Jumaat, 15 Mac 2013

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


[EDISI BONGKAR] Shafie Apdal, Menteri Kabinet Malaysia Berketurunan Sulu!

Posted: 15 Mar 2013 01:05 AM PDT


Dia seorang ahli politik Tausug dari Semporna, Sabah.

Datuk Seri Shafie Apdal, datuknya dari etnik Sulug, Jolo dan ibunya dari etnik Sama-Bajau adalah orang yang bertanggungjawab menghidupkan Pesta Lepa-Lepa atau Pesta Sambulayang yang diadakan setiap tahun di Semporna.

Pesta Lepa-Lepanya menjadi kejutan budaya kepada Sabahan yang selama ini tidak pernah didedahkan dengan Pesta Kesultanan.

Sebenarnya Pesta lepa-Lepa ialah Pesta Sambulayang iaitu suasana perarakan di laut menyambut Sultan Sulu dan para Datu Diraja.

Sultan Sulu semenjak dulu telah memberi keistimewaan kepada etnik Sama-Bajau di laut untuk mengarak atau menyambut ketibaan Sultan.Satu protokol yang telah membudaya dalam institusi Kesultanan Sulu.

Etnik atau kaum Taguimah mempunyai perhubungan yang panjang dengan etnik Sama-Bajau yang mahir dilaut dan penyelam yang handal.

Para sarjana barat menggelar etnik Sama-Bajau di Sulu adalah penyelam yang terbaik di dunia.

Malah ketika era Sulu Zone, Sama-Bajau lah yang menjaga laut bersama etnik Iranun.

Maka, sebagai mengingati sejarah, Datuk Seri Shafie Apdal telah berjaya melestarikan kebudayaan Tausug & Kesultanan Sulu di Semporna. -nanatanjungcafe74


Pemuda Disyaki Pengganas Memakai Baju Bergambar Shapie Apdal


Naib Presiden UMNO Datuk Shafie Apdal meminta kerajaan menyiasat hubungan Anwar dengan Nur Misuari.

Bagaimana dengan yang ini tak nak minta disiasat ker?

Pengganas yang ditangkap di lahad Datu baru-baru ini bukan sahaja memakai baju Shafie Apdal bahkan TIDAK DIGARI SAMA SEKALI!.

Shafie patut disiasat sama!
-fb Ghazali Suhaili.



Siasat Shapie Apdal, Bukan DSAI


Baru sekarang si Bedal dan bebal ni nak bersuara.

Semasa Lahad Datu di serang di mana dia?Tiba-tiba muncul suruh siasat DSAI apa lu cita!!!..

Kalau nak siasat DSAI rasanya tak ada masalah dari pihak DSAI mau pun PR..

Aku juga minta pihak kerajaan Malaysia siasat Shafie Apdal sekali kerana salah seorang pengganas Sulu yang di tangkap memakai baju BN yang ada muka dia.

Dan satu lagi Shfiea Apdal juga salah seorang yang berketurunan sulu amacam!!!..

Kalau setakat bergambar dan ada perhubungan baik antara DSAI dan Misuari itu menjadi isu bagaimana pulak dengan pemimpin Umno yang terang-terang ada ahlinya dari kalanggan orang Sulu macam mana pulak?

Sehinggakan ada yang menyertai pehimpunan Umno…Kenyataan Puteri Jacel Kiram yg menyatakan krisis Sulu adalah rancangan pemimpin tertinggi UMNO dan Presiden Aquino kena juga disiasat..!!

Shafie Bedal dan kepimpinan Umno harus di siasat sebenarnya bukan DSAI..Kerana segala berpunca dari pemberian IC oleh Tun Mahathir,Seharusnya Tun Mahathir harus di siasat bersama Najib dan bukannya DSAI..

Kalau benar kerajaan Malaysia tidak terlibat bagaimana sehinggakan 200 orang yang di lengkapi dengan senjata boleh membolosi perairan Negara dengan begitu mudah.

Siapa yang menjadi dalangnya.

Isu ini tidak di timbulkan sedangkan ini isu keselamatan negara..Kenapa kerajaan mengambil mudah sehinggakan tiada siasatan menyeluruh tentang bagaimana pengganas Sulu boleh menembusi kawalan keselamatan negara kita dengan begitu mudah.Ini yang sepatutnya di siasat bukan isu bergambar dan sering bertemu dengan Misuari..

Najib juga terlibat dengan perjanjian pemberian tanah kepada pengganas Sulu..Najib kena perjelaskan dulu tentang janji ini sebelum menyiasat DSAI..

Safie Afdal kena cermin muka tu dulu ya..siasatan skandal hang dengan artis pun dah tak dengar cerita…

HANGPA PIKIAQ LA SENDIRI!!!
-nanatanjungcafe74


[BERGAMBAR] Sultan Kelantan Hadiri Majlis Tahlil Wira Negara Yang Terkorban Di Lahad Datu

Posted: 14 Mar 2013 11:20 PM PDT


Sultan Kelantan DYMM Sultan Muhammad V telah berkenan berangkat menghadiri Majlis Tahlil Arwah, Wira Negara Allahyarham Ahmad Hurairah Bin Ismail Di Kg Bayu Lalang, Dun Meranti.















sumber: FB Unit Komunikasi MB Kelantan

Najib Bakal Hadapi Tuduhan Sebagai "Penjenayah Antarabangsa" (?)

Posted: 14 Mar 2013 07:00 PM PDT


Manila, Filipina - Pasukan keselamatan Malaysia di Sabah yang memburu pengikut Sultan Sulu boleh dihadapkan tuduhan melakukan jenayah terhadap kemanusiaan diatas laporan perbuatan pencabulan hak asasi manusia, pakar undang-undang antarabangsa Harry Roque berkata Khamis (hari ini).

Roque yang mengetuai Pusat Undang-Undang Antarabangsa berkata, malah Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak boleh menghadapi tuduhan sekiranya terbukti bahawa pemimpin Malaysia itu menyedari penyalahgunaan sedang dilakukan terhadap Suluk atau penduduk Filipina Sabah, tetapi tidak berbuat apa-apa untuk mencegah kekejaman.

"Ia mungkin tidak hari ini, ia tidak mungkin di Malaysia, tetapi pasti di masa hadapan dan di mana-mana tempat dalam dunia ini, dia akan ditanggungjawabkan bagi jenayah-jenayah ini. Ini adalah pelajaran yang telah dipelajari oleh Saddam Hussein, Slobodan Milosevic, Charles Taylor dan Tomoyuki Yamashita, "kata Roque.

"Najib harus menghentikan jenayah ini jika tidak dia akan ikut tersenarai dalam senarai yang terkenal kerana kejahatannya," katanya.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib telah menafikan dakwaan penderaan yang dilakukan oleh pasukan keselamatan Malaysia di Sabah.

Roque berkata Malaysia harus berfikir dua kali sebelum meneruskan untuk melakukan perbuatan jenayah di bawah undang-undang antarabangsa, menambah bahawa sementara kekal sebagai persoalan sama ada kebuntuan sekarang ini (stand-off) ditadbir oleh undang-undang kemanusiaan antarabangsa, 200 lebih pejuang Tentera Diraja Sulu bukan ejen negeri.

Menurut Roque, undang-undang antarabangsa menghukum tindakan sistematik atau serangan yang meluas terhadap orang awam.

"Ini dikenali sebagai jenayah terhadap kemanusiaan. Tidak seperti jenayah perang, jenayah terhadap kemanusiaan tidak memerlukan pertalian dengan konflik bersenjata. Ia cukup bahawa perbuatan tidak berperikemanusiaan, sama ada deportasi, penangkapan, atau rawatan yang tidak berperikemanusiaan, menjadi meluas atau sistematik, "kata Roque.

Roque berkata bahawa di bawah undang-undang antarabangsa, jenayah terhadap kemanusiaan juga boleh dilakukan, selain daripada pembunuhan, melalui pemindahan penghapusan, perhambaan, deportasi atau secara paksa penduduk, penjara, penderaan, rogol, dan penganiayaan terhadap kumpulan yang dikenal pasti kepada warga seperti Filipina di Sabah yang sengaja menyebabkan penderitaan yang besar atau badan yang serius atau kecederaan mental.

"Ia semakin jelas bahawa pihak berkuasa Malaysia tidak mempedulikan hal kewajipan mereka di bawah undang-undang hak asasi manusia antarabangsa untuk melindungi dan menggalakkan hak untuk kehidupan Filipina di Sabah," kata Roque.

Sumber Malaysia melaporkan bahawa seramai 63 anggota Tentera Diraja Sulu telah terbunuh dan sekurang-kurangnya 100 penyokong telah ditangkap.

"Namun , tidak kelihatan apa-apa tanda bahawa pihak berkuasa Malaysia juga akan memperlahankan keazaman mereka untuk melumpuhkan pemilik sejarah Sabah," kata Roque. -philstar com


Respect press freedom in Sabah coverage, M'sia told

A regional network of media defence lawyers has urged Malaysia to respect press freedom in the coverage of the Sabah crisis which climaxed on Tuesday.

Media Defence Southeast Asia president Prof. H. Harry L. Roque Jr. said freedom of the press should be protected in times of crisis as it represented legitimate issues of public interest.

"Both the Malaysian and the Philippine public have a right to know what has been happening in the (three-week) standoff (with Southern Philippines armed intruders)," said Harry in a statement posted on his blog.

Harry pointed out that both countries are signatories to the International Covenant on Civil and Political Rights.

"Article 19 of the covenant recognises the duties of state parties to protect and promote freedom of expression and of the press," he said.

Harry referred to the arrest of an Al-Jazeera news team near Lahad Datu on Feb 20 in condemning what the regional group describes as an "utter disregard and violation" of freedom of the press.

"Henry Omaga Diaz of Abs-Cbn news was also asked to leave the area and was threatened by Malaysian authorities with arrest," he added.

In Lahad Datu, theSun photographer Norman Hiu lost about 40 photographs on Sunday after he was instructed by several army personnel to delete a picture of an army roadblock which he had taken in the morning.

Authorities had declared several areas as "no-go-zones" for the press but it was not clear whether the information was clearly conveyed to media personnel on duty.
-thesundaily





[VIDEO] Langkah Pertama Wasatiyah Ialah Nyahkan UMNO...

Posted: 14 Mar 2013 04:31 PM PDT


Wasathiyah menyelamatkan Orang Melayu dari UMNO parti kawan syaitan.

Beberapa minggu yang lalu, saya menyertai ceramah anjuran PAS di Sungai Buaya, Kuala Langat.

Ketika itu, saya telah mengulas ajakan Najib supaya rakyat Malaysia mengamalkan wasathiyah.

Hari ini, dia menggesa rakyat Malaysia, terutama orang Melayu mengguna dan mengamalkan wasathiyah.

Maka kita jawab, ya memang benar dan tepat, kita mahu menggunakan dan mengamalkan wasathiyah.

Langkah pertama dan utama memulakan wawasan tersebut ialah mengenyahkan UMNO dan pemimpin UMNO yang rasuah, perompak dan lanun dari menjadi kerajaan.

Ikuti ceramah saya di Sungai Buaya yang di emelkan kepada saya oleh pihak penganjur. -sakmongkol


PAS Bidas Muhyiddin: Pembangkang Mahu Cetus Huru-hara, Bohong Kata Mat Sabu

Posted: 14 Mar 2013 07:52 AM PDT

DDakwaan bahawa pihak pembangkang merancang untuk mengagalkan pilihan raya umum ke-13 dengan mewujudkan porak peranda hanya omongan bohong. kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Sebaliknya, Mohamad atau Mat Sabu, sebaliknya berkata, pihak yang satu lagi mencetuskan kacau bilau ke atas ceramah-ceramah diadakan Pakatan Rakyat selama ini.

(Pihak yang satu lagi dipercayai merujuk kepada Barisan Nasional atau Umno).

Menurut Mat Sabu dakwaan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin itu tidak memberi sebarang nilai.

"Kita (pihak Pakatan) patuh kepada undang-undang. Mereka mengacau ceramah, buat sekatan, baling batu dan telur selama ini.

'Depa (mereka) pembohong (merujuk kepada Tan Sri Muhyiddin Yasin). Dia (pihak satu lagi) yang datang buat kacau segala ceramah kita. Apa yang beliau cakap tiada nilai dan membohong tentang dokumen yang kata kami akan mengagalkan pilihan raya umum nanti," katanya ketika dihubungi FMT.

Muhyiddin dakwa ada maklumat

Semalam Muhyiddin mendakwa mempunyai maklumat dan beberapa dokumen yang boleh dipercayai bahawa pembangkang merancang untuk menggagalkan pilihan raya umum dengan mewujudkan keadaaan porak peranda.

Muhyiddin mendakwa pembangkang gementar dengan sokongan rakyat ke atas Barisan Nasional yang sudah mula meningkat.

"Macam (penasihat PKR Datuk Seri) Anwar Ibrahim sebut, kalau dalam pilihan raya ini dia kalah maka tentulah kekalahan itu (mengikut dakwaannya) disebabkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) buat kerja kotor, tipu rakyat," dakwa Muhyiddin.

Mat Sabu menggesa Muhyiddin agar mendedahkan dokumen yang dipercayai pihak pembangkang merancang untuk mengagalkan pilihan raya umum.

Sambil mengulangi dakwaan Muhyiddin itu sebagai bohong, Mat Sabu percaya ia hanya kenyataan terdesak untuk mendapatkan sokongan rakyat kepada BN semata-mata. -FMT


Seolah-olah 'ada pihak' mahu huru-hara – Dr Hatta

Dakwaan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kononnya Pakatan Rakyat merancang huru-hara merupakan satu dakwaan yang tidak berasas.

Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr. Mohd Hatta Ramli, berkata bagaimana Pakatan Rakyat yang berkeyakinan untuk menawan Putrajaya boleh bercadang untuk menimbulkan huru-hara.

"Untuk apa huru-hara itu? Siapa yang untung jika kita bercadang untuk timbulkan huru-hara? Dalam suasana kita (Pakatan Rakyat) bersedia menjadi kerajaan baru, sudah tentulah kita mengharapkan satu suasana yang lebih aman supaya transisi ke arah itu lebih baik," tegas beliau kepada Harakahdaily, hari ini.

Selain menyifatkan dakwaan Muhyidin itu sebagai sangat prejudis, ia juga menampakkan seolah-olah 'ada pihak' yang mahukan huru-hara berlaku.

Dakwaan itu juga, kata Dr. Hatta seolah-olah cubaan untuk mengaitkan Pakatan Rakyat dengan krisis yng melanda negara di Lahad Datu.

"Jika Naib Presiden PKR, Tian Chua boleh didakwa di bawah Akta Hasutan, apa bezanya dengan Muhyiddin?" soal beliau.

Justeru, beliau berharap Muhyiddin tidak mengeluarkan kenyataan yang memberikan gambaran bahawa ada pihak yang ingin keadaan huru-hara berlaku.

Timbalan Presiden Umno itu mendakwa bahawa dari maklumat beberapa dokumen yang boleh dipercayai, pembangkang dipercayai merancang untuk menggagalkan pilihan raya umum ke-13 dengan mewujudkan keadaan porak peranda kerana gementar dengan sokongan rakyat kepada BN yang sudah mula meningkat.
-HD


Utusan Padam Rencana Memfitnah Chegubard Selepas Notis Saman Diserahkan

Posted: 14 Mar 2013 04:05 AM PDT


Rencana Utusan fitnah Chegubard lesap

Dua hari lalu, Ketua Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Kebangsaan, Cikgu Bard atau Badrul Hisham Shahrin telah menyerahkan notis beberapa tuntutan saman kepada Utusan Malaysia.

Melalui peguamnya Sazali & Lim, notis telah diserahkan dan telah diakui terima oleh pihak Utusan.

Berikutan itu, paparan rencana Utusan Online bertajuk "Medan Perah Duit Rakyat" tulisan Mohd Asron Mustapha yang menjadi bukti fitnah jahat terhadap Chegubard telah lesap.

"Ia disedari hari ini sekitar jam 12 tengahari tadi dan sehingga kenyataan ini ditulis, rencana tersebut tiada di paparan," kata Norazizi Abd Aziz, Penyelaras SAMM Kebangsaan.


Kali terakhir rencana itu dilihat masih terpapar ialah semalam.

Walaubagaimanapun alamat url pautan asal
"http://www.utusan.com.my/utusan/rencana/20130114/re_01/medan-perah-duit-rakyat" masih wujud.

Cuma apa yang tinggal hanya tulisan tertera "Broken Link".

"Apakah tindakkan Utusan Online memadamkan rencana di dalam isi pautan tersebut menjadi petunjuk bahawa Utusan telah akur dengan notis yang dikeluarkan oleh pihak guaman chegubard?" soal beliau dalm kenyataannya.

Penarikkan rencana berunsur fitnah tersebut dari portal Utusan Online adalah merupakan salah satu dari empat tuntutan gantirugi yang dikemuka oleh Chegubard.

Buat masa ini, pihak SAMM dan Chegubard masih lagi menunggu permohonan maaf secara terbuka sepertimana yang dituntut. -HD


Chegu Bard tuntut gantirugi RM5 juta dari Utusan

Ketua Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin telah bertindak menuntut gantirugi berbentuk pampasan dari Utusan Malaysia hari ini dengan jumlah RM5 juta di atas fitnah yang telah dilemparkan.

Notis tuntutan telah dikeluarkan oleh kumpulan peguam Sazali & Lim, dihantar ke pejabat Utusan di Cheras pada jam 3 petang tadi. Notis tersebut juga telah diakui terima oleh wakil ketua pengarang.

Ketika notis ini dihantar, saudara Md Sani Md Shah dan juga saudara Yaser Sheikh Abdul Rahman tidak dibenarkan masuk ke pejabat utusan dan hanya berlegar di luar. Setelah beberapa kali berbincang dengan pengurusan, akhirnya wakil utusan yang juga dikatakan setiausaha kepada Ketua Pengarang setuju untuk cop dan tandatangan akuan terima.

Utusan Malaysia sebelum ini telah menyiarkan sebuah rencana bertarikh 14.01.2013 di atas tajuk “Medan Perah Duit Rakyat”. Rencana tersebut disiarkan di dalam portal Utusan Online yang boleh diakses di alamat berikut;

http://www.utusan.com.my/utusan/rencana/20130114/re_01/medan-perah-duit-rakyat



Kandungan rencana tersebut khususnya di perenggan ke 13 telah menyebut;

“Apa yang menimbulkan persoalan ialah CheguBard (Badrul Hisham Shaharin) sebelum itu telah membuat pengumuman pada awal majlis bahawa kutipan derma pada malam menjelang Himpunan Shamsidar ialah RM30,000.”



Petikan dari rencana seperti di atas bukan sahaja tidak benar, merupakan manipulasi dan putar belit serta terjumlah kepada fitnah jahat kepada Chegubard dan juga SAMM.

Justeru, antara yang gantirugi dan pampasan yang dituntut kepada utusan adalah seperti berikut;

1. Membayar gantirugi dan pampasan sejumlah RM 5,000,000 (Ringgit Malaysia: Lima Juta) sahaja.
2. Permohonan maaf tanpa ‘reservation’ daripada pihak Utusan dan permohonan maaf ini hendaklah disiar secara bertulis dalam akhbar Utusan Malaysia versi cetak dan juga Utusan Online muka hadapan tiga hari berturut-turut
3. Utusan adalah dilarang dari menulis dan/atau menyiarkan tulisan yang sama yang berbentuk fitnah kepada Chegubard dan SAMM.
4. Rencana tersebut hendaklah ditarik balik dari portal tersebut.



Notis juga menyebut dua penama iaitu Ketua Pengarang Utusan sebagai penama pertama dan juga Mohd Asron Mustapha yang juga penulis rencana sebagai penama kedua.

Azrizal Tahir
Pengarah Kewangan SAMM



Tiada ulasan: