Selasa, 2 Julai 2013

PENYAPU SIAL

PENYAPU SIAL


elaun dari perompak dan penyamun kepada penipu pilihanraya...tindakan kerajaan haram BN di persoal...

Posted: 01 Jul 2013 06:44 PM PDT

Kita mempersoalkan mengapa perlunya  bayaran elaun RM200 juta  di beri  kepada pegawai dan kakitangan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang bertugas pada Pilihan Raya 2013.

SPR tidak layak memperoleh sebarang bonus berikutan kegagalan mereka mengendalikan pilihan raya dengan bersih dan adil.Mereka gagal dalam tugas. Bagaimana mereka boleh menerima anugerah? SPR gagal. Ini mengecewakan pembayar cukai..

Mereka sepatutnya  meletak jawatan, bukan dapat bonus  kerana ianya  di lihat  sebagai ganjaran  membantu BN  memenangi PRU  secara menipu .

Kita juga menyifatkan pemberian bonus itu sebagai suatu penyalahgunaan dana pada pilihan raya umum lalu.

Ia jumlah yang terlalu besar (merujuk RM200 juta), apatah lagi RM7 juta dibelanja bagi dakwat kekal.Kerajaan perlu memberi penjelasan dan memberi butiran perbelanjaan terperinci terhadap dana yang digunakan. Ini perlu kerana ia wang rakyat..

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim, berkata kerajaan memperuntuk RM400 juta kepada SPR untuk mengendalikan pilihan raya.

Dari jumlah itu, katanya, RM200 juga dibayar sebagai bonus dan elaun kepada mereka yang bertugas pada pilihan raya berkenaan.

Jumlah RM400 juta itu adalah pertambahan 100 peratus berbanding peruntukan pada pilihan raya umum sebelumnya.

Jumlah itu mengejutkan dan kita  hairan mengapa kos berkenaan naik sehingga 100 peratus sedangkan pertambahan jumlah pengundi cuma 20 peratus.

Tiada ulasan: