Nuffnang

Pengikut

KRAI Utara

sumber :-

KRAI Utara


Pelik dan konyol: Memang ada manusia berdarah hijau ?

Posted: 03 Jan 2013 07:03 AM PST

Aneh dan Unik - Pada bulan Oktober 2005, doktor di Rumah Sakit St. Paul, Vancouver melakukan pembedahan  terhadap pesakit lelaki usia 42 tahun. Betapa terkejutnya tim doktor itu, ketika dilakukan operasi pada kakinya, pesakit  mengeluarkan darah berwarna hijau gelap bukan normalnya darah yang berwarna merah.Setelah ditelusuri riwayatnya, si pesakit ini  ternyata sering mengonsumsi ubat sumatriptan dalam dosis besar atau 200 miligram setiap harinya. Ubat ini diketahui untuk mengubati migrain.Perubahan warna ini disebabkan oleh sulfhaemoglobin yang terbentuk ketika sebuah atom belerang masuk ke dalam molekul hemoglobin yang boleh disebabkan oleh ubat-ubatan yang dikonsumsi sejenis sulfonamida.Ketika hidrogen sulfida (ion sulfida) dan ion besi bergabung dalam darah, maka darah tidak mampu membawa oksigen.   hal ini membuat jumlah sulfhemoglobin (SulfHb) dalam darah berlebih. Sementara darah merah terbentuk dengan bantuan oksigen. sumber

Kesian.Kaum Wanita di Cina Mulai Diminta Untuk Kencing Berdiri

Posted: 03 Jan 2013 02:49 AM PST

Belum jelas betul maksud dari sosialisasi pemberlakuan kencing berdiri dari beberapa toilet umum wanita di Cina, namun menurut beberapa media lokal hal tersebut lebih banyak karena tujuan praktis dan menyederhanakan toilet, karena kencing berdiri tidak banyak memakan tempat dan membutuhkan air yang berlebih.Di salah satu kampus di Shaanxi Normal University, kencing berdiri bagi para wanita ini sudah mulai diberlakukan. Beragam reaksi yang muncul terutama yang menganggap hal tersebut tidak lumrah serta tidak nyaman bagi kaum wanita, belum lagi masalah higenitas. Namun sepertinya pihak kampus bersikeras untuk tetap menerapkan dan meyakinkan hal tersebut tidak masalah.Lalu bagaimana teknik dan cara kencing berdiri bagi wanita, dikutip ruanghati.com dari forum BBS Cina, menjelaskan cara yang dilakukan para wanita yang mau kencing berdiri adalah dibantu dengan alat bantu kertas yang di desain khusus agar air urine bisa tersalur ke closet berdiri, dan alat bantu itu disediakan di dalam Toilet yang adaDi beberapa tempat lainnya Toilet wanita berdiri sudah mulai dibangun di tempat-tempat umum, terutama dimana air susah terbatas dan tidak banyak. Butuh penyesuaian yang susah bagi para wanita untuk biasa kencing berdiri ujar salah satu mahasiswi yang baru saja mencoba kencing berdiri dalam Toilet sumber: ruanghati

Woooo Kapai Umno dahh nak tenggelam! Muhyidin di minta halau nakhoda lama!

Posted: 02 Jan 2013 07:39 PM PST

Muhyiddin dirayu selamatkan Umno dari tenggelam...?
Harakahdaily,
KUALA LUMPUR: Sumber Harakahdaily di Umno muncul kembali di 2013, kali ini dengan menyatakan bahawa parti terbesar Melayu itu kini amat tertekan dengan dakwaan peniaga permaidani Deepak Jaikishan terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Rosmah Mansor.“Kami tidak boleh bersuara dalam isu (dakwaan Deepak). Kami diarahkan tidak boleh berkata apa-apa. Malah semua media pro-kita tidak boleh melaporkan mengenai dakwaan Deepak. Kami tertekan kerana tahu isu ini adalah bom C4 buat Umno di PRU13,” kata sumber itu kepada Harakahdaily hari ini.Sumber yang rapat dengan pemimpin tertinggi Umno berkata, ramai dalam Umno kini memohon Timbalan Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk bertindak menyelamatkan Umno daripada ditenggelamkan oleh Najib dan isterinya.“Masalah ada pada wanita tersebut… yang lelaki itu ok, tapi apa nak buat, mereka suami-isteri. Jadi, kalau nak buang wanita, kena buang yang laki bersama. Kami dok doa Muhyiddin akan bersuara untuk memanggil Najib turun takhta demi survival Umno,” kata beliau.Ditanya samada beliau mempercayai dakwaan Deepak, sumber itu berkata “ada perkara yang boleh dipercayai” terutamanya mengenai bahagian-bahagian mengenai Rosmah.“Tapi kebenaran dalam isu itu bukan lagi pokok yang dibimbangi oleh ahli-ahli dan pemimpin-pemimpin Umno. Mereka bimbang isu ini menjadi bom C4 yang meletup di muka Umno-BN menjelang PRU13 lagi. Sekarang pun dah hangat, walaupun tak lapor, semua sedang mencari-cari buku yang Deepak keluarkan,” katanya lagi.Isnin lepas, buku 'Black Rose 1.0' mula diedarkan kepada umum. Buku setebal 26 muka surat sahaja itu penuh dengan pendedahan.Namun ketika dihubungi Harakahdaily, Deepak enggan mengesahkan beliau yang menulis dan menerbitkan buku itu.Sumber Umno itu seterusnya memberitahu, Umno cuba menutup isu Deepak dengan isu Amanat Haji Hadi yang sedang diperbesarkan dan disensasikan, supaya orang Melayu lebih tertumpu pada isu yang sudah 31 tahun berlalu itu mengenai Presiden PAS Tuan Guru Abdul Hadi Awang daripada dakwaan Deepak.“Isu Amanat Hadi ini sengaja dibesarkan – tapi apabila Haji Hadi minta jawab secara live semua kalut, tak tahu nak respon – jawapan berterabur. Tapi mereka akan terus main sehingga Deepak dapat disenyapkan,” kata beliau.Ditanya apakah Umno percaya isu Amanat Hadi ini akan membawa undi pada mereka, sumber itu ketawa – “Ini untuk tutup isu Deepak sahaja, yang lain mereka tak pernah fikir pun.” sambungnya di sini

Selamat tahun baru! Mana ada percuma....lancau lu!

Posted: 02 Jan 2013 10:36 AM PST

Assalamualaikum n selamat sejahtera serta selamat menyambut kehadiran tahun baru 2013, kira kiranya taklah gua terlambat untuk mengucapkan itu. Dan tidak lupa untuk gua ucap selamat mengenang kembali memori kita di tahun yang berlalu, 2012 yang amat berharga, yang berkah, insyaallah. Semoga kehadiran tahun baru ini, kita telah bersedia dengan segala persediaan yang lebih up to date, hasil dari renungan serta kupasan muhasabah diri kita.

Kemudian, tentu lu all tertanya, mengapa sampai begitu lewat gua ucapkan salam tahun baru. Biasa, sengaja wa lewatkan agar tidak bertembung dengan ucap ucap selamat orang lain, sengaja. Supaya nantinya kotak pikir lu boleh sedikit memberi fokus apa yang wa mau coretkan. Dengan kesengajaan yang di sengaja itu, dan luang masa yang ada untuk memerah kotak  fikir itu nantinya kita telah memerah satu keputusan yang jitu pulak, itu satu kebahagiaan pula. Itulah punca segala punca wa lewatkan ucap selamat ini.

Baik, seperti lu, gua amat bersyukur dengan umur yang telah di panjangkan untuk terus menghirup hembus oksigen yang di bekalkan tanpa henti ini, dan ia percuma pula?. Siapa kata percuma? Lancau lu bro! Mana ada yang percoma dalam hidup ni, nak makan kena bayaq,minum sama, pakai pun sama, berak kat tandas rumah lu...kena bayar jugak laaa! Mana ada tak kena bayor, letrik, air, sumaaa kena bayor macha!. Terik mentari yang kunjung menyuluh bumi, lu boleh kata "free"? Mana ada bayar....tuhan bagi percuma, takde pun runner yang hantar surat suruh pergi bayar kat mana2 pejabat. Sekali lagi wa cakap lu....lancau! Mana ade free.

Memang, lu macam wa agak...mesti melenting! Dan dah siap seranah gua. Mungkin lu dah siap nak buat report polis pasal gua buat ajaran baru...songsang! Dalam hati lu dah berguni sumpah, bangang betul si krai utara ni. Biol...dan dan semuanya. Maaf kalau tiada...wa tabik spring sebab lu memang kelas orang yang bersabar! Dan jarang orang jenis sabor ni.

Di bawah langit yang kita junjung, bawah sinaran mentari yang sama, dan bawah panji jalur gemilang...kita tetap sama. Tapi pernahkah kita bersama duduk tercongok berfikir, apa yang wa hirup sama macam lu, wa hembus masih sama. Hirup udara beroksijen, hembus gas berkarbon dioksida, kan sama. Tak pernah ada orang merungut "mak, aiii oksijen tak bayor lagi bulan ni, mampus laaaa". Tak pernah pulak jumpa malaikat mintak lu " brader tolong jelaskan bill udara anda sebelum tindakan pemotongan". Kalau ada camtu, mampus bele cacang lah kita.

Mungkin sebab itulah kita ingat segalanya free, tak payah bayar. Sebab itulah kita menjadi kuang hajau. Lu, gua, hampir sama!. Sedang kita di tuntut untuk jadi hamba yang beriman...jadi hamba yang bersyukur, ikut apa yang dia suruh dan tinggal apa yang di larang. Itulah tuntutan yang harus di bayar. Di bayar dengan iman dan amal. Bukan bayar dengan "penny". Apa, lu ingat tuhan nak bagi lu hidup free? Lepas mati..selesai? memang manusia menyangka kehidupan ini adalah percuma, maka sebab itulah kehidupan bagi mereka tak lebih dari permainan dan pembohongan.

Wa, cuba ingatkan lu dan wa sendiri, setiap saat ini tiada yang percoma! Kelak kelak bila sampai masa, wa pon macam lu ditamatkan tempoh. Jadi macam kain buruk, tidak berguna. Ah, kain buruk lagi berguna, boleh juga di buat pengelap kaki atau kurang di buat barut buah nangka! Manusia? Di tanam ke kuburan, mujurnya. Tidak mujur, tiada berkubur. Jadi bangkai, bangsat. Di makan anjing!.

Di sana, suatu sisi yang lain dalam kembara kehidupan seorang insan, di padang mashar. Psst...mungkin, otak nasionalis kurang percaya, sekularis tidak yakin, bahkan komunisme, athies menolak! secara mentah, totally, mana ada hidup lepas tulang belulang hancur di mamah bumi! Mana mungkin kata mereka. Di sana, lu, gua hatta firaun, bill gates, mahathir, najib, abdullah saamah, mufti perak hingga semua balaci pas, umno akan di tanya...lu buat apa dengan hidup lu. Apakah lu ingat hidup lu di beri percuma, tanpa tiada tindakan susulan. Siasatan yang detail. Dengan segala bukti yang cukup! Lu mana mau lari? Amerika, paris, new york? Silakan pergi. Kota itu telah hancur...di sini pelarian telah tidak berlari lagi!.

Akhirnya, semuanya adalah berbayar, setiap hembusan nafas. Suluhan mentari, ketika fajar dan terbenam. Setiap kepulan awan gemawan yang kerap memayungi jiwa lu dan gua, dan tika siulan mergastua, serta rembasan angin barat daya bersama hembusan nafsu bergelora. Saat syaitan celaka berbisik, malaikat rahmat mencetuskan sabar,gejolak api yang membara...kita masih disini. Moga kita tersedar hidup ini tiada yang percuma, semuanya akan ditanya.

Oh! Kejam: Bunuh anak gadis kerna main cinta dengan lelaki desa.

Posted: 02 Jan 2013 08:51 AM PST

Seorang gadis di India terpaksa merenggang nyawa akibat dipenggal oleh ayahnya sendiri akibat dari kencan dengan seorang lelakidi Desa. Lelaki seperti ini   tidak layak dipanggil  ayah kerana sepatutnya seorang ayah melindungi anak gadisnya namun seorang ayah di India ini malah membunuh anak kandungnya sendiri hanya kerana anaknya kencan dengan seorang pemuda di tempat ia tinggal.Menurut berita di Asiaone.com  kejadian ini terjadi pada hari khamis lepas sejumlah tetangga yang mendengarkan pergaduhan dan teriakan yang sangat kuat  kerana   warga terkejut   melihat langsung tempat kejadian, ternyata disana telah tergeletak seorang gadis yang telah berlumuran darah akibat kepalanya dipenggal.Kerana melihat kejadian berdarah ini warga segera menghubungi polis . Polis  pun akhirnya menahan ayah mangsa yang merupakan pelaku utama dari pembunuhan ini. Ketika diperiksa polis , sang ayah mengaku yang dia yang memenggal anaknya kerana anaknya yang masih gadis masih berhubungan dan pacaran dengan pemuda desa yang tidak disukai ayahnya. Dia mengaku telah berusaha meyakinkan puterinya berulangkali bahawa reputasi keluarga mereka dipertaruhkan jika dia melanjutkan hubungan asmaranya dengan lelaki itu.Sang ayah menjadi marah ketika dia melihat langsung bahawa puterinya   masih menjalin asmara dengan lelaki tersebut. Gelap mata dia menyerang puterinya dengan sebuah tongkat, lalu memenggal kepalanya.

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT