Ahad, 16 Jun 2013

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Harapan kita terhadap ahli parlimen baru PAS - Apa kurangnya kita?

Posted: 16 Jun 2013 09:00 AM PDT

Membaca rencana tulisan Mohd Kamal Abdullah dari Malaysian Insider, saya sangat sangat tersinggung dan agak skeptikal terhadapnya kerana tulisan beliau tidak ada menampilkan mana-mana tokoh dari PAS.

Walhalnya, PAS sendiri turut menampilkan beberapa Ahli Parlimen muka baru dan muda sebaya Rafizi Ramli itu. 

PAS ada Ketua Pemudanya, Nasarudin Tantawi, ada Ketua Penerangannya, Idris Ahmad. Ada timbalan Ketua Pemuda, Nik Abduh.Sekadar menyebut tiga nama ini kerana mereka ini adalah kalangan orang muda yang hebat dalam PAS.

Namun sebagaimana harapan ahli PAS yang lainnya , bahawa ahli parlimen baru dan muda dari PAS ini tidak akan  menghampakan kita semua dengan penampilan mereka di Parlimen nanti.

Diharapkan mereka akan membawa usul-usul perbahasan yang akan memberi kebaikan kepada rakyat dan dapat berbahas dan memberikan hujah yang bernas. 

Ikuti tulisan yang saya katakan, saya agak tersinggung berbaur cemburu kerana Kenapa  hanya dua orang ini sahaja yang diberikan perhatian - apakah yang dari PAS tidak mampu menyaingi mereka ini? Masa akan memperlihatkan kepada kita nanti.


Rafizi dan Mohd Ariff - senjata perkasa PR di Parlimen Kuala Lumpur

 
16 Jun, 2013 - Dengan ekonomi dalam keadaan fokus untuk tempoh lima tahun akan datang, mata memandang ke atas pasukan 'data crunchers' baru Pakatan Rakyat ini yang dijangka memberi lebih rasa dan perisa kepada perbahasan di Parlimen negara. 

Parlimen Malaysia ke-13 akan bertemu buat pertama kali di minggu depan, pada 24 Jun. Beberapa entri baru ke dewan keramat adalah Rafizi Ramli dan Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz, jenama pembangkang dalam bentuk mereka sendiri. 

Mereka dijangka, seperti bekas pakar e-biz - bertukar-MP Tony Pua, untuk meneniti perjananan kerajaan dan meletakkan pembelian melambung di bawah mikroskop seperti tidak pernah sebelum ini. 

Berikut adalah pandangan dengan lebih dekat di kedua-dua penyertaan baru yang cukup selesa dengan angka, seperti Pua, untuk melakukan kajian dengan penelitian Rafizi Ramli, "pendedah" orang PKR. 

Ahli Parlimen Pandan Pakatan Rakyat ini kelihatan seperti purata pekerja pejabat tetapi senyuman pipi tembam beliau menyembunyikan minda yang telah menumbangkan seorang menteri veteran Barisan Nasional. 

Beliau memporak perandakan kerjaya politik Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dengan "pendedahan" beliau terhadap tabiat lembu pertanian kondo mewah keluarganya. 

Aksi pendedahan beliau juga telah menimbulkan banyak rasa takut dalam hati Barisan dan mungkin mendapat momentum lebih dengan jubah imuniti Parlimen untuk Ahli Parlimen. 

Apabila beliau mengumumkan hasratnya untuk bertanding jawatan, beliau telah diberi tekanan dengan tuduhan melanggar undang-undang perbankan kerana mendedahkan data di dalam akaun Pusat Fidlot Kebangsaan. 

Beliau juga telah kenakan tindakan saman fitnah oleh Shahrizat. Kedua-dua kes mahkamah masih berjalan. 

Dilahirkan di Besut, Terengganu, budak pekan kecil yang seolah-olah ditakdirkan untuk kerjaya sebagai seorang nelayan, namun belajar keras untuk mendapatkan biasiswa Petronas untuk menceburi kejuruteraan elektrik dan elektronik dan lulus master perakaunan . 

Ini telah melonjakan dirinya di tahun kemudian ke pejabat penasihat ekonomi di negeri terkaya di negara ini, Selangor. 

Berusia 35, bekas pembantu dalam kem pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim ini telah melangkah ke dalam perhatian sebagai pembunuh gergasi dengan dua "pendedahan". 

Dia adalah pemberi maklumat untuk skandal RM250 juta lembu-pertanian dikaitkan dengan keluarga Shahrizat. 

Beliau juga meletakkan perhatian pada jutaan ringgit kontrak lanjutan kereta api kerajaan dengan ahli perniagaan yang menikmati pusingan golf dengan Perdana Menteri. 

"Saya sentiasa seorang juru akaun," kata beliau kepada The Malaysian Insider dalam temu bual baru-baru ini, walaupun dia adalah seorang yang telah berjaya memainkan banyak peranan . 

Rafizi berkata beliau tidak sabar menunggu penggal pertama di Parlimen di mana beliau berharap untuk menggunakan pengalaman beliau dalam dunia korporat bagi manfaat rakyat. 

"Saya bermula sebagai seorang juruaudit di firma-firma audit. Saya pernah berada dalam strategi perancangan korporat. Jadi saya mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam industri minyak dan gas, dan saya adalah dalam bidang farmaseutikal. 

Saya telah berada dalam organisasi yang besar dan menguruskan sebuah organisasi yang besar, jadi saya tahu bagaimana dinamik bagaimana organisasi kerja yang besar, apa yang benar-benar sektor swasta mahu, bagaimana untuk mengembangkan perniagaan. 

 "Saya adalah ketua kewangan International Upstream di Petronas Carigali selama 7 tahun dan Pharmaniaga sebagai Pengurus Besar bagi kewangan selama setahun. Saya bukan sahaja pengurus kewangan , saya juga mengurus tadbir kilang pengeluaran. 

"Apabila saya bercakap tentang pekerja, gaji minimum, saya telah melalui itu semua. Dalam pengertian itu, mudah-mudahan, saya boleh membawa aspek praktikal dan sebenar kepada Parlimen." 

Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz, "senjata" maut baru DAP. 

Bekas Ketua Penerangan Umno yang kini menjadi orang DAP, kelahiran Pahang, Mohd Ariff yang telah memblog di bawah nama Sakmongkol AK47 adalah senjata baru DAP dalam Dewan Rakyat. 

Mengendalikan talian beliau diilhamkan oleh cintanya kepada sukan Kickboxing Siam, lebih dikenali di Malaysia sebagai Muay Thai

Mengapa Sakmongkol AK47? Sakmongkol adalah nama seorang peninju thai yang handal. AK47 adalah nama senjata buatan Russia yang telah banyak digunakan dalam perang gerila di seluruh dunia dan terus menjadi senjata yang sangat dipercayai dan tahan lasak. 

Tidak asing kepada politik atau legislatif, Mohd Ariff adalah sebahagian daripada golongan dalaman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, menjadi Adun Pulau Pemanis satu penggal, dari 2004 hingga 2008. Dun itu juga merupakan salah satu daripada tiga di bawah kerusi Parlimen Pekan. 

Mohd Ariff mendapat didikan ekonomi di Universiti Malaya dan melanjutkan pelajaran beliau di University of Manchester di UK. 

Dia akan mensasarkan mengenai perbelanjaan Kerajaan Persekutuan, yang dia telah lakukan selama kini dalam ruang siber, dan yang telah membantu mendapat khalayak yang lebih luas di kalangan majoriti masyarakat Melayu. 

The Malaysian Insider tidak dapat dapat menemubualnya untuk komen untuk artikel ini kerana sebagai MP Raub baru, beliau sibuk dengan para pengundi baru di kerusi parlimen separa bandar itu sebelum membuat penampilan kali pertamanya parlimennya. 

Tetapi pengetahuan dalaman Mohd Ariff sebagai pembantu kerajaan kepada Perdana Menteri boleh menambah 'kejutan' kepada perbahasan akan datang. Dan ia digenapkan oleh pelengkap dan kemahiran komunikasi Rafizi dan Tony Pua. 

Ketiga-tiga tahu bagaimana untuk membaca buku-buku dan ketiga-tiga tahu bagaimana untuk meledakan satu mesej yang jelas kepada khalayak yang luas. "Saya yakin ia akan menjadi Parlimen yang meriah," kata Pua kepada The Malaysian Insider dalam temu bual baru-baru ini.~al-Husseyn. SUMBER

Naak Sangat, nah ambik!

Posted: 15 Jun 2013 06:53 PM PDT

Saya membaca muqaddimah berikut di bawah ini tulisan dari seorang yang mungkin merasakan dirinya itu lebih cerdik. Antara respon penulis terhadap komen saya ialah : 
Pendidik pun tak paham??? ha...ha... biarlah orang yang boleh paham baca... kalau tak paham jangan ulas... nanti nampak pendidik bodoh pulak... malu jer..

Berita tentang KUIN yang dilaporkan akan di swastakan sangat menyedihkan. Alasan yang dikatakan tiada keuntungan malahan terpaksa menanggung kos tahunan melebihi 300 juta jelas menggambarkan bagaimana bentuk berfikir Menteri Besar baru Kedah. Frame berfikirnya adalah wang.... angka... tanpa mempedulikan hasil modal Insan yang dihasratkan oleh Tan Sri Azizan Razak bekas menteri Besar Kedah sebelumnya....


Saya merasakan input muqaddimah penulis (diatas) tidak tepat lalu saya menghantar ulasan menyentuh mengenainya sebagaimana berikut:


Apakah ulasan saya tidak ada kena mengena dengan apa yang ditulis? Sememangnya saya tidak mengulas atau mengupas isi tulisannya itu.Mungkin kalau saya menulis tentangnya, saya sendiri pun tidak berasa selesa memandangkan keadaan bekas MB yang udzur itu. Tapi kalau saya dipaksa juga, saya akan menulisnya dengan fakta-fakta yang sedia ada pada saya.Harap penulis tersebut tidak cabar saya berbuat demikian. 

Saya cuma mahu membetulkan input mengenai pengswastaan KUIN itu lalu saya sertakan link ini yang menafikan mengenai pengswastaan KUIN sebagaimana yang disebut oleh penulis. Dimana silapnya saya dalam hal ini? 

Dan tuduhan penulis yang mengatakan bahawa frame pemikiran Menteri Besar baru Kedah "hanyalah wang, angka tanpa mempedulikan hasil modal Insan yang dihasratkan oleh Tan Sri Azizan Razak bekas menteri Besar Kedah sebelumnya...." Saya nak tanya penulis apa ceritanya yang ini?

Adakah ini pemikiran dari kerangka Islami? Tolong jelaskan sedikit, saya memangnya tak faham kerangka Islami ini! Saya siarkan screenshotnya berikut :


Saya harap penulis akan memberi respon yang ikhlas dalam blognya nanti.Biarlah menulis dgn cara bahasa yang mudah-mudah sahaja dan direct to the point supaya orang macam saya ni mudah faham. Nampaknya bukan saya seorang sahaja yang tak faham tulisan anda. Lihat screenshot berikut:

"Bodoh-bodoh aku pun, tak siapa pun suruh aku tutup blog aku..." 
saya maafkan penulis kerana perasan dirinya lebih cerdik .... 
 
Ulasan dari orang lain menunjukan orang berminat dengan tulisan kita dan tulisan blog bukanlah satu hala saja nak suruh orang telan bulat-bulat apa yang kita tulis.Macam tulisan saya ini, kalau ada sesiapa yang ada pandangan lain, sila berikan komen anda.Tapi janganlah hanya hentam keromo tanpa fakta atau maklumat. Sekian dahulu buat kali ini, sementara menunggu respon dari penulis itu.

Tiada ulasan: