Khamis, 6 Jun 2013

Biaqpila

Biaqpila


JAMBATAN KEDUA PULAU PINANG RUNTUH

Posted: 06 Jun 2013 07:37 AM PDT

Sebahagian daripada struktur jambatan kedua Pulau Pinang runtuh dalam satu kejadian yang dipercayai berlaku sekitar jam 7 malam ini.

MP Bayan Baru Sim Tze Tzin, yang kini berada di lokasi kejadian berkata bahagian jejambat sepanjang 30 meter di kawasan daratan di Batu Maung itu runtuh dalam kejadian tersebut.

Menurutnya, beliau menerima panggilan mengenai kejadian itu sekitar jam 7.15 malam tadi dan sampai ke tempat kejadian pada kira-kira jam 7.30 malam.
Sepasukan anggota bomba kini sedang membersihkan sisa runtuhan tersebut, katanya ketika dihubungi Malaysiakini.
Beliau belum mendapat angka rasmi namun pihak bomba mengesyaki terdapat sekurang-kurangnya sebuah kereta di bawah runtuhan tersebut, katanya.

"Ini adalah kemalangan yang paling buruk melibatkan binaan yang pernah berlaku di Pulau Pinang," kata Sim yang merupakan bekas jurutera awam.

Jambatan kedua Pulau Pinang yang sedang dalam pembinaan
 dan dijangka siap pada September 2013.

malaysiakini

ORANG DBKL TOLONG BACA SAT

Posted: 06 Jun 2013 05:50 AM PDT

Sapa-sapa yang pernah pi Komplek Pertama memang tau sangat la betapa payahnya nak parking motor.Tiap-tiap hari full.
Kalau salah parking kat tempat pejalan kaki memang cari penyakit.Samada kena angkut naik lori DBKL atau paling koman kena saman.
Benda ni dah berlarutan sejak berbelas tahun lepas lagi. Tempat parking motor memang tak cukup.Kerajaan yang dikatakan penuh dengan transformasi pun tak boleh buat apa-apa dan gagal menangani masalah yang membelenggu penunggang motosikal.
Mungkin pendapatan DBKL hasil dari saman parking motosikal lebih untung dari membina tempat parking maka dibiarkan saja perkara ini berlaku,janji ditepati telah menjadi janji masyukkk.

TUDIA MB KEDAH KATA BINA UNIVERSITI PUN TAK GUNA KALAU TAK UNTUNG

Posted: 05 Jun 2013 08:03 PM PDT

Bina kampus universiti umpama 'curah air atas daun keladi'?

ALOR SETAR: Menteri Besar Kedah yang baru, Datuk Mukhriz Mahathir menyifatkan projek pendidikan yang dilakukan oleh Menteri Besar Kedah sebelum ini sebagai 'mencurah air ke daun keladi' sahaja.

Menurut Bernama, Mukhriz mengkritik pembinaan kampus induk Kolej Universiti Insaniah (Kuin) di Kuala Ketil bernilai RM330 juta yang disifatkannya membazir.

Ini kerana ia langsung tidak menjana pendapatan untuk kerajaan negeri.

"Kerajaan negeri sangat-sangat berhemah untuk uruskan kewangan negeri. Kita tak ada sumber pendapatan yang besar tetapi kita ada cita-cita tinggi untuk bangunkan negeri. 

"Kesemua perbelanjaan, setiap ringgit yang dikeluarkan mesti jana hasil. Bukan seperti 'curah air atas daun keladi' sahaja. Ia akan mendatangkan hasil yang tinggi kepada rakyat sekali gus menyumbang ke arah penjanaan pendapatan negeri. 

Mukhriz memberi contoh pembinaan kampus induk Kolej Universiti Insaniah (Kuin) di Kuala Ketil (gambar) bernilai RM330 juta yang langsung tidak menjana pendapatan kepada kerajaan negeri di mana mereka terpaksa membayar hutang sebanyak RM46 juta setahun, lapor Bernama.

MB Kedah sebelum ini, Datuk Seri Tan Sri Azizan Razak meninggalkan legasi tersendiri untuk Kedah walaupun sempat mentadbir Kedah untuk satu penggal sahaja.

Beliau sempat membina kampus baru untuk Kolej Universiti Insaniah (Kuin) di Kuala Ketil yang bernilai RM330 juta.

Kampus baru ini menjadi pusat pendidikan penting di Kedah kerana ia bukan sahaja menjadi kampus tumpuan untuk pendidikan agama tetapi juga perubatan.

harakahdaily

Tiada ulasan: