Selasa, 15 Januari 2013

dollah yankee

dollah yankee


Post-mortem #KL112

Posted: 15 Jan 2013 05:56 AM PST


Katanya sejak jumaat 11hb,sabtu dan ahad beribu2 kereta yang telah melalui lebuhraya....dari semua penjuru, utara ke selatan, timur ke barat....masing2 kena bayar tol,tak ada diskaun kata PLUS sebab bukan musim perayaan.......berapakah agak-agaknya pemegang konsesi tol sudah kutip dan boleh untung?......agak-agaknya tuan punya tol marah tak?....pasal boleh kutip duit tol banyak macamtu? 

Katanya juga.....di  R&R.....ada yang nasi pun habis terus.....orang berbaris berasak-asak nak membeli sepinggan nasi......bukannya berasak-asak,tolak menolak sebab nak merebut beras free dari lori di Semenyih...........tentu tokey-tokey kedai makanan dekat R&R marah gila-gila pada HKR ini sebab mereka begitu penat mengira untung yang besar. 

Katanya lagi.....air mineral yang dijual  disekitar stadium merdeka...tetap dijual RM1.00 sebotol ....pada hal stock hampir habis...kalau dia nak jual sebotol RM2.00 pun orang mesti beli punya.......gara-gara yang berhimpun didalam stadium itu berjemur ditengah panas yang lit-lit.....tentu mamat yang jual air mineral itu pun marah sakan dekat Mat Sabu sebab untung jual air mineral pada hari itu sama macam untung jualan untuk 1 bulan. 

Katanya juga.....orang yang berhimpun tu penuh stadium luar dan dalam...

takkan pulak kot?......untuk apa mereka nak berhimpun sedangkan di negara kita ini Najib kata semuanya dah ok....aman damai........kaya raya senang lenang.....tak ada tipu-tipu punya.......polis pun ada cakap yang orang yang berhimpun pada hari itu tak ramai pun......tapi kalau tengok dalam paper cina, paper Sinar Harian... mak oiii!, mungkin kot itu semua gambar superimpose kot yang penuh luar dan dalam stadium tu....tak percaya aku!, ini mesti paper tu semua dah buat pitnah tuu... 

Katanya.......yang berhimpun pada hari itu macam-macam kaler kulit.....masa azan berkumandang pula...semuanya sunyi sepi.....tak ada yang tiup trompet plastik......yang melayunya akan jawab azan itu....yang cina dan india pula tutup mulut...yang benggali berdiri diam....yang iban......kaum asal......kunci mulut.......izinkan laungan azan berkumandang terus terusan.........gegar bulu roma dan lembut hati-hati yang sudah sedia lembut. 

Pun katanya......ada yang OKU bercakap diatas pentas stadium....meluahkan rasa kecewa yang sudah terpendam lama........dan mereka meletak satu harapan kepada sebuah 'goverment in waiting' dengan Perdana Menteri yang baru........InsyaAllah. 

Katanya lagi....ada seorang awek yang cukup cun-melecun...nama Tijah...bersuara cukup lantang diatas pentas.....bicara yang mewakili kaum asal....yang frust selama ni....mintak kerajaan yang sedang menunggu ini......tolong-tolong toleh sama pada kaumnya...yang Tijah kata......kami rasa kehilangan dan seolah melukut selama ni...so pleaseeeeeeeeee do something untuk kaum kami.....khususnya pada 'government in waiting' tu. 

Katanya....Mat Sabu telah berpesan...! 

"tuannnnnnnn2.......tolong kutip sampah yg berdekatan dgn anda.....letak dlm longgok........keluar perlahan-perlahan ikut pintu stadium.......lepastu cari masjid yang berdekatan....dan solat dulu.......kalau yang jauh tu sila jamak!" 

Katanya semasa majlis nak bermula semua orang yang ada berdiri tegak macam askar, lepastu nyanyi lagu "NEGARAKU!", melayu...cina...india...benggali...iban...kaum asal...dan maybe bidayuh....semai...jakun...senoi...negrito...dan lain-lain kalau ada situ, pada masa itu garenti mereka pun akan berdiri terpacak untuk hormat lagu kebangsaan kita tu bersama-sama dengan pemimpin2 PR termasuk Kit Siang,Karpal,Guan Eng yang ada dipentas stadium tu. Karpal Singh sorang saja yang tak boleh berdiri pasal dia dikerusi roda! 

Dan dengar katanya ada seorang tok guru yang berdoa dan diaminkan seluruh yang ada senada..........dan masing2 penuh keyakinan.........kemenangan pada yang hak keatas yang sedia ada tentu saja InsyaAllah. 

dollah yankee -
jugak dengar ceritanya ..ramai remaja2 yang berebut-rebut beli t'shirt bertulis...BERSIH.....sehelai RM 15 ke RM 20 lebih,mereka guna duit sendiri, kaler kuning...lepastu mereka pakai beramai-ramai tak ada rasa segan dan malu, malah penuh bangga...tunjuk tuntutan 8 perkara dekat belakang........masing2 becita2 supaya nama negara harum semerbak dipuji bila sentuh bab demokrasi! 
 dengar cerita lagi ...
beribu unit amal yang tak ada gaji dengan pegang pada LILLAHITAALA bertungkus lumus, peluh lencon berkawal dan mengawal beribu...ribu....ribu....ribu......manusia supaya tahu pintu nak masok......nak keluar dan kot2 ada yang nak cuba-cuba nak buat kacau-kacau...hebat anak2 muda ni.

Note: ini ada lah artikel yang di-copy dari forum TKO, dan artikel ini juga ada di-edit apa yang patut 

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kеep thіѕ gοing please, gгeat
job!

my wеbρage ... ipad screen repair malaysia