Rabu, 19 Jun 2013

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


ANWAR SALAHKAN MAHATHIR: ADAKAH MENGHAPUSKAN BAHASA DAN MENULIS SEJARAH MEMBANTU BANGSA MELAYU?

Posted: 19 Jun 2013 04:25 PM PDT

UPDATED VIDEO dimasukkan.  Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah pemimpin terbaru menyertai senarai  panjang menyalahkan  bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad untuk menamatkan sekolah vernakular dan sejarah Malaysia untuk "ditulis semula".
"Dr Mahathir berfikiran kuno  dalam pandangan, beliau mewakili sekolah lama, beliau mewakili pemikiran umum rakyat Malaysia yang sudah dianggap agak relevan dalam tahun 1950-an atau 60-an tetapi seluruh wacana telah berubah. Dia mesti sekurang-kurangnya cuba memahami pemikiran rakyat Malaysia pada tahun 2013, "kata Anwar dalam satu sidang akhbar pada hari Rabu.
"Dan semua bercakap ini mengenai bangsa Melayu anda, apa jua kepentingan Melayu. Saya sentiasa dipersoalkan, kepentingan Melayu bermaksud kawalan keluarga perniagaan anda, kawalan keluarga anda dan kepentingan dalam  Petronas berbeza atau tidak kepentingan Melayu ertinya dasar yang telus untuk membantu orang Melayu. Terdapat sentiasa ada kebocoran di sana. Dan saya akan mengakui bahawa dia cukup kejayaan dari segi membina teras perniagaan Melayu ini untuk ahli-ahli keluarga dan kroni beliau. "
Panggilan bergema oleh bekas hakim perkauman  dan Dr M untuk menggantikan sekolah vernakular



Mahathir 87 tahun telah dalam perhatian media akhir-akhir ini dengan memberi  komen kontroversi, termasuk panggilan kepada kerajaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebagai  "sukar" dengan pembangkang dan kepada ahli-ahli Umno agar tidak mencabar Najib dan Muhyiddin bagi jawatan presiden parti dan timbalan presiden sebagai "Rakyat Malaysia tidak benar-benar memahami" amalan demokrasi. Dia juga secara terbuka mengakui dia menyesal janjinya untuk tidak menapis Internet.
Tetapi kenyataan  Mahathir untuk "menulis semula" buku sejarah Malaysia dan untuk "sekolah kebangsaan" untuk menggantikan sekolah-sekolah vernakular yang mencipta kegemparan. Ia juga telah mendorong Rayuan bekas hakim Mahkamah menerima  pandangannya.
Mohd Noor Abdullah, yang menyebabkan kontroversi bulan lepas apabila beliau mengisytiharkan usaha-usaha perlu dibuat untuk mengekalkan kuasa politik Melayu dan meningkatkan sumbangan ekonomi kepada 67% dalam tempoh satu dekad, hari ini berkata sekolah vernakular perlu bertukar menjadi sekolah kebangsaan yang mengajar semua matapelajaran dengan satu bahasa.


Beliau mendakwa bahawa pada masa ini, sekolah-sekolah vernakular disediakan kepada kaum-kaum tertentu dan tidak membenarkan peluang untuk semua kaum peluang untuk belajar di sekolah-sekolah tersebut.
"Kami tidak membunuh bahasa. Kami meminta semua orang diberi peluang untuk belajar bahasa. Kami tidak menghapuskan sekolah-sekolah. Penjenamaan adalah memecah-belahkan. Guru-guru dan sekolah-sekolah masih boleh berada di sana tetapi vernakular frasa boleh digugurkan, "Malaysian Insider melaporkan beliau sebagai berkata.
Dan apabila ditanya oleh seorang peserta,  jika cadangan beliau boleh dilaksanakan, jawapan beliau adalah seorang menyenangkan "apabila ada wasiat, ada cara yang boleh dilaksanakan."
Perpecahan, tidak menyatukan Malaysia
Comments, politik dan sesungguhnya dasar-dasar kerajaan diskriminasi kaum bukan baru di Malaysia, yang telah diketuai oleh parti Umno Mahathir sejak 1957. Sebaliknya mogok  kaum  negara ini, Mahathir, Perdana Menteri keempat, telah dipersalahkan untuk membuat penggunaan prasangka perkauman dan rasa takut di kalangan kumpulan-kumpulan etnik yang berbeza antara satu sama lain untuk berpaut kepada kuasa politik.
Mahathir, yang merupakan PM 1981-2003, memerintah Malaysia dengan kuku besi. Beliau memecahbelahkan sehingga  tiada pembangkang dan pentadbiran beliau sering mengecam untuk menolak keluar 'projek mega' yang telah pun diturunkan kepada mempunyai rasuah besar-besaran yang tersembunyi dengan tawaran yang terlalu condong memihak kepada kroni perniagaan pada perbelanjaan negara.
Anwar, yang merupakan timbalan Mahathir, telah mengetuai kumpulan 'muda Turki' dalam Umno yang mengkritik cara pengendalian Mahathir terhadap  ekonomi, yang mana beliau telah  dipecat dan dibuang ke dalam penjara atas tuduhan liwat yang direkcipta dan beliau telah dibebaskan.
Satu lagi pemimpin Umno bekas yang telah bertindak balas kepada komen  Mahathir adalah Zaid Ibrahin menteri Undang-undang.
"Kita boleh menulis semula sejarah, kita boleh menutup sekolah-sekolah vernakular, kita juga boleh cuba untuk suka kerajaan tetapi semua ini mesti berlaku dengan keizinan semua.
Pada masa ini, Malaysia mempunyai sistem pendidikan yang fleksibel di mana sekolah-sekolah yang mengajar dalam pelbagai bahasa vernakular wujud bersama-sama dengan sekolah-sekolah kebangsaan yang mengajar kebanyakannya dalam Bahasa Malaysia, bahasa kebangsaan. Sudah, ada aduan di kalangan pelbagai kumpulan etnik diskriminasi kerajaan dan kekurangan dana untuk sekolah-sekolah bahasa ibunda.



Bagi sejarah Malaysia, ramai penduduk yang berpendidikan tinggi di negara ini sudah meragui kebenaran semasa dan kebenaran buku-buku sejarah yang digunakan di sekolah-sekolah, menuduh pemimpin-pemimpin Umno seperti Mahathir untuk mengubah fakta sejarah supaya dapat memberi manfaat kepada diri mereka sendiri dan politik.







KEM NAJIB TIDAK PERLU JUMPA SAYA DI INDONESIA ATAU DI MANA SAHAJA

Posted: 19 Jun 2013 04:07 AM PDT


UPDATED VIDEO dimasukkan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim berkata, tidak ada keperluan untuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak cuba untuk bertemu dengannya di "kerahsiaan" seperti yang dilaporkan oleh sebuah portal berita sejajar dengan kem Najib.

"Tidak ada keperluan untuk bertemu di Jakarta atau London secara senyap-senyap atau rahsia Kami sentiasa boleh bertemu secara terbuka di Parlimen atau di pejabat beliau -. Diri sendiri serta lain-lain pemimpin Pakatan Rakyat Hadi Awang dan Lim Kit Siang," kata Anwar dalam satu sidang akhbar pada Rabu.





Beliau merujuk kepada laporan yang didakwa yang secara diam-diam kem Najib  telah ditubuhkan oleh Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi untuk memudahkan mesyuarat, di mana beberapa orang kuat Najib dipercayai akan cuba untuk mencadangkan 'reconcilaition kebangsaan' kejayaannya selepas pilihan raya umum yang paling memecah-belahkan dalam sejarah negara.


Anwar telah dinafikan memenuhi sebarang permintaan  Najib atau menghantar apa-apa utusan untuk memenuhi sisi lain. Menurut Anwar, beliau telah dijemput ke Jakarta oleh Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono memberikan pengambilalihan di atas beberapa isu termasuk penipuan dan penipuan undi tuntutan pembangkang berlaku semasa undi Malaysia.


"Saya telah bertemu dengan Presiden Indonesia pada beberapa kesempatan pada mesyuarat sarapan pagi dan sebagainya tetapi ini adalah mesyuarat langsung pertama hampir satu dan setengah jam dan sudah tentu saya gembira untuk bertemu dengannya dan mengucapkan terima kasih kepadanya kerana memberi pengiktirafan yang  Beliau mewakili sebuah negara yang demokratik dan ia bukanlah satu perkara atau satu jenayah untuk bertemu dengan pemimpin yang dipilih negara lain walaupun itu adalah apa yang Umno dan Utusan akan berkata, "Anwar memberitahu sidang akhbar pada hari Rabu.


"Jadi, saya menggunakan peluang sudah tentu apabila ditanya (dan disebut pilihan raya) Petisyen (sudah difailkan) di mahkamah yang menunjukkan bukti besar penipuan pilihan raya, dakwat kekal itu adalah satu pembohongan terang-terangan dan kehadiran, saya juga mengingatkan beliau, kita percaya sesetengah negara Indonesia diberi hak mengundi. Ia (mesyuarat) agak telus. Saya kemudiannya ke Jakarta dan bertemu Jusuf Kalla (bekas Timbalan Presiden Indonesia) dan saya kemudian menjelaskan kepadanya bahawa ia bukan niat saya untuk tidak menyimpan janji  akhir saya (sebuah perjanjian pra-pilihan raya) perjanjian saya adalah di tempat pertama didasarkan pada etika berkempen sebelum pilihan raya, tidak ada fitnah peribadi, akses kepada semua pihak kepada media - dalam, pilihan raya yang bebas dan adil.


Ini telah disepakati dan kita juga berkata perlu ada peralihan kuasa yang lancar, semangat perpaduan, kelesuan atau sihir-memburu. Tetapi adakah kita mempunyai pilihan raya yang adil? Sebaliknya apa yang kita lihat adalah penipuan yang paling teruk dan penipuan dalam sejarah negara ini . "


Anwar juga berkata, beliau menolak jemputan untuk makan malam dengan Jusuf kerana beliau mempunyai 'hubungan sebelumnya.


"Saya tahu Najib juga komunikasi dengan Jusuf dan Jusuf menjemput saya untuk makan malam tetapi saya tidak dapat hadir. Saya bertemu Jusuf selepas makan malam," kata Anwar.




ANWAR SAHKAN AKAN MENGANGKAT SUMPAH ISNIN INI

Posted: 19 Jun 2013 04:04 AM PDT

UPDATED VIDEO dimasukkan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim mengesahkan beliau akan menghadiri Parlimen pada hari Isnin mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen, bersama-sama dengan wakil-wakil Pakatan Rakyat yang dipilih.

"Kami tidak pernah mahu memboikot sumpah pengambilan hanya taklimat. Sudah tentu, kita perlu berada di sana pada hari Isnin untuk menyokong calon kita untuk menjadi Speaker," kata Anwar dalam satu sidang akhbar pada hari Rabu.


 








"Kita tidak mahu jawatan Speaker untuk menjadi cop getah untuk Umno-BN".



Beliau merujuk kepada bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman, yang telah dinamakan sebagai calon Pakatan Rakyat untuk jawatan Speaker.






Gabungan Umno-BN Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah mengumumkan bahawa mereka akan-mencalonkan semula  speaker kontroversi Pandikar Amin Mulia, banyak dikritik kerana sikap tunduk kepada parti Umno, kerana jawatan itu berkuasa.




JANGAN BEBANKAN RAKYAT DENGAN CARA KAMU BERBELANJA-ANWAR KEPADA NAJIB

Posted: 19 Jun 2013 04:00 AM PDT

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi amaran kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak memperkenalkan Barangan baru dan Cukai Perkhidmatan (GST) untuk mengurangkan defisit belanjawan selepas beliau mengumumkan pembentukan sebuah jawatankuasa khas untuk mengkaji cara-cara untuk mengurangkan kekurangan - pada rekod tinggi - kepada 3% bt 2015.

"Malangnya, Dato Seri Najib terus mentadbir di belakang tabir rahsia," kata Anwar dalam satu sidang akhbar pada hari Rabu.


"Kerajaan BN tidak boleh mengheret orang ramai untuk menampung ketidakcekapan ekonomi dan kekurangan dasar. Mana-mana percubaan untuk memperkenalkan GST yang baru walaupun secara berperingkat-peringkat untuk mengurangkan defisit akan menolak dalam tenaga yang sama bahawa rakyat telah menolak penipuan pilihan raya."


Anwar merujuk kepada Black 505 perhimpunan, gerakan rakyat yang diterajui oleh Pakatan Rakyat untuk membantah undi penipuan dan penipuan dalam 5 Mei pilihan raya umum. Perhimpunan sangat berjaya telah menarik lebih daripada setengah juta rakyat Malaysia untuk berhimpun untuk menuntut peletakan jawatan kepimpinan Suruhanjaya Pilihan Raya.


Hanya Pejabat PM sahaja - RM4 BILION setahun?Anwar 64 tahun juga menegur Najib kerana cara beliau 'free-perbelanjaan', mencabar yang kedua, yang juga Menteri Kewangan, untuk menyangkal anggaran pembangkang yang  melibatkan perbelanjaan pejabat Perdana menteri sahaja menghabiskan sekurang-kurangnya RM4 bilion setahun ke atas "entourages besar dan beribu-ribu kakitangan".


"Menteri berkenaan telah dirujuk kepada hakikat bahawa mereka memerlukan RM27 bilion dalam pendapatan tambahan atau masalah defisit akan kekal. Kedudukan kami berbeza sepenuhnya dengan BN itu. Pendirian kami adalah konsisten dalam yang anda perlu bermula dengan dasar-dasar yang telus, yang bermakna anda menjimatkan berbilion-bilion , berhenti perbelanjaan yang berlebihan, mengurangkan perbelanjaan yang terlalu tinggi yang berlebihan Pejabat Perdana Menteri, rombongan yang besar, beribu-ribu kakitangan dan yang sudah akan berada dalam berbilion-bilion, "kata Anwar.


"Malah, anggaran awal kami ialah sekurang-kurangnya RM4 bil sahaja (dalam peruntukan bajet) adalah untuk Maharaja-jenis Perdana Menteri perbelanjaan. Dan saya akan mencabar beliau untuk menafikan ini, yang belum pernah berlaku dalam semua pengalaman saya sebagai Menteri Kewangan dan Sejarah negara ini. "



Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution turut hadir pada sidang akhbar itu.






 Kesusahan kepada rakyat seperti pertumbuhan gaji telah menjadi lemah

Menurut Anwar, GST hanya boleh diperkenalkan sekiranya tahap purata pendapatan "rakyat biasa" telah meningkat dengan ketara dalam tempoh 5 tahun, jika tidak ia akan membawa kesusahan kepada kelas-kelas pekerja. Beliau berkata hakikat bahawa realiti gaji semasa di Malaysia yang hanya "rendah 2.6% purata pertumbuhan upah" telah dicapai antara tahun 2000 dan 2010.


"Dalam 10 tahun, kenaikan gaji hanya 2.6%. Memandangkan senario itu, ia tidak boleh diterima untuk membayangkan kerajaan akan memperkenalkan cukai tambahan, GST sebagai contoh. Jadi apa yang kita katakan ialah menghentikan pembaziran pertama. Kita bercakap tentang RM20 untuk 30 bilion komisen dan rasuah, perbelanjaan luaran. Lihatlah laporan Ketua Audit Negara, ini perlu ditangani terlebih dahulu."Dato Seri Najib tidak mempunyai legitimasi penuh dari segi undi popular, dan dia tidak mampu untuk menyampaikan yang paling asas janji-janji ekonomi sejak mengangkat sumpah baru-baru ini. Itu hakikat bahawa pentadbiran beliau perjuangan untuk mengurangkan harga kereta seperti yang dijanjikan dalam manifesto yang ditunjukkan beliau ketidakcekapan dan kekecewaan pentadbiran beliau. "


Anwar juga mengambil tugas Najib kerana gagal untuk menjaga janji-janji sebelum pilihan raya kereta murah dan rumah mampu milik. Beliau memberi amaran bahawa Pakatan Rakyat akan memantau harga hartanah pelarian rapat dan akan mengharapkan untuk melihat harga turun oleh sekurang-kurangnya 10%.


"Kita akan memantau prestasi kerajaan BN dalam perumahan awam dengan teliti dan akan mempertimbangkan kegagalan jika dia tidak boleh menurunkan harga purata perumahan mid-range oleh sekurang-kurangnya 10% dalam satu tahun yang akan datang," kata Anwar.Malaysia Chronicle


Tiada ulasan: