Rabu, 6 Mac 2013

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kita bom orang kita sendiri ?

Posted: 06 Mar 2013 05:19 AM PST

Susah juga nak percaya berita ini.Takkanlah tentera kita gelojoh sangat hingga mensasarkan dua biji bom keatas pasukan keselamatan sendiri.

Bahawa kuasa Allah sentiasa berada dan berlaku disetiap tempat dan disetiap masa . Itu jangan kita lupakan dan cuba nafikan.Walau apa pun, korang bacalah dulu dan fikir-fikirkanlah sendiri.

Angkatan tentera Malaysia semalam memulakan kempen besar-besaran mereka terhadap Raja Muda Agbimuddin Kiram dan orang-orangnya, melancarkan serangan udara dalam usaha untuk menamatkan kebuntuan tiga minggu di Sabah.

Walau bagaimanapun, pengebom Malaysia telah menggugurkan dua butir bom keatas pasukan keselamatan mereka sendiri, dakwa Kesultanan Sulu.

Sementara itu, hari ini, Menteri Pertahanan, Zahid Hamidi memaparkan kejayaan pihak Malaysia dalam melancarkan operasi ofensif tersebut.

Zahid Hamidi menunjukkan gambar mayat pengikut Kesultanan 
Sulu yang ditemui oleh pasukan keselamatan Malaysia dalam 
satu operasi, pada sidang media di Lahad Datu,Rabu. 
Foto NORMIMIE DIUN / THE STAR 
 
Pasukan keselamatan Malaysia menembak mati lebih ramai lelaki bersenjata apabila mereka memperluaskan pemburuan terhadap kumpulan bersenjata Sulu pada Rabu, selepas operasi ofensif menentang kumpulan itu di Kampung Tanduo pada Selasa.Baca di sini

Disebalik laporan Malaysia yang menggambarkan kejayaan operasi tersebut, Abraham J. Iribani, jurucakap kesultanan dan Sultan Jamalul Kiram III, berkata, beliau berbual di awal pagi Selasa dengan raja muda (putera mahkota), yang mendedahkan serangan udara oleh Malaysia.

Raja muda, adik Sultan Kiram III, berkata mereka melihat satu pesawat jet berlegar di udara jam 9:30 pagi, tetapi sedikit jauh dari kubu mereka.

Beliau memberitahu Idjirani jet tersebut menggugurkan dua bom ke atas angkatan tentera dan polis Malaysia yang berkemah di Kampung Tanduo, Lahad Datu.

Idjirani berkata raja muda sangat tergamam oleh pengeboman pasukan keselamatan Malaysia.

Tetapi raja muda teringat bahawa Kampung Tanduo, di mana bom digugurkan, pernah digunakan untuk menjadi kem kumpulan itu, tetapi mereka meninggalkannya selepas pertempuran Jumaat.

Ini boleh menjadi sebab pengebom Malaysia jatuh dua bom di kawasan itu, tanpa mengetahui bahawa pasukan keselamatan Malaysia kini menduduki kem tersebut.

Idjirani menyifatkan ini sebagai "campur tangan ilahi."

"Jika bom itu dari Malaysia, maka ini adalah campur tangan ilahi.Ia menunjukkan bahawa sokongan kita adalah hanya dari campur tangan ilahi," katanya.

Sekurang-kurangnya dua jet pejuang berlegar penuh semangat atas tapak kebuntuan dari awal pagi, melancarkan pengeboman udara, seorang wartawan Malaysia yang diletakkan kira-kira 20 kilometer dari sini memberitahu AFP melalui telefon.

"Terdapat siri letupan di Tanduo. Pengeboman sengit berlangsung selama kira-kira setengah jam," diikuti dengan siri letupan sporadis, katanya, meminta untuk tidak disebutkan namanya.

Walau bagaimana pun, tidak ada laporan seumpama itu di Malaysia.Kejadian tersebut belum dapat diterima kesahihannya.Allahu a'lam.

Seorang wartawan AFP di satu sekatan jalan polis kira-kira 30 kilometer dari serangan menyaksikan beberapa helikopter tentera yang sarat, terbang ke arah Tanduo. Enam ambulans juga telah dilihat memecut laju ke arah tapak.

Tiga trak tentera yang dipenuhi dengan berpuluh-puluh askar juga bergerak masuk ke arah Tanduo, yang terletak di tengah-tengah ladang kelapa sawit yang luas.

Walaupun berkisar terhadap angkatan tentera Malaysia, udara, tentera laut, dan tentera darat, dengan kereta kebal dan pesawat pejuang, raja muda tetap enggan menyerah dan berikrar untuk terus berjuang.

"Anda tahu, walau apa pun yang mereka lakukan, kita tidak takut kerana kita berjuang untuk hak kami," kata raja muda. Hak Bangsa Suluk dan Filipina secara umumnya, jika kerajaan Filipina menganggap kita Filipina, adalah apa yang kita sedang berjuang untuk, katanya.

Beliau mengulangi bahawa beliau dan orang-orangnya tidak akan memulakan serangan.

"Jika mereka mula, kita akan mempertahankan diri. Jika tidak, kita tidak akan bergerak," kata raja muda, yang memimpin asalnya 235 anggota Angkatan Tentera Diraja Sulu(RSF. Sekarang turun kepada hanya 215 lelaki.

Raja muda juga mengesahkan mereka memegang tawanan - empat pegawai Malaysia.

Beliau menambah bahawa beliau adalah terbuka untuk kembali ke Filipina dengan syarat tidak akan ada pengkhianatan semasa rundingan.

Beliau menambah bahawa beliau dan pengikutnya tidak mempunyai masalah dengan makanan, mengatakan "kita sudah biasa untuk (masih hidup) di mana."

Walau bagaimanapun, beliau merayu kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk menghantar pasukan perubatan ke Lahad Datu untuk menghadiri kepada lelaki yang cedera dan juga untuk membawa bekalan makanan.Sumber

Adalah lebih baik Malaysia bertolak ansur ...

Posted: 05 Mar 2013 08:30 PM PST

Apakah Najib mahukan peristiwa begini beulang lagi?
 
Malaysia perlu berhati-hati dalam menangani 'Kebuntuan Sabah', jika ia mahu menghindar dari berhadapan dengan masalah yang sama sebagaimana kerajaan Filipina tatkala mengambil tindakan menentang pejuang pemberontakan Islam di Selatan pada tahun 1970-an sehingga 1980-an.
 
Menggunakan kekerasan hingga pertumpahan darah ke atas sekumpulan kecil bersenjata Islam Filipina di dalam kampung Tanduo di bandar Lahad Datu di Sabah, kaum Moro Filipina, Tausogs Sulu dan Tawi-Tawi, pastinya akan bertindak balas.
 
Mungkin ada yang beranggapan, jika Malaysia memilih untuk berkompromi dengan kumpulan bersenjata Kesultanan Sulu, ia akan dilihat sebagai orang lemah oleh jirannya.
 
Mana Malaysia akan memilih, bangga memerangi mereka  atau berkompromi dengan Kesultanan Sulu?
 
Malaysia berada dalam keadaan yang serba salah akibat 'Kebuntuan Sabah'.
 
Adalah lebih baik untuk dilihat sebagai bertolak ansur dan bukannya menyerang dan mengakibatkan pertumpahan darah di Sabah.
 
Para Mujahidin MNLF sebelum FPA (Final Peace Agreement 1996). 
Mujahidin yang tidak setuju dengan FPA 1996 membawa diri ke 
Malaysia dan Timur Tengah. Hingga hari ini mereka masih 
menjadi penyokong kemerdekaan Sulu dan Mindanao

Langkah Malaysia bertindak ganas dengan menyerang mereka hanya memberi alasan dan kekuatan yang baru kepada mereka untuk menuntut hak mereka ke atas Sabah.

Risikan tentera Filipina menganggarkan bahawa satu pertiga daripada penduduk Sabah adalah Tausog. Namun tiada rekod bilangan sebenar jumlah orang Filipina di Sabah, yang  kebanyakannya adalah Tausogs,. 

Ramai orang di Sulu dan Tawi-Tawi mempunyai saudara-mara di Sabah, yang hanya satu jam dengan bot laju dari Simunul di Tawi-Tawi.
 
Malaysia patut menyedari, bahawa jika Tausogs di Sabah bangkit menentang kerajaan Malaysia, saudara-mara mereka di Sulu dan Tawi-Tawi akan pergi ke Sabah dan melawan dengan mereka.
 
Mereka anggap adalah 'jihad pada jalan Allah ' 
berjuang menuntut tanah tumpah mereka

Untuk Tausogs, tuntutan Kesultanan Sulu Sabah kepunyaan kesultanan adalah sah.
 
Kesultanan Sulu, lama tidak aktif dan agak dilupakan kerana perang diperjuangkan oleh MNLF Tausog diterajui menentang kerajaan, masih dihormati oleh Moro di Sulu dan Tawi-Tawi.
 
Tausogs menghormati Sultan Sulu dalam banyak cara sebagaimana rakyat Malaysia memberi penghormatan kepada keluarga diraja mereka.
 
Jika bahaya mengancam keselamatan Rajah Mudah Agbimuddin Kiram, saudara Sultan Jamalul Kiram, yang mengarahkan Agbimuddin Mudah untuk memasuki Sabah, rakan-rakan Tausogs di Sabah dan di Sulu dan Tawi-Tawi akan mengangkat senjata menentang kerajaan Malaysia.
 
Musuh mereka mengakui tentang kehebatan Bangsa Moro

Tradisi Orang Islam Filipina ialah mengisytiharkan Rido atau vendetta terhadap orang-orang yang membahayakan saudara-mara mereka. Semangat mereka dalam menuntut bela amatlah tinggi.

Kebanyakan Tausogs di Sabah mempunyai saudara-mara di Sulu dan Tawi-Tawi yang bersedia untuk membalas dendam jika bahaya mengancam  Rajah Mudah Agbimuddin Kiram dan pengikut bersenjata di Lahad Datu.
 
Kumpulan bersenjata tersebut diberi perlindungan  oleh Tausogs dalam negeri Sabah, Malaysia.
 
(Ingat bahawa laporan mengenai kekejaman polis Malaysia membunuh Imam Maas dan 4 orang anak lelakinya setelah mereka mengaku telah memberi perlindungan kepada dua 'Datu' dan menyebabkan tercetusnya serangan ke atas sebuah balai polis dimana 4 orang telah ditawan dan 100 senjata api telah dilarikan. Baca di sini)

Gambar hiasan
 
Sempadan laut antara Sabah dan Filipina adalah 'bocor' di sana sini atau mudah ditembusi.Puluhan ribu pendatang haram Filipina di Sabah memasuki melalui sempadan yang bocor ini.

Adalah amat mudah untuk Tausogs bersenjata memasuki Sabah dan melancarkan perang gerila terhadap kerajaan Malaysia jika berlaku pertempuran antara kumpulan Kesultanan dan polis Malaysia.

Tausogs suka untuk bertempur dan mencari sebab-sebab untuk bertempur.Jika Malaysia bertindak ganas terhadap kumpulan Kesultanan Sulu, Tausogs akan mempunyai sebab untuk menentang mereka.

Ketika kerajaan Filipina memerangi MNLF pada tahun 1970-an membawa ke tahun 1980-an, Malaysia telah diam-diam menyokong pemberontakan di Selatan.

Senjata yang datang dari Libya dan lain-lain negara-negara Timur Tengah, telah melalui Malaysia untuk sampai ke tangan MNLF.

Kini, nampaknya senjata tersebut digunakan untuk menentang Malaysia pula.Adakah hukum karma sedang berlaku? 

Nota :Tausogs atau Orang Sulu ~ tetapi mereka lebih suka dikenali sebagai Bangsa Moro.

Tiada ulasan: