Jumaat, 26 April 2013

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Letupan di Nibong Tebal dijadikan modal politik BN untuk burukkan PR .. ini risalahnya..

Posted: 26 Apr 2013 06:12 AM PDT


Insiden letupan yang berlaku dilonggokan sampah dalam satu ceramah anjuran BN Pulau Pinang yang menyebabkan seorang Petugas Keselamatan cedera 'Teruk' (gambar atas) seperti yang didakwa oleh Calon BN bagi Parlimen Nibong Tebal masih dalam siasatan Polis...

Menurut pihak Polis seperti yang dilaporkan Bernama pada 25 April (semalam) Polis telah menahan tiga lelaki bagi membantu siasatan kes letupan tersebut.

Jurucakap Pilihan Raya Polis Kontinjen Negeri, ACP Roslee Chik berkata ketiga-tiga lelaki terbabit yang berusia antara 25 dan 41 tahun itu masing-masing ditangkap di George Town, Bukit Mertajam dan Nibong Tebal.

"Hasil risikan dan keterangan saksi, polis pada mulanya menahan dua lelaki di Seberang Perai sebelum menahan suspek ketiga di George Town bagi membantu siasatan.

"Polis masih menyiasat kaitan suspek dengan parti-parti politik dan seorang yang ditahan itu mempunyai rekod jenayah berkaitan kes bahan letupan," katanya kepada pemberita di sini.

Katanya mereka ditahan direman bagi membantu siasatan menurut Seksyen 6 Akta Bahan Letupan 1957 yang jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimun tujuh tahun dan denda sehingga RM10,000 atau kedua-duanya.

Roslee berkata polis juga telah mengenal pasti beberapa suspek lain dan sedang mengesan mereka untuk membantu siasatan.

Pada masa yang sama beliau mengulangi nasihat agar parti-parti politik yang hendak menganjurkan ceramah memohon permit polis terlebih dahulu supaya polis dapat membantu dan mengawal keselamatan di kawasan ceramah itu.

"Orang ramai juga tidak perlu risau dengan keselamatan kerana polis mempunyai kekuatan dan anggota yang mencukupi untuk mengawal keamanan di negeri ini," katanya.

Malangnya macai-macai UMNO telah secara membabi buta telah meletakkan kesalahan ini kepada pihak Pakatan Rakyat..


Mungkin ianya bukan membabi buta.. tetapi kerana percaya apa Muhyiddin kata tentang insiden ini..

Menurut Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua media berbahasa Cina hari ini melaporkan Muhyiddin mengkritik kempen Pakatan Rakyat yang kononnya semakin radikal dan keterlaluan berdasarkan kepada insiden pengeboman itu.

 "Muhyiddin sengaja memanipulasi insiden itu dengan mengheret Pakatan dan tujuannya untuk menambahkan perasaan benci dan takut rakyat terhadap Pakatan Rakyat," kata Tian..

Flyer ini telah di e-mail kepada aku oleh macai UMNO yang menggunakan nama Mari Undi melalui e-mail adress rakyat1@mariundi.com

Lagi gambar mangsa yang cedera 'Teruk' itu sila lihat di ( SINI )

Filipina tembak mati 35 militan Sulu?.. Zahid Hamidi Kantoi...

Posted: 26 Apr 2013 02:55 AM PDT


Menurut Zahid Hamidi..  35 militan Sulu ditembak mati oleh pasukan keselamatan Filipina ketika cuba memasuki perairan Sabah untuk mencetuskan masalah ketika Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Menurutnya, kesemua pengganas itu ditembak selepas pihak keselamatan Filipina memintas mereka di perairan sekitar Pulau Sibutu berhampiran Tawi-Tawi semalam.

"Mengikut maklumat yang diterima,pasukan keselamatan Filipina telah berbalas tembakan dengan mereka ketika meminta kumpulan itu patah balik ke Kepulauan Sulu selepas mereka cuba mahu memasuki peraian Sabah.

"Berdasarkan maklumat risikan difahamkan mereka berhasrat untuk memasuki Sabah dan mengadakan pencerobohan dan kekacauan menjelang PRU di Malaysia," katanya pada sidang media di sini selepas menghadiri majlis ramah mesra bersama warga Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Kem Tun Razak di sini, hari ini ~ Sinar Harian

Malangnya pihak Tentera Filipina sendiri tak tahu menahu tentang apa yang diceritakan oleh Zahid Hamidi itu..

"Kita semak dengan Tentera Laut Filipina dan Estearn Mindanao Command dan mereka tidak menerima laporan sedemikian," kata jurucakap AFP, Colonel Arnulfo.

Aravelo bercakap dengan Komander Pasukan Petugas Tentera Laut berpangkalan di Tawi-Tawi pada 2.25 petang dan tidak menerima pengesahan berkaitan insiden yang didakwa Zahid Hamidi.

Beliau berkata demikian kepada InterAksyon, sebuah portal berita terkenal negara itu.

Hal sama turut disuarakan Colonel Edgard Arevalo, jurucakap Tentera Laut tentang hal ehwal Laut Filipina Barat.

Pemangku jurucakap Tentera Laut, Lieutenant Komander Gregory Fabic pula berkata, Western Command dan Pasukan Petugas Tentera Laut 62 yang berkuasa ke atas lokasi insiden itu, turut menafi dakwaan Zahid.

MANILA, Philippines --The Armed Forces of the Philippines denied claims made by Malaysia's defense minister that security forces had killed 35 "militants" from Sulu who were supposedly trying to reach Sabah to disrupt elections there.

"We have checked with the Philippine Navy and the Eastern Mindanao Command and they have received no such report," AFP spokesman Colonel Arnulfo Burgos told InterAksyon.

This was echoed by Colonel Edgard Arevalo, the Navy's spokesman on West Philippine Sea issues. Arevalo said he spoke to the commander of the Navy task force based in Tawi-Tawi at 2:25 p.m. and received no confirmation about the supposed incident as claimed by Malaysian Defense Minister Dr. Ahmad Zahid Hamidi.

Acting Navy spokesman Lieutenant Commander Gregory Fabic also said both the Western Command and Naval Task Force 62, which have jurisdiction over the area where the supposed incident happened, denied Zahid's claim.

Both Navy officers declined to comment on why Zahid made his claim and said the Department of Foreign Affairs would be in a better position to do so.

Zahid claimed the militants were shot when they refused to turn back despite warnings not to cross into Malaysian waters.

Had the militants entered Malaysia, he said, "we would have taken them out." Malaysia is holding general elections on May 5.

In February, more than 200 followers of the sultanate of Sulu went to Sabah to press their claim to the territory.

In March, a standoff between the sultanate's followers and Malaysian security forces erupted into violence ~  InterAksyon
 
Nak cari publisiti murahan ke?

Najib menyerlahkan kebodohannya di Bagan Serai..

Posted: 26 Apr 2013 01:05 AM PDT


Gambar di atas ialah gambar dua buah helikopter milik Kerajaan Malaysia, yang berwarna putih itu ialah helikopter yang digunakan untuk menerbangkan VVIP negara bagi tugas-tugas rasmi mereka..

Manakala yang berwarna merah itu pula ialah milik Maritim Malaysia yang sepatutnya menjalankan tugas mengawal perairan negara..

Tetapi kedua-dua buah helikopter Milik Kerajaan tersebut telah diperkudakan oleh Najib bagi memudahkan perjalanannya dari Kuala Lumpur ke Bagan Serai untuk berkempen bagi Barisan Nasional dalam PRU13 ini..

Oleh kerana ianya adalah milik Kerajaan Malaysia dan bukannya harta mak bapak depa, sudah tentu segala perbelanjaan yang melibatkan helikopter tersebut ditanggung oleh rakyat Malaysia tanpa mengenal ideologi politik mereka.

Ketika berada di Bagan Serai pula, Najib telah dilaporkan menyerlahkan kebodohannya dalam bidang ekonomi, sila baca laporan di bawah..

Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata jika dibuat perbandingan antara janji pembangkang yang mahu kurangkan harga minyak dan pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) - bantuan yang diberikan kerajaan itu lebih baik dan menguntungkan rakyat.

"Kita kurangkan (harga) minyak siapa untung? Orang kaya yang untung. Orang kaya yang bawa kereta besar pun untung. Pekerja asing pun untung.

"Bila kita bagi BR1M siapa untung? Rakyat yang untung. Sekarang ini kita dapat lima keping. Ada yang ketaq lutut orang Kedah kata.

"Bila dapat BR1M bukan sahaja rakyat untung tapi pekedai untung, peniaga pasar tani, pasar minggu pun untung.

"Ekonomi semakin berkembang," katanya yang disambut sorakan oleh kira-kira 1,000 hadirin.

Najib yang juga pengerusi tiba di perkarangan Dataran Umno, Gerbang Malam, Bagan Serai dari Kuala Kangsar, Perak bagi menghadiri program Himpunan Rakyat 1Malaysia ~ Malaysiakini

Apa yang bodohnya Presiden UMNO itu dalam hal ini ialah beliau gagal memahami kesan disebalik menurunkan harga minyak itu..

Yang mana antaranya ialah..

1. Rakyat dapat guna minyak murah, oleh itu beban hidup rakyat akan dapat dikurangkan.

2. Penurunan kos pengangkutan dan logistik akan menyebabkan harga barangan juga akan turun.

3. Kos penjaanan tenaga elektrik juga akan menurun kerana kebanyakan penjana elektrik atau power plant di Malaysia adalah menggunakan diesel, kesan dari penurunan kos itu akan membolehkan rakyat  menikmati bil elektrik yang lebih murah.

4. Penurunan kos dalam bidang pembuatan membolehkan harga barangan dikeluarkan dan dijual lebih murah, barangan yang lebih murah akan menyebabkan permintaannya bertambah dan secara tidak langsung keuntungan meningkat.. oleh itu peluang pekerjaan yang baru terpaksa diwujudkan untuk menampung pengeluaran yang meningkat itu.

5. Pertambahan peluang pekerjaan akan mengurangkan pengangguran dan kurangnya pengangguran secara automatik akan menurunkan kadar jenayah yang disebabkan oleh tekanan ekonomi..

6. Yang paling penting.. Kos operasi pengeluaran dalam negara yang rendah akan meningkatkan pelaburan asing.. oleh itu ekonomi negara pasti meningkat..

Siapa yang bersetuju dengan pendapat aku di atas.. UNDILAH PR!!

Maka tidak hairanlah kerana Najib jadi Menteri Kewangan.. hutang negara mencanak meningkat..


Orang kata.. Kalau Najib itu bodoh.. yang menyokong dia sudah tentu lebih bodoh..

Oleh itu jangan kita biarkan orang bodoh terus memerintah negara.. TOLAK SIAPA SAJA CALON DARI BARISAN NASIONAL!!

Timbalan KP Kastam ditembak mati.. tapi dulu Muhyiddin kata Malaysia negara paling selamat?

Posted: 25 Apr 2013 08:36 PM PDT


PUTRAJAYA - Timbalan Ketua Pengarah Kastam Malaysia II (Bahagian Perkastaman dan Cukai Dalam Negeri) Datuk Shaharuddin Ibrahim meninggal dunia akibat ditembak di Presint 8 di sini, pagi ini.

Beliau terkena tiga das tembakan berhampiran lampu isyarat ibu pejabat polis Putrajaya.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mohamad Salleh mengesahkan insiden ini, yang dipercayai berlaku kira-kira 8.40 pagi tadi.

Mengikut laporan awal, beliau ditembak di lampu isyarat Leboh Wawasan, dari arah Dengkil bersebelahan IPD Putrajaya, oleh penunggang bermotosikal.

Beliau dikejarkan ke unit kecemasan Hospital Putrajaya dan disahkan meninggal dunia ~ Sinar Harian

Tapi... dulukan Muhyiddin kata Malaysia adalah negara yang paling selamat..


Negara paling selamat...  dekat dengan IPD pun boleh ditembak mati..

Kecewa dengan Najib, MCA promosikan Pakatan Rakyat?

Posted: 25 Apr 2013 07:22 PM PDT


Sekali imbas, iklan-iklan pilihanraya yang dibayar oleh MCA untuk disiarkan dalam banyak akhbar harian edisi cetak kelihatan menyerang Pakatan Rakyat..

Tetapi bila ianya dilakukan berulang-ulang dan terlalu banyak ia menjadi satu promosi buat Pakatan Rakyat pula.. terutamanya bilamana 1Undi untuk DAP = 1Undi untuk PAS..


Walaubagaimanapun, parti pembangkang tidak bimbang tentang iklan BN tersebut yang mungkin memberi pengaruh negatif, sebaliknya memberitahu mereka adalah sebuah gabungan yang sangat bersatu-padu.

"Memang benar undi untuk DAP adalah undi untuk PAS, dan pada masa yang sama undi PAS adalah undi untuk PKR, dan undi untuk PKR adalah undi untuk DAP. Kami bersama-sama dalam gabungan, "kata Tony Pua, setiausaha publisiti kebangsaan DAP dan MP Petaling Jaya Utara.

"Iklan itu bagus... saya harap BN terus untuk melaungkan slogan itu. Tiada undi untuk BN," kata timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu.

Pengguna Twitter @patricklsk bersetuju dengan menulis: "MCA sebenarnya membayar untuk iklan akhbar bagi mempromosikan kerjasama DAP-PAS? Ini sangat menakjubkan! #freemarketing"

Namun, iklan tersebut tidak bukan diterima semua dan kebanyakkan iklan membuat orang ramai marah.

"Kami berbual tentang perkara itu dalam pejabat hari ini. Seseorang bertanya kepada saya sama ada sudah melihatnya dan saya jawab ya, saya sudah lihat. Datanglah sini, ia dalam tong sampah saya," kata seorang pengarah akaun yang enggan dinamakan.

"Lebih banyak iklan mereka letak, lebih ramai rakyat akan marah. Mereka hanya mengali kubur untuk diri sendiri," katanya.

Seorang pegawai eksekutif operasi di sebuah agensi menggambarkan iklan di The Star, dengan tiga ke lima pembangkang menghentam iklan dalam setiap satu akhbar, melihatnya sebagai "terlalu melampau" dan akan menyebabkan rakyat akan jemu.

"Semua mereka buat adalah salah. Mereka beri terlalu banyak perhatian kepada pembangkang daripada menggariskan pencapaian mereka sendiri," kata beliau.

"Tapi ia baik untuk lawak, lawak yang sangat mahal," tambahnya lagi.

Pua berkata, BN telah menggunakan isu ketakutan kaum dalam empat pilihan raya sebelum ini dan DAP kemudiaan bertindak balas dengan kemarahan, tapi tidak kali ini.

"BN masih bermain politik lama. Kami semua telah melangkah keluar politik lama," katanya.


Seorang pengguna Facebook, Tan Lin Li, menulis: "Serang polisi, bukan parti," serta menghantar gambar iklan DAP yang diterbitkan dalam The Rocket dan Sinar Harian menampilkan ketua menteri Pulau Pinang dan setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng yang juga berlegar-legar dalam laman sosial bagi menangani iklan-iklan daripada BN.

"Tiada apa yang perlu ditakuti dan saya percaya orang-orang di Malaysia adalah bijak hari ini untuk membezakan pembohongan BN yang bertentangan dengan kebenaran perkara itu, "kata Pua.

Beliau menambah jika PR mempunyai wang, iklan yang mereka akan buat untuk menangani iklan tersebut adalah dengan berkata,

"Satu undi untuk MCA adalah satu undi untuk Perkasa."

Media sebelum ini melaporkan BN dan Pejabat Perdana Menteri telah membelanjakan sekurang-kurangnya RM73 juta pada bulan lepas untuk pengiklanan, langkah untuk mempertahankan Putrajaya dan yang termahal pernah dibelanjakan dalam sejarah pilihan raya Malaysia.

~ The Malaysian Insider

Kajian Umcedel menunjukkan Najib dan Manifesto BN ditolak majoriti Melayu

Posted: 25 Apr 2013 10:16 AM PDT


Populariti Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengatasi Datuk Seri Najib Tun Razak dari aspek siapa lebih layak jadi perdana menteri kali ini, demikian menurut hasil kajian terbaru Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel).

Kajian membabitkan 1,407 responden itu dijalankan bermula hari pembubaran Dewan Rakyat sehingga 20 April lalu, iaitu pada hari penamaan calon.

"Peratusan keseluruhan siapa yang layak menjadi perdana menteri menunjukkan Anwar (dapat) 43 peratus manakala Najib 39 peratus," kata Pengarah Umcedel, Profesor Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman.

Baki adalah mereka yang tidak pasti pendirian. "Populariti Anwar ini meningkat apabila beliau memulakan siri jelajah ke seluruh negara," ujar beliau.

Menurut hasil kajian itu lagi katanya, 54 peratus daripada pengundi Melayu turut memilih Anwar sebagai perdana menteri manakala 34 peratus pula memilih Najib.

Anwar turut popular di kalangan pengundi kali pertama yang cenderung memilih beliau sebagai perdana menteri.


Berdasarkan hasil kajian yang membabitkan pelbagai latar belakang umur, kaum, pekerjaan dan pendidikan itu di Semenanjung Malaysia, Najib mengungguli aspek pemimpin yang rapat dan mesra pengundi atau rakyat.

Sementara kajian membabitkan manifesto Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) pula menunjukkan kecenderungan pengundi lebih kepada manifesto pembangkang.

"Manifesto yang diterima rakyat, BN 38 peratus, PR 42 peratus sementara 22 peratus tidak pasti," kata Mohammad Redzuan.

Kajian itu juga menunjukkan 61 peratus pengundi Cina percaya kepada manifesto PR.

Kajian Umcedel turut meliputi sama ada isu politik semasa seperti video seks turut mempengaruhi pengundi untuk memilih mana-mana parti politik menunjukkan 62 peratus daripada mereka merasakan ia tidak memberi sebarang kesan.

Sebanyak 11 peratus menyatakan "ya" manakala 27 peratus lagi mengatakan "tidak pasti" sama ada ia memberi kesan atau mempengaruhi mereka.

Kajian juga menunjukkan 39 peratus mengatakan video seks ini adalah propaganda Umno sebagai gimik pilihan raya, 22 peratus mengatakan tidak, sementara 39 peratus lagi tidak pasti.

"Kajian terbaru kita menunjukkan pengundi Cina sudah membuat pilihan berbanding orang Melayu," katanya.

Menyifatkan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) ini sebagai sengit, kedua-dua parti popular, BN dan PR katanya, hanya dipisahkan oleh lima peratus dan 10 hari yang terakhir ini adalah peluang untuk merebut hati pengundi.

"Peratusan pengundi atas pagar telah menurun daripada 21 peratus pada Mac kepada sembilan peratus pada bulan ini.

"Kita lihat pengundi Cina, yang sebelum ini majoriti pengundi atas pagar, sudah membuat keputusan siapa yang akan mereka undi," ujar beliau.

Namun katanya, hari-hari terakhir akan memberikan impak besar sama seperti pada Mac 2008.

"Dalam konteks pilihan raya di Malaysia, apa-apa pun boleh berlaku. Dalam 10 hari ini macam-macam boleh berlaku," kata beliau..


~ Sinar Harian

Tiada ulasan: