Jumaat, 7 Jun 2013

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Pencacai UMNO tuduh Guan Eng yang luluskan projek jambatan yang runtuh itu..

Posted: 07 Jun 2013 01:19 AM PDT


Semalam sebahagian daripada struktur jambatan kedua Pulau Pinang telah runtuh dalam satu kejadian yang dipercayai berlaku sekitar jam 7 malam.

Laporan berserta gambar-gambar dari tempat kejadian sila lihat di SINI dan juga di SINI..

Oleh kerana projek tersebut terletak di negeri Pulau Pinang yang pentadbirannya dikuasai oleh Pakatan Rakyat, bagai dijangka macai-macai UMNO tanpa usul periksa telah menyalahkan Kerajaan Negeri.

Seorang pencacai yang merasakan dirinya bijak padahal bodoh telah meminta penjelasan mengenai insiden tersebut dari Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

Ini kerana beliau mendakwa Kontraktor Cergas Murni Sdn Bhd. Telah dilantik oleh PDC yang Pengerusinya adalah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.


Sedikit fakta yang rakyat Malaysia perlu tahu mengenai projek ini..

~ Jambatan Kedua Pulau Pinang dibangunkan oleh Kerajaan Persekutuan melalui Rancangan Malaysia ke-9 (RMK-9) sebagai sebahagian daripada pembangunan Koridor Ekonomi Wilayah Utara.

~ Pembinaannya membabitkan perbelanjaan RM4.5 bilion melalui pembiayaan bank. Sejumlah RM1 bilion daripada perbelanjaan itu bagaimanapun diperoleh oleh syarikat dari China, China Harbour Engineering (CHEC) yang turut terlibat di dalam pembinaan jambatan itu.

~ Penglibatan CHEC adalah bertujuan membangunkan sebahagian struktur Jambatan Kedua, memandangkan syarikat itu mempunyai kepakaran antarabangsa di dalam aspek pembinaan jambatan berteknologi tinggi.

~ Jambatan itu dibina dengan teknologi penyerapan gegaran gempa bumi sehingga mencecah bacaan 7-8 pada Ritcher.

~ Tempoh konsesi dan kadar tol yang akan dikenakan kepada pengguna yang melalui jambatan ini, masih lagi sedang diteliti oleh Jawatankuasa Penswastaan di Unit Kerjasama Awam dan Swasta (UKAS), Jabatan Perdana Menteri .

~ Kontraktor utama yang terlibat dengan pembinaan projek Jambatan Kedua Pulau Pinang ini ialah seperti berikut:-
1. Chec Contructions (M) Sdn. Bhd ~ Negara Asal: Republik China. Tarikh Milik Tapak 8 November 2008;
2. UEM Builders Berhad ~ Negeri Pendaftaran: Kuala Lumpur. Tarikh Milik Tapak: 8 Jun 2009;
3. Cergas Murni Sdn. Bhd ~ Negeri Pendaftaran: Kuala Lumpur. Tarikh Milik Tapak: 19 Mei 2010;
4. IJM Contructions Sdn. Bhd ~ Negeri Pendaftaran: Selangor. Tarikh Milik Tapak: 28 Jun 2010; dan
5. HRA Teguh Sdn. Bhd ~ Negeri Pendaftaran: Kuala Lumpur. Tarikh Milik Tapak: 19 Mei 2010

~ Setakat 30 September 2010 seramai 106 subkontraktor telah dilantik oleh kontraktor utama bagi melaksanakan projek ini. Daripada jumlah tersebut, seramai 26 subkontraktor atau 24.5% merupakan kontraktor yang berdaftar di Negeri Pulau Pinang.

Dan ianya adalah projek.. tengok gambar di bawah ni..


Ini jawapan Guan Eng mengenai tuduhan macai UMNO ini..


Bila ditanya sekali lagi..


Itulah.. bila dah bodoh malas nak membaca pula begitulah jadinya..

Biarpun fakta-fakta mengenai projek Jambatan Kedua Pulau Pinang ini telah berulang kali disiarkan oleh Utusan ( lihat di SINI ) yang menjadi lidah rasmi UMNO dan juga TV3 di SINI sendiri.. kebebalan mengatasi segala..

Kalau ada yang berminat nak nasihatkan macai UMNO yang bebal itu sila ke sini.. PAPAGEGE FRENZ 

Lengan tak bergerak dikesan, pampasan RM10,000 kepada mangsa runtuhan (Gambar)

Posted: 06 Jun 2013 09:05 PM PDT


Sebuah peralatan kamera pencari yang digunakan dalam kerja-kerja pencarian dapat mengesan satu lengan yang tidak bergerak di dalam sebuah kereta yang remuk ditimpa runtuhan konkrit dan keluli di dalam kejadian runtuhan struktur penyambung Jabatan Kedua Pulau Pinang berhampiran Batu Maung di Lebuhraya Tun Dr. Lum Chong Eu petang semalam.

Penyelamat turut menemui sebahagian daripada nombor plat kereta berkenaan dengan nombor "437" dari dalam runtuhan tersebut. Pihak polis percaya ia adalah tiga digit pertama nombor plat kenderaan berkenaan.

Dan pihak Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB), syarikat pembinaan jambatan kedua Pulau Pinang, akan membayar pampasan RM10,000 kepada setiap orang awam yang menjadi mangsa kejadian runtuhan tanjakan konkrit dan besi penyambung susur keluar jambatan itu..


Ini laporan mengenai mangsa yang dikesan itu..

GEORGE TOWN: A search camera has detected an unmoving arm in the car lying crushed under tons of concrete and steel after an uncompleted ramp of a flyover connecting the still-under-construction second Penang bridge at Batu Maung collapsed Thursday night.

Rescuers have found part of a number plate with the number "437" from the rubble. Police believe it is the first three digit of a number plate.

State deputy police chief SAC Datuk Abdul Rahim Jaafar said Friday that a search camera was used and rescuers caught a glimpse of a victim's arm but no movement or response detected.

"We can't ascertain how many victims are there but there's at least one detected. "It was in a green Perodua Kelisa," he said.

SAC Abdul Rahim said police could not identify the victim and urged anyone with family members missing since Thursday night to approach the police.

Rescue work has been ongoing for more than 14 hours. "Hundreds of tonnes of concrete and steel collapsed and we need to depend on heavy machinery to aid in clearing work.. full report read HERE

Dan ini pula laporan mengenai pampasan yang akan dibayar..

GEORGETOWN - Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB), syarikat pembinaan jambatan kedua Pulau Pinang, akan membayar pampasan RM10,000 kepada setiap orang awam yang menjadi mangsa kejadian runtuhan tanjakan konkrit dan besi penyambung susur keluar jambatan itu di kawasan Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu di sini malam tadi.

Pengarah Urusan JKSB Datuk Dr Ismail Mohamad Taib berkata kejadian runtuhan itu di luar jangkaan syarikat kerana projek itu telah melalui tiga fasa dan tidak pernah mengalami sebarang masalah.

Katanya sebuah jawatankuasa khas akan ditubuhkan bagi menyiasat punca kejadian dan jika jawatankuasa itu dapat menyelesaikan siasatan dalam tempoh kurang dari sebulan, ia tidak akan menjejaskan tempoh siap jambatan berkenaan.

"Kejadian berlaku kira-kira 6.40 petang semalam apabila dua bahagian konkrit, 180 ton konkrit keras dan 100 ton konkrit lembut, runtuh," katanya.. laporan penuh sila baca di SINI
Sedikit gambar dari The Star untuk dikongsi bersama..


Laporan sebelum ini sila lihat di SINI

Tiada ulasan: