUASA DAN BERAMAL

Posted: 13 Jul 2013 10:56 PM PDT




SELAMAT MERAYAU
DI BAZAR RAMADAN


LAPAR DAN PUASA

 
Wajib disedari, merayakan puasa ini bukan hanya amalan penganut agama Islam. Penganut agama Hindu sebelum membayar niat membawa Kavadi di Batu Caves juga akan berpuasa. Penganut agama Yahudi juga berpuasa untuk menyambut hari kebesaran Yom Kippur. Dalam pelbagai mazhab, agama Kristian ada ritual berpuasa. 

Ada arahan agama yang melarang makan dari subuh hingga senja. Ada yang berpuasa setelah makan tengah hari seperti amalan harian para rahib dan sami yang tinggal di Pagoda. Ada berpuasa yang hanya menolak daging dan makanan berdarah. Dari semenjak zaman kuno lagi, amalan berpuasa ini telah wujud. Manusia merasa bersyukur dan berterima kasih kepada Yang Maha Esa kerana telah memberikan mereka nikmat makanan.

Dari segi teorinya, jika kita tidak makan dan kita berlapar, maka kita akan merasakan betapa nikmatnya makanan yang ada disekeliling kita. Dari segi teorinya, apabila kita berlapar, maka sang penganut agama akan berupaya untuk merapati Tuhan. Dari segi teorinya dikatakan jika kita berpuasa, maka kita akan sama merasakan bagaimana kelaparan selalu menyerang fakir miskin yang tergelincir makan.

Semua hujah dari teori-teori  ini telah saya dengar ketika saya membesar. Teori ini makin banyak kedengran ketika bulan Ramadan. Teori-teori ini semuanya dilihat indah dan suci jika kita memandang sekali imbas.  Paling tepat pandangan teori ini ialah, apabila berpuasa kita akan merasa lapar. Apakah kelaparan berpuasa, ini akan membuka kesedaran hakiki untuk memahami makan, makanan, lapar dan kelaparan.

Kita sering melihat imej-imej kelaparan. Imej-imej ini atau lebih tepat lagi imej kebuluran di Ethiopia telah sama-sama kita lihat pada tahun-tahun 80-an dahulu. Kini, imej-imej ini telah beralih pula ke Somalia dan ke Sudan. Imej rangka anak-anak kecil yang kebuluran tidak makan ini tidak ada sangkut paut dengan amalan agama atau berlapar untuk mencari ketenangan hidup. Apa yang berlaku ialah kemarau yang melanda dan telah memusnahkan tanaman.

Keadaan ini diburukkan lagi oleh kacau bilau politik atau perang. Justeru, saya ingin menimbulkan satu jalur wacana tentang lapar. Dari mana lapar datang? Kenapa ada yang lapar tanpa makanan? Kenapa ada pula yang ditimbuskan oleh bertimbun-timbun makanan. Rasa saya pada bulan Ramadan ini adalah masa ketika yang tepat untuk kita semua memahami kenapa ada yang lapar, ada yang berlapar, ada yang sengaja nak lapar.

Kita selalu terbaca bagaimana kemarau berpanjangan yang mengakibatkan kebuluran. Imej dan kisah-kisah kebuluran ini sering kita ketahui datangnya dari Afrika. Pada tahun-tahun 90-an dahulu, warga dunia juga telah mendengar tentang kebuluran yang telah menimpa Korea Utara.

Kalau di Ethiopia dan Somalia punca kebuluran ialah kemarau, manakala di Korea Utara puncanya ialah banjir. Kering-kontang akan membunuh semua tanaman. Bumi yang subur akan menjadi kering berdebu. Bila diampuh oleh air, tanaman juga akan mati. Tak ada air manusia akan kebulur tak makan. Terlalu banyak air pun, manusia akan kebulur tak makan. Lihat betapa paradoksnya perjalanan hidup manusia ini.

Sebenarnya, kebuluran yang wujud dalam dunia hari ini adalah hasil kraftangan manusia sendiri. Tidak betul apabila dikatakan bahawa dunia hari ini kekurangan makanan. Ini satu pembohongan. Dengan teknoloji tercanggih, dengan teknik pertanian moden - manusia seluruh dunia tidak perlu puasa untuk kebulur. Pengeluaran makanan dalam dunia ini mencukupi untuk warga dunia - ini kenyataan dari FAO - lembaga makanan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.

Untuk memahami kenapa ada lapar mari kita lihat Sudan. Negara di selatan Mesir ini dilintasi oleh Sungai Nil. Ini menjadikan Sudan wilayah bumi yang subur. Mengikut kajian, penghasilan makanan di Sudan sahaja telah cukup untuk memenuhi keperluan makanan untuk semua negara Arab. Tetapi ini hanya kajian. Hakikatnya, kebuluran sering menyerang Sudan.

Kebuluran di Sudan ini bukan kerana Tuhan murka. Bukan kerana warga Sudan dilaknati. Memang betul ada bencana alam. Tetapi bukan ini yang menyebabkan kebuluran - tetapi perang merebut 'wilayah minyak' yang tidak diumumkan kepada dunia - sedang membulurkan warga Sudan.

Kemudian kita beralih ke India. Dari India kita selalu terlihat imej anak kecil yang tulang-tulang rangka tidak terbarai kerana diikat oleh kulit badan. Dengan mata buntang Sang Ibu yang mengendong anak ini sedang  menghulur tangan, meminta-minta serpihan makanan. Kadang-kala kita melihat imej ratusan orang-orang kampung kurus kering sedang duduk mencangkung kerana telah berpuasa berbulan-bulan tanpa sahur atau tanpa jemputan ke bufet Ramadan.

Apa yang jelas disini bukan dunia kita ini kekurangan makanan. Tetapi hakikatnya pengagihan makanan ini tidak adil. Ketidakadilan pengagihan makanan inilah punca utama yang menimbulkan kebuluran. Bencana alam dan kacau bilau politik hanya rempah rampai untuk menambahkan lagi kebuluran itu.

Imej ibu dan anak-anak yang kurus kering dari India atau Afrika itu sebenarnya tidak menggambarkan apa yang sebenarnya terjadi. Gambar kebuluran di Darfur tidak menceritakan bagaimana orang-orang kampung telah dihalau keluar kerana dibawah tanah pertanian mereka terdapat telaga minyak. Begitu juga di India, orang-orang kampung ini dipaksa pindah kerana tanah-tanah pertanian mereka kini diperlukan untuk dijadikan wilayah perindustrian. Atau tanah pertanian mereka di rampas tuan tanah atau tergadai kerana hutang.

Kaum tani ini bergantung hidup kepada tanah. Walaupun mereka tidak memiliki tanah yang luas, tetapi mereka boleh bercucuk tanam untuk mendapat bahan makanan. Ramai pula yang tidak bertanah - mereka ini menjual tenaga bekerja mencari makan menjual tenaga sebagai buruh tani di ladang dan sawah. Apabila tanah-tanah pertanian ini diubah suai untuk dijadikan bandar baru atau kawasan perindustrian, maka disinilah munculnya bibit kelaparan.

Untuk memahami bagaimana miskin dan lapar datang, mari kita lihat apa yang sedang berlaku di Johor. Pada ketika ini, seramai 30,000 orang kampung - nelayan dan petani - di Pengerang sedang diancam. Sebanyak 18 buah kampung dengan keluasan 22,500 ekar tanah pertanian akan diambil alih oleh kaum pemodal untuk dijadikan loji, takungan dan tempat penapisan minyak. Orang orang kampung di Pengerang sedang dipaksa untuk menjualkan tanah kampung mereka.

Kalau di India atau di Sudan, orang-orang kampung ini akan hanya dihalau keluar. Tanah mereka akan dirampas. Di Malaysia ini, kalau mengikut hati sanubari para Towkay dan Si Pemaju, orang-orang kampung di Pengerang ini juga wajib dihalau dan tanah mereka wajib dirampas. Ini untuk mengurangkan kos pembinaan dan mengurangkan duit pampasan.

Pak Tani yang telah beratus tahun bekerja mengeluarkan makanan kini wajib dipindah entah kemana. Nelayan yang sebati dengan laut kini dinaikan ke darat. Pak Tani dan Sang Nelayan ini menghasilkan makanan. Mereka tidak pernah lapar. Mereka tidak pernah kebulur. Tetapi apabila punca penghasilan makanan mereka dirampas, maka dari sinilah punca kelaparan dan kebuluran bermula.

Kita jangan merasa angkuh untuk berbangga dan mendabik dada berkata - tidak ada kebuluran di Malaysia.  Jangan lupa dengan detik sejarah. Pada bulan Disember tahun 1974 dahulu, ribuan orang-orang kampung, warga di Baling, Kedah telah keluar ke jalan raya kerana kebuluran. Mereka lapar tak makan kerana mereka miskin.

Justeru, pada anggapan saya, ceramah-ceramah Pak Lebai dan Pak Ustaz yang cuba menerangkan hikmah berlapar dalam bulan puasa ini - tidak mencukupi. Merasakan kelaparan para fakir miskin setahun sekali tanpa memahami kenapa mereka lapar dan bagaimana lapar datang adalah kuliah setengah jalan. Kelaparan fakir miskin yang kita rasakan ketika kita berpuasa pada bulan Ramadan ini tidak lengkap. Kita bukan hanya berkongsi merasa lapar tetapi seharusnya kita juga tidak mahu lagi sesiapa pun terus merasa lapar.

Berpuasa di bulan Ramadan  ini juga seharusnya membukakan fikrah kita untuk menjangkau lebih mendalam. Berupaya untuk melihat satu-satu fenomena itu bukan hanya dikulit  atau dibaju. Kelaparan yang sedang dirasakan ketika berpuasa seharusnya menenangkan fikrah untuk berupaya melihat alam secara menyeluruh.

Melihat alam ertinya melihat bagaimana bencana alam - banjir, taufan, kemarau - sebenarnya lahir dari rekacipta manusia itu sendiri. Bencana alam yang melahirkan kebuluran itu juga adalah hasil tanda kerakusan manusia merobek alam. Jika ketenangan fikrah yang dicari oleh penganut Islam dalam bulan Ramadan ini gagal untuk memaksa kita bertanya diri - kenapa ada yang lapar? Atau mencari jawapan kenapa ada yang lapar - walhal makanan bertimbun-timbun. Maka berlapar itu hanya dilakukan untuk berlapar kerana mengekor  semua warga Islam  yang berlapar pada bulan ini.

Jika warga Islam berpuasa hanya untuk merasakan lapar tanpa memahami agenda kemiskinan, maka berlapar sedemikian hanya ritual. Para ritualis yang lapar ini adalah mangsa terbaik untuk tuan empunya hotel yang sedang menyediakan 'Buffet Ramadan 100+++' yang telah mendapat tauliah 'halal' dari Jakim.


NOTA
tulisan ini telah pernah disiarkan
dalam yahoo international
pada 26 julai 2012

-------

Tiada ulasan: