Khamis, 20 Jun 2013

"BERANI KERANA BENAR!"

"BERANI KERANA BENAR!"


Persiapkan diri sambut Ramadan

Posted: 19 Jun 2013 11:15 PM PDT

SETIAP daripada kita selalu berharap agar Ramadan tahun ini lebih baik dari sebelumnya. Namun kita sering lupa bahawa kesempurnaan ibadah Ramadan bermula daripada kepandaian kita menggunakan bulan Syaaban.
Syaaban ialah masa yang paling tepat mempersiapkan pelan terbaik untuk meraih ibadah Ramadan yang sempurna. Persiapkanlah mental, set minda (mindset) dan kewangan sejak dari sekarang.
Bagi sesiapa yang perlu berbelanja untuk persiapan raya, lakukanlah pada bulan ini. Jangan sampai melakukannya pada bulan Ramadan. Sebab setiap saat dalam Ramadan terlalu mahal dan berharga untuk digunakan berbelanja barang-barang raya di pasar. Apalagi bagi kaum perempuan yang terpaksa berdesak-desakan dengan kaum lelaki di tengah suasana panas dan penuh dengan bebauan yang tidak sedap.
Oleh itu, apabila berbelanja pakaian, alangkah baiknya jika hukum-hakam fiqh yang berkaitan dengannya selalu berada dalam minda kita. Pastikan baju-baju yang kita beli untuk kita dan anak-anak tidak termasuk dalam kategori yang haram dipakai.
Berikut ini ialah sebahagian prinsip-prinsip hukum dan adab Islami berkaitan dengan pakaian yang mesti diketahui setiap Muslim.
1 Hukum asal
Hukum asal pakaian adalah halal dan harus. Begitu juga perhiasan yang diletakkan di badan, pakaian ataupun tempat tinggal. Semuanya boleh digunakan melainkan beberapa perkara yang telah ditetapkan haram oleh hukum Islam.
Antaranya haram bagi laki-laki memakai baju yang terbuat daripada sutera asli juga perhiasan daripada emas. Sutera dan emas turut haram dibuat menjadi perhiasan rumah seperti langsir dan pinggan emas.
2 Awas tabarruj
Islam tidak melarang wanita untuk tampil cantik, namun Islam melarang tabarruj. Cantik tidak semestinya tabarruj dan tabarruj tidak semestinya cantik.
Tabarruj adalah perbuatan perempuan yang menampakkan keindahan tubuh, pakaian dan perhiasannya di hadapan laki-laki asing. Perkara ini diharamkan sebagaimana larangan Allah kepada kaum wanita: Dan janganlah kamu bertabaruj sepertimana tabarruj jahiliah terdahulu. (al-Ahzab: 33)
Adapun menampakkan kecantikan kepada orang yang halal iaitu suami, maka perbuatan itu bukan tabarruj. Hukum perbuatan ini bukan hanya harus, bahkan sunat.
Seorang isteri boleh bersolek, membentuk rambut, berminyak wangi, memakai baju yang mendedahkan aurat atau apa-apa sahaja yang dapat memuaskan naluri kewanitaannya selagi mana ditujukan hanya untuk suami.
3 Haram meniru lawan jenis
Perbuatan ini disebut juga dengan istilah tasyabbuh. Haram bagi seorang laki-laki memakai pakaian perempuan dan seorang perempuan memakai pakaian laki-laki. Lagi pula, perbuatan tersebut menunjukkan masalah mental yang cukup serius.
Ibnu Abbas meriwayatkan: Rasulullah melaknat perempuan yang meniru laki-laki dan laki-laki yang meniru perempuan. (riwayat al-Bukhari)
Dalam Kitab al-Fiqh al-Manhaji dijelaskan bahawa hukum tasyabuh ini meliputi aspek pakaian, perhiasan, gaya bicara dan cara berjalan.
Masing-masing jantina ada cara dan gaya tersendiri dalam kesemua aspek ini. Maka siapa yang meniru cara dan gaya lawan jenisnya, maka dikira telah melakukan tasyabuh. Dan hukumnya haram.
4 Jangan membazir
Selain itu, salah satu prinsip perbelanjaan terpenting dalam Islam adalah berpada-pada dan jangan membazir. Jika tiada keperluan untuk menukarkan segala kelengkapan rumah menjadi baru, maka tidak perlulah memaksa diri untuk melakukannya.
Hiasi rumah mengikut keperluan dan kemampuan. Selagi mana sesuatu perabot masih boleh digunakan, gunakanlah sebaiknya. Tidak perlu berbelanja besar menukar langsir, sarung kusyen, televisyen baru, sofa baru dan sebagainya.
Islam amat membenci pembaziran dan sangat menggalakkan sedekah. Jika kita memiliki kemampuan yang lebih, eloklah kelebihan dikongsikan dengan golongan yang memerlukan.
Firman Allah: Janganlah kamu membazir. Sesungguhnya mereka yang membazir itu saudara syaitan dan syaitan itu kufur terhadap Tuhannya. (al-Isra': 27) Wallahu a'lam.


Tiada ulasan: