Sabtu, 16 Mac 2013

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Cara mengatasi agensi perisikan negara yang lemah

Posted: 16 Mar 2013 09:30 AM PDT

Bekas Leftenan Jeneral (B), Datuk Abdul Ghafir Abdul Hamid mempersoalkan keberkesanan agensi perisikan negara menangani isu pencerobohan di Sabah yang didakwanya banyak digunakan untuk operasi politik. 

Katanya, ekoran itu, agensi perisikan negara tidak berfungsi dengan baik sehingga penceroboh masuk ke negara tanpa di sedari. 

Disebabkan itu juga katanya, banyak nyawa telah terkorban dalam insiden di Lahad Datu yang mana sehingga kini masih belum berakhir. Baca lagi di sini

Aku percaya permasalahan ini agak mudah untuk diatasi.Kalau orang bersenjata Sulu mempunyai Mat Bom,Kita ada Mat Bond!

Kenapa kita tidak mahu menggunakan kepakaran Mat Bond kita yang telah sekian lama sedia berkhidmat untuk negara. Bayarannya pun bukan mahal sangat. 


Hanya beberapa kotak Ding Dang dan Tora datang lagi….sudah pasti dia akan memberikan khidmat yang terbaik. Aku rasalah…cer tengok profil awam beliau berikut : 


Ha! ha! ha! Selamat malam minggu kepada semua!Be cool, kata Najib ~ kena ingat tu!

Syaitan Alam Melayu dulu, kini dan selamanya...

Posted: 16 Mar 2013 09:30 AM PDT


Jom kita kenali syaitan alam Melayu dulu-dulu .... Allahyarham Hj Mahadi, seorang seniman Melayu yang terkenal ketika zamannya, pernah memainkan watak syaitan dalam filem Iman keluaran Malay Film Shaw  Brothers pada tahun 1957. Anda boleh lihat video klipnya di sini

Setelah ketiadaannya kini, watak syaitan alam Melayu telah disandang pula oleh seorang yang bukan Melayu, tetapi berketurunan Malayanam.

Tidak mungkin itu kerja Anwar Ibrahim

Posted: 16 Mar 2013 05:00 AM PDT

Menyoroti kedatangan kumpulan bersenjata orang Sulu ke Lahad Datu, yang pada mulanya mereka telah bersetuju untuk dihantar pulang dengan syarat mahu bertemu dengan individu tertentu yang masih terus dirahsiakan.

Siapakah sebenarnya individu misteri tersebut? Kenapa kerajaan Malaysia masih terus merahsiakannya?

Tidak mungkin lelaki itu adalah Anwar Ibrahim.Tetapi kenapa apabila krisis Lahad Datu bertukar menjadi taragedi buruk, tiba-tiba Anwar Ibrahim dikaitkan sebagai dalangnya.


Walhal disebaliknya, telah banyak bukti-bukti menunjukan bahawa ianya didalangi 'orang dalam' termasuk pemimpin Umno tempatan.Antaranya ialah Ketua cawangan Umno Sungai Nyamuk bernama Ahmad Malandi @ Mat Bom seperti disiar dalam laman web 'Sabahkini' pada 27 Februari, bertajuk "Ketua Cawangan Umno ketua Mundu".

Agbimuddin Kiram dan Pengikut Kembali di Filipina

Posted: 16 Mar 2013 01:38 AM PDT

Akhbar Manila Bulletin melaporkan hari ini bahawa Raja Muda Kesultanan Sulu, Agbimuddin Kiram dan kira-kira 35 lelaki bersenjata, sebahagian daripada mereka cedera telah dilaporkan mendarat pada malam Jumaat di sebuah pulau kecil yang dipanggil Maldanas di Sitangkai, Tawi-Tawi yang datang dari sebuah perkampungan pantai Sabah Malaysia.

Pegawai-pegawai kanan Angkatan Tentera Laut dan Pengurusan Majlis Krisis Wilayah (PCMC) dan pasukan perubatan rahsia pergi ke pulau Maldanas hari ini untuk "mengesahkan" laporan itu.

Loran yang sampai di bandar ini berkata Agbimuddin dengan beberapa lelaki bersenjata yang cedera tiba di pulau itu pada malam Jumaat, melarikan diri dari tentera kerajaan Sabah yang memburu mereka.

Satu laporan yang sama dari Malaysia juga menunjukkan bahawa putera Kesultanan (Raja Muda) melarikan diri dari Sabah dan kini berada di Filipina tetapi pegawai-pegawai tentera tempatan dan kerajaan wilayah di sini tidak mengeluarkan kenyataan.

Sementara itu, Setiausaha Kebajikan Masyarakat dan Pembangunan, Dinky Soliman dijangka tiba di sini Ahad, untuk memeriksa sendiri keadaan pelarian dan penempatan di pusat pemindahan di bandar ini.

DSWD telah menderma pada hari Khamis untuk PCMC di sini kira-kira 1,000 guni beras kerajaan, sardin dan bahan makanan lain untuk pelarian. sumber

Sementara itu, Ketua Polis Sabah dalam satu temubual akhbar hari ini berkata, kira-kira 50 tentera Kesultanan Sulu masih tinggal bertaburan dalam kawasan operasi di Lahad Datu.

Menurutnya lagi, pihak keselamatan menumpukan Tanjung Batu, sebuah kampung dalam Felda Sahabat dimana Agbimuddin dan pengikutnya berkubu sejak sebulan lalu. Bagaimana boleh terlepas ni? Satu kemaluan yang besar bagi pihak Malaysia. 

8 lagi warga Filipina ditahan di Sabah

Posted: 15 Mar 2013 11:00 PM PDT

Lapan lelaki Filipina ditahan sejurus selepas tengah malam Khamis di kampung Sungai bilis di Felda Sahabat di mana mereka telah ditangkap membawa 300 gelen air dan hampir setengah juta peso dalam bentuk wang tunai. 

Pesuruhjaya Polis Sabah Hamza Taib berkata, pihak berkuasa sedang menyiasat mengapa mereka datang ke pantai timur Sabah. 

Pada sidang akhbar itu, Hamza berkata kumpulan lelaki, berumur 17-29, telah ditangkap sekitar 12:15 selepas mereka tiba dgn sebuah bot laju. 

Operasi Keselamatan Malaysia (Langkah-langkah Khas) Akta 2012, dikritik secara meluas oleh masyarakat antarabangsa, membolehkan kerajaan untuk menahan suspek selama 28 hari tanpa perbicaraan. 

Kerajaan Filipina telah tidak diberikan akses kepada hampir 100 Filipina yang ditangkap baru-baru ini kerana disyaki mereka telah bersubahat dengan kumpulan Rajah Mudah Agbimuddin Kiram. 

Hamza berkata angka kematian pada kumpulan Kiram kini 61, berikutan penemuan sebanyak 15 lebih mayat di kampung Tanduo. 

LAHAD DATU 11 Mac. 2013 - Ketua Forensik Bukit Aman, ASP Hussein Omar Khan 
(dua dari kiri) menunjukkan 16 mayat kumpulan pengganas Sulu yang mati ditembak
 oleh pasukan keselamatan di Kampung Tanjung Batu yang kini diletakkan di Hospital 
Lahad Datu.- UTUSAN/AZRUL EDHAM MOHD AMINUDDIN

Mayat-mayat itu telah digali dari tiga kubur yang berhampiran kubur pertama pihak berkuasa Malaysia temui. Sebanyak 27 mayat telah dibawa keluar dari kawasan operasi, Hamza berkata. 

Beliau turut menganggarkan bahawa mungkin ada 10 lagi mayat akan diambil di kampung Tanjung Batu. Hamza berkata bahawa berikutan post mortem ke atas mayat-mayat yang dikatakan pejuang Sulu, Malaysia akan "memanggil pihak berkuasa Filipina" sama ada mereka mahu mengambil mayat-mayat itu. 

Jika tiada tindak balas dalam tempoh tiga hari dari Filipina, kerajaan Malaysia akan mengebumikan yang mati mengikut upacara keagamaan mereka. 

Ditanya jika Agbimuddin kekal di kawasan operasi, Hamza berkata terdapat laporan yang bercanggah mengenai di mana pemimpin Angkatan Tentera Diraja Kesultanan itu. ~ Philippine Daily Inquirer

Usaha diplomatik rahsia untuk menamatkan krisis Sabah

Posted: 15 Mar 2013 06:01 PM PDT

Tentera Malaysia sewaktu serangan di Sungai Nyamuk berhampiran kampung 
Tanduo Sabah, terhadap kumpulan lelaki bersenjata Filipina Islam pada 
13 mac 2013, gambar dikeluarkan oleh Kementerian Pertahanan Malaysia.

Satu "usaha diplomatik rahsia untuk menamatkan kebuntuan Sabah sedang dimulakan.Demikian berita dipetik dari akhbar Manila Bulletin hari ini. 

Abraham J. Idjirani, jurucakap kesultanan, mendedahkan hari ini mendedahkan, bahawa seorang ketua negara Barat tidak dinamakan telah memulakan usaha itu dua atau tiga hari lalu untuk membawa Malaysia dan Kesultanan Sulu bertemu di Brunei untuk mencari cara-cara untuk menamatkan kebuntuan yang bermula pada Feb 12 di Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah. 

Beliau membuat pengumuman itu selepas mengulangi rayuan kesultanan kepada Malaysia supaya mendedahkan 10 tawanan anggota Tentera Keselamatan Diraja (RSF) supaya keadaan mereka dapat diketahui. 

Idjirani berkata Jabatan Hal Ehwal Luar (DFA) telah menghantar "nota verbale" ke Malaysia mengenai hal keadaan anggota ahli RSF itu. 

 "Kami juga ingin membuat pengumuman bahawa usaha diplomatik rahsia telah pun dibuat dengan sebuah negara yang neutral dan yang kini memaksa Malaysia supaya ambil peduli mengenai usaha diplomatik rahsia ini," kata Idjirani, juga setiausaha agung kesultanan. 

 Idjirani berkata Brunei telah dicadang sebagai tempat dan sebagai fasilitator proses damai. Beliau berkata Sultan Jamalul Kiram III sudah menulis surat kepada Sultan Hassanal Bolkiah Brunei untuk mendapatkan bantuan. 

 Idjirani berkata bahawa adalah "mereka (Brunei) yang tahu" isu Sabah. Bagaimanapun, beliau enggan untuk memanggil usaha damai itu sebagai "perundingan rahsia" atau "Saluran Belakang." 

"Tidak, bukan rundingan rahsia, tetapi 'saluran rahsia diplomatik' atau usaha na ginagawa Ini kali ng ibang negara untuk meyakinkan kerajaan Malaysia untuk duduk dan berbincang serta tampil dengan resolusi isu antara kerajaan Malaysia dan Kesultanan Sulu, "kata Idjirani. 

Beliau enggan menamakan negara utama melakukan usaha ini. (Tetapi) kita dibenarkan untuk mengumumkan bahawa terdapat usaha berterusan rahsia diplomatik yang dibuat oleh negara-negara yang bersimpati, dan satu yang dimaklumkan adalah sebuah negara jiran di Asia Tenggara," katanya di sini

Tiada ulasan: