Selasa, 8 Januari 2013

Pahang Daily Online

Pahang Daily Online


Panas: Berhati-Hati, Sindiket Peluk Islam Terbongkar

Posted: 07 Jan 2013 07:52 PM PST


[Satu sindiket penipuan dengan cara 'memeluk Islam' oleh sebuah keluarga kaum India yang diketuai seorang wanita, dipercayai ibu kepada keluarga tersebut, Paravathiam A/P Mayavan K/P 64073-02-5484, kini sudah terbongkar! Tujuan mereka melafazkan syahadah berkali-kali adalah untuk mendapatkan simpati, bantuan kewangan dan sumbangan orang ramai terutamanya dari penganut Islam di negara ini. Kronologi sindiket : Mula dapat dikesan pada 16/12/12 di Surau Taman Seroja, Salak Tinggi, SelangorKali kedua pada 25/12/12 di Masjid Istiqamah, Puchong, SelangorKali Ketiga pada 26/12/12 di Surau Madaniah USJ 18, SelangorKali Keempat di Masjid Al Ekhsan Sek 24, Shah Alam, Selangor. Terakhir kali kelima di Surau Al Sobah, Bandar Baru Bangi, Selangor pada 4/01/13. Caranya: Ibu kepada keluarga ini akan berjumpa dengan Imam masjid/surau yang menjadi sasaran dan memberitahu bahawa satu keluarganya berhajat nak memeluk agama Islam. Sudah pasti sebaik saja selesai upacara melafazkan kalimah syahadah dilakukan maka orang ramai yang hadir akan memberikan sumbangan berbentuk wang ringgit kepada keluarga ini. Harap perkara ini dapat pemerhatian serius oleh pihak berwajib. Sekiranya anda terserempak dengan mereka, mohon laporkan segera kepada pihak masjid/surau atau pihak yang berkaitan. Sebarkan..].  sumber

Panas: Gara-Gara Rapid Kuantan, Syarikat Bas Yang Bakal Muflis Mahu Buat Protes Di Depan Rumah MB !

Posted: 07 Jan 2013 06:03 PM PST

PEKAN, 8 Jan - Sebuah syarikat bas yang telah lama beroperasi di bandar ini yang dikenali sebagai syarikat Bee Huat Omnibus Company Sdn Bhd dilaporkan akan mengadakan protes besar-besaran dihadapan kediaman Menteri Besar Pahang daam masa terdekat ini. Ia berikutan tindakan kerajaan cuba mewujudkan laluan baru perkhidmatan bas awam RapidKuantan dari Kuantan ke Bandar Di Raja Pekan dalam masa terdekat ini. Maklumat yang diterima, pemilik syarikat berkenaan kecewa dengan tindakan kerajaan yang mahu memberi kebenaran RapidKuantan  beroperasi sehingga ke Pekan, sedangkan syarikat terbabit diberi tanggungjawab sebagai "bus town services" dan bukannya bas antara bandar. Sebelum ini banyak telah rungutan yang dibuat oleh pemandu kereta sewa dan teksi sekitar Kuantan berkenaan masalah ini. Namun, ia tidak diambil berat oleh kerajaan, malahan mahu menambah laluan baru ke Pekan pula. "RapidKuantan sepatutya hanya beroperasi di dalam kawasan bandar sahaja... bukannya mengambil laluan bas awam yang lain. Sudahlah rezeki kami kini  merudum gara-gara perkhidmatan percuma yang ditawarkan hingga pilihanraya... kini mereka mahu mengambil pula laluan kami... ini tidak adil dan jelas mencurah pasir ke dalam periuk nasi kami", kata wakil syarikat terbabit semalam. Paling mengejutkan, ada laporan syarikat terbabit mahu mengatur semua bas-bas mereka dihadapan rumah Menteri Besar Pahang bagi menuntut ganti rugi atas masalah yang mereka hadapi. "Jika RapidKuantan mahu laluan ke Pekan.. kami minta Kerajaan Negeri beli semua bas-bas kami... sebagai gantiruginya... biarlah kami gulung tikar asalkan mendapat jaminan kewangan untuk menceburi bidang perniagaan yang lain pula selepas ini", katanya lagi.  Sebelum ini dalam laporan Sinar Harian PahangPengurus syarikat terbabit iaitu Mohd Akmal Kong Abdullah, 43, melaporkan syarikat terbabit akan menamatkan operasinya bermula 31 Disember lalu. Ia diakukan berikutan tekanan semasa dan kerugian yang dihadapi serta tidak mampu lagi meneruskan legasi perniagaan nenek moyangnya sejak 75 tahun yang lalu. Bee Huat memulaka perkhidmatan bas henti-henti sejak tahun 1937 lagi ketika zaman datuknya Kong Ah KayMohd Akmal berkata, jika tiada bantuan daripada pihak kerajaan, dia terpaksa menjual semua bas yang dianggarkan bernilai RM2.2 juta untuk membayar pampasan pekerja dan faedah kepada beberapa pemegang saham. Keputusan itu sudah dimaklumkan kepada pekerjanya sejak 22 November lalu setelah pulangan syarikat menjunam 32 peratus berikutan kehilangan laluan Kuantan-Sungai Isap-Permatang Badak-Taman Tas yang diambil RapidKuantan sejak 1 Disember lalu.  Beliau berkata, sejak 2009, dia terpaksa bertahan walaupun berdepan kenaikan bahan api dan walaupun ada subsidi kerajaan untuk diesel, syarikatnya tidak mampu menampung kenaikan kos ekoran harga alat ganti termasuk juga tayar yang sentiasa meningkat.


[Syarikat Bee Huat telah turun temurun menawarkan perkhidmatan bas awam kepada warga Kuantan yang ingin ke Pekan. Mereka tiada masalah dalam menawarkan perkhidmatan terbabit, namun jika RapidKuantan mencuri laluan ke Pekan ini bermakna ia bakal menjadi masalah besar kepada Bee Huat. Apapun, sama-sama kita nantikan apakah perancangan mewujudkan laluan RapidKuantan ke Pekan bakal dilaksanakan atau sebaliknya. Jika ia menjadi kenyataan, maka sudah pasti sebuah lagi syarikat bas awam akan gulung tikar dalam masa terdekat ini. Nama Bee Huat sudah sinonim dengan warga Kuantan dan Pekan sebenarnya. Malah, ramai generasi muda yang ada hari ini membesar dengan bas awam Bee Huat. Justeru, jika RapidKuantan meneruskan hasrat ke Pekan nescaya nama Bee Huat juga akan hilang ditelan dek zaman. Persoalannya, apakah wajar RapidKuantan dibenarkan beroperasi hingga ke luar pusat bandar?. Sedangkan ia diwujudkan untuk memberi kemudahan bas bandar kepada penduduk setempat. Apakah kerana RapidKuantan akhirnya kerajaan rela membiarkan banyak syarikat bas yang telah lama wujud akhirnya gulung tikar?. Nantikan laporan seterusnya !!].

Panas: Perkhidmatan Awam Biasa Lumpuh Gara-Gara Kerajaan Lanjutkan Operasi Percuma Rapid Kuantan!

Posted: 07 Jan 2013 04:50 PM PST

KUANTAN, 8 Jan - Kewujudan perkhidmatan bas bandar "RapidKuantan" melegakan ramai pihak terutamanya penduduk di sini yang telah sekian lama mengharapkan sistem tersebut. Keluhan hati rakyat akhirnya membuahkan hasil apabila Perdana Menteri, Datuk Sri Najib Tun Razak mewar-warkan berita gembira itu dalam Bajet 2013 yang lalu. Kini rata-rata warga Kuantan yang ditemui merasa selesa dengan perkhidmatan tersebut yang dilihat telah mempermudahkan segala urusan mereka sekarang ini. Malah, kekerapan bas yang lalu sekitar 20 hingga 30 minit di kawasan mereka telah memberi harapan baru buat rakyat untuk berurusan di bandar dengan lebih mudah lagi. Namun, dalam kecerian tersebut kini heboh diperkatakan ada pihak yang tidak berpuas hati dan kecewa dengan perkhidmatan terbabit. Mereka bukan kecewa atas perkhidmatan yang diberikan, namun kecewa kerana kerajaan gagal menjaga kebajikan mereka. Inilah yang berlaku kepada pengusaha teksi dan kereta sewa di sekitar bandar Kuantan sekarang. Rata-rata yang ditemui tidak berpuas hati kerana sejak kewujudan perkhidmata bas terbabit kini mata pencarian mereka semakin merudum. Jika dulu mereka memperolehi pendapatan sekitar RM100 hingga RM200 sehari, kini mahu mencari RM50 hingga RM100 pun mereka sudah tidak mampu. Ramai yang mula berkira-kira untuk "gulung tikar" akibat permasalahan tersebut. "Kami tidak kisah kerajaan mewujudkan bas RapidKuantan sekali pun, namun biarlah berpada-pada... Bas bandar "town service" biarlah beroperasi di kawasan bandar sahaja... tapi RapidKuantan sudah tersasar dari matlamat asalnya... mereka bukan saja beroperasi di bandar.. malahan juga hingga ke luar kawasan bandar... mereka pergi sampai ke Gambang, Universiti Malaysia Pahang dan lain-lain kawasan yang jaraknya hampir 30 kilometer dari pusat bandar... Ini tidak adil kepada kami.... ramai diantara kami yang terpaksa ikat perut akibat masalah penumpang sekarang ini", kata wakil persatuan pemandu kereta sewa dan teksi yang ditemui. "Lebih perit lagi apabila kerajaan melanjutkan perkhidmatan bas percuma dari pada sebulan kepada lima bulan (hingga bulan April) ini... Jika sebulan kami tidak kisah sangat.... tapi jika sampai lima bila agi bas percuma.. ini jelas sekali cuba menyekat mata pencarian kami... ramai dikalangan kami yang sedih dan terkilan melihat senario yang berlaku... Kerajaan bagi bas percuma sampai bulan April semata-mata mahu pancing undi pilihanraya umum ke-13 nanti.. nasib kami semakin teruk dan mungkin lebih ramai lagi akan gulung tikar selepas ini..kini kami hanya bergantung kepada pelanggan tetap sahaja untuk mencari rezeki,... penumpang baru tidak mungkin naik teksi atau kereta sewa lagi sekarang, mereka pasti mahu khidmat percuma ditawarkan RapidKuantan", tambahnya.


[Masalah ini juga dilihat turut membelenggu syarikat bas bandar di Kuantan sekarang. Dilaporkan ada syarikat bas yang sudah gulung tikar dan menanti masa untuk bankrap kerana gagal membayar hutang serta pinjaman bank akibat kegagalan mendapatkan penumpang sekarang. Difahamkan, RapidKuantan kini sedang merancang untuk membuat laluan baru hingga ke Pekan yang jaraknya lebih 40 kilometer dari bandar Kuantan. Ini berkemungkinan besar menjejaskan terus syarikat bas sedia ada seperti Bee Huat dan Rahmat Alam yang beroperasi di laluan itu sejak sekian lama. Difahamkan, ada syarikat yang mahu mengadakan mogok terhadap tindakan kerajaan ini yang dilihat menjejaskan pendapatan mereka. Paling mengejutkan bagi pemandu teksi dan kereta sewa yang tidak mahu meneruskan operasi mereka diminta menyerahkan semula permit kepada kerajaan dan dibayar ganti rugi hampir RM30,000 sekarang ini. Begitu juga kepada mana-mana kakitangan syarikat bas yang mahu bersara dibayar sekitar RM8,000 oleh kerajaan jika tidak mahu meneruskan pekerjaan masing-masing. Rata-rata dikalangan mereka adalah orang Melayu yang sepatutnya dibela oleh kerajaan. Senario yang berlaku ini amatlah meyedihkan kerana bas RapidKuantan yang sepatutnya hanyalah bas "Town Services" kini sudah mematikan periuk nasi ramai pihak bila dibenarkan beroperasi percuma "lebih masa" dan laluan di luar kawasan seperti hari ini. Kerajaan diharap masuk campur segera tangani isu ini!].

Tiada ulasan: