Isnin, 20 Mei 2013

BRIGED MP SEGAMBUT

BRIGED MP SEGAMBUT


YANG KAYA MAKIN KAYA MISKIN MAKIN MISKIN:MASA DEPAN HU HU HU

Posted: 20 May 2013 01:10 AM PDT

Penurunan cukai korporat dan cukai pendapatan sebagai 'off-set' kepada perlaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) hanya membantu orang kaya namun pada masa sama memberi tekanan kepada rakyat bawahan.

Ini kerana hanya sekitar 10 peratus daripada rakyat negara ini yang membayar cukai tersebut sedangkan rakyat yang berpendapatan rendah akan menerima kesan paling teruk kerana mereka terpaksa membayar GST sama seperti mereka yang berpendapatan tinggi.

Ahli Parlimen Kelana Jaya Wong Chen berkata, kelemahan kerajaan BN dalam pentadbiran serta urus tadbir kewangan menyebabkan mereka ingin segera melaksanakan GST.

Menurutnya, BN kini sedang cuba mengatasi krisis fiskal negara akibat kelemahan mereka sendiri khususnya asas cukai yang lemah, pembaziran perbelanjaan dan rasuah yang ketara.

Wong Chen berkata krisis kewangan ini boleh dielakkan dengan menghapuskan projek-projek mega yang tiada manfaat atau mempunyai kos yang berlebihan dan dengan menangani rasuah secara serius.

"Jika kerajaan tidak dapat membuktikan mereka mampu mengurangkan pembaziran dan membanteras rasuah dengan berkesan, kerajaan tidak mempunyai hak untuk memperkenalkan GST," katanya pada sidang media di ibu pejabat PKR hari ini.

Sementara itu mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Idris Jala, yang membayangkan kerajaan mungkin melihat kepada kadar 7 peratus, berdasarkan model Singapura, Wong Chen pandangan itu dilihanta sangat membimbangkan.

Katanya, Singapura memperkenalkan GST pada tahun 1994 lagi dengan kadar permulaan yang rendah iaitu 3 peratus sahaja dan ia mengekalkan kadar tersebut selama sembilan tahun sebelum membenarkan peningkatan kepada 4 peratus pada tahun 2003.

Wong Chen mempersoalkan jika kerajaan berminat untuk menjadikan Singapura sebagai model, maka GST perlu dibuat pada kadar 3 peratus untuk tempoh selama sembilan tahun akan datang.

ds NAJIB DALAM KEBIMBANGAN?

Posted: 19 May 2013 07:00 PM PDT

Makassar - Perdana Menteri Najib Tun Abdul Razak batal menghadiri konferensi internasional Centrist Asia Pacific Democrats International (CAPDI) di Makassar. Situasi politik Malaysia pasca pemilu diduga menjadi alasan perdana menteri berdarah Makassar itu untuk batal hadir.

"Dinamika yang di sana berkembang setelah pemilu . Anda tahu kan Pakatan Rakyat masih melakukan demo di beberapa negara bagian. Saya kira dinamika itu yang mempengaruhi beliau," ujar Hamid Awaluddin di sela-sela makan malam bersama delegasi CAPDI di rumah dinas Gubernur Sulawesi Selatan, jalan Sam Ratulangi, Makassar, Minggu (19/5/2013).

Menurut Hamid, Najib memiliki hubungan emosional yang dekat dengan Makassar. Karena itu, situasi politik dalam negeri Malaysia yang sedikit bergolak pasca pemilu bisa menjadi kendala Najib untuk hadir.

Konferensi Centrist Asia Pacific Democrats International (CAPDI) digelar di Makassar pada 20-21 Mei 2013. Sekitar 70 delegasi dari 18 negara Asia dan Eropa hadir dalam konferensi yang membahas tentang isu perdamaian dan perubahan iklim ini. Mereka terdiri dari pemangku kepentingan formal (pemerintahan) dan nonformal dari negara masing-masing.

Sebelumnya PM Najib dikabarkan akan mengjadiri Konferensi CAPDI. Beberapa pejabat negara luarainnya yang hadir seperti Perdana Menteri Kamboja HE Samdech Techo Hun Sen, mantan Presiden Filipina Faidel Ramos, Wakil Presiden Nepal Madhaw Kumar Nepal, Sekjen parlemen Pakistan Senator Mushahid Hussein Sayyid, Wakil Presiden Meksiko Jose Rivera Banuet, dan Wakil Presiden Korea Selatan Hon Chung Eui-yong.

Tiada ulasan: