Ahad, 13 Januari 2013

Pahang Daily Online

Pahang Daily Online


Panas: Media Perdana Terus 'Perbodohkan' Rakyat, Putar Belit Himpunan Untuk 'Cemar Imej' Pakatan !

Posted: 12 Jan 2013 07:03 PM PST

Seperti biasa setiap kali berakhirnya satu-satu perhimpunan rakyat anjuran parti pembangkang, maka sudah pasti media arus perdana terutamanya Utusan Malaysa, Berita Harian, TV3 dan RTM akan memainkan peranan untuk merosakkan fikiran rakyat dengan laporan yang menyimpang dari situasi sebenarnya yang berlaku. Tanpa menginsafi kantung media arus perdana itu kini semakin merudum, maka mereka tidak habis-habis akan terus menjadi pencacai murahan untuk mempertahankan sebuah kerajaan yang semakin "mereput" seperti UMNO Barisan Nasional sekarang ini. Kerajaan yang secara majoritinya telah ditolak rakyat terus dipertahankan bermati-matian demi survival politik masing-masing. Jika yang mempertahankan itu ialah pemimpin yang rakus merompak harta rakyat demi memperkayakan kroni serta suku sakat mereka, mungkin ada asasnya. Namun, yang menghairankan kita, iaah golongan bawaha peringkat akar umbi yang tidak punyai apa-apa dan sekadar menyaksikan orang atas mengaut kekayaan dan kemewahan semata-mata pun terhegeh-hegeh untuk mempertahankan "parti hidup Melayu" agar terus berkuasa hingga kiamat. Inilah yang menghairankan kita. Media arus perdana pula terus berperanan untuk merosakkan minda mereka dengan laporan yang jelas sekali amat memalukan. Utusan Malaysia dalam laporannya hari ini jelas sekali keliru dan mengelirukan rakyat apabila mendakwa "Himpunan Kebangkitan Rakyat" itu adalah "Himpunan Shamsidar". Entah dari mana wartawan mereka mendapat maklumat sedemikian, namun apa yang pasti inilah dia lambang kebodohan Utusan Malaysia yang kononnya "Penyebar Fikiran Rakyat" itu sebenarnya. Tidak ada seorang pun pemimpin atau peserta himpunan yang melaungkan "Hidup Shamsidar" atau sepanduk yang menyokong Shamsidar, tetapi utusan dengan bangganya meaporkan sedemikian. Motifnya satu bagi memperbodohkan rakyat sama seperti "lembu-lembu Shahrizat" agaknya. Jika rakyat bodoh maka senangnya untuk mereka terus merompak serta menfaraid harta kekayaan negara ini kepada kaum kerabat mereka. Inilah dia matlamat dan hala tuju puak-puak ini sejak sekian lama. Mereka mahu rakyat bodoh supaya senang untuk ditipu!. Mereka mahu generasi akan datang terus diperbodohkan seperti ibubapa mereka yang menjadi "bengong" untuk terus undi UMNO BN buat selamanya. Malah, bukan sahaja Utusan yang berbuat demikian, TV3 juga telah melakukan perkara yang sama dengan mengatakan "Himpunan Shamsidar" yang diadakan dan bukannya Himpunan Kebangkitan Rakyat. Malu benar bila melihat mentaliti media perdana yang sebegini rupa. Sebagai bukti, sila klik sini untuk dengar berita TV3 berkaitan dengan perkara ini



Ternyata akhbar media arus perdana juga memainkan peranan untuk terus melaporkan sesuatu yang tidak masuk dek akal. Bayangkan, himpunan paling bersejarah dan berjaya itu dikatakan gagal dan mereka lebih berselera merakamkan adengan ibubapa yang membawa anak-anak mereka ke Himpunan Kebangkitan Rakyat. Cuba lihat laporan muka depan Utusan Malaysia hari ini yang jelas sekali cuba memainkan sentimen tersebut tanpa mengambilkira anak-anak itulah bakal pewaris negara. Maka, mereka perlu diberi kesedaran kenapa harus melakukan perubahan. Semua ini dinafikan oleh Utusan yang mahu menjadikan ia sebagai satu kesalahan besar kepada pihak penganjur kerana kononnya melanggar syarat yang telah ditetapkan. Syarat hanyalah sebagai landasan peraturan dan tidak semestinya perlu digunakan untuk semua rakyat yang mahu menyatakan pandangan mereka terhadap kebobrokan yang berlaku dalam negara kita hari ini.


Sementara itu blog zhaf-akumenulis melaporkan Akhbar Sinar Harian dan Akhbar Cina nampaknya lebih jujur dan telus dalam melapurkan Himpunan Kebangkitan Rakyat. Tapi akhbar Melayu dan Media TV Melayu masih terus cuba memperbodohkan orang-orang Melayu dengan berita yang menyenangkan hati pemerintah dan megenepikan etika dan sifat pemberitaan dan kewartawanan. Apakah sebenarnya yang ingin dibawa oleh Akhbar Melayu dan Media TV Melayu kepada orang Melayu. Jika terus menerus berita-berita dan gambar-gambar bodoh dan tidak jujur dan telus ini terus dipersembahkan kepada rakyat. Adakah anda boleh berbangga dengan cara lapuran anda kepada rakyat. Malah, lapor blog itu Datuk Seri Najib Tun Razak  ketika berucap dalam majlis Makan Malam Penghargaan Media Perhimpunan Agung UMNO 2012 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) malam tadi berkata media memainkan peranan penting sebagai platform untuk menyampaikan aspirasi dan kritikan rakyat kepada kerajaan. Media juga, kata Perdana Menteri (klik sini sebagai bukti kenyataan tersebut). Namun, Kalau inilah cara laporan yang cuba dibawa jelas ianya tidak menepati kehendak Perdana Menteri sendiri. 


Walaupun kita cari makan dan kena ikut telunjuk dan taat kepada yang memberi makan tapi jangan bawa cerita banggang dan bengong kepada rakyat. Zaman banggang dan bengong rakyat telah lama berlalu. Cuma anda sahaja yang masih ada sifat banggang dan bengong. Ianya ditambah lagi dengan sifat dengki dan sakit hati. Kenapa perlu ada rasa dengki dan sakit hati dalam kita melapurkan perkara yang benar. Sepatutnya anda boleh berlaku jujur dalam perkara yang semua rakyat tahu.Adakah anda ingin terus membodohkan orang Melayu atau sebenarnya anda yang masih bodoh kata blogger terbabit.



[Apa yang jelas dapat dilihat, kecenderungan media arus perdana di Malaysia hanyalah untuk melaporkan kelemahan pembangkang, sebaliknya terus mengangkat UMNO BN sebagai yang terbaik. Walhal secara umumnya rakyat lebih mengetahui apa yang dilakukan oeh kerajaan yang sudah menghampiri akhir hayatnya itu. Rakyat mahukan perubahan, tetapi media arus perdana terus melakukan penyelewengan dalam melaporkan maklumat yang tepat kepada rakyat. Kini, rakyat semakin muak dengan sebaran maklumat yang jelas terpesong daripada fakta sebenar. Rakyat kini sudah tidak sabar-sabar untuk membuang undi pada Pililihanraya Umum akan datang bagi mengajar mereka ini agar lebih profesional dalam melaporkan sesutau berita. Kita mahu perubahan agar media arus perdana tidak double standard atau punyai mentaliti rendah seperti hari ini].

Posted: 12 Jan 2013 05:34 PM PST


Tiada ulasan: