Isnin, 4 Mac 2013

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Penceroboh lolos, Kenderaan Tentera bertali arus ke Kg Tandou

Posted: 04 Mar 2013 08:01 AM PST


Puluhan kenderaan tentera dilihat memasuki kawasan berhampiran Kampung Tanduo lewat petang ini.

Kenderaan tentera yang bertali arus itu, termasuk kereta perisai dan trak membawa anggota tentera, dilihat memasuki kawasan jalan ladang kelapa sawit pada kira-kira jam 6.30 petang ini.

Barisan trak tersebut mengambil masa kira-kira 15 minit untuk membelok ke jalan ladang tersebut.

Turut dilihat dalam barisan kenderaan itu adalah dua ambulans. Jalan ladang berkenaan merupakan antara beberapa laluan ke Kampung Tanduo.

Petugas media dihalang daripada menggunakan jalan berkenaan, dan hanya dilalui pasukan keselamatan yang menuju kampung tersebut.

Perkembangan ini berlaku susulan dakwaan penduduk tempatan bahawa Tentera Diraja Sulu yang dikepung di Kampung Tandou meloloskan diri dari sekatan dan menduduki Kampung Tanjung Batu ~ Malaysiakini

Sementara itu Borneo Insider melaporkan..

FELDA SABAHAT, [LAHAD DATU]: A fresh intrusion into Sabah's east coast has been reported. Armed men were spotted at Tanjung Labian and Tanjung Batu, two seaside villages close to each other, and not far from Tanduo, in Sahabat 17.

Sabah police commissioner Datuk Hamza Taib confirmed this latest development but has declined further information.

Unconfirmed reports filtering in to Borneo Insider said the armed men, believed to be raiders of the Sulu Sultanate, came about the same time, Semporna also came under alert with frantic security personnel taking defensive positions at the Marine Police base as well as the District police Station.

And Borneo Insider also learnt that a panic situation has also surfaced in neighbouring Kunak where shops and businesses shut down early following alerts by security personnel.

In Lahad Datu, which is the closest to Tanduo, where the security forces are in a stand-off with raiders of the Sulu army, lesser people movement was reported and shops have had their shutters down once again.

Rumours have also surfaced in Kota Kinabalu, Sepanggar and Kinarut, though police have denied that there is any situation that warranted worry.

People are not taking the situation lightly and supermarkets have reported panic buying of essential commodities like rice and cooking oil.

Informed sources claimed in a call to Borneo Insider that movement of security personnel has increased in the Felda Sahabat areas and armoured personnel carriers (APCs) were seen being transported in.

In Tanduo, it is now certain that army tanks and crack troops are poised to enter Tanduo in a bid to end the three-week long stand-off.

In an article that appeared in news portal Sabahkini.com today, its report claimed that 30 villagers of Tanjung Labian and Tanjung Batu have been taken hostage by heavily armed Filipino militants and are now being held in one of the houses.

The report claimed that they had been contacted by UMNO Tg Labian branch chief, Kunsul Nahul that his son, named Rudy, was among the hostages being held.

Last night (Sunday) Kunsul claimed that senior police officers had been told about the forthcoming arrivals of the raiders, but police seemed cool towards it and there was no police presence at all.

"But at 9.00am Monday, the men appeared and rounded up the villagers," a disappointed and worried Kunsul was quoted as saying.

Other villagers in Tg Labian and Tg Batu have since been evacuated.

French wire news agency, AFP reported that a total of 27 people have been killed after two deadly shootouts in Sabah on Borneo island where militants landed on February 12, claiming the state for the heir to a former Philippine sultanate.

Read more HERE

Ketika Sabah ditimpa musibah.. Wanita BN langsung tak kisah.. tengoklah! (Video Inside)

Posted: 04 Mar 2013 12:18 AM PST


Di ketika rakyat Sabah ditimpa musibah, dalam ketakutan menghadapi krisis pencerobohan tentera Sultan Sulu yang telah meragut 8 nyawa anggota keselamatan, BN Pulau Pinang membuktikan mereka langsung tidak kisah..

Program 'International Women's Day Celebration Tea Party' anjuran bersama Barisan Nasional dan Jabatan JCI Malaysia, Pinang Peranakan Mansion, Penang Electric Vehicles Club,Perdana Menteri(ICU), Koridor Utara Malaysia(NCER), Majlis Pembangunan Wanita dan Keluarga.

Tujuan program ini ialah untuk mengumpulkan semua wanita profesional berbahasa Inggeris dari semua sektor termasuk pensyarah, peguam, doktor, wanita perniagaan, NGO, pekerja sukarelawan bagi meraikan hari Wanita Sedunia dan sebagai pengiktirafan sumbangan para wanita dalam membina bangsa dan negara..


Ianya telah diadakan pada 3.3.2013 (Ahad) 3pm-6pm, Matahari Ballroom, di Hotel Equatorial, Pulau Pinang.

Menyaksikan wanita pelbagai bangsa dan peringkat usia menari terkinja-kinja macam kera mengikut alunan muzik rancak yang didendangkan.

Ramai pengguna facebook di halaman rasmi Barisan Nasional Pulau Pinang mengecam program berbentuk hiburan yang dianjurkan oleh BN ini yang disifatkan tidak sensitif dengan situasi genting yang dihadapi penduduk Sabah.

Berikut sebahagian rakaman bagaimana wanita-wanita ini terkinja-kinja menari sambil terjerit-jerit mengikut alunan muzik rancak.



Sumber : FB Barisan Nasional Pulau Pinang

Panas!! Pencerobohan juga berlaku di Teluk Intan.. (video inside)

Posted: 03 Mar 2013 06:11 PM PST


Jika di Sabah, beberapa kumpulan dari Filipina yang mendakwa diri mereka sebagai Askar Kesultanan Sulu telah menceroboh negeri tersebut, di Semenanjung juga telah dilaporkan berlaku satu pencerobohan.

Bagaimanapun pencerobohan tersebut bukanlah dilakukan oleh mana-mana kumpulan PATI yang diberikan IC oleh Kerajaan UMNO/BN tetapi ianya dilakukan oleh samseng upahan UMNO/BN.


Mangsa pencerobohan ialah Ceramah DAP yang diadakan di Komplek Menara Condong Teluk Intan, Perak.

Ceramah DAP yang diadakan di Komplek tersebut semalam telah diganggu oleh sekumpulan kira-kira 50 pemudan BN.

Ceramah tersebut telah membariskan beberapa pemimpin DAP yang antaranya ialah YB M. Manogaran, YB Seah Leong Peng, YB Annwa Suddin, YB Tony Pua dan Teo Kok Seong (Pengerusi DAPSY Kebangsaan).

Insiden telah berlaku bilamana kumpulan pencacai-pencacai UMNO/BN itu dengan biadapnya telah menyerbu hingga ke hadapan Treler DAP, melakukan provokasi dan meminta ceramah tersebut dihentikan.

Meskipun pihak Polis telah berunding dengan mereka meminta mereka bersurai dari ceramah DAP itu, mereka tidak mempedulikan permintaan pihak Polis itu malah lebih aggressif lagi, sama dengan tindakan penceroboh di Sabah itu.

Sambil mengibarkan bendera BN di hadapan pentas bergerak DAP itu mereka menjerit "Teluk Intan Melayu punya, UMNO punya!" kata Tony Pua.









Media Filipina dedahkan Najib telah janjikan penempatan untuk Tentera Sulu di Sabah..

Posted: 03 Mar 2013 10:08 AM PST


Laporan dari portal berita Filipina, Inquirer News yang melaporkan seperti perkara di atas digunakan oleh Blogger Pro UMNO untuk mengaitkan pertumpahan darah di Sabah dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dan laporan dari Blogger Pro UMNO itu telah dipetik pula oleh Utusan Malaysia untuk menimbulkan persepsi buruk masyarakat Melayu yang membaca Utusan terhadap Anwar..

Seterusnya pula TV3 memetik pula apa yang disiarkan oleh Utusan yang menyebut laporan media Filipina kononnya memetik sumber risikan mendapati ada pihak tertentu yang dikatakan rapat dengan Anwar Ibrahim telah berjumpa dengan Nur Misuari.

Fitnah ini menyebabkan Anwar benar-benar kecewa dan beliau bercadang untuk memfailkan saman sekali lagi terhadap Utusan ~ sila baca di ( SINI )

Ini pula adalah satu lagi laporan dari portal berita Filipina yang disiarkan pada 21 Februari 2013 yang mendedahkan antara sebab mengapa Tentera Sultan Sulu menceroboh Sabah..

Manila Bulletin memetik kenyataan oleh Nur Misuari , pengerusi Moro National Liberation Front (MNLF) yang mendakwa Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia ada menjanjikan tanah atau penempatan di Sabah kepada tentera Sultan Sulu..

Manila Bulletin

Jadi.. bukanlah satu perkara yang menghairankan lagi kini mengapa Tentera Sultan Sulu yang lengkap bersenjata itu boleh melepasi kawalan di perairan negara oleh TLDM, APMM dan Polis Marin..

Mereka datang untuk menuntut perkara yang dijanjikan terhadap mereka oleh Presiden UMNO rupanya..

Gambar Esmail Kiram 11 dengan Najib dalam satu majlis...

Patutlah sepupu Najib yang jadi Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin Tun Hussien sendiri mengistiharkan mereka bukan pengganas..

Selain itu perlu juga kita tahu bahawa pemimpin-pemimpin Sulu adalah jemputan Khas ke Persidangan Agung UMNO pada tahun 2012 yang lalu.. ini gambarnya..


Mungkin Anwar yang arahkan Najib supaya menjanjikan penempatan untuk Tentera Sulu tu kot???

Tiada ulasan: