Sabtu, 19 Januari 2013

dollah yankee

dollah yankee


KL satu minggu yang lalu ..

Posted: 19 Jan 2013 05:02 PM PST


Satu minggu yang lalu Malaysia telah diceriakan dengan Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112 yang berlangsung di Stadium Merdeka dan kawasan sekitarnya.Buat julung kalinya, kerajaan melunaskan janji mereka sebagai kerajaan yang mengamalkan demokrasi apabila tiada gas pemedih mata, tiada meriam air, tiada FRU, tiada polis yang pakai baju kuning dan tiada provokasi dari pihak berkuasa sepanjang himpunan ini diadakan.
Ini menunjukkan kerajaan 'laki-bini' sudah takut, sudah 'kecut-telor' dengan kuasa yang ada pada tangan rakyat dimana mereka juga berfikir tentang nasib mereka pada pilihanraya ke 13 yang akan datang. Biarpun polis mengatakan hanya 45 ribu orang yang hadir tetapi kenyataannya ialah himpunan ini berjaya menarik seramai kira-kira 500 ribu orang sepanjang himpunan ini diadakan. Ia juga boleh dikatakan perhimpunan aman yang pertama kali berlangsung dengan aman dan lancar dan bukannya seperti perhimpunan aman sebelum ini.
Polis yang mengawasi kawasan sekitar Stadium Merdeka pula berkawal dengan amat beretika skali. Tiada lagi FRU untuk mempertahankan sekeping padang. Rata-rata semua polis tersenyum membalas lambaian para peserta dan ditunjukkan isyarat bagus sebagai tanda terima kasih diatas pengorbanan mereka mengawal keselamatan awam dan para peserta. Inilah yang dimahukan rakyat Malaysia. Bukannya mengikut telunjuk pemimpin malah berani menegakkan keadilan yang sekian lama terkubur.
Sementara itu pada hari yang sama, PM (yang tiada mandat) Najib Tun Razak pula turun menyertai satu 'Himpunan Air' di Semenyih. Berdasarkan maklumat yang diperolehi, himpunan itu tidak semena-mena diwarnai oleh kehitaman di mana ramai PATI yang datang mengerumuni seolah-olah sampainya bantuan kecemasan ketika perang. Mereka memberikan bantuan seperti beras dan sebagainya kepada penduduk setempat dan yang paling menyedihkan lagi, rata-rata yang hadir disitu bukanlah penduduk setempat disitu tetapi bagaikan ada lawatan sambil belajar yang dibawa oleh bas-bas yang disewa dan memakai baju BN untuk menjayakan majlis ini. Sekarang anda lihat, siapa yang masuk dalam bakul angkat diri sendiri. Isu air yang melanda Selangor ini sebenarnya berlaku akibat terdapat tangan-tangan kecil yang mengarahkan orangnya supaya menyekat air dari disalurkan kepada rakyat. Ini merupakan satu perbuatan yang zalim. Hanya kerana kepentingan politik, mereka sanggup menganiaya rakyat Selangor dari terus mendapatkan bekalan air.
BN seharusnya sedar bahawa bukan semua rakyat boleh dibeli mereka dengan sewenang-wenangnya. Rakyat sekarang 'bukan bangang' dan mereka sudah tahu menilai antara baik buruk, yang mana 'botol kicap dan yang mana botol cuka'. Apa yang rakyat tuntut adalah hak keatas hasil bumi Malaysia, demokrasi, keadilan dan kesaksamaan dari kerajaan. Gurkah-gurkah politik disini ingin berpesan kepada semua pencacai-pencacai UMNO yang masih berniat untuk mengambil keuntungan dengan menjadi kroni mereka, sudah-sudah lah... bawa-bawa lah berehat sama...!
Marilah kita hidup di dalam keamanan yang penuh murni. Bebas rasuah, telus dan adil. Semua yang rakyat minta ini adalah keperluan asasi bagi pemimpin atau khalifah bukannya permintaan yang bukan-bukan. Sampai bila anda mahu 'mentekedarah' dan merembat duit rakyat? Sampai bila anda mahu sogok kroni-kroni? Ingatlah! Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua. Tuhan sentiasa melihat perbuatan kamu.
dollah yankee - Kalau ada lagi himpunan yang seperti ini, gurkah-gurkah politik disini akan berjalan kaki dari Penang ke KL 

Rembat-an 'last minute' punya?

Posted: 18 Jan 2013 09:32 PM PST


Tanpa Nama berkata...


Lancau laa....Nak guna lap top di skolah biarlah fikir benda ni dulu:
1. dia ingat dalam bilik darjah tu ada 40 plug poin ker? Kalau ada sebijik aje power plug pun dah kira cantik....   2. budak nak bawak hand phone pun dah bising satu negara, inikan pulak nak bawak laptop. Hilang laptop tu karang, KPM nak ganti ker? Ker pengetua / guru besar kena ganti??                                                                3. Cikgu ajar matematik kat depan, budak belajar filem lucah kat belakang kelas. Tapi ok jugak, kelas jadi senyap sbb budak layan cerita lucah.
4. Cikgu layan word, budak layan program lain lebih advance. Budak lebih pandaai drp cikgu. Cikgu ni setakat word ngan power point aje la yang dia tahu. Nak buat blog pun tak reti.
5. Budak miskin... dapat ler lap top free lagi. Lepas tu emak bapak jual kemdian report hilang. Pah tu dapat sebijik lagi.
6. laptop dan komputer ni bukan macam buku. Sebulan dua rosak, sebulan dua hang. Sapa nak repair dan duit sapa nak buat repair. Weiii.. mudin, komputer time school net pun dah tak boleh pakai dah, report school net, setaun puin tak datang jenguk. Skarang dah jadi barang buruk. Nak pakai tak buleh, nak buang tak boleh. Apa cerita nih....KPM ada pergi tanya ker??? Ada pergi jenguk ker??
7. Komputer ni bukan macam buku. Dia selalu berubah. Advance. Sebulan dua kita tak ubah, lap top kita dah ketinggalan. Sekarang dah windows 6. Kang tahun depan windows 8, bulan satu lagi windows 12.... Sapa nak bayar kalau tukar program tu?? Tak payah tukar? Kita pulak ketinggalan.

Jadi drp gatal nak pakai laptop kat kelas, baik pikir benda lain yg lebih manpaat kat sekolah laaa.

Bangang!!!
19 Januari 2013 9:29 PG

Komputer riba bakal ganti buku teks - Muhyiddin

MOBILE (Alabama) 18 Jan. - Komputer riba bakal menggantikan penggunaan buku teks di sekolah-sekolah dalam usaha kerajaan meningkatkan standard pembelajaran di negara ini bagi melahirkan pelajar yang bukan sahaja cemerlang tetapi juga mempunyai pelbagai kemahiran.

Melalui sistem itu skim pinjaman buku teks akan digantikan dengan pinjaman komputer riba yang mana akan dipulangkan oleh para pelajar setiap kali selesai sesi persekolahan.


Tiada ulasan: