Khamis, 14 Mac 2013

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Lahad Datu: Najib akan didakwa melanggar hak asasi manusia? (Video Inside)

Posted: 14 Mar 2013 08:04 AM PDT


"Ia mungkin tidak hari ini, ia tidak mungkin di Malaysia, tetapi pasti di masa hadapan dan di mana-mana tempat dalam dunia ini, dia akan ditanggungjawabkan bagi jenayah-jenayah ini. Ini adalah pelajaran yang telah dipelajari oleh Saddam Hussein, Slobodan Milosevic, Charles Taylor dan Tomoyuki Yamashita, "kata pakar undang-undang antarabangsa Harry Roque.

Saddam Hussein, Slobodan Milosevic, Charles Taylor dan Tomoyuki Yamashita itu adalah penjenayah perang kan??

Berikut adalah terjemahan laporan tersebut..

MANILA, Filipina - pasukan keselamatan Malaysia di Sabah yang memburu pengikut Sultan Sulu boleh dituduh melakukan jenayah terhadap kemanusiaan diatas laporan perbuatan pencabulan hak asasi manusia, pakar undang-undang antarabangsa Harry Roque berkata hari ini.

Roque yang mengetuai Pusat Undang-Undang Antarabangsa berkata, malah Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak boleh menghadapi tuduhan sekiranya terbukti bahawa pemimpin Malaysia itu menyedari jenayah sedang dilakukan terhadap Suluk atau penduduk Filipina Sabah, tetapi tidak berbuat apa-apa untuk mencegah kekejaman

"Ia mungkin tidak hari ini, ia tidak mungkin di Malaysia, tetapi pasti di masa hadapan dan di mana-mana tempat dalam dunia ini, dia akan ditanggungjawabkan bagi jenayah-jenayah ini. Ini adalah pelajaran yang telah dipelajari oleh Saddam Hussein, Slobodan Milosevic, Charles Taylor dan Tomoyuki Yamashita, "kata Roque.

"Najib harus menghentikan jenayah ini jika tidak dia akan ikut tersenarai dalam senarai yang terkenal kerana kejahatannya," katanya.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib telah menafikan dakwaan penderaan yang dilakukan oleh pasukan keselamatan Malaysia di Sabah.

Roque berkata Malaysia harus berfikir dua kali sebelum meneruskan untuk melakukan perbuatan jenayah di bawah undang-undang antarabangsa, menambah bahawa sementara kekal sebagai persoalan sama ada kebuntuan sekarang ini (stand-off) ditadbir oleh undang-undang kemanusiaan antarabangsa, 200 lebih pejuang Tentera Diraja Sulu bukan ejen negeri.

Menurut Roque, undang-undang antarabangsa menghukum tindakan sistematik atau serangan yang meluas terhadap orang awam.

"Ini dikenali sebagai jenayah terhadap kemanusiaan. Tidak seperti jenayah perang, jenayah terhadap kemanusiaan tidak memerlukan pertalian dengan konflik bersenjata. Ia cukup bahawa perbuatan tidak berperikemanusiaan, sama ada deportasi, penangkapan, atau rawatan yang tidak berperikemanusiaan, menjadi meluas atau sistematik, "kata Roque.

Roque berkata bahawa di bawah undang-undang antarabangsa, jenayah terhadap kemanusiaan juga boleh dilakukan, selain daripada pembunuhan, melalui pemindahan penghapusan, perhambaan, deportasi atau secara paksa penduduk, penjara, penderaan, rogol, dan penganiayaan terhadap kumpulan yang dikenal pasti kepada warga seperti Filipina di Sabah yang sengaja menyebabkan penderitaan yang besar atau badan yang serius atau kecederaan mental.

"Ia semakin jelas bahawa pihak berkuasa Malaysia tidak mempedulikan hal kewajipan mereka di bawah undang-undang hak asasi manusia antarabangsa untuk melindungi dan menggalakkan hak untuk kehidupan Filipina di Sabah," kata Roque.

Sumber Malaysia melaporkan bahawa seramai 63 anggota Tentera Diraja Sulu telah terbunuh dan sekurang-kurangnya 100 penyokong telah ditangkap.

"Namun , tidak kelihatan apa-apa tanda bahawa pihak berkuasa Malaysia juga akan memperlahankan keazaman mereka untuk melumpuhkan pemilik sejarah Sabah," kata Roque.

Laporan yang disiarkan oleh philstar.com ini telah diterjemahkan oleh Al-Husseyn

Berikut pula adalah video demonstrasi yang telah diadakan oleh rakyat Filipina di hadapan Kedutaan Malaysia di Filipina..

 

Untuk mengetahui apa sebenarnya yang telah berlaku di Lahad Datu.. hadirlah...

3 x 4 15pcs

Malaysia guna 'Spyware' untuk intip rakyat sendiri lapor New York Times

Posted: 14 Mar 2013 02:47 AM PDT


Menurut Pengarah Urusan Gamma Group, Martin J. Muench, syarikat penjual FinSpy, Gamma Group telah menjual teknologi berkenaan kepada kerajaan untuk mengawasi penjenayah, dan banyak digunakan bagi memerhatikan pergerakan "fidofil", pengganas, jenayah terancang, penculikan, dan pemerdagangan manusia.

Tetapi Malaysia adalah antara 25 negara yang menggunakan perisian "spyware" bagi mengintip rakyatnya dengan mengambil gambar mereka menggunakan skrin komputer, merekod perbualan Skype, kamera dan mikrofon komputer, lapor akhbar Amerika Syarikat (AS) The New York Times (NYT) hari ini.


Malaysia menggunakan perisian 'spyware' terhadap rakyatnya, lapor New York Times

KUALA LUMPUR, 14 Mac — Malaysia adalah antara 25 negara yang menggunakan perisian "spyware" bagi mengintip rakyatnya dengan mengambil gambar mereka menggunakan skrin komputer, merekod perbualan Skype, kamera dan mikrofon komputer, lapor akhbar Amerika Syarikat (AS) The New York Times (NYT) hari ini.

Selain Malaysia, pengkaji di Citizen Lab yang berpangkalan di University Toronto turut mendapati negara-negara seperti AS, Singapura dan Indonesia termasuk Britian turut menggunakan perisian pengawasan tersebut yang dikenali sebagai "FinSpy".

"Selain menangkap penculik dan pengedar dadah, ia dilihat mirip digunakan kepada memerhatikan lawan politik," kata penyelidik keselamatan Morgan Marquis-Boire lapor NYT.

Pengarah Urusan Gamma Group, Martin J. Muench — syarikat penjual FinSpy — dilaporkan berkata Gamma Group telah menjual teknologi berkenaan kepada kerajaan untuk mengawasi penjenayah, dan kebanyakannya digunakan bagi memerhatikan pergerakan "fidofil", pengganas, jenayah terancang, penculikan, dan pemerdagangan manusia.

Marquis-Boire, bagaimanapun menjelaskan mudah disalahgunakan, dan berkata: "Jika dilihat senarai negara yang membeli Gamma, kebanyakannya tidak mempunyai sistem perundagan yang kukuh."

Negara lain yang menggunakan khidmat FinSpy termasuklah Bahrain, Bangladesh, Brunei, Kanada, Republik Czech, Estonia, Habsyah, Jerman, India, Jepun, Latvia, Mexico, Mongolia, Belanda, Qatar, Serbia, Turkmenistan, dan Emiriah Arab Bersatu, termasuk Vietnam.

Kumpulan pemerhati hak asasi manusia, Human Rights Watch berkata, berdasarkan laporan 2013, Malaysia masih belum memperbetulkan perjanjian teras hak asasi manusia, walaupun menjadi ahli Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Tambahnya, Putrajaya terus melanggar hak untuk berpersatuan dan perhimpunan awam, walaupun telah mengurangkan sekatan kebebasan bersuara dengan pengenalan Akta Keterangan.

FinSpy digunakan di dalam emel yang mensasarkan seteru politik di Habsyah, dan telefon Android di Vietnam, menurut laporan Marquis-Boire yang dipaparkan di laman web Citizen Lab semalam.

FinSpy juga turut didapati dalam emel yang mensasarkan aktivis Bahrain, pada Julai lalu. Menteri Komunikasi Turkmenistan turut menggunakan FinSpy dalam sistem komputer mereka sendiri.

Pemerhati hak asasi manusia turut menggelar Turkmenistan sebagai negara yang paling teruk menindas di dunia bulan lalu.

"Hasil kajian kami mendapati percanggahan yang semakin meningkat antara rungutan orang ramai terhadap Gamma yang mana FinSpy lebih banyak digunakan semata-mata untuk mengesan 'orang jahat' dan badan yang semakin meningkat bukti yang menunjukkan bahawa alat itu berterusan digunakan sebagai menentang pembangkang dan kumpulan hak asasi manusia," laporan Citizen Lab ~ The Malaysian Insider.

Hmm... patutlah pengganas-pengganas Sulu boleh bolos... ada perisian pemantau yang baikpun semuanya diguna untuk memantau rakyat yang menentang UMNO...

Muhyidin kata Anwar rancang cetus huru hara dalam PRU nanti..

Posted: 13 Mar 2013 10:36 PM PDT


Umum tahu bahawa meskipun telah berbelas kali diadakan pilihanraya dan berbelas kali pembangkang telah kalah dalam pilihanraya yang diadakan itu, namun tidak pernah tercetus sebarang huru hara.

Bagaimanapun Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mendakwa kononnya beliau sendiri telah melihat beberapa dokumen yang mendedahkan Anwar Ibrahim akan menimbulkan huru hara pada pilihanraya nanti..

Satu kenyataan yang boleh dianggap sebagai bodoh sama sekali oleh seorang pemimpin UMNO..

Anwar punya keyakinan yang tinggi bahawa Pakatan Rakyat akan mengambil alih pentadbiran negara dari UMNO/BN selepas pilihanraya nanti..

Jadi apa perlunya beliau merancang untuk mencetuskan huru hara??

Berikutan dengan kenyataan bodohnya itu Muhyiddin telah dicabar untuk mendedahkan dokumen yang dimaksudkannya itu oleh Pemuda PAS sebagaimana yang dilaporkan oleh Malaysiakini.

Dan.. "Sekiranya beliau gagal mengemukakan bukti bahawa ada usaha Pakatan Rakyat untuk mencetuskan suasana porak peranda, Pemuda PAS tidak teragak-agak untuk mendesak pemimpin Pakatan mengemukakan saman fitnah terhadap beliau," kata ketua penerangannya Riduan Mohd Nor.

"Apakah TPM tidak berfikir dahulu sebelum bercakap dengan memikirkan implikasi yang mungkin akan diterima terhadap masyarakat khususnya pemimpin Pakatan Rakyat daripada ucapan beliau?

"Apa akan jadi sekiranya masyarakat negara ini benar-benar mempercayai kenyataan beliau dan akan terus mengambil langkah negatif terhadap PR seperti membuat provokasi atau tindakan-tindakan ganas yang lain? ~ Malaysiakini

Atau.. mungkinkah Muhyiddin mendedahkan apa yang sedang rirancang oleh UMNO sendiri?.. kerana kebanyakkan provokasi politik yang tercetus dinegara ini kebanyakkannya didalangi oleh UMNO tetapi pihak lain sering dipersalahkan?

Kekecohan tercetus bila Polis cuba tahan Tian Chua sebelum didakwa

Posted: 13 Mar 2013 08:51 PM PDT


Kata peguam Latheefa Koya yang mewakili Tian Chua "Tujuan untuk menahan seseorang sebelum di dakwa adalah memastikan di hadir ke mahkamah.

"Dalam kes ini Tian sudah pun hadir ke mahkamah bersedia untuk didakwa. Jadi mengapa nak tahan dia di lokap, tidak ada keperluan?"

Mahkamah kecoh, polis cuba tahan Tian Chua sebelum didakwa

KUALA LUMPUR 14 MAC: Suasana menjadi kecoh di kafetaria Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini apabila polis tiba-tiba menyerbu untuk menahan Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua walaupun belum dicaj apa-apa tuduhan.

Kejadian berlaku kira-kira jam 9.45 pagi ketika Tian baru selesai bersarapan bersama kumpulan peguam di kafetaria aras bawah bangunanan mahkamah.

Beliau tiba-tiba didatangi beberapa polis untuk menahannya di lokap mahkamah. Polis berkenaan dari pasukan siasatan Johor Baharu yang menyiasat keterangan berhubung kes kenyataan Tian yang diputar belit media kawalan Umno, baru-baru ini.

"Kami membantah tindakan polis itu, untuk apa polis mahu tahan Tian? Ini adalah cubaan untuk memalukannya," tegas peguam, Latheefa Koya.

Tian dijadualkan menghadapi dakwaan di bawah Seksyen 4, Akta Hasutan 1948 pada jam 9 pagi ini.

Bagaimanapun, sehingga kini mahkamah belum memaklumkan kepada peguam sebarang maklumat berkaitan prosiding.

"Tanya pada polis, ada tak mana-mana pemimpin Umno yang ada kes jenayah lebih besar ditahan atau digari apabila mereka ke mahkamah? Tindakan itu membuktikan dakwaan ke atas Tian bersifat politik," kata Latheefa.

Para penyokong yang hadir turut tidak puas hati terhadap tindakan polis itu ~ Keadilandaily

Sementara itu Keadilan daily juga melaporkan Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Fariz Musa turut mempersoalkan tindakan pihak Polis itu.

Cubaan polis menahan Tian Chua sewaktu berada di mahkamah merupakan tindakan provokasi bertujuan memberi tekanan lebih besar terhadap Naib Presiden KEADILAN itu.

Katanya, ini kerana Ahli Parlimen Batu itu dijadikan kambing hitam untuk menutup kelemahan kerajaan BN berhubung pencerobohan di Lahad Datu, Sabah.

"Penahanan Tian Chua tidak munasabah kerana beliau berada di mahkamah dan bersedia untuk didakwa.

"Penahanan sebelum pendakwaan bertujuan untuk memastikan tertuduh hadir ke mahkamah. Dalam kes ini, tindakan polis itu bercanggah dan tiada keperluan," kata Fariz ketika dihubungi.

Tiada ulasan: