Selasa, 30 April 2013

PENYAPU SIAL

PENYAPU SIAL


calon BN parlimen johor bharu kena kencing dengan masyarakat cina...salahkan penganjur kerana membiarkan beliau bercakap dengan kerusi yang mewakili pengundi hantu dan pengundi pos....kah kah kah....!!!!

Posted: 30 Apr 2013 04:38 AM PDT

Calon Barisan Nasional (BN) di kerusi Parlimen Johor Baru Tan Sri Shahrir Abdul Samad berucap dalam satu majlis dengan dewan yang hampir kosong apabila hanya kurang 100 sahaja penduduk Cina dari Taman Century di sini yang hadir semalam.

Shahrir yang merupakan ahli Parlimen di kawasan yang dikenali sebagai “sting garden” oleh penduduk temapatan sejak enam penggal itu juga dilihat gagal menarik kelompok masyarakat Cina dalam program anjuran parti komponen BN, Gerakan.

Malah, bekas Timbalan Perdana Menteri Tun Musa Hitam, yang dijadualkan akan berada di sana, juga tidak muncul.

Program yang dijalankan di Dewan Persatuan Wushu Hua Tiong itu turut menyaksikan kerusi kosong gagal dipenuhkan walaupun penganjur turut menyediakan jamuan bagi hadirin.

Shahrir ketika berucap di hadapan majoriti masyarakat cina yang berusia itu turut menjelaskan kemasukan Pakatan Rakyat (PR), terutamanya DAP di Johor akan mengubah budaya masyarakat berbilang kaum di negeri kubu kuat BN itu.

“Orang luar datang kata Umno rasis dan tiada pandangan seimbang ... dan yang cakap ini DAP, mereka bukan mahu undi orang Melayu, tetapi mahu jadi suara orang Cina, itu pandangan yang racial,” kata Shahrir yang pernah memenangi kerusi Parlimen Johor Bahru atas tiket calon bebas selepas meletakkan jawatan sebagai protes kepada perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1988 malam tadi.

“Sebagai orang Johor saya ingin menyatakan kita diajar untuk membuat keputusan. Sama ada kita Melayu Cina, India ... cara sebagai orang Johor mahu kita teruskan atau orang seperti Kit Siang akan bawa keadaan lain,” katanya, merujuk kepada Penasihat DAP Lim Kit Siang.

Jelas Shahrir, cara yang dibawa pemimpin veteran DAP itu bukanlah cara masyarakat Johor, kerana rakyat berbilang kaum di negeri itu mengamalkan kaedah komuniti berbincang dengan kerajaan tanpa melibatkan retorik politik.

Shahrir yang memenangi kerusi berkenaan pada 2008 dengan majoriti 43,143 undi kali ini akan menentang pesara tentera, calon PKR daripada PR, Jeneral (B) Tan Sri Md Hashim Hussein.

Hashim merupakan anak jati Kempas, Johor dan merupakan bekas tentera yang pernah berkhidmat untuk Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di serata dunia serta berjanji akan meningkatkan mutu dan taraf hidup anggota tentera ekoran kehidupan mereka kini dakwanya tidak dibela kerajaan.

“Ini soal kita harus fikir benar-benar kerana ia tentunya keputusan dan persoalan yang begitu besar.

“Selama ini tiada masalah yang kita tidak boleh selesaikan. Tiada rintangan menyekat kemajuan kita ke depan,” katanya, dan menambah, “kita mahu ubah kepada keadaan yang kita tak tahu untung atau rugi.”

Kerusi Parlimen Johor Bahru mempunyai sejumlah 96,515 pengundi berdaftar dengan masyarakat Melayu membentuk 51 peratus, Cina 43 peratus atau 41,501, dan baki lima peratus adalah India.

Selepas majlis selesai, Shahrir ketika dalam perjalanan menuju ke kenderaannya turut kedengaran memberi teguran kepada penganjur program itu.

“Lain kali nak organise (anjur), organise betul-betul”.

Seramai 13.3 juta rakyat Malaysia termasuk 5,200 orang diluar negara layak mengundi untuk Pilihan Raya 2013 yang dikatakan paling sengit dalam sejarah ini. Johor yang merupakan kubu kuat BN juga diancam dengan kehadiran tokoh besar seperti Lim Kit Siang dari DAP dan Salahuddin Ayub dari PAS.

Johor juga merupakan negeri dimana Umno dilahirkan

 

 

penyapu sial

 

 

Sebetulnya kerusi itu ada orang duduk tapi tak nampak dalam kamera. Itu kerusi untuk pengundi POS dan pengundi hantu.

Ini bukan salah penganjur. Jgn la buat-buat tak tau pulak, seluruh negara dah tolak Be End. Kalu malu nak ceramah dengan kerusi duduk diam2 kat rumah atau yang lebih baik untuk orang dah tua macam dia tu lebih banyak ke surau atau masjid je

Orang cina berusia saja kau boleh tarik?? Orang muda ke mana semuanya? Ini membuktikan orang muda sekarang bukan bodoh tetapi youlah yang membodohkan diri sendiri kerana gagal melakukan tugas sebagai ahli parlimen. Said NO to UMNO agar orang bodoh yang tak tahu berkerja dapat digantikan dengan orang pintar yang tahu berkerja sebagai ahli parlimen.

pengerusi SPR keturunan BAPAK ANJING...beliau mengesahkan SPR memang anjing UMNO-BN...dah agak dah...RCI hanya wayang ...keputusan RCI lepas PRU buat apa jika UMNO-BN menang menipu... Pengundi diragui didedahkan RCI, layak mengundi kata SPR

Posted: 30 Apr 2013 04:25 AM PDT

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengatakan 60,673 kad pengenalan (IC) meragukan seperti didedahkan dalam Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berkenaan dengan “Projek IC” masih sah kerana tiada sebarang keputusan muktamad diputuskan.

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof menjawab dakwaan pemantau pilihan raya Malaysian Electoral Roll Analysis Project (MERAP) yang mengatakan senarai pengundi bermasalah tersebut masih berada dalam daftar pemilih.

“Senarai daftar pemilih yang dibangkitkan dalam RCI itu masih sah, lagipun tiada sebarang keputusan muktamad yang dicapai.

“RCI pun masih belum habis dan buat keputusan, macam mana kita nak buang daftar pemilih tersebut,” kata Abdul Aziz

Abdul Aziz juga berkata pengundi tersebut adalah warganegara Malaysia, malah daftar pemilih tersebut telah dipamerkan sejak dua minggu lalu bermula pada 17 Januari lalu dan selesai diwartakan sebagai pengundi untuk pilihan raya 5 Mei ini.

“SPR telah pun pamerkan senarai daftar pemilih itu selama dua minggu, kalau mereka bantah sepatutnya ia buat dalam tempoh itu.

“Kenapa sekarang mahu membangkitkan dan membuat macam-macam tuduhan,” katanya lagi.

MERAP mendakwa Kebanyakkan pengundi ini didaftarkan dengan alamat tidak lengkap, di bawah jantina berlainan atau tarikh lahir berbeza atau di negeri yang mereka tidak dilahirkan, dengan contoh pelbagai orang didaftarkan di bawah satu IC.

Lebih kurang 80 peratus daripada 60,653 pengundi didaftarkan dengan alamat tidak lengkap, 44 daripada mereka di bawah jantina berlainan, 193 di bawah tahun lahir berbeza dan 123 di negeri yang mereka tidak dilahirkan, kata pembantu penyelidikan MERAP Lee Wee Tak hari ini.

Beliau mengatakan pendaftaran tertinggi berlaku diantara 1990 hingga 1993 apabila Sabah diperintah oleh parti pembangkang Parti Bersatu Sabah (PBS).

Abdul Aziz walau bagaimanapun berkata SPR tidak mempunyai kuasa untuk memberikan IC ataupun kewarganegaraan seperti yang didedahkan dalam RCI, menegaskan semua pendaftaran pengundi dilakukan hanya jika individu tersebut memiliki kad pengenalan biru.

“Macam mana mereka mendapat IC atau warganegara itu bukan kerja SPR, apabila warganegara membawa IC biru untuk mendaftar sebagai pengundi kita kenalah terima,” terang Abdul Aziz lagi.

RCI berkenaan “Projek IC” di Sabah telah ditangguhkan ke 20 Mei iaitu dua minggu selepas pilihan raya, disebabkan kerana insiden pencerobohan pengganas bersenjata Sulu di Lahad Datu, Sabah pada Februari lalu.

Sesi pendengaran pertama diadakan selama lima hari, bermula 14 Januari. Sehingga kini, 62 saksi telah dipanggil untuk memberi keterangan.

Pada Pilihan Raya 2008, BN akan kehilangan majoriti tradisi dua pertiga sebahagian besarnya disebabkan oleh kekalahan besar di semenanjung dimana mereka hanya menang 85 kerusi manakala pembangkang mendapat 80 kerusi.

BN diselamatkan oleh Sabah, Sarawak dan Labuan dimana gabungan pemerintah itu menundukkan pembangkang, hampir menyapu bersih apabila menang 55 kerusi parlimen manakala pembangkang hanya menang dua.

Sejumlah hampir 13.3 juta pengundi termasuk 5,200 pengundi luar negara layak untuk mengundi untuk memilih 222 wakil di Parlimen dan 505 wakil Dewan Undangan Negeri (DUN) di 12 negeri. Sarawak telah menjalankan pilihan raya negeri pada 2011.

 

 

penyapu sial

 

 

memang sial punya bapak anjing...biasa lah jadi bangau oh bangau...tuduh orang lain...sendiri tak mengaku...apa pulak  nak salahkan JPN..ini isu mengundi  kalau dah dalam RCI tu meragukan ,kalau beliau nie seorang yang telus,pengundi berkenaan di gantung dari mengundi...walau dia bagi alasan apa sekali pun....kredibiliti beliau sangat meragukan..

nampak sangat beliau ini ingin memenangkan UMNO-BN  dengan cara yang paling jijik  dari undi pos sampai kerja busuk sebegini...tergamak membenarkan rakyat asing dan pengundi hantu menentukan halatuju negara...bapak anjing seekor ni patut sangat kita check identitinya...bermati matian dia mempertahankan pengundi hantu untuk mengundi....aku pasti bapak anjing ini entah2 dari keturunan bangla,nepal,indon atau orang sulu...pendatang haram yang di sahkan jadi warganegara oleh keling pukimak mahatahi

wahai puak puak  pakatan  rakyat sila bantah kenyataan dan tindakan bapak anjing....bertindak cepat  buat protes sebelum negara jadi huru hara  di sebabkan  angkara bapak anjing ini dan kuncu kuncu haramjadah  dari parti syaitan UMNO-BN....

Anggota ATM, PDRM, serta pasangan undi awal hari ini....wajarkah hanya SPR sahaja yang memantau sedangkan kredibili SPR sendiri di ragui ...nampaknya SPR jadi wakil UMNO-BN memantau urusan penipuan undi pos di PRU 13 ini....!!!!

Posted: 29 Apr 2013 10:42 PM PDT

Warga Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis Diraja Malaysia serta pasangan mereka menunaikan tanggungjawab masing-masing sebagai pengundi awal pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) di 544 pusat pengundian di seluruh negara, hari ini.

Mereka terdiri daripada 161,251 anggota tentera dan pasangan serta 111,136 anggota polis dan Pasukan Gerakan Am (PGA) serta pasangan masing-masing.

Kesemua pusat mengundi itu yang melibatkan 882 saluran tempat mengundi dibuka bermula pukul 8 pagi ini termasuk di ibu pejabat polis kontinjen dan ibu pejabat polis daerah bagi polis serta kem tentera untuk warga ATM.

Pagi ini, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof meninjau proses pengundian awal di Pusat Latihan Polis (Pulapol) Jalan Semarak di sini bagi polis serta Kem Wardieburn di Jalan Genting Klang di sini untuk anggota tentera.

Semalam, Setiausaha SPR Datuk Kamaruddin Mohamed Baria berkata untuk undi awal ini pengundi akan dicalit dakwat kekal pada jari telunjuk sebelah tangan kiri.

Katanya dakwat kekal itu berbeza warnanya berbanding pada hari pengundian Ahad ini dan akan melekat di jari selama tujuh hari.

Undi awal dilaksanakan buat pertama kali pada PRU13 berikutan pindaan kepada Peraturan 27A, Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Perjalanan Pilihan Raya) 1981 iaitu kategori orang yang boleh mengundi awal. – Bernama

 

 

 

penyapu sial

 

 

adakah  unsur  " tolong  memangkah  kertas undi " boleh berlaku lagi...????

di manakah wakil wakil dari parti yang bertanding...adilkah dengan cara begini PRU di jalankan..??...bagaimana nak tau undi kalangan anggota keselamatan  adalah rahsia  dan bebas dari no siri yang membolehkan mengesan seseorang itu mengundi parti apa..???

walaupun SPR kata pihaknya akan memantau mengikuti akta pilihanraya, boleh percaya ke..???...sedangkan daftar pemilih yang ada padanya telah banyak menimbul tandatanya dan tiada bukti yang menunjukkan ianya telah di bersihkan dari unsur unsur penipuan dari isu pengundi hantu , pengundi rakyat asing serta pengundi yang boleh mengundi lebih 2 kali...bagaimana pula cara undi pos ini di jalankan alamat jauh sekali di jalankan dengan adil dan saksama..!!!

peraturan yang di keluarkan oleh SPR pun banyak memenangkan UMNO-BN...tambah tambah lagi peraturan yang melarang pemantau bebas menahan orang yang di syaki pengundi hantu /rakyat asing ...agaknya beginikah demokrasi pilihanraya yang negara amalkan untuk di war warkan ke seluruh negara dan antara bangsa yang menunjukkan negara ini mengamalkan corak pemerintahan demokrasi...dah la media massa di kawal dan di guna sepenuhnya untuk menghentam pembangkang tanpa beri peluang membela diri...nampaknya dengan corak pru yang di jalankan oleh SPR dengan cara begini menambah buruk demokrasi pru yang di amalkan di negara ini...

PBB / pemerhati luar patut pantau PRU di negara kerana ianya penuh dengan unsur penipuan yang berleluasa dan di biarkan oleh SPR yang cenderung menyokong parti yang memerintah sekarang ini ( UMNO-BN ).

daim geng bapak penipu dan perompak rakyat tuduh anwar dan pakatan rakyat penipu besar....weiiii...mangkuk hayun tua kutuk nak mampos...siapa sebenarnya yang merompak rakyat dan menjahanamkan negara dengan bebanan hutang meningkat dari RM 250 billion kepada RM 500 billion...ada otak ka bercakap atau takut kena dakwa merompak rakyat bila PR memerintah nanti....!!!

Posted: 29 Apr 2013 10:03 PM PDT

perompak besar duit  rakyat  Daim Zainuddin menyelar Pakatan Rakyat (PR) sebagai “pakatan keliru” dan Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah “penipu besar” malam tadi, selepas bekas menteri kewangan itu menjadi veteran Barisan Nasional (BN) terbaru untuk berkempen di Putrajaya.

Daim berkempen untuk calon BN di pusat pentadbiran kerajaan itu tiga hari selepas keling pundek  syaitan yang di kenali  mahatahi melakukan perkara sama. BN juga menggunakan bekas timbalan perdana menteri  Musa Hitam untuk berkempen menjelang pilihan raya yang dikatakan paling sengit dalam sejarah.

“Bila nak pilih kerajaan mesti pilih yang baik, bukan yang nak menjahanamkan ... Keliru tak habis-habis, kerana mereka yang keliru. Jangan percaya yang keliru ni, nanti kelak merana,” kata Daim di sini merujuk kepada PR.

Beliau menuduh Anwar sebagai tidak kompeten semasa menjadi menteri kewangan pada awal 90an, mengatakan Anwar terpaksa merujuk kepadanya hampir setiap hari tentang bagaimana untuk menguruskan kementerian tersebut.

Daim merupakan menteri kewangan dari 1984 hingga 1991 dan Anwar mengambil alih selepas itu. Beliau kembali ke jawatan tersebut pada 1999 selepas membantu Malaysia menghadapi krisis kewangan Asia pada 1997.

Beliau mengatakan Anwar menipu dan menggunakan namanya untuk mendapatkan sokongan ketika mahu merebut jawatan timbalan presiden Umno yang melayakkan beliau untuk menjadi timbalan perdana menteri.

Bercakap kepada hadirin yang kebanyakkannya ahli dan pekerja parti, Daim menggesa penyokong BN di Putrajaya untuk bersatu dalam pilihan raya 5 Mei dan mengundi Tengku Adnan untuk mengalahkan calon PAS Datuk Husam Musa untuk kerusi Parlimen itu.

“Yang boleh menyelesaikan masalah ni cuma Tengku Adnan je, dia setiausaha agung Umno ... Presiden Umno pula ialah perdana menteri,” katanya.

Hadirin walau bagaimanapun, kurang daripada ketika Dr Mahathir memberikan ucapan di Presint 9 minggu lepas. Lebih kurang 15,000 pengundi, kebanyakkannya penjawat awam akan mengundi di Putrajaya yang di lihat sebagai kubu kuat kerajaan.

Sehari sebelum itu pada Ahad, Daim muncul dalam muka depan akhbar harian berbahasa Melayu Mingguan Malaon , yang dimiliki Umno, dimana beliau menjangkakan kekalahan PR.

“Saya melihat pembangkang tidak akan menang kali ini kerana mereka ada banyak perbeaan. Dalam banyak hal mereka gagal berpakat.

“Kita lihat bukan sahaja soal pembahagian kerusi dan calon, ini termasuk perbezaan antara prinsip perjuangan,” kata beliau kepada Mingguan Malaon.

 

 

penyapu sial

 

 

tidak kompoten amendernya daim....kalau setiap keputusan yang melibatkan kewangan di tentukan oleh keling pundek mahatahi...anak mahatahi buat bisnes kapal nak bangkrap minta anwar jadi bailout...bila anwar tak kasi pasal ini melibatkan duit rakyat, mahatahi pecat dan sumbatkan anwar ke penjara...

daim....pernahkah anda istiharkan harta anda kepada rakyat...tidak pernah bukan...??,..serupa dengan pemimpin UMNO-BN yang lain....jadi oleh kerana anda dan puak puak pukimak anda yang lain tidak pernah istiharkan harta kepada rakyat....maka anda dan puak puak kamu jadi kaya sampai jadi bilionnaire adalah dari duit rakyat yang kamu rembat..anda berkempen untuk BN semata mata nak menyelamatkan diri kamu dari kena dakwa  jika  PR memerintah nanti...

dalam krisis kewangan tahun 1997...anda mendapat nama kerana kununnya andalah menteri kewangan yang telah berjasa membuatkan negara bebas dari krisis kewangan yang di ilhamkan oleh bekas PM mahatahi...krisis kewangan berlaku di sebabkan si mahatahi bermain judi tukaran asing yang menyebabkan negara kerugian RM 30 billion...george soros yang jadi mangsa  fitnah mahatahi...

bila anwar beri penyelesaian bagaimana nak mengatasi krisis tersebut...anda ciplak idea anwar dan akhirnya anda yang mendapat nama...anwar pula,kamu dan puak puak kamu sabotaj dengan fitnah tuduhan liwat lalu di sumbat ke penjara..sampai la ni puak puak kamu masih menfitnah anwar sedangkan isu sebenar kamu dan puak puak kamu takut kepada kerana khuatir anwar akan dedahkan kepada rakyat penyelewengan yang kamu dan puak puak kamu buat .

jangan lupa janji di tepati najib yang menyebakan hutan negara bertambah dari dari rm 250 biliion kepada 500 bilion...rosmah jolisakan , najib belanja ajer...daim ini baru nak jilat segala laba yang masih ada....ampulah selagi termampu...!!!!

nak harap tengku adnan jadi pemimpin satu hal pulak...jenis manusia kaki botol tonggang arak beginikah yang layak jadi pemimpin..kerabat di raja haramjadah ini manusia yang tak tau malu...dalam keadaan mabuk dia dengan berlagak samseng telah memukul penyokongnya...orang beginikah yang kamu dan UMNO bela....pergi mampos la ko daim...tunggulah lepas PRU 13 nanti...jika PR berkuasa tau la nasib kamu...!!!

Tiada ulasan: