Isnin, 14 Januari 2013

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


'Bawa anak ke himpunan langgar Akta Kanak-Kanak'.. - Khark Ptui...

Posted: 13 Jan 2013 11:05 PM PST

Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Noriah Kasnon kesal kerana kanak-kanak dibawa menyertai perhimpunan Shamsidar anjuran parti pembangkang Sabtu lepas.

Ibu bapa sepatutnya bertindak sebagai pelindung anak-anak, bukannya mendedahkan mereka kepada bahaya dengan membawa mereka ke perhimpunan seperti itu kerana situasi boleh menjadi tidak terkawal, katanya.




"Ia menyalahi Akta Kanak-Kanak 2001...kalau kita tengok anak dalam stroller, umur tak sampai setahun pun mereka bawa. Lagi satu anak-anak itu juga dipakaikan lilit kepala dan baju dengan lambang-lambang tertentu seperti menggunakan anak-anak sebagai alat untuk kepentingan peribadi mereka," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan bas kepada Persatuan Rumah Kebajikan Rita, di Putrajaya hari ini.

Dalam perkembangan lain, Noriah berkata sebanyak RM400 juta diperuntuk tahun ini untuk program 1AZAM yang bertujuan menyediakan peluang pendapatan kepada rakyat berpendapatan rendah melalui pertanian, perniagaan kecil-kecilan dan pekerjaan.


Beliau berkata sejak diperkenalkan pada 2010 sehingga akhir tahun lalu, seramai 100,934 peserta menyertai program itu melalui empat saluran iaitu AZAM Kerja, AZAM Tani, AZAM Niaga dan AZAM Khidmat.

Pemberian bas bernilai RM150,000 itu merupakan projek di bawah inisiatif Anjung Damai iaitu bagi menaik taraf, membaik pulih serta mempertingkat perkhidmatan rumah perlindungan.

Persatuan Orang Buta Kuala Selangor dan Bengkel Seri Sembilan, Negeri Sembilan masing-masing turut menerima van manakala Rumah Kanak-Kanak Taiping, Perak menerima bantuan baik pulih bangunan pada majlis itu.




- Bernama


Muslihat Anwar Gagal..

Posted: 13 Jan 2013 07:08 PM PST

Muslihat Anwar guna himpunan gagal - Anuar Shaari

KUALA LUMPUR 13 Jan. - Muslihat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggunakan himpunan pembangkang semalam bagi mendapatkan pengiktirafan menjadi Perdana Menteri daripada para penyokong pakatan itu telah gagal.

Bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari berkata, kegagalan tersebut jelas kerana kehadiran Ahli Parlimen Permatang Pauh itu dalam perhimpunan berkenaan tidak mendapat sambutan daripada para penyokong pembangkang.


Jumlah kehadiran 40,000 orang semalam adalah terlalu kecil. Hanya empat peratus daripada sasaran awal mereka iaitu satu juta orang," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, perhimpunan yang dianjurkan pembangkang di Stadium Merdeka itu sekadar menyaksikan kehadiran kira-kira 45,000 peserta dan dilaporkan ramai yang pulang sejurus Anwar memulakan ucapannya.

Jelas Anuar, tindakan ahli-ahli Pas keluar dari stadium ketika Anwar berucap menunjukkan protes senyap mereka yang mahukan Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjadi Perdana Menteri.

Kata beliau, hakikatnya, ramai ahli Pas percaya tentang dakwaan yang dibuat Pengerusi DAP, Karpal Singh pada Oktober 1997.

"Himpunan pembangkang juga gagal daripada segi politik kerana masih ramai yang mahu mendengar keterangan isteri Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali iaitu Shamsidar Taharin sebagai saksi utama di mahkamah tentang perhubungan sulit antara mereka berdua (Anwar dan Shamsidar)," ujarnya. - Utuseks Malaysia


Peserta #KL112 Dibayar Upah.. Ini Buktinya..

Posted: 13 Jan 2013 05:33 PM PST






KAHKAHKAH...

Sumber -btmmari


Rais Yatim Tunjuk Bodoh Lagi...

Posted: 13 Jan 2013 03:24 PM PST






Mazidul (Botak Gendut) Kena Maki Di FB Sendiri..

Posted: 13 Jan 2013 07:26 AM PST








Kereta SU Tuntutan Royalti Kelantan Dipecah

Posted: 13 Jan 2013 06:18 AM PST

KUALA LUMPUR: Cermin kereta milik Setiausaha Gabungan Profesional Menuntut Royalti Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (R), Hishamuddin Ghazali dipecahkan di Greenwood, Gombak awal pagi tadi (Gambar). Beberapa dokumen penting berkaitan R, plak R dan beberapa beg aktivis R dicuri.

Hishamuddin berkata, kejadian itu dianggarkan berlaku sebelum Subuh dan hanya disedari kira-kira jam tujuh pagi tadi ketika beliau dan aktivis R lain keluar untuk sarapan.


"Sebelum pukul 2 pagi kereta masih dalam keadaan selamat. Saya sedar ketika turun mahu sarapan. Kereta saya diletakkan di hadapan tempat penginapan kami," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.

Beliau tidak menolak kemungkinan kejadian itu berunsur sabotaj kerana barang berharga seperti Sistem Pengesan GPS, walkie talkie dan wang tunai tidak dicuri.

Kereta mewah di sekitar tempat penginapan juga tidak diusik.

"Kemungkinan ada unsur sabotaj oleh orang yang tak puas hati dengan tuntutan R sebab dokumen berkatan R sahaja yang dibawa lari.

"Tambahan pula, kereta saya jadi sasaran selepas dua minggu kereta Presiden R disimbah cat merah dan dipecahkan cermin," katanya.

Sehubungan itu, beliau akan membuat laporan polis di balai polis berdekatan.

http://www.kl-today.com/2013/01/cermin-kereta-su-r-pecah/


RAYUAN DERMA UNTUK PESERTA #KL112 YANG KEMALANGAN

Posted: 13 Jan 2013 05:31 AM PST

Sumbangan derma dari sahabat semua amatlah dihargai. Nama beliau Encik Daud Abdul Manan. Peserta HKR112 yang mengalami kemalangan jalan raya. (motorsikal terbabas) pada 12 Jan 2013 atas jambatan Temerloh sebelum R&R. Sekarang beliau berada di wad ICU Hospital Temerloh.

Pekerjaan beliau sebagai penjaja ikan dan mempunyai 6 orang anak. Anak yang sulung dan kedua kembar baru berusia 17 tahun. Anak yang ketiga baru 15 tahun. Anak keempat 11 tahun. Anak yang kelima berusia 8 tahun dan yang bongsu berusia 8 bulan.

No acc bank BSN : 1110029849518290
Mek Wook @ Rohaya Binti Awang.

Jika dapat disebarkan kepada yang lain juga. Segala jasa baik para dermawan hanya Allah yang mampu membalasnya.



Umpan beras tapi Himpunan bersama Najib gagal saingi HKR

Posted: 13 Jan 2013 03:59 AM PST

KUALA LUMPUR 13 JANUARI: Program disertai Datuk Seri Najib Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang cuba menyaingi Himpunan Kebangkitan Rakyat, terbukti gagal walaupun menawarkan pelbagai umpan dan dibantu media arus perdana.

Barisan Nasional terpaksa menggunakan beras dan barangan keperluan harian untuk mengumpan penduduk hadir ke Majlis Himpunan Rakyat Bersama Perdana Menteri di Dataran Tesco Bandar Rinching, Semenyih, semalam.


Laman web, blog dan facebook pro-BN sendiri menyiarkan gambar pengunjung diangkut dengan bas ke tapak himpunan dan diupah dengan beras dan tepung.

Malah, ada yang pengsan kerana berebut habuan yang diagih dari dua treler dalam program anjuran parti komponen BN, Barisan Kemajuan India SeMalaysia (IPF).


Kehadiran warganegara asing yang memakai baju berlogo BN dan 1Malaysia dikesan dalam pelbagai media sosial dalam program berkenaan.

Laman web klpos.com yang pro-Umno melapor hanya 40,000 hadir program itu manakala manakala Berita Harian Online melapor 15,000 orang.

Sementara itu, Majlis Perhimpunan Rakyat 1Malaysia yang dihadiri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang kononnya mahu mengumpulkan puluhan ribu rakyat di Pekan, Pahang semalam tidak dibuktikan di mana-mana media arus perdana.


Sehingga kini langsung tiada laporan di mana-mana media arus perdana secara terbuka mengenai jumlah kehadiran sekali gus memberi gambaran acara itu tidak mendapat sambutan rakyat.

Bernama – sebuah agensi berita nasional hanya melapor pertemuan Muhyiddin dengan semua pengerusi parti komponen dan 70 ketua bahagian Umno BN Pahang dan langsung tidak menyebut jumlah kehadiran.

Kebanyakan media terutama akhbar Cina melapor kehadiran 500,000 ke Himpunan Kebangkitan Rakyat manakala Pensyarah Matematik Tulen dan Falsafah Matematik di Fakulti Sains dan Teknologi Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Alinor Abd Kadir menyatakan, jumlah kehadiran ialah 700,000 orang.

- keadilandaily.com/


'Mengapa ada kanak-kanak di himpunan Najib?

Posted: 13 Jan 2013 01:47 AM PST

Persatuan Progresif India Malaysia (Mipas) menyelar kerajaan kerana bertindak dwistandard dengan membenarkan anak kecil dan siswa hadir ke satu program bersama perdana menteri semalam, tetapi menghalang golongan berkenaan hadir di Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Merdeka.

Setiausaha agung Mipas S Barathidasan berkata acara perdana menteri di Semenyih semalam disertai kanak-kanak dan golongan pelajar.


Namun, polis mengumumkan untuk menyiasat penganjur berhubung kehadiran kanak-kanak di perhimpunan dihadiri 100,000 orang di stadium bersejarah itu semalam.

Beberapa universiti turut mengeluarkan larangan kepada siswa supaya tidak hadir ke perhimpunan di Kuala Lumpur itu.

"Mipas mempersoalkan kenyataan menteri pengajian tinggi yang tidak menggalakkan pelajar institusi pengajian tinggi daripada mengambil bahagian dalam perhimpunan ini.

"Pada masa sama, polis memberi amaran bahawa kanak-kanak tidak dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam perhimpunan ini. Persoalannya mengapa wujud dwistandard seperti ini?

"Mengapa tiada larangan atau amaran daripada polis atau menteri pengajian tinggi, mengapa ada kanak-kanak dan pelajar dilihat di acara bertemu rakyat dengan Najib anjuran IPF (Parti Barisan Kemajuan India SeMalaysia) di Dataran Tesco di Semenyih?

"Secara asasnya, kedua-dua acara perhimpunan perhimpunan orang ramai," kata Barathidasan.

http://www.malaysiakini.com/news/218818



Tiada ulasan: