Sabtu, 5 Januari 2013

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Muat turun buku satira pendedahan kes Altantuya – ‘The Black Rose’

Posted: 05 Jan 2013 04:44 AM PST

KEADILAN DAILY

KUALA LUMPUR: Buku berjudul 'The Black Rose' yang mengisahkan perseteruan antara ahli perniagaan, Deepak Jaikishan dengan Datuk Seri Najib Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor kini boleh dimuat turun di dalam bentuk PDF.



Buku setebal 26 halaman dengan pengarangnya dinama sebagai 'Spirit of Altantuya' tidak menyebut mana-mana personaliti individu sebaliknya menggunakan nama samaran tertentu.

Antaranya ialah Kapeed, Bijan, Black Rose, Popiah, Lala, Jim dan beberapa personaliti lain.

Buku itu dikatakan mengisahkan persengketaan Deepak-Najib-Rosmah berhubung beberapa kontroversi termasuk penukaran akuan bersumpah P Balasubramaniam, dalam bentuk satira.

Beberapa dokumen tertentu turut dilampir dalam buku berkenaan.

Sebelum ini, Deepak yang pernah menganggap Rosmah Mansor sebagai 'kakak' mahu menghasilkan buku yang mendedahkan penglibatan beliau, Najib Razak dan isteri dalam penukaran akuan bersumpah Bala.

Untuk memuat turun buku berkenaan, klik ini.

*** Kami tidak bertanggungjawab atas kandungan buku berkenaan.

Kuala Langat: Undi India penentu kemenangan

Posted: 05 Jan 2013 04:40 AM PST




Satu jalan tunggal menghubungkan pusat bandar Banting di dalam bahagian pilihan raya Kuala Langat. — Gambar Choo Choy May
Pilihan raya umum akan datang dijangka menjadi perlawanan sengit untuk membentuk kerajaan Malaysia. Beberapa kerusi di seluruh negara cenderung menjadi pertempuran hangat oleh kerana dimenangi dengan majoriti tipis. The Malaysian Insider melihat beberapa kerusi panas ini dalam apa yang dikatakan pilihan raya sengit untuk memerintah Malaysia.
KUALA LUMPUR — Dengan Klang di sebelah utara, Putrajaya disebelah timur dan Sepang disebelah selatan, kawasan Parlimen Kuala Langat terletak di pinggir barat negeri terkaya dan paling ramai penduduk di Malaysia, iaitu Selangor.

Satu jalan tunggal menghubungkan pusat utama bandar — zon perindustrian bebas Telok Panglima Garang, bandar Jenjarom serta bandar daerah, Banting.

Pemanduan selama 40  dari Kuala Lumpur, kawasan ini sukar diakses melalui pengangkutan awam. Tiada Keretapi Tanah Melayu (KTM) atau kereta api Mass Rapid Transit (MRT), hanya bas swasta membawa penduduk ke Klang, Kuala Lumpur International Airport (KLIA) dan bandar utama Kuala Lumpur.

Dengan pengundi seramai 87, 239 orang, kawasan separa bandar ini dalam banyak cara adalah mikrokosmik Malaysia. Komposisi kaum bagi pengundi adalah 54.50 peratus Melayu, 26.03 peratus Cina, 17.04 peratus India dan juga penempatan Orang Asli kira-kira 800 orang yang berjumlah 1.87 peratus pengundi.

Tempat asal usul keluarga badminton Malaysia paling terkenal, Sidek bersaudara yang cemerlang, Kuala Langat mempunyai gabungan aktiviti ekonomi termasuk perikanan kecil-kecilan, pertanian dalam bentuk ladang kelapa sawit, penanaman sarang burung serta industri berat dan ringan.

Nama-nama kilang besar seperti Megasteel dan Toshiba dengan bangganya menyambut pengunjung yang melalui lebuh raya KESAS ke daerah tersebut.

Sebelum tahun 2008, kawasan ini merupakan kubu kuat Umno dengan bekas Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Dr Shafie Salleh berkhidmat sebagai ahli parlimen dari tahun 1999-2008.


Kawasan parlimen ini adalah separa bandar dan sebahagian besarnya penduduk orang Melayu.
Semasa tsunami politik 2008, walau bagaimanapun, kawasan Parlimen Kuala Langat, seperti banyak kawasan pilihan raya lain di seluruh negara, jatuh ke tangan pembangkang, walaupun dengan majoriti tipis 989 undi.
 Bagi kerusi tiga kerusi dewan undangan negeri (DUN) — Sijangkang, Teluk Datuk dan Morib — semua pada satu masa dahulu merupakan kubu kuat Barisan Nasional (BN), kini hanya Morib dipegang oleh parti pemerintah tersebut.

Walau bagaimanapun ahli parlimen Kuala Langat, pendatang baru Abdullah Sani Abdullah Hamid dari PKR seolah-olah mempunyai pengetahuan baik isu-isu mempengaruhi pengundi beliau dan menunjukkan pengetahuan yang kuat di kawasan ini.

Diserang kerana bukan seorang budak tempatan, ahli parlimen baru itu menutup mulut pengkritiknya dengan membeli sebuah rumah di dalam kawasan pilihan raya tersebut serta menukar alamat pendaftaran selepas dipilih.

Anak kelahiran Perak yang merupakan bekas naib presiden Malaysian Trade Union Congress (MTUC) yang merendah diri itu, bagaimanapun menyatakan masalah terbesar beliau adalah untuk mendapatkan tanah bagi projek-projek pembangunan, yang menghadkan kebolehan beliau sebagai wakil rakyat.

"Kebanyakan plot tanah di sini telah pun dijual atau diberikan kepada kroni pentadbiran sebelumnya," kata beliau kepada The Malaysian Insider baru-baru ini.

Selain itu, beliau merasakan mempunyai sokongan kuat daripada pengundi yang inginkan perubahan dan yakin dapat mengekalkan kerusi itu.

Sudah tentu, calon berkemungkinan dipilih BN untuk mewakili gabungan itu dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang merasakan sebaliknya.

Datuk Sulaiman Karli, ketua bahagian Umno Kuala Langat, berpendapat BN mampu untuk merampas kembali kawasan pilihan raya tersebut dengan bantuan undi daripada pengundi Melayu dan India.

Apabila ditanya mengapa BN kalah pada tahun 2008, Sulaiman yang merupakan calon BN pada masa itu berkata, "Selain daripada rasa tidak puas hati di kalangan orang Melayu terhadap Pak Lah, ramai penyokong Umno juga berpaling tadah terhadap kita kerana pergaduhan dalaman," merujuk kepas bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.


Kuala Langat mempunyai asas pengundi 87,239 orang.
Menurut beliau, Umno Kuala Langat mempunyai kira-kira 17,000 ahli, hampir 20 peratus pengundi kawasan parlimen tersebut.
 "Oleh itu, strategi saya terlebih dahulu mengukuhkan sokongan dari dalam parti saya sendiri serta memastikan parti komponen BN bersatu terlebih dahulu sebelum berkempen kepada orang awam," katanya.

Sulaiman, bagaimanapun, mengakui bahawa sokongan kaum Cina kepada Umno masih "di bawah par" mengatakan walaupun ramai orang Cina hadir di acara ditaja oleh BN, tiada siapa pun benar-benar mengetahui siapa yang bakal diundi mereka.

"Saya telah memberitahu rakan sejawatan dari MCA supaya memberi tumpuan kepada memastikan ahli-ahli mereka mengundi kita walaupun sebelum memikirkan untuk melobi masyarakat Cina lain. Sekarang, saya tidak pasti sama ada ahli MCA akan mengundi kita," katanya.

Di pihaknya, Sulaiman tidak sabar-sabar diberikan peluang kedua untuk membuktikan dirinya. Sudah menjadi ahli Umno selama hampir 30 tahun, bekas guru sekolah agama yang mesra kepada akar umbi mengharapkan kepada rekod perkhidmatan baik untuk memastikan kemenangan pilihan raya.

Di Taman Pahlawan tempat beliau menetap, penduduk seringkali menghubunginya untuk mendapatkan bantuan, walaupun hakikatnya beliau tidak memegang kuasa sebenar dalam birokrasi kerajaan daerah.
Ini adalah kawasan Melayu di mana perjumpaan muka-ke-muka menghadiri dan kenduri lebih penting daripada perbahasan dasar.

Walau bagaimanapun, pada ketika bendera BN boleh berkibar tinggi di kawasan luar bandar tersebut, jika Sulaiman gagal memperoleh lebih banyak sokongan di kalangan bukan Melayu, merampas kembali kerusi itu akan menjadi satu cabaran yang sukar.

Penduduk Cina yang ditemui, kesemuanya melemparkan sokongan tidak berbelah bagi mereka kepada Pakatan Rakyat (PR) dengan seorang ahli perniagaan di pertengahan umur menyatakan, "Negara ini memerlukan kepimpinan. Perubahan adalah perlu. Jika kita tidak suka dengan kerajaan baru, kita boleh buang mereka keluar dalam pilihan raya seterusnya. Ini adalah demokrasi."

Ahli perniagaan sama ketawa memberitahu MCA akan mengadakan makan malam setiap hari mulai sekarang untuk menarik sokongan pengundi Cina kerana kebanyakan hadirin, termasuk dirinya sendiri, telah pun membuat keputusan mengenai siapa yang mereka akan undi.

Orang India ditinjau, bagaimanapun, adalah tidak menentu tentang cara mereka akan mengundi. Walaupun ramai mengakui kerajaan BN tidak melakukan cukup untuk membantu mereka, ada yang ragu-ragu perkara-perkara akan menjadi berbeza di bawah pembangkang.

Bersama-sama dengan rangkaian luas MIC di kawasan pilihan raya itu, kesediaan di kalangan kaum India untuk memberikan peluang kepada BN sekali lagi adalah mungkin Sulaiman boleh harapkan di dalam pilihan raya terutamanya jika beliau boleh menangani isu tidak mempunyai tanah di kalangan pekerja-pekerja ladang berdekatan Pulau Carey.

Dengan merupakan salah satu populasi terbesar India di negara ini, kaum India Kuala Langat tidak dinafikan mempunyai banyak kekuatan.

Apabila ditanya apa isu-isu yang pengundi akan melihat sebelum mengundi, kedua-dua bakal calon menyatakan kemudahan yang akan meningkatkan kualiti hidup, terutamanya di kalangan belia.

Dengan banyak peluang pekerjaan yang ada, adalah jelas bahawa pengundi, hampir 70 peratus daripadanya di bawah 50 tahun, mencari calon yang akan mengambil langkah-langkah untuk meningkatkan taraf hidup mereka.


Pendatang baru Abdullah Sani Abdullah Hamid tahu beliau akan menjadi sukar untuk mengekalkan kerusinya.
Walaupun perniagaan berkembang dengan pembukaan hypermarket baru Giant dan restoran McDonald di Banting, bagi Abdullah Sani, menaik taraf bermakna peningkatan dalam penyampaian perkhidmatan awam.
 Beliau menegaskan Hospital Banting, yang terletak di hujung jalan dari pusat khidmat beliau, tidak mempunyai seorang pakar tunggal.

"Hampir setiap jam anda boleh mendengar ambulans mengangkut pesakit dalam keadaan kritikal ke hospital umum Klang.

"Malah peralatan memadam kebakaran kami jenis lama. Kami kini mempunyai bangunan tinggi di Banting dan jika kebakaran berlaku, anggota bomba kita tidak akan mampu untuk berurusan dengannya," kata Abdullah Sani.

Sudah tentu, jalan untuk menang penggal kedua tidak akan menjadi begitu cerah bagi Abdullaah Sani yang baru-baru ini menjadi tajuk berita selepas bekas isterinya membuat laporan polis terhadapnya kerana didakwa menghalaunya keluar dari rumah mereka di Banting.

Ahli parlimen yang telah berkahwin dengan pembantu peribadinya tanpa keizinan isteri pertamanya menafikan tuduhan dilemparkan terhadapnya dan mengatakan bahawa perkahwinan kedua beliau adalah untuk memenuhi permintaan yang dibuat oleh ibunya.

Adakah beliau fikir skandal domestik ini akan menjejaskan peluang beliau dalam pilihan raya akan datang?
"Ia adalah satu perkara peribadi," katanya, sebelum menambah, "Selain itu, orang kampung tidak menentang budaya perkahwinan berganda.

"Namun, saya telah sediakan video termasuk kenyataan dari ibu saya untuk menjelaskan skandal kerana saya pasti lawan saya akan menggunakannya untuk menentang saya dalam pilihan raya akan datang," kata Abdullah Sani.

UMNO BN Lesapkan RM207 Billion Wang Pampasan Buruh Paksa

Posted: 05 Jan 2013 04:26 AM PST

 
KELAB GREENBOC

Kedutaan Jepun di Malaysia mengesahkan kerajaan negara itu sudah menyerahkan sejumlah wang pampasan kepada kerajaan Malaysia untuk diserahkan kepada buruh paksa pembinaan landasan keretapi Thailand Myanmar.

Setiausaha Kedua Kedutaan Jepun ke Malaysia, Takaharu Suegami, mengesahkan bahawa Tokyo sudah menyerahkan wang tersebut dari awal 1990an hingga tahun 2004.

"Berdasarkan maklumat yang dikaji, kami dapati wang tersebut diserahkan sekitar tahun 1990an.

"Kami akan merujuk kepada Tokyo selepas ini (untuk maklumat lanjut)," kata beliau, dilaporkan oleh Harakahdaily hari ini.

Menurut Suegami, pihaknya tidak mengetahui bagaimana kerajaan Malaysia mengagihkan wang pampasan itu.

Bagaimanapun, beliau berjanji akan merujuk balik dengan Tokyo berdasarkan dokumen yang diberikan hari ini.

Sekretariat Jejak, yang diketuai oleh Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin mengunjungi Kedutaan Jepun di Kuala Lumpur hari ini bagi mendapatkan maklumat lebih mendalam tentang pampasan itu.

Sekretariat itu ditubuhkan untuk mencari waris kepada mangsa yang dipaksa menjadi buruh dalam pembinaan laluan kereta api dari Siam ke Burma semasa Jepun menjajah Tanah Melayu ketika Perang Dunia Kedua.

Turut bersama dalam kunjungan itu, Naib Ketua Pemuda PAS Dr Raja Iskandar Al-Hiss, Ketua Operasi Jejak Safarizal Saleh, Penolong Pengerusi Persatuan Kebajikan Bekas dan Warisan Binaan Landasan Kereta Api Siam Burma 1942-1946 dan beberapa orang lagi wakil dari Jejak.

Dalam kunjungan hari ini, Sekretariat Jejak juga meminta Tokyo memberi maklumat bila dan berapa jumlah pampasan kepada buruh binaan itu di hantar ke negara ini dan siapa yang mengesahkan penerimaan itu.

Dalam pertemuan sejam itu, Nizar turut meminta Tokyo menyerahkan senarai nama rakyat Malaysia yang menjadi buruh binaan landasan kereta api Siam-Burma 1942 hingga 1946 itu.

"Kita jumpa dengan pihak kedutaan Jepun petang ini, untuk mengesahkan maklumat yang kita perolehi itu benar atau sebaliknya.

"Sekiranya pihak Jepun masih menyimpan senarai buruh atau mangsa-mangsa dari Malaysia ini sila majukan kepada kami," katanya ketika ditemui.

Nizar yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang turut mendedahkan beberapa surat pengesahan dan dokumen rasmi kepada wakil Kedutaan Jepun berkenaan.

Dalam sidang Dewan Rakyat sebelum ini, Nizar mendakwa, Tokyo membayar RM207 bilion kepada kerajaan Malaysia sebagai pampasan kepada buruh paksa pembinaan keretapi itu.

Namun sehingga kini, tidak ada sebarang wang diberikan oleh kerajaan Malaysia kepada mangsa atau waris mereka.

Menurut Nizar, pihaknya sehingga kini tidak tahu di mana pampasan itu berada sama ada masih disimpan di dalam Perbendaharaan Negara atau Amanah Raya kerana tidak ada sebarang penjelasan dibuat kerajaan sehingga kini.

"Kita tidak tahu. Kalau wang itu masih ada dalam simpanan kerajaan kenapa tidak diberi balik kepada mangsa.

"Mangsa ada 30,000 yang boleh balik semula ke Malaysia walaupun ada yang meninggal dunia tetapi mereka masih ada waris melalui Persatuan Kebajikan Bekas dan Warisan Buruh Binaan Landasan Kereta Api Siam Burma 1942-1946," katanya lagi.

Mengikut rekod persatuan bekas buruh paksa ini, jumlah 30,000 buruh ini melibatkan 60 peratus bangsa Melayu, 20 peratus India, 15 peratus Cina dan 5 peratus bangsa lain.

Nizar yang juga AJK PAS Pusat berkata, dengan jumlah RM207 bilion itu setiap keluarga dianggarkan layak menerima sehingga RM3 juta wang pampasan.
 

Akhirnya Remaja Berusia 13 Tahun Itu Mengaku Cabul Wanita Di Pam Minyak

Posted: 05 Jan 2013 04:23 AM PST

 
KELAB GREENBOC

Seorang remaja berusia 13 tahun mengaku bersalah mencabul kehormatan seorang wanita di dalam tandas sebuah stesen minyak, Isnin lalu.

Tertuduh membuat pengakuan itu di hadapan Majistret, Ida Rahayu Syarif pada prosiding yang dijalankan di dalam kamar majistret di sini, semalam.

Berdasarkan pertuduhan, remaja berkenaan didapati dengan niat mencabul kehormatan seorang wanita berusia 28 tahun itu dengan memeluk, mencium pipi kanan dan meraba buah dada.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di dalam tandas wanita Stesen Minyak Shell, Jalan Munsyi Abdullah, dekat sini, kira-kira jam 2.45 petang pada 31 Disember 2012.

Remaja berkenaan yang hadir ke mahkamah dengan ditemani penjaganya dituduh mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun atau denda atau sebatan atau mana-mana dua daripadanya jika sabit kesalahan.

Pegawai Pendakwa, Inspektor Muhamad Juhari Haron ketika ditemui selepas prosiding berkata, pihaknya telah meminta mahkamah memberikan wang jaminan RM2,000 terhadap tertuduh yang tidak diwakili peguam.

"Namun mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM800 dan menetapkan tarikh sebutan semula kes pada 28 Februari 2012 bagi mendengar laporan akhlak oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan jatuh hukum," katanya. -BH

Ulasan GB

Sebelum ini, di SINI GB sudah ulas, petikan

Moral of the story, terutama kepada kaum wanita, jangan pandang budak berusia belasan tahun kecik anak, dizaman ini, bukan saja orang dewasa, budak belasan tahun pun sudah membawa "iblis" di dalam tubuh badannya.

Umno Kelantan Sudah Mula Gaduh

Posted: 05 Jan 2013 04:08 AM PST

MSO

Barang kali tidak ada berita lain paling panas di Kelantan hari ini dalam padang politik melainkan cerita tunjuk perasaan di lapangan Terbang Sultan Ismail Petra di Pengkalan Chepa, Kota Bharu oleh beberapa orang ahli Umno yang meminta supaya Dali Hussin tidak dipilih menjadi calon.

Dali ialah bekas ketua pemuda Umno Kelantan dan kini adalah Ketua Bahagian Umno Pengkalan Chepa.

Dengar khabar banyak juga sepanduk dan kain rentang diangkat semasa tunjuk perasaan berkenaan. Di sebuah kain rentang terpampang tulisan antara lain menyebut "ketua-ketua cawangan". Bermakna yang tunjuk perasaan itu terdiri dari ahli Umno sendiri.

Tidak jelas lagi apakah sebab musababnya. Khabarnya tunjuk perasaan itu mahukan agar Dali tidak dipilih menjadi calon. Satu memorandum juga hendak diserahkan kepada Pengerusi Umno Kelantan Mustapa Mohamed tetapi gagal.


Apa yang terdengar Dali dikatakan mengamalkan kronisme di Pengkalan Chepa. Kronisme apa tidak pula dijelaskan lanjut. Sikap kronisme itu menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan ketua-ketua bahagian.

Menurut maklumat dalam usaha melaporkan perkara itu kepada pihak tertinggi dalam parti termasuk presiden dan timbalan presiden juga telah dibuat tetapi tidak ada apa-apa tindakan. Selalu berlaku begitu (ketidakpedulian) di dalam Umno dimana laporan orang bawahan tidak dipedulikan yang kemudian menimbulkan masalah.

Contohnya apa yang berlaku dalam Umno Bahagian Tanah Merah. Segelintir ahli tidak senang dengan politiking ketua bahagiannya, Ikhmal Hisham yang dikatakan memaslukan keahlian. Ekoran itu laporan dibuat kepada Pejabat Setiausaha Agung namun ia dibekukan begitu saja. Apa jadi, akhirnya maslaah keahlian palsu di dalam Umno Kelantan terpaksa diheret ke mahkamah ekoran itu juga menyebabkan Umno Tanah Merah berkucah.

Tampaknya begitu juga apa yang berlaku di Pengkalan Chepa. Sebelum ini Umno Pengkalan Chepa adalah bahagian yang agak lantang dan kerap mencabar Nik Abdul Aziz Nik Mat. Segala tindakan Umno Pengkalan Chepa seolah-olah menunjukkan ia berada dalam kekompakan. Tetapi dengan apa yang berlaku hari ini ia memberi gambaran sebaliknya.

Dengan apa yang berlaku di Pengkalan Chepa itu memberi petanda kurang baik kepada Umno Kelantan. Kalau tunjuk perasaan dan desakan ke atas Dali itu merupakan protes dalaman, ini bermakna kejadian cas keting dan sebotaj sesama sendiri tidak dapat dielakkan.

Sebelum ini sudah kedengaran berlaku rasa tidak puas hati di kalangan ahli dan pimpinan Umno di beberapa buah bahagian berhubung masalah calon. Perihal calon boleh menang (winnable candidate) ini sudah merebak perlahan-lahan ia membakar seperti api membakar dalam sekam.

Katanya ada pimpinan bahagian yang merasakan mereka lebih layak dan senior dalam parti kurang senang dengan penampilan beberapa calon boleh menang. Mereka juga mendakwa sudah bertahun menggerak jentera parti serta mendekati ahli serta sudah berbelanja ratusan ribu tiba-tiba bila calon hendak diserahkan kepada orang lain ia kurang disenangi.

Sudah kedengaran desas desus dan cakap-cakap mengatakan sekiranya pihak atasan tetap mengutamakan calon boleh menang dan mengenepikan calon pilihan bahagian, calon berkenaan akan disebatoj. Jika ini berlaku ia boleh merosakan potensi Umno untuk merampas Kelantan dalam pilihan raya umum akan datang.

Justeru apa yang berlaku bakal memeningkan Mustapa Mohamed sebagai ketua Umno Kelantan. Di Kelantan dengarnya sekurang-kurang empat atau lima calon boleh menang akan diletakkan bertanding dalam pilihan raya akan datang. Idea winnable candidate yang cetuskan Najib Razak ini juga katanya telah mencelarukan keadaan.

Ada pimpimpin yang katanya bersetujuan dengan konsep calon boleh menang itu tetapi ianya di depan saja tetapi bersedia melakukan sebotaj di belakang. Insiden yang berlaku di Pengkalan Chepa itu perlu disekat oleh pihak Umno. Kalau ia tidak disekat, aksi-aksi protes calon itu akan berjangkit dan merebak ke kawasan lain.

Sudah pasti tunjuk perasaan di airport itu akan menjadi idea kepada pihak-pihak lain pula yang tidak berpuas hati dengan keputusan atau pemilihan calon di bahagian masing-masing. Tambahan pula berlaku di Kelantan di mana orang Kelantan ia unik dan sedia berpatah arang berkerat rotan dalam apa juga situasi jika mereka kecewa.

Mahkamah tolak permohonan Anwar batal dua tuduhan

Posted: 05 Jan 2013 04:02 AM PST

Wartawan Sinar Harian

Anwar Ibrahim
Datuk Seri Anwar Ibrahim
 
KUALA LUMPUR - Mahkamah Sesyen di sini, semalam, menolak permohonan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membatalkan dua pertuduhan ke atasnya, membabitkan Perhimpunan Bersih 3.0, 28 April tahun lalu.

Hakim, Mahmud Abdullah memutuskan demikian selepas mendengar hujahan kedua-dua pihak berhubung permohonan tersebut.

Mahmud berkata, mahkamah tidak mempunyai bidang kuasa untuk menyemak, mengkaji, atau memutuskan perintah yang dikeluarkan mahkamah yang lebih rendah (Majistret).

Menurut hakim, mahkamah perlu meneliti kesemua rekod majistret bagi mempertimbangkan perintah majistret berhubung perhimpunan itu.

"Bagaimanapun, mahkamah ini tidak mempunyai bidang kuasa untuk berbuat demikian, untuk memastikan perintah majistret itu sah atau tidak," katanya.

Mahkamah kemudiannya menetapkan 28 Februari depan untuk sebutan semula kes itu. Pada 28 Mei lalu, Anwar memfailkan bantahan terhadap perintah yang dikeluarkan Majistret Zaki Asyraf Zubir, yang melarang sebarang perhimpunan di Dataran Merdeka serta amaran supaya tidak hadir, berada atau mengambil apa-apa bahagian dalam apa-apa perhimpunan, antara 28 April dan 1 Mei 2012.

Beliau mengemukakan permohonan itu atas alasan perintah yang dikeluarkan adalah tidak betul dan tidak sah.

Anwar mendakwa pertuduhan terhadapnya mengikut Seksyen 4(2)(c) Akta Perhimpunan Aman 2012 dan Seksyen 188 Kanun Keseksaan tidak sah kerana Majistret Zaki Ashraf itu tidak menamakannya di dalam perintah itu.

Beliau mendakwa perintah yang dikeluarkan majistret itu tidak pernah diwartakan dan dilampirkan di tempat-tempat yang berkebolehan bagi orang awam mengetahui mengenai perintah itu mengikut Seksyen 90(2) Kanun Acara Jenayah.

Pemimpin itu mendakwa prosiding terhadapnya berhubung kedua-dua pertuduhan itu juga adalah tidak mengikut Perlembagaan Persekutuan.

Pada 22 Mei tahun lalu Anwar, bersama Timbalan Presiden PPKR Mohamed Azmin Ali, 48, dan Ketua Cabang PKR Rembau Badrul Hisham Shaharin, 34, didakwa mengambil bahagian dalam protes jalanan yang mencetuskan huruhara di ibu negara.

Mereka turut berdepan pertuduhan kedua iaitu bersubahat dengan Tangam Raju, Rajesh Kumar Gejinder dan Farhan Ibrahim, dengan menghasut mereka membuka sekatan besi di Jalan Raja, di sini, pada hari sama.

Dalam pada itu, pada 2 Julai lalu, mereka didakwa dengan pertuduhan ketiga iaitu bersubahat dengan Tangam, Rajesh dan Farhan bersama penyokong 'Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 3.0)' yang melebihi lima orang untuk menentang perintah Mahkamah Majistret bertarikh 26 April, yang melarang perhimpunan diadakan di kawasan Dataran Merdeka dari 28 April hingga 1 Mei 2012.

Pakatan: Kenyataan RoS tak benar

Posted: 05 Jan 2013 04:00 AM PST

HASLINA KAMALUDIN

Saifuddin Nasution Ismail
Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail
 
PETALING JAYA - Pakatan Rakyat menyifatkan kenyataan Ketua Pengarah Pendaftar Pertubuhan (RoS), Datuk Abdul Rahman Othman berhubung permohonan baru untuk mendaftar gabungan tiga parti sebagai satu pembohongan.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata, pihaknya sudah membuat permohonan
baru selepas permohonan asal ditolak kerana Pengerusi Penaja ketika itu, Datuk Zaid Ibrahim telah keluar PKR.

"Kami sudah kemukakan permohonan baru dan mempunyai rekod termasuk salinan surat, serta butiran mengenai pegawai RoS yang terlibat ketika permohonan kedua dibuat.

"Jadi, kenyataan beliau (Abdul Rahman) mengenai tidak menerima permohonan PR itu adalah bohong," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Katanya, sehingga kini, RoS gagal untuk mendaftarkan tiga komponen utama mereka iaitu PKR, Pas dan DAP sebagai satu parti gabungan.

Sebelum ini, Saifuddin dalam kenyataannya berkata, usaha permohonan gabungan itu belum menampakkan hasil apabila dipengerusikan Datuk Kamarudin Jaffar. Namun, hingga kini, PR tidak pernah mendengar apa-apa jawapan balas dan pihaknya tidak akan mengambil langkah untuk menekan RoS dalam hal ini meskipun wujud kes-kes tertentu di mana begitu mudah sesebuah pertubuhan itu diluluskan pendaftarannya.

Himpunan Rakyat: Mat Sabu harap Stadium Merdeka beri 'lampu hijau' segera

Posted: 05 Jan 2013 03:54 AM PST

Wartawan Sinar Harian

Mohamad Sabu
Mohamad Sabu
 
KUALA LUMPUR - Jawatankuasa Himpunan Kebangkitan Rakyat mendesak pihak pengurusan Stadium Merdeka supaya mempercepatkan proses penggunaan stadium tersebut untuk digunakan pada 12 Januari ini.

Pengerusinya, Mohamad Sabu berkata, desakan itu dibuat memandangkan pihaknya mendapat maklum balas positif daripada pihak polis untuk berbincang berhubung penganjuran Himpunan Sejuta Rakyat.

"Kami telah mendapat kerjasama baik daripada polis. Saya berharap, penggunaan stadium juga akan mendapat kerjasama penuh daripada polis dari sudut keselamatan.

"Di pihak kita, menjanjikan perhimpunan ini yang paling aman diadakan tanpa perarakan dan dilakukan secara santai dan mesra rakyat," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Pas, semalam.

Beliau yang juga Timbalan Presiden Pas berkata, ahli jawatankuasanya bersama pemimpin Pakatan Rakyat (PR) juga akan bertemu pihak polis berkenaan langkah keselamatan pada masa himpunan berkenaan.

Beliau turut menjanjikan kepada rakyat bahawa himpunan terbesar ini akan mampu menjana pendapatan tinggi kepada penjaja dan hotel di sekitar Stadium Merdeka.

Pemuda Pas terbit buku 'Amanat Haji Hadi VS Amanat Haji Mahathir & Haji Najib'

Posted: 05 Jan 2013 02:52 AM PST

SITI FATIHAH AWANG

Buku Amanat Haji Hadi
Buku "Amanat Haji Hadi" mula dijual di pasaran dengan harga RM4 sebuah.
 
KOTA BHARU – Di sebalik polemik berkenaan amanat Datuk Seri Abdul Hadi Awang tahun 1981 yang kembali hangat, Lajnah Penerangan Pemuda Pas Negeri Kelantan  menerbitkan sebuah buku bertajuk "Amanat Haji Hadi VS Amanat Haji Mahathir & Haji Najib".

Buku 48 halaman itu mengandungi pelbagai input menarik yang menjawab persoalan isu-isu yang berkaitan dengan amanat yang diperkatakan.

Buku tersebut baru diterbitkan dan disusun khas untuk menjernihkan kekeliruan yang ditimbulkan oleh mana-mana pihak yang berkaitan dengan parti lawan.

Selain fakta-fakta penting tentang amanat tersebut, buku ini juga disertakan dengan keratan-keratan akhbar yang membabitkan isu-isu yang dibincangkan.

Antara panel terlibat, Timbalan Ketua Pemuda Pas, Nik Abduh Nik Abdul Aziz; Pengerusi Ulama Pelapis Pas Pusat, Khair Mutanazzar Ismail; Pengarah Pusat Penyelidikan & Pembangunan Pas, Dr Dzulkefly Ahmad dan Moderator Debat, Dr Mazlee Malik.

Selain daripada panel-panel tersebut, artikel-artikel dari keratan akhbar yang ditulis oleh Sapinah Abdul Ghani dari Sinar Harian dan Penulis Veteran, Subky Latiff juga turut dimuatkan.

Pelbagai tajuk-tajuk menarik dibincangkan seperti "Amanat Haji Abdul Hadi: Masih Relevan?", "Ulama Muda Umno, Kenapa baru sekarang", "Satu kerenah SB (cawangan khas)", "Dewan Ulama: keluarkan semula amanat Hadi", "Amanat tiada unsur mengkafir", dan "JAKIM jangan melatah".

Buku berkulit depan berwarna hijau dengan gambar wajah Hadi, kini Presiden Pas; bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu dijual dengan harga RM4.

Ia mula dilihat berada di pasaran sekitar Dataran Ilmu yang juga tapak ceramah Mursyidul Am Pas, Datuk Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat semalam.

Perkasa: Mungkin boleh dakwa Guan Eng melalui enakmen syariah

Posted: 05 Jan 2013 02:48 AM PST

 
Telah wujud satu enakmen yang digubal pada tahun 1988 melarang mana-mana individu bukan Islam menggunakan kalimah 'Allah'. 



KUALA LUMPUR: Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkemungkinan boleh didakwa dan dikenakan hukuman dibawah enakmen negeri kerana menggunakan perkataan 'Allah', kata Presiden Pertubuhan Peribumi Perkasa (Perkasa) Datuk Ibrahim Ali.

Beliau  berkata, telah wujud satu enakmen yang digubal pada tahun 1988 melarang mana-mana individu bukan Islam menggunakan kalimah 'Allah'.

Katanya, enakmen yang dikuatkuasakan sejak tahun 1990 dan diguna pakai dikebanyakan negeri yang mempunyai Raja Melayu itu terletak dibawah kuasa Jabatan Agama Islam negeri.

"Enakmen itu memperuntukkan kalimah 'Allah' tidak boleh diguna mana-mana pihak kecuali orang Islam.
"Menjadi satu kesalahan bagi individu yang melanggar peruntukan ini dan mereka boleh didakwa dan dibicarakan di Mahkamah Sivil," katanya dalam sidang media di Kelab Sultan Sulaiman di sini.

Ahli Parlimen Pasir Mas itu merujuk kepada kenyataan Guan Eng dalam ucapan sambutan Krismas 25 Disember lalu yang mahu penganut Kristian di Semenanjung dibenarkan menggunakan perkataan 'Allah' sama seperti di Sabah dan Sarawak.

Ibrahim bagaimanapun berkata pihaknya kecewa kerana kerajaan negeri tidak tegas menangani isu pertikaian kalimah 'Allah' menggunakan undang-undang sedia ada kerana bimbang nama baik Islam akan tercemar jika dibiarkan berpanjangan.

"Perkasa menggesa Jabatan Agama ambil tindakan dan pantau bagi memastikan hubungan antara kaum tak terjejas," katanya.

Ibrahim turut mencadangkan supaya satu tribunal diraja di bawah kelolaan Majlis Raja-Raja  ditubuhkan bagi menangani isu akidah umat Islam.

Turut baca:
Perkasa tidak akan halang Himpunan Kebangkitan Rakyat

PAS: Hutan musnah di bawah Umno/BN

Posted: 05 Jan 2013 02:46 AM PST

FREE MALAYSIA TODAY

Mereka bertanggungjawab mengheret Malaysia ke kedudukan ketiga tercorot dunia berbanding 132 buah lain.

 

Oleh Huzir Sulaiman

PETALING JAYA: Lajnah Perumahan, Pengguna dan Alam Sekitar PAS Pahang (LPPAS) mempertikaikan sikap hipokrit Umno/BN dalam aspek pengurusan hutan negara.

LPPAS mendakwa mereka bertanggungjawab mengheret Malaysia ke kedudukan ketiga tercorot dunia berbanding 132 buah lain.

Laporan indeks prestasi alam sekitar dunia itu diterbitkan Universiti Yale Amerika Syarikat baru-baru ini.
"Laporan tersebut juga menggambarkan betapa teruknya prestasi negara selama 1 dekad ini (2002-2012) dalam mengurangkan kesan kepada daya tahan ekosistem dan sumber asli negara", kata Pengerusi LPPAS, Andansura Rabu.

Beliau juga mendakwa Umno /BN sudah kehabisan modal politik sehingga sanggup menuduh Kedah dan Kelantan, sedangkan pada hakikatnya, merekalah yang sebenarnya gagal dalam menguruskan hutan di negeri yang ditadbir mereka.

"Seperti juga isu air, mereka menghentam Kelantan dan Selangor tetapi pada hakikatnya di Pahang sendiri krisis air masih tak selesai-selesai," tambahnya  merujuk kepada memorandum krisis air Pahang yang diserahkan wakil PAS Negeri kepada Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob baru-baru ini.

Andansura mendakwa di Pahang sendiri, kita boleh lihat banyak penerokaan hutan yang gagal diuruskan dengan baik contohnya di Hutan Simpan Kemasul (sebelah Felda Kemasul, Kg.Cemomoi Mancis) yang melibatkan 3000 hektar kawasan hutan.

Projek Empangan Kelau melibatkan 1057 hektar Hutan Simpan Lakum, Mukim Hulu Lepar di Kuantan, manakala Hutan Simpan Tekai, Kg. Bantal, dan Kg. Mat Daling yang melibatkan 700 hektar kawasan hutan.

 Tidak ketinggalan juga kawasan pelancongan  di negeri itu khususnya di Mukim Hulu Jelai Cameron Highlands dan di Tasik Chini.

Katanya, bukan sahaja pencemaran kepada alam sekitar akibat penerokaan hutan yang tidak terkawal ini serta kelemahan aspek penanaman semula hutan, kehidupan masyarakat Orang Asli juga terjejas.

RM20 juta baiki asrama Unisel

Posted: 05 Jan 2013 02:42 AM PST

 
Bangunan asrama yang menempatkan 40 blok itu dikesan mengalami kerosakan sejak 2005.



KUALA SELANGOR; Peruntukan sebanyak RM20 juta telah disalurkan kepada Universiti Selangor (Unisel) bagi membaikpulih bangunan asrama di Bestari Jaya, di sini.

Perkara tersebut diberitahu oleh Naib Canselor Unisel, Prof Anuar Ahmad kepada FMT ketika membuat tinjauan  menjelang pendaftaran pelajar baru hari ini.

Bagaimanapun Anuar berkata, peruntukan tersebut tidak akan disalurkan secara terus kepada syarikat yang dilantik membina dan menyelenggara bangunan asrama, Jana Niaga Sdn Bhd (JNSB).

Ini katanya pihak Unisel mahu mengadakan proses rundingan dan timbang tara kepada JNSB namun ditolak syarikat berkenaan beberapa kali.

"Kita tidak akan bayar secara terus kerana rundingan perlu dilakukan. Walaupun sebelum ini mereka menuntut RM15 juta, kita sedia runding namun bila kita panggil pihak berkenaan (JNSB), mereka  tidak hadir.

"Malah apabila berlaku mendapan di bangunan asrama kita panggil konsultan untuk membuat penilaian dan mendapati kos untuk membaikinya dianggarkan RM60 juta.

"Sedangkan kos untuk membina asrama adalah RM45 juta. Jika mahal sangat lebih baik kita bina baru atau jadikan lokasi sebagai padang bola," kata beliau ketika ditanya mengenai pilihan terbaik untuk mengatasi masalah tersebut..

Katanya, bangunan asrama yang menempatkan 40 blok itu dibina pada tahun 2002 dan dikesan mengalami kerosakan sejak 2005.

JKR sahkan  asrama tidak selamat 


Laporan dan kajian Jabatan Kerja Raya (JKR) daerah pada November dan Disember tahun lalu juga mengesahkan bangunan asrama tersebut tidak selamat  diduduki oleh para pelajar.

"Hasil kajian teknikal JKR mendapati keadaan tanah mengalami kerosakan serius dan aktiviti mendapan masih berlaku yang  boleh menyebabkan struktur boleh terganggu dan gagal. JKR menasihatkan  bangunan berkenaan dikosongkan.

"Jenis kerosakan yang dikesan ialah mendapan tanah dan lantai berdasarkan laporan kedua pada 26 Disember lalu. Kerosakan  dikenalpast pada 2005, kategori kerosakan bahaya kerana jenis tanah tambak bekas tapak lombong yang memerlukan rawatan sebelum dibangunkan," jelas beliau.

i


Dalam pada itu, menerusi tinjauan FMT semalam mendapati pejabat pengurusan asrama JNSB tidak diuruskan dengan protokol pentadbiran sedia ada.

JNSB tidak keluar notis pengosongan

FMT hanya dapat bertemu dengan pekerja penyelenggara asrama sedangkan kerani yang sepatutnya bertugas dilaporkan tidak datang dan ada yang dimaklumkan sudah berhenti.

Menurut pekerja terbabit ia disebabkan kegagalan pihak syarikat membayar gaji selama empat bulan.
"Dah empat bulan kami tak dibayar gaji dik, kakak (pekerja kerani) ada yang bercuti tengah (sedang) cari kerja. Ada yang dah berhenti," katanya.

Ketika FMT mengajukan soalan mengenai keadaan bangunan asrama, pekerja tersebut sebaliknya memberitahu selamat diduduki
.
Ujar pekerja itu lagi, notis pengosongan asrama juga tidak dikeluarkan oleh JNSB sebaliknya Unisel sehingga timbul banyak kekeliruan kepada para pelajar.

Kira-kira 6,000 pelajar termasuk yang baharu  dijangka mendaftar  hari ini tetapi penempatan di asrama Bestari Jaya mencecah hingga 3,000.

Pihak Unisel mengambil langkah proaktif dengan menyediakan penempatan sementara di Azalea Court, Bandar Tasik Puteri iaitu bagi pelajar perempuan sahaja, asrama Unisel Kota Puteri, banglow dan semi D Bukit Minyak Bestari Jaya, Taman Ilmu Bestari Jaya dan Mega-Crystal Resort, Kuala Selangor.

Pelajar dikenakan RM200 sebulan termasuk pengangkutan (bas), utiliti (elektrik dan air) dan khidmat keselamatan.

Isu Mat Yo: Annuar mahu Tunku Ismail profesional

Posted: 05 Jan 2013 02:39 AM PST

NOOR HAFIZA CHE ABDULLAH

Milik Mat Yo
Mat Yo
 
PRESIDEN Persatuan Bolasepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa membidas kenyataan Presiden Persatuan Bolasepak Negeri Johor (PBNJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim yang memintanya menghentikan drama dan politik melibatkan Norshahrul Idlan Talaha.

Annuar berkata, dalam isu penyerang itu, yang turut dikenali sebagai Mat Yo, yang patut berhenti drama dan bersikap profesional adalah Tunku Ismail sendiri kerana isu tebus kontrak adalah antara pemain itu dengan bekas majikannya.

"Sebenar saya belum pernah membuat sebarang komen secara langsung terhadap Presiden PBNJ kerana saya memandang tinggi dan hormat statusnya sebagai seorang anak Raja bergelar Tengku Mahkota.

"Namun hari ini saya terpanggil memberi reaksi dan juga ingin menegur Presiden PBNJ agar  jangan keterlaluan dalam berkata atau berbuat sesuatu kerana dalam sukan dan persatuan hanya ada satu peraturan untuk semua tanpa adanya beza berasaskan ras, warna kulit, pangkat atau keturunan," kata Annuar yang dipetik menerusi laman Facebokknya, semalam.

Dalam laporan semalam, Tunku Ismail mahu Annuar menghentikan drama dan politik melibatkan Mat Yo.

Baginda juga mahu Annuar lebih bersikap matang dan profesional dalam mengendalikn pasukan bola sepak.
Tunku Ismail memberi jaminan Mat Yo akan membayar harga tebus kontrak seperti diminta Kafa.

"Jangan panjang-panjangkan cerita. Dia (Mat Yo) akan bayar (harga tebus kontrak) pada hari ini. Anda (Annuar) perlu matang. Dalam sukan bola sepak, mesti ada pemain yang datang dan pergi. Anda perlu terima dan bersikap profesional.

"Sebagai contoh, jika satu hari nanti Safee Sali mahu keluar dari pasukan, saya akan terima. Beliau (Annuar) sepatutnya berterima kasih kepada Mat Yo atas sumbangan diberikan dan bukannya bercakap benda kurang menyenangkan terhadap pemain ini," katanya.

Dalam pada itu, Tunku Ismail turut berkata, Mat Yo akan menjelaskan bayaran harga tebus kontrak sebanyak RM250,000 seperti ditetapkan oleh FAM.

Mengulas mengenai jumlah bayaran harga tebus kontrak sebanyak RM250,000 yang ditetapkan oleh FAM seperti yang dinyatakan Tunku Ismail, Annuar menyifatkan kenyataan Presiden PBNJ itu satu pembohongan.

Beliau menegaskan, isu tebus kontrak tidak kena-mengena dengan pihak ketiga iaitu PBNJ, malah kenyataan Tunku Ismail adalah bukti campur tangan dan 'inducement' di luar peraturan dan etika oleh Johor yang menjadi punca isu semasa.

"PBNJ hanya terkait isu perpindahan yang kita tiada halangan mengenainya bila isu tebus kontrak oleh Mat Yo selesai.

"Jadi, isu kontrak tak ada kena-mengena dengan PBNJ. Mereka tak perlu memberi  jawapan kononnya hari ini nak bayar RM250,000 dan kononnya FAM sudah putuskan jumlah tersebut, ia adalah satu pembohongan.

"Sedangkan FAM belum membuat keputusan, lagipun FAM sudah menetapkan bahawa kedua pihak Kafa dan Mat Yo memfailkan afidavit untuk dinilai oleh Jawatankuasa Status Rayuan," ujarnya.

Tambah Annuar: "Setakat yang kita tahu jawatankuasa belum lagi berbuat demikian, kita belum dimaklum apa-apa dan kita tunggu saja."

"Jadi, tidak perlu Presiden PBNJ cuba menggunakan nama FAM. Had RM250,000 yang dirujuk adalah had bayaran perpindahan kiranya antara kelab gagal sepakat, namun ia tidak merujuk kepada jumlah pampasan terkait dari ingkar kontrak antara kedua-dua pihak yang ada prosedur menentukannya," katanya.

Sehubungan itu, Annuar mahu Presiden PBNJ yang jauh lebih muda daripadanya agar turut belajar jadi matang dan jangan berdrama serta mengelirukan fakta.

"Tunku Ismail perlu belajar merendah diri, sabar mengikut peraturan dan biarlah benar-benar profesional sebelum mahu menegur persatuan atau orang lain," jelas beliau.

Senarai telefon pintar dikeluar minggu depan

Posted: 05 Jan 2013 02:38 AM PST

SINAR HARIAN

KUALA LUMPUR - Senarai telefon mudah alih pintar yang ditawarkan kepada belia bagi mendapatkan rebat RM200 menerusi Pakej Komunikasi Belia akan dikeluarkan pada minggu hadapan oleh tujuh syarikat telekomunikasi yang bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Tujuh syarikat itu terdiri daripada Celcom, Maxis, Digi, U Mobile, Clixster, Tune Talk dan YTL Communications (YES).

Penasihat Strategik Jabatan Komunikasi Korporat SKMM Sheikh Raffie Abd Rahman berkata tujuh syarikat berkenaan perlu memaklumkan model telefon pintar itu kepada SKMM sebelum menawarkan kepada belia yang layak.

"Setelah SKMM mendapat senarai model telefon bimbit tersebut, SKMM akan menggabungkan senarai berkenaan untuk syarikat telekomunikasi keluarkan pada laman web masing-masing. SKMM akan pantau dari segi jenama yang sesuai, harga berpatutan dan tidak ada kes telefon tiruan.

"Model telefon pintar ini di setiap penjual yang dilantik mungkin berbeza antara satu sama lain. Tidak semua penjual mempunyai semua jenis telefon bimbit yang belia mahukan," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Sebelum ini Jemaah Menteri telah bersetuju agar belia berumur 21 hingga 30 tahun berpendapatan RM3,000 ke bawah boleh membeli apa jua jenis telefon pintar dengan rebat RM200 yang diumumkan kerajaan.

Dalam pada itu Sheikh Raffie menasihati golongan belia supaya bersabar ketika membuat permohonan secara online di laman web skmm.gov.my untuk mendapatkan rebat RM200 itu.

"Oleh kerana terlalu ramai mengakses laman web kita pada satu-satu masa yang menyebabkan sistem menjadi perlahan. Kalau mengalami kesukaran jangan berputus asa dan jangan pula cuba klik banyak kali, masuk online semula dan buat permohonan," katanya.

Beliau berkata SKMM akan terus memperbaiki dan memantau sistem permohonan online itu dari semasa ke semasa untuk meningkatkan kepuasan semua pihak.

Katanya setakat pukul 8 pagi tadi, seramai 22,000 pemohon telah mendapat kelulusan menerima rebat RM200 itu.- Bernama

Pemuda Pas: Tidak ada fatwa berkait Amanat Hadi

Posted: 05 Jan 2013 02:32 AM PST

NORSHAHZURA MAT ZUKI

Nasrudin Hassan
Nasrudin Hassan
 
KUALA LUMPUR – Pemuda Pas mendakwa Majlis Fatwa Kebangsaan dijadikan 'kambing hitam' oleh kerajaan untuk membatalkan hasrat Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberikan penjelasan mengenai Amanat Haji Hadi yang kembali muncul polemik.

Ketuanya, Nasrudin Hassan Tantawi berkata, kerajaan menggunakan Majlis Fatwa Kebangsaan dengan mengatakan bahawa badan itu telah memfatwakan Amanat Haji Hadi sebagai pandangan sesat dan bercanggah dengan Islam.

"Satu pembohongan. Majlis Fatwa Kebangsaan tidak pernah mengeluarkan sebarang fatwa berkait dengan isu amanat ini. Kalau ada tindakan daripada kerajaan menganggap amanat tidak betul, mengapa tidak bertindak sebelum ini.

"Mereka membenarkan perkara ini berlarutan sehingga 30 tahun dan kini ia ditimbulkan semula," katanya pada sidang media, hari ini.

Beberapa hari lalu, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan memutuskan tidak akan menyiarkan forum yang membincangkan Amanat Haji Hadi menerusi RTM.

Rais dilaporkan berkata, Majlis Fatwa Kebangsaan turut memutuskan amanat itu bercanggah dengan kepentingan masyarakat Islam dan kemuliaan agama serta prinsip dakwah Islamiah.

Beliau berkata, perkara itu ditimbulkan semula kerana politik terdesak, ketandusan isu dan di kitar semula untuk menutup skandal, pendedahan penyelewengan pihak kerajaan bagi mengaburi mata masyarakat.

"Isu ini berlaku  30 tahun lalu dan pernah cuba diselesaikan melalui proses muzakarah tetapi dibatalkan pada beberapa tahun lepas.

"Apabila menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) Umno dan Barisan Nasional (BN) ketandusan isu, terpaksa kitar semula isu 30 tahun lalu," kata Nasrudin.

Nasrudin juga mempersoalkan Majlis Fatwa Kebangsaan yang tidak pernah mengeluarkan isu tersebut dan tidak bertindak jika Amanat Hadi tidak betul.

Mahathir dan Anaknya Memonopoli Hasil Minyak Negara

Posted: 04 Jan 2013 04:01 PM PST

 Editor BULETIN

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita12/PIC%20TAMRIN.jpgMantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad selaku Penasihat Petronas didakwa telah memonopoli hasil minyak negara dan memberikan projek serta konsesi penting Petronas kepada anak-anaknya.

Bekas Ahli Parlimen Batu Berendam yang juga bekas ahli Umno selama 4 tahun, Datuk Tamrin Ghaffar berkata Mahathir telah memberikan konsesi carigali minyak bernilai berbilio ringgit tanpa tender kepada syarikat milik anaknya Mokhzani.

"Begitu juga dengan konsesi carigali minyak. Mahathir beri kepada anaknya, Mokhzani melalui syarikat Kencana dan Sapura, Dato' Shahril Shamsuddin. Sekarang ini, kedua-dua syarikat itu bergabung.

"Persoalannya, mengapa tidak ditenderkan? Bercakap tentang bilion-billion ringgit. Macam mana boleh beri begitu sahaja,"ujar Datuk Tamrin.

Beliau menambah, sebagai penasihat kepada konglomerat minyak negara itu adalah mustahil Mahathir tidak tahu menahu tentang pemberian tender tersebut.

Menurutnya, bekas Presiden Umno itu juga banyak terlibat dengan isu-isu penyelewengan kuasa semasa beliau menjadi Perdana Menteri.

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita12/b_02mokhzani.jpg"Mustahil Mahathir tak tahu. Mahathir akan beri alasan dia hanya penasihat. Itu helah dia. Negara ini bukan milik dia hingga boleh buat apa saja, Mahathir juga banyak isu penyelewengan kuasa,"jelasnya dalam satu wawancara dengan pihak media.

Menurut Datuk Tamrin lagi, kekayaan anak Mahathir, Mirzan yang membeli saham Sam Miguel bernilai RM3 bilion, sebuah syarikat arak yang terbesar di Filipina, ada kaitan dengan urusniaga membekalkan petrol kepada kapal-kapalterbang Malaysian Airline System (MAS).

Beliau berkata, Mahathir sebagai Penasihat Petronas, sepatutnya menentukan Petronas membekalkan petrol kepada kapal terbang MAS diteruskan.

Namun begitu, keutamaan kepada syarikat petroliam nasional itu telah diabaikan dan kontrek mmbekalkan petrol tersebut diberikan kepada Exxon-Mobil.

"Sekarang, anaknya pula yang menguasai 19.9 peratus saham dalam Sam Miguel sebuah syarikat arak yang terbesar di Filipina. Nilai harga yang Mirzan beli ialah RM3 bilion.

"Katakanlah, bank beri 80 peratus pinjaman, jadi Mirzan perlu cari 20 peratus lagi daripada RM3 bilion iaitu RM600 juta. Mirzan cari duit tunai itu dari mana?

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita12/drm.jpg"Keuntungan daripada itulah diguna beli Exxon Mobil di Malaysia dan ditukar jadikan jenama Petron. Petron inilah yang dibenarkan membekalkan minyak kepada pesawat MAS.

"Sepatutnya tak boleh berlaku. Keutamaan patut diberi kepada Petronas. Apa guna Mahathir ada di situ (sebagai Penasihat Petronas)?,"soal Tamrin.

Mahathir juga, menurutnya menjadikan negara ini seolah-olah miliknya sehingga menyalahgunakan duit rakyat sebanyak RM3 bilion untuk menyelamatkan perniagaan Mirzan.

"Tahun 1990-an, Mahathir salahguna duit rakyat. Sebanyak RM3 bilion digunakan untuk menyelamatkan (bail-out) bisnes anaknya, Mirzan apabila kerajaan membeli syarikat konsesi perkapalan yang dikuasai oleh Mirzan.

"Masa itu Mirzan hampir nak bankrap. Rugi banyak. Mahathir gunakan duit kerajaan yang juga duit rakyat untuk menyelamatkan bisnes anaknya,"tegas Datuk Tamrin.

Najib beri projek Puspahanas kepada Awan Megah & syarikat berus gigi

Posted: 04 Jan 2013 03:58 PM PST


Oleh Aedi Asri

PETALING JAYA : Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menganugerahkan projek penswastaan pembinaan Pusat Pengajian Pertahanan Nasional (Puspahanas) milik Kementerian Pertahanan kepada Awan Megah Sdn Bhd dan sebuah syarikat pengeluar berus gigi ketika menjawat Menteri Pertahanan.


Dalam sidang media hari ini, Pengarah Srategi KEADILAN, Rafizi Ramli menunjukkan bukti penganugerahan tersebut melalui satu surat perjanjian yang ditandatangani pada 8 Jun 2005.

"Projek itu libatkan mereka bentuk dan membina sebuah kolej latihan tentera. Sebagai balasan, Kementerian Pertahanan berjanji akan pindahkan tiga bidang tanah iaitu PT220 seluas 96.825 ekar, Lot 1158 (45.42 ekar) dan PT216 (81.085 ekar).

"Ramai lupa, ia adalah tanah yang mahal (prime land) di Shah Alam…di kelilingi kawasan perumahan mahal yang baru naik dan kawasan perindustrian. Tanah seluas 223.3 ekar ini yang asalnya untuk bina kem tentera, kini jadi tanah yang cukup mahal dan diberi kepada Awan Megah," katanya.

Awan Megah dimiliki Raja Roopiah Raja Abdullah, Ketua Wanita Umno Selangor.

Menurut Rafizi, maklumat kewangan terakhir Awan Megah yang difailkan kepada Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) adalah bagi tahun kewangan 31 Disember 1993 dan menunjukkan syarikat itu tidak menjalankan sebarang aktiviti.

"Oleh kerana Awan Megah adalah syarikat Ali Baba, ia terpaksa lantik GuppyUnip Sdn Bhd sebagai rakan kongsi untuk biaya dan siapkan projek.


"GuppyUnip dikuasai Cheong Chow Koh, melalui pegangan keluarganya dan syarikat utamanya, Unip Berhad. Perniagaan utama Cheong Chow Koh melalui Unip Berhad adalah pengilang berus gigi," dedah Rafizi di ibu pejabat parti.

Tambah beliau, semakan melalui SSM menunjukkan GuppyUnip ditubuh pada 9 Disember 2009 dan tiada pengalaman dalam bidang pembinaan.

Cemas 1 juta rakyat banjiri HKR punca dewan ceramah disabotaj

Posted: 04 Jan 2013 03:55 PM PST

Oleh Aisha Geoffrey

KUALA LUMPUR: Cemas sejuta rakyat membanjiri Himpunan Kebangkitan Rakyat 12 Januari (HKR 112) punca pihak tertentu melemparkan sisa sembelihan ayam di Dewan Dato' Fauzi, Sekinchan Selangor pagi tadi.

"Ini pasti kerja orang yang takut menjelangnya hari kebangkitan rakyat. Sedikitpun kita tak lemah," kata Anggota Jawatankuasa HKR 112, Badrul Hisham Shaharin atau Chegu Bard sambil menyifatkan ia tindakan panik pihak terdesak.



Ketua Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) itu berkata, pihaknya mengesan kejadian itu pagi tadi semasa membuat pemeriksaan ke dewan tersebut untuk persiapan Ceramah Mobilisasi HKR yang akan diadakan di sana malam ini.

Menjelang HKR di Stadium Merdeka, SAMM menganjurkan Jelajah Anak Muda Menuju #KL112- 1 juta rakyat di seluruh negara, bermula 26 Disember lalu.

"Program 'countdown' menuju hari bersejarah 12 Januari akan tetap berlangsung malam nanti," tegasnya.

Pada malam ini, Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar akan melancarkan van bergerak yang disediakan SAMM untuk memperhebatkan mobilisasi menjelang himpunan itu.

"Van itu akan bergerak tanpa henti ke segenap Lembah Klang sebagai kempen kita untuk menjayakan HKR," kata Chegu Bard.

Pada himpunan yang akan berlangsung dari jam 2 hingga 5 petang itu, satu deklarasi rakyat yang dinamakan sebagai 'Deklarasi 12 Jan' akan dibentangkan.

Rakyat diberi pilihan memakai baju kuning sempena tuntutan pilihan raya adil dan bersih, merah sebagai tanda 'Royalti', hijau pula untuk 'Lynas' dan oren sebagai membantah penyenaraian FGVH.

Pengarah HKR, Mohamad Sabu turut memaklumkan, himpunan serupa akan diadakan rakyat Malaysia di luar negara seperti himpunan Bersih lalu.

Senarai calon KEADILAN selesai Februari – Tian Chua

Posted: 04 Jan 2013 03:52 PM PST

*** Gambar Hiasan

Oleh Norutul Ilham

KUALA LUMPUR: Senarai calon KEADILAN yang bakal bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU 13) akan siap sepenuhnya pada pertengahan bulan depan, kata Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua.

Beliau berkata, 80 peratus calon dikenalpasti dan akan dilengkapkan dalam masa terdekat.

Menurutnya, senarai nama calon setiap negeri sudahpun dihantar kepada Pengerusi KEADILAN di negeri masing-masing bagi mengenal pasti individu yang menjadi calon.

"Kita sudah teliti nama-nama calon. Hanya tunggu masa sesuai untuk kita umumkan. Setakat ini hanya sesetengah individu sahaja diumum," katanya kepada Keadilan Daily.

Tambah Ahli Parlimen Batu itu, penetapan tersebut ekoran mengambil kira tarikh pembubaran Parlimen.
"Parti ada strategi tersendiri kerana tarikh pilihan raya tidak menentu. Sebab itu kita tidak mahu umumkan (calon) lebih awal.

"Kita jangka semua pemilihan calon akan selesai pada pertengahan Februari sebab kita jangka pilihan raya tidak lewat daripada April," katanya.

Tian menambah, antara calon yang disenaraikan awal sudah memulakan gerak kerja di kawasan masing-masing dibantu jentera parti.

*** Gambar Hiasan

"Calon-calon yang terpilih telah bersiap sedia dan mungkin ada strategi tertentu yang akan kita buat pada saat-saat akhir. Ini bergantung pada persetujuan terakhir oleh Pakatan Rakyat untuk tentukan semua kerusi," jelasnya.

"Untuk pilihan raya kali ini memang tiada masalah, kerana kita bertugas seperti satu pasukan.

"Kita menawarkan visi baru dengan pendekatan positif. Rakyat boleh pilih agenda Pakatan atau Umno yang kita tahu sinonim perangai rasuah dan pelbagai penyelewengan," kata Tian.

KEADILAN isytihar ‘perang’ di Johor, Sabah & S’wak tumbangkan BN

Posted: 04 Jan 2013 03:50 PM PST

Belia Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPPS) sedia berdiri bersama Pakatan menumbangkan BN pada PRU 13.

Oleh Norutul Ilham

KUALA LUMPUR : KEADILAN bakal meniupkan semboyan 'perang' di negeri kubu kuat Umno – Johor, Sabah dan Sarawak bagi mencapai misi Pakatan Rakyat untuk menawan Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU 13).

Menurut Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua, persaingan sengit yang akan berlaku di tiga negeri itu pastinya memberi tamparan hebat buat Umno BN.



"Kerusi panas bagi KEADILAN, banyak di Johor, Sabah dan Sarawak. Kita akan tumpu untuk rampas lebih banyak kerusi di semua negeri ini daripada Umno BN

"Medan perang penentuan akan berlaku di ketiga-tiga negeri ini, walaupun kita sedar kerusi-kerusi berkenaan sejak dulu tidak pernah jatuh kepada Pakatan," katanya kepada Keadilan Daily.

Ditanya mengenai sasaran kemenangan, Tian berkata, secara komited Pakatan boleh memenangi 25 hingga 30 kerusi di negeri-negeri tersebut.

"Target kerusi daripada tiga-tiga negeri ini kita boleh dapatkan secara total, 25 hingga 30 kerusi.
"Untuk memerintah kita perlukan 112 kerusi secara minimum. Untuk menang selesa, kita perlukan 120 kerusi," jelas Ahli Parlimen Batu itu.

Belia Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPPS) sedia berdiri bersama Pakatan 
menumbangkan BN pada PRU 13.

Tian berkata, kehadiran Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim disambut ribuan rakyat setiap kali turun padang ke sana menyebabkan Perdana Menteri dan Timbalannya 'panas punggung'.

"Kali ini boleh dikatakan semua kerusi panas ditandingi kedua-dua pihak. Kita nampak Johor, Sabah dan Sarawak merupakan negeri untuk kita lihat bagaimana penerimaan rakyat," katanya tanpa menamakan senarai kerusi terbabit.

"Sebab itulah Najib (Razak) dan Muhyiddin (Yassin) setiap dua minggu ulang alik ke Johor, Sabah dan Sarawak," sambung Tian.

Gangguan Bekalan Air : Syabas Gagal Baiki Pam Rosak Lebih Setahun

Posted: 04 Jan 2013 03:47 PM PST


syabas-AIR1

SHAH ALAM  : Tindakan Syarikat Bekalan Air Selangor  (Syabas) menunding jari kepada Kerajaan Selangor bagi menutup kegagalan syarikat itu membekalkan air kepada pengguna di Selangor dan Kuala Lumpur amat tidak bertanggungjawab.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, SYABAS patut menyelenggara semua aset pengagihan air seperti yang termaktub dalam Perjanjian Konsesi yang ditandatangani di antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Selangor dan syarikat itu.

"Sejak 1 Januari 2005, semua aset dan fasiliti pengagihan air milik Kerajaan Selangor diserahkan untuk dikendalikan sepenuhnya oleh SYABAS termasuklan Rumah Pam Wangsa Maju.

"Oleh itu, tiada sebab mengapa SYABAS boleh menuding jari kepada kerajaan negeri," kata Abdul Khalid di dalam satu kenyataan yang dikeluarkan sekretariat akhbar pejabat Menteri Besar.

Terdapat lima unit pam Rumah Pam Wangsa Maju dan siasatan mendapati bahawa gangguan bekalan air yang melanda Gombak dan Kuala Lumpur berpunca kegagalan kelima-lima pam tersebut.

Siasatan tersebut dilakukan Jawatan Kuasa Pemantauan Bekalan Air Negeri Selangor pada 2 Januari lalu.
"Hasil lawatan ke Rumah Pam Wangsa Waju oleh jawatan (itu) pada 2 Januari dan melalui pemerhatian dari buku log operasi pam untuk tahun 2012, didapati bahawa pam nombor dua telah rosak melebihi setahun dan tidak pernah  dibaiki," kata Abdul Khalid.

Menteri Besar berkata, hasil siasatan jawatankuasa itu telah membuat kesimpulan bahawa Syabas:
* gagal menyelenggara aset dan fasiliti bekalan air yang terletak dibawahnya bermula dari 1 Januari 2005 seperti di dalam perjanjian konsesi.
* gagal mengenal pasti kerosakan pam-pam yang terdapat di Rumah Pam berkenaan dan kegagalan ini menyebabkan kerosakan lebih besar berlaku yang menyebabkan gangguan bekalan air kepada pengguna
* gagal mengambil tindakan segera dalam membaik pulih kerosakan pam-pam tersebut
* gagal memaklumkan kejadian sebenar kerosakan yang berlaku kepada Kerajaan Selangor.

Sebaliknya, Abdul Khalid berkata, Syabas menggunakan isu ketidakcukupan air untuk menimbulkan suasana panik di kalangan pengguna.

"Gangguan bekalan air kali ini adalah kemuncak kepada siri-siri kegagalan SYABAS memenuhi tanggungjawab kepada pengguna seperti yang termaktud dalam Perjanjian Konsesi.

"Justeru,  Kerajaan Selangor mendesak kerajaan Persekutuan membenarkan penstrukturan semula  industri air diteruskan mengikut Akta Perkhidmatan Industri Air 2006 (WSIA)," Abdul Khalid berkata.

Projek Hospital Terbengkalai K Selangor, Satu Lagi Janji “Tidak Ditepati” Umno-BN

Posted: 04 Jan 2013 03:45 PM PST


hospital tanjng karang demo 01

TANJONG KARANG : Dua jam untuk hanya mengambil nombor giliran untuk berjumpa doktor dan ruang menunggu yang sesak dan panas, adalah antara kekurangan yang terpaksa dihadapi penduduk di sini apabila ke Hospital Tanjong Karang.

Malah penduduk seperti Norfaezah Ismail, 51, kadang-kadang terpaksa berdiri sambil menunggu untuk mendapat rawatan di hospital yang sudah berusia 46 tahun.

Lebih mengecewakan adalah kesedaran bahawa penduduk di Tanjong Karang, Sabak Bernam dan Kuala Selangor sepatutnya tidak perlu lagi mengharungi situasi tersebut kerana Kerajaan Persekutuan Umno-BN pernah berjanji akan membina hospital baru.

Akan tetapi, selepas 13 tahun, tapak seluas 60 ekar bagi projek hospital baru tersebut di Kampung Sungai Terap, Kuala Selangor masih lagi merupakan sebuah ladang kelapa sawit.

hospital tanjong karang 02


Sebuah papan tanda di ladang tersebut yang bertulis "Cadangan Tapak Hospital Kuala Selangor" adalah satu-satunya indikasi yang tapak itu sepatutnya mempunyai sebuah hospital.

Penyelaras Dun Permatang, Mohd Yahya Mat Sahri berkata Kerajaan Umno-BN sedar mengenai ketidakmampuan Hospital Tanjong Karang yang dibina pada 1966 dan telah merancang untuk membina hospital baru di bawah Rancangan Malaysia Ke-8 pada 1998.

Namun, Yahya berkata, janji pembinaan hospital ini sudah melewati 13 tahun dan masih tidak ada pembinaan di tapaknya yang telah diperuntukkan kepada Kementerian Kesihatan.

Sementara itu, Hospital Tanjong Karang yang sedia ada sudah tidak dapat menanggung permintaan populasi penduduk di Tanjong Karang, Kuala Selangor dan Sabak Bernam yang semakin padat.

Kata Yahya, antara rungutan lain adalah kesesakan lalulintas, ruang parkir yang tidak mencukupi, waktu menunggu yang lama dan Kekurangan khidmat pakar.

hospital tanjong karang 01

"Kapasiti hospital yang mempunyai 114 buah katil ini terlalu rendah dan hanya memberikan rawatan biasa seperti bersalin dan rawatan bagi pesakit luar.

"Untuk mendapatkan khidmat rawatan lanjut, pesakit perlu pergi ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang ataupun dirujuk ke Hospital Sungai Buloh yang mengambil masa selama sejam perjalanan daripada Tanjong Karang," katanya ketika ditemuramah di luar hospital berkenaan.

Seorang lagi penduduk, Misran Serman, 56, berkata pesakit kronik dan warga emas mengalami kesukaran untuk mendapatkan rawatan di hospital sedia ada.

"Pesakit kanser perlu mendapatkan khidmat rawatan susulan di hospital lain kerana hospital ini hanya menyediakan rawatan asas seperti 'hemodialisis' dan 'x-ray'.

"Doktor pakar pula hadir pada waktu tertentu sahaja," katanya yang tinggal di Sungai Burong, Tanjong Karang.

Mereka mendesak supaya Kerajaan Umno-BN menunaikan janji dan meneruskan projek hospital baru di Kampung Sungai Terap

hospital tanjong karang 03
.
Selain itu, Yahya turut mendakwa terdapat unsur salah guna kuasa di antara pihak yang terlibat dengan projek hospital baru tersebut kerana ladang kelapa sawit itu masih mengeluarkan hasil walaupun tanah itu telah diberikan kepada kementerian.

Tiada ulasan: