Rabu, 30 Januari 2013

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


S Ambiga Ketuai Post Mortem Bebas Kematian C Sugumaran

Posted: 30 Jan 2013 12:07 AM PST

Apa? S Ambiga sebagai kedua badan post mortem ke-2 kematian C Sugumaran?

Begitulah yang telah dicadangkan oleh S Vell Pari.

Tahniah kepada S Vell Paari dan G Palanivel diatas usaha mereka atas rasa kemanusian dan sifat ketelusan mahu menegakan keadilan kepada semua tanpa mengira anutan parti.

Isu kematian C Sugumaran ini bukanlah isu politik tetapi ia adalah isu menegakan keadilan untuk rakyat.

Permohonan keluarga mangsa untuk mengadakan post mortem kali kedua sangat berasas dan keengganan polis membenarkannya  amat kejam dan zalim. Polis kini bersetuju untuk mengadakan post mortem kali kedua sebagaimana yang dituntut oleh keluarga mangsa. FMT melaporkan :

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengarahkan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai mengemukakan laporan forensik ke atas kematian pengawal keselamatan C Sugumaran.

Ia juga difahamkan bahawa pihak polis telah memberi lampu hijau kepada keluarga untuk menjalankan post-mortem bebas.

Pengarah strategik MIC S Vell Paari berkata Perdana Menteri membuat panggilan selepas Presiden MIC, Datuk G Palanivel membangkitkan perkara itu semasa mesyuarat Kabinet pagi ini.

 "Keadilan mesti dipastikan untuk keluarga si mati. Polis dan kementerian berkaitan mestilah telus dalam perkara ini, "tambah Vell Paari.

 Vell Paari berkata bahawa dia bercakap kepada ketua polis Selangor timbalan A Thaiveegan dan mendedahkan bahawa bedah siasat kedua dibenarkan.

Beliau menambah bahawa Pemuda MIC bersedia untuk menanggung kos post-mortem bebas itu.

"Saya akan meminta Pemuda MIC untuk menghubungi keluarga mangsa dan pemimpin PKR yang terlibat dalam kes itu untuk memutuskan pakar patologi bebas untuk menjalankan post-mortem," katanya.

 Rabu lepas, Sugumaran didakwa dipukul hingga mati oleh polis dan awam manakala digari di Taman Sri Nanding, Hulu Langat. Patologi Dr Mohd Azaini Ibrahim dari Hospital Serdang mendakwa bahawa Sugumaran meninggal dunia akibat serangan jantung walaupun saksi mendakwa si mati telah dipukul.

Muka Sugumaran juga berlumur dengan serbuk kunyit.

Berikutan itu, Peguam Negara telah memanggil untuk satu inkues tetapi keluarga mangsa enggan untuk menyertai, menuntut supaya satu siasatan pembunuhan dijalankan bukannya.

Pemimpin PKR dan peguam N Surendran dan Latheefa Koya, yang mewakili keluarga mangsa, mendakwa bahawa inkues itu adalah satu cubaan untuk menutup kes itu.

Berikutan kejadian itu, Vell Paari juga mengulangi gesaan untuk pembentukan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC).

Beliau juga mencadangkan pengerusi bersama Bersih 2.0, S Ambiga untuk memimpin badan tersebut. Sumber

Antara Nasharudin dan Pedang Allah - Khalid al-Walid

Posted: 29 Jan 2013 07:04 PM PST

Walaupun Mursyidul 'Am PAS Tuan Guru Nik Aziz berkata, Nasharudin bebas untuk menganggotai mana-mana parti setelah dilucutkan dari keanggotaan Majlis Syura Ulama PAS, namun Nasharudin berkata, beliau akan tetap terus bersama PAS untuk memperjuangkan Islam walaupun tidak memegang apa-apa jawatan sekali pun. 

Kita mengalu-alukan pendirian Nasharudin yang menyatakan sikap dan pendiriannya untuk memperjuangkan Islam menerusi PAS. 

Ini mengingatkan kita kepada sejarah perjuangan Islam di mana Umar al-Khatab pernah melucutkan Khalid al-Walid dari jawatannya sebagai ketua angkatan perangnya sewaktu sedangg mengepalai satu peperangan. 

Namun Khalid tidak berkecil hati dan meneruskan khidmat berjuang untuk Islam kerana Allah semata-mata. 

"Aku berjuang bukan kerana Omar, tetapi kerana Allah" kata Khalid al-Walid. Sebagi seorang pejuang Islam yang kental dan ikhlas, Khalid al-Walid tetap meneruskan perjuangannya bersama-sama kaum Muslimin. 

"Apakah ada beza aku jeneral dengan aku tentera biasa? Bukankah pedang aku ini masih boleh membunuh musuh kuffar? Sekiranya kalian beriman dengan Allah, maka patuhilah arahan pemimpin." tenang sahaja beliau menjawab. 

Maka begitu jugalah nampaknya Nasharudin Mat Isa. Beliau tidak menampakan tanda-tanda akan meninggalkan PAS, malah mahu meneruskan perjuangannya.

Kenyataan beliau menyatakan tidak akan meninggalkan parti tersebut dan akan terus memperjuangkan Islam perlu diberikan perhatian kita semua. 

Pertama sekali, apabila beliau kata akan terus memperjuangkan Islam, maka ada dua persoalan besar yang ingin saya kemukakan kepada Nasha mengenai maksudnya yang sebenar. 

1. Apakah beliau bermaksud untuk memperjuangkan tuntutan Islam sebenar yang sudah 'tergelinjir' dari landasan perjuangan PAS? 

Nasha sering mendakwa bahawa PAS sudah jauh terpesong dari landasan perjuangan asalnya.Dakwaan Nasha saling tak tumpah seperti mana yang biasa diucapkan oleh sahabat-sahabat baiknya – Dua Hasan , Hasan Ali dan Hasan Basri. 

2. Memperjuangkan Islam kerana PAS adalah satu-satunya wadah yang memperjuangkan Islam yang syumul? 

Kalau kerana ini, saya amat meragukan mengenai keikhlasan Nasha. Ya lah…sedangkan ada jawatan pun beliau gagal melaksanakan tanggung jawabnya, apatah lagi kalau sebagai ahli biasa.

Maklumlah , sejak menjak ini merupakan manusia paling sibuk memberikan khidmat baktinya kepada PM Najib hingga tak ada masa untuk menghadiri mesyuarat dan terpaksa ponteng tanpa sebab! 

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali sendiri bagi tau, Nasharudin Mat Isa tidak pernah datang ke mesyuarat PAS sejak muktamar yang lalu walaupun dilantik sebagai AJK PAS Pusat dan Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS. Baca di sini di sini bayangkanlah kalau hanya sebagai ahli biasa. 

Nasha, Ko sanggupkah pasang poster atau panjat pokok / tiang telefon untuk pasang bendera macam kebanyakan ahli PAS biasa apabila menjelang PRU? Alahai …. 

Saidina Umar R.A, pernah menjelaskan kepada orang ramai yang tidak berpuas hati diatas tindakan memecat Khalid, 

 "Aku melucutkan jawatan Khalid Al-Walid kerana aku khuatir kamu akan berlaku syirik." 

"Kenapa pula kami boleh berlaku syirik jika dipimpin Khalid al-Walid?" Tanya orang ramai.

"Kerana aku takut kalian mengatakan kemenangan tentera Islam adalah kerana pimpinannya, bukan kerana bantuan Allah." 

Setiausaha Majlis Syura, Datuk Nik Zawawi Nik Salleh menyatakan, Nasharudin telah melanggar beberapa peraturan badan tersebut termasuklah gagal menghadiri mesyuarat Majlis Syura. 

Sumber-sumber juga menyatakan kegagalan Nasha berperanan sebagai  Ahli Parlimen Bachuk menyebabkan  kawasan itu sudah hilang keyakinan terhadapnya dan tidak mahukan Nasha sebagai wakil mereka lagi.

Reaksi majoriti ahli terhadap perlucutan jawatan Nasha ini amat berlainan sekali. Mereka seolah-olah telah begitu lama menantikan tindakan tersebut , malah mereka rasakan tindakan tersebut masih dianggap masih terlalu lunak berbanding dengan kelaku Nasha sejak semenjak ini. 

Khalid al-Walid melaksanakan tugasnya dengan jayanya dan Rasulullah memberi nama jolokan kepadanya sebagai Saiful Islam, yakni Pedang Islam. Layakkah Nasha diberikan nama jolokan yang sama?


Tiada ulasan: