Khamis, 6 Jun 2013

BRIGED MP SEGAMBUT

BRIGED MP SEGAMBUT


HINA SULTAN!!!

Posted: 06 Jun 2013 06:30 AM PDT

KUALA LUMPUR: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berpandangan mereka yang membelakangi titah sultan supaya dikembalikan royalti minyak mungkin boleh dikategorikan menghina raja.

Bekas Menteri Besar Kelantan itu menyatakan beliau membaca laporan akhbar berkenaan seorang wanita ditahan kerana menghina Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

"Saya optimis pihak berkuasa akan menjalankan siasatan sebaik-baiknya," tulis beliau di facebook.

Beliau menulis bahawa di sebuah negeri, pernah Sultan negeri berkenaan bertitah di dalam Dewan Undangan Negeri agar dikembalikan royalti minyak dan didaratkan gas yang ditemui di lautan negeri ke pantai yang terdekat.

Namun malangnya, kata beliau pembangkang di negeri berkenaan membelakangi titah Sultan.

"Barangkali ini juga boleh dimasukkan di dalam kategori menghina raja," ujarnya.

HARUN TAIB AGEN UG UMNO?

Posted: 06 Jun 2013 05:13 AM PDT

Perbezaan dalaman PAS berhubung himpunan 'Black 505' anjuran Pakatan Rakyat terus menghantui parti itu apabila Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Harun Taib mengulangi bahawa parti itu tidak secara sukarela menganjur atau mengambil bahagian dalam perhimpunan itu kerana telah menerima keputusan pilihan raya umum ke-13.

NONEBagaimanapun, Harun memberitahu akhbar China Press bahawa PAS tidak akan menghalang PKR menganjurkan perhimpunan protes atau mengarahkan ahli parti itu supaya tidak menyertainya.

Beliau mengulas pengumuman Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, tokoh parlimen DAP Lim Kit Siang, dan Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali pada Isnin bahawa Pakatan akan menganjurkan 'Black 505' pada 15 Jun bagi membantah penipuan yang didakwa berlaku dalam pilihan raya lalu.

Laporan itu memetik Harun sebagai berkata beliau tetap berpegang dengan pendiriannya bahawa PAS tidak akan menyertai himpunan seperti itu kerana parti itu telah menerima keputusan pilihan raya dengan hati terbuka.

Katanya, Dewan itu tidak akan menyertai perhimpunan tersebut 15 Jun ini, sebaliknya memberi fokus kepada persiapan pilihan raya umum akan datang.

TARIAN BOGEL DAN POLITIK

Posted: 06 Jun 2013 03:13 AM PDT

MCA bahagian hari ini mencabar DAP - rakan PAS dalam Pakatan Rakyat - menyuarakan pendiriannya berhubung isu tarian gelek yang memaparkan penarinya berpakaian separuh bogel di Segamat baru-baru ini.

NONE"Senyap DAP yang pelik terhadap kritikan PAS pada penganjur dan penonton tarian gelek di pasar raya di Segamat sebagai berdosa, menunjukkan bahawa Roket mengelakkan isu itu sama sekali," kata Ketua MCA Segamat Dr Lee Hong Tee (mengangkat ibu jari).

Harakahdaily Isnin lalu melaporkan, PAS Segamat membantah keras penganjuran tarian yang disifatkan separuh bogel di hadapan 500 penonton, termasuk anak kecil, oleh wanita yang dipercayai dibawa dari luar negara pada 1 Jun.

Dalam kenyataannya hari ini, Dr Lee mempertahankan acara yang ditentang PAS itu kerana ia turut diamalkan di negara Islam lain seperti Turki, Iraq dan Mesir.

Justeru, beliau menyifatkan PAS cuba mengenakan nilai-nilai keras terhadap pihak lain ekoran pendirian ultra konservatif, autoritarian dan pendekatan regresifnya.

"Saya gesa DAP tampil di khalayak ramai dengan penjelasan - apa pendirian berhubung isu itu? Kamu setuju dengan pandangan PAS," tanya Lee.

kaum china suka DEMO..?..

Posted: 06 Jun 2013 01:59 AM PDT

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata sebahagian besar daripada peserta siri perhimpunan yang diadakan di seluruh negara selepas pilihan raya umum 5 Mei terdiri daripada golongan Cina.
Mahathir dalam tulisan di blog chedet.cc itu seterusnya membuat kesimpulan bahawa perhimpunan berkenaan secara umumnya merupakan isu melibatkan orang Cina.

NONEBeliau juga meramalkan bahawa perkembangan itu akan menyebabkan polarisasi kaum yang lebih serius manakala orang Melayu akan terus disisih dari segi ekonomi dan politik.

"Di dalam dan di luar negara, pemuda Cina memakai baju hitam dan bertopeng membentuk sebahagian besar daripada peserta demonstrasi. Biasanya, orang Melayu yang menjadi majoriti peserta demonstrasi," katanya.

Katanya, jumlah orang Melayu yang sedikit di perhimpunan ini juga boleh dikaitkan dengan "keterasingan" pemimpin PAS dengan demonstrasi tersebut, yang didakwanya sebagai usaha menumbangkan kerajaan dengan cara "Arap Spring".

NONEBeliau juga mendakwa PAS paling banyak tewas dalam pilihan raya umum lalu manakala DAP merupakan pemenang paling besar dengan kejayaah "memusnahkan kerjasama di antara pelbagai kaum seperti ditunjukkan dalam gabungan BN".

"Pakatan ini jelas memberi keuntungan paling besar kepada cauvinis Cina dalam DAP, manakala PAS, Melayu paling ramai dalam parti Pakatan mendapat keuntungan paling sedikit, dengan memenangi hanya 21 kerusi berbanding 38 kerusi DAP dan 30 dari PKR," katanya.

Sedangkan, jumlah kerusi yang ditandingi PAS paling banyak, katanya.

Ini menunjukkan bahawa DAP berusaha untuk membolehkan golongan Cina yang "sudahpun menguasai ekonomi" untuk turut menguasai politik Malaysia, katanya.

Tiada ulasan: