Khamis, 3 Januari 2013

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Terkini! DS Anwar Kutuk Penghinaan Terbaru Nabi Muhammad

Posted: 03 Jan 2013 05:19 AM PST

 http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/27273_10151198211046840_734256303_n.jpg

Anwar Ibrahim

Saya mengecam sekeras-kerasnya penghinaan terbaru terhadap Nabi Muhammad dengan melakar kisah kehidupannya dalam sebuah majalah satira yang diterbitkan di Perancis baru-baru ini. Karya tersebut, yang bertujuan untuk menimbulkan provokasi umat Islam serta cuba untuk membangkitkan kekacauan sewajarnya ditarik semula dan dikutuk sekeras-kerasnya oleh pemimpin-pemimpin dunia.

Allah SWT melarang sama sekali menggambarkan Nabi Muhammad SAW dalam apa jua cara, melainkan seperti yang telah digambarkan dalam Al Quran. Sewajarnya diletakkan suatu batas yang membedakan di antara penghinaan dan penyelewengan agama dengan kebebasan bersuara dan hak untuk berkarya.

Perancis perlu bertanggungjawab dengan bertindak terhadap mereka yang sengaja mencetuskan provokasi ini dengan kadar segera. Hak kebebasan berkarya bukan alasan untuk disalahguna oleh pihak-pihak tertentu yang berkepentingan.

Perbahasan Dengan Fathul Bari: Parti Islam dan Bukan Parti Islam

Posted: 03 Jan 2013 04:43 AM PST

 http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/540830_446837552049992_1434300303_n.jpg

 

Perbahasan Dengan Fathul Bari: Parti Islam dan Bukan Parti Islam

Sebelum ini saya telah kemukakan hujjah saya terhadap 3 persoalan yang menjadi perbahasan di antara saya dan Fathul Bari beberapa ketika dahulu. Ketiga-tiga persoalan yang telah saya kupas tidak mendatangkan sebarang respon darinya sepertimana yang telah diduga. Walaupun begitu saya akan teruskan kupasan saya terhadap isu-isu yang telah saya senaraikan dahulu. Samada beliau menjawab atau tidak, itu tidak penting kerana sebenarnya bukan dirinya yang menjadi sasaran saya tetapi semua yang mengunjungi blog saya ini. Walaubagaimanapun, ketandusan hujjah dari pihak beliau menyerlahkan lagi sifat keperibadiannya yang sudah mula diketahui umum.

Saya sering jelaskan bahawa PAS sahaja adalah parti Islam di Malaysia. Ini sering diserang dan dipertikaikan oleh orang-orang seperti Fathul. Mereka mempertikaikan kenyataan ini dan menuduh bahawa saya seperti juga pimpinan PAS yang lain, mengkafirkan parti lain melalui kenyataan sebegitu. Mereka mengeluarkan tuduhan 'takfir' ini kerana mereka sengaja ingin mengelirukan ummat Islam supaya ummat Islam terus menyokong UMNO dan menolak PAS. Sedangkan PAS tidak pernah menimbulkan persoalan pihak lain adalah kafir. Itu adalah fakta.

Saya membuat dakwaan bahawa hanya PAS adalah parti Islam kerana takrif parti Islam bagi saya adalah sebuah parti yang menyatakan secara jelas bahawa dasarnya adalah Islam dan panduannya adalah Al-Quran, Sunnah, Ijma' dan Qiyas. Ia mesti juga menyatakan matlamat perjuangan politiknya secara jelas dengan mengaitkannya kepada Islam. PAS telah melakukan semua ini melalui perlembagaannya dengan menyebut bahawa matlamat perjuangan politiknya adalah untuk mewujudkan sebuah Negara dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai Islam dan undang-undangnya menuju kereDhaan Allah.

Sememangnya kalau dikaji, tiada parti lain yang menyatakan perjuangannya adalah berasaskan Islam sejelas mana yang dilakukan PAS. Maka itulah sebabnya mengapa saya katakana bahawa hanya PAS sahaja adalah parti Islam di Malaysia.

Ini bererti Parti lain, yang mempunyai keahlian orang Islam, seperti UMNO, PKR malahan DAP tidak merupakan parti Islam mengikut definasi saya. Mereka memperjuangkan politik kefahaman mereka dan inilah sebabnya mengapa Dato Harun Din sendiri pernah menyatakan "politik Anwar bukan politik Islam" dan "parti Anwar bukan parti Islam". Itu adalah atas sebab definasi yang diguna-pakai PAS berhubung apa itu 'politik Islam' dan 'parti Islam'.

Pada masa yang sama ini tidak bermakna mereka yang bersama parti-parti selain PAS adalah kafir. Seseorang tidak mungkin jatuh kafir atas sebab penyertaannya atau tidak penyertaannya di dalam sebuah parti politik. Dia boleh jatuh kafir hanya atas sebab aqeedah, amalan atau kata-kata yang bercanggah dengan asas Islam. Ada kemungkinan seseorang menyertai parti yang tidak memperjuangkan 'politik Islam' oleh kerana kekeliruannya terhadap persoalan politik Islam, bukan kerana dia menolaknya. Ada juga atas sebab pendekatan yang dipilih dalam memperjuangkan politik Islam iaitu ianya tidak perlu ditonjolkan sepertimana yang dilakukan PAS tetapi tetap diusahakan dari sudut nilai-nilai dan pengajarannya. Dan mungkin ada juga alasan yang lain. Oleh itu, dalam soal sebegini tidak mungkin dijatuhkan hukum secara borong. Dan sememangnya bukan tujuannya untuk menjatuhkan hukum pun. Yang diinginkan PAS ialah untuk memperjuangkan wawasan politiknya dan menyeru manusia, khususnya ummat Islam, untuk bersama dalam usaha menjadikan Islam sebagai asas politik Negara dan masyarakat. Pada masa yang sama menerima takrif 'politik Islam' dan 'parti Islam' yang diperjuangkan PAS.

Kenyataan bahawa parti lain bukan 'parti Islam' tidak juga bererti bahawa mereka semestinya memusuhi atau dimusuhi PAS. Hubungan PAS dengan mereka bergantung kepada sejauh mana penentangan mereka terhadap apa yang diperjuangkan PAS. Ia bergantung kepada sejauh mana cita-cita dan wawasan perjuangan mereka selari dengan apa yang diperjuangkan PAS. Pendekata, ianya bergantung kepada sejauhmana kerjasama dengan mereka mendatangkan maslahah (kebaikan) atau mafsadah (keburukan) kepada perjuangan politik Islam yang dibawa PAS.

Bersambung...

Perbahasan lalu:
1. Fathul bela CSL
2. Kenyataan Karpal berbanding CSL
3. Sejarah latar belakang kenyataan Karpal

Bukti Nizar Batalkan Rizab Tanah Melayu Di Perak Didedahkan?

Posted: 03 Jan 2013 03:42 AM PST

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/155853_10151426180247189_960740693_n.png

Kami Benci Saiful Bukhari!

Bersyukurlah UMNO menjaga kepentingan kaum Melayu didalam negara ini, lihatlah bukti yang dilampirkan dibawah, inilah jasa besar UMNO kepada bangsa Melayu. Teruskan memberi undi kepada Barisan Nasional untuk meneruskan kelangsungan gaya politik UMNO yang sungguh 'amanah' kepada bangsanya ini. - Apek

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/540830_446837552049992_1434300303_n.jpg

Terkini! Jersi Terbaru Pasukan Kelantan Didedahkan. Apa Reaksi Penyokong?

Posted: 02 Jan 2013 10:46 PM PST

http://1.bp.blogspot.com/-KumUiIc5Z-E/UOUm7D9R_aI/AAAAAAAAVLM/aMvK6BqnZ0A/s1600/jersi-kelantan-baru.jpg


Majlis pelancaran jersi baru Kelantan bagi musim 2013 akan diadakan pada 3 Januari 201 bertempat di Dewan Kelantan Trade Center Kota Bharu. Menurut sumber, penaja utama pasukan Kelantan ialah Hotlink sementara jersi musim ini ditaja oleh Warrior iaitu pembekal barangan dan cenderahati pasukan Kelantan. Sama-samalah kita nantikan pelancaran jersi baru nanti.

saksikan siarang secara lansung majlis pelancaran jersi


http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/531304_541062455906633_1222310192_n.jpg

Terkini! Fatwa Terbaru Umno Dijumpai Di Kota Bharu

Posted: 02 Jan 2013 10:27 PM PST

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/68666_10151185872542592_547076934_n.jpg

Nik Abdul Aziz Nik Mat

[admin] Fatwa yang selalu geng "syaitan yang dikenali" sebut-sebutkan dan bisik-bisikkan di telinga orang-orang awam.

Foto di ambil di Kedai Baru, Kota Bharu

Tiada ulasan: