Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

2
sumber :-

MIMPI SENJA


Boleh ka BN kehilangan SABAH ... Boleh ba kalau kau ...

Posted: 05 Dec 2012 11:01 PM PST

By Kee Thuan Chye   
Thursday, 06 December 2012 12:28
sabah_flagThree men in a coffeeshop with nothing much to do.

DOGOL: Hey, Ragang, you think Sabah will fall to the Opposition this coming GE?
RAGANG: I don't know.

LUNCHAI: You don't know? You Sabahan and you don't know?

RAGANG: I not God.

DOGOL: Umno is now praying to God to win the GE. Najib told the members at their general assembly last week, better pray hard!

LUNCHAI: As if God will side any political party.

DOGOL: God does not take sides, so to call on God to help Umno and BN win is itself ungodly.

LUNCHAI: Hahaha! You're right!

DOGOL: Maybe Najib needs to pray because he's worried Sabah is not a safe deposit for sure?

LUNCHAI: Ya, especially after the defections... Wilfred Bumburing from Upko, Lajim Ukin from Umno.

RAGANG: That's not enough. Lajim is not so influential beyond Klias and Lumalan. Anwar Ibrahim wants Wilfred to try and win the KDM seats, but he will come up against Jeffrey Kitingan's State Reform Party (STAR).

LUNCHAI: KDM?

RAGANG: Kadazandusun and Murut.

DOGOL: Unless Wilfred and Jeffrey join forces lah.

RAGANG: But can they? If they can't, they'll be fighting 3-cornered fights. Their votes will be split. Like that, BN sure will win. Don't forget there will also be Independents standing. If you remember, in 2008, for the Bingkor state seat, if it was a straight fight between BN and the Opposition, the Opposition might have won. But it was a four-cornered fight and there were two Independents who took away some of the anti-BN votes from the PKR candidate. If you count the votes the PKR man and the Independents got, they were more than the BN candidate's.

LUNCHAI: Why can't Jeffrey and Pakatan Rakyat work together?

RAGANG: Jeffrey wants STAR to contest almost every seat. Will he work with Pakatan, which is led by Anwar? You remember, Jeffrey was vice-president of PKR but he quit the party on the last day of 2010?

DOGOL: I remember he said he quit because he wanted to concentrate on the United Borneo Front to look after the interests of the people of Sabah and Sarawak. That doesn't mean he can't cooperate with Anwar and Pakatan for the GE. He can serve both causes at the same time.

RAGANG: There's more to it bah.

DOGOL: It would be a real shame if the Opposition doesn't win Sabah this time. Sabah looks like it's ready to swing.

LUNCHAI: I heard if the Opposition get it right, they can win up to 15 parliament seats.

DOGOL: That could have an effect on winning the federal government.

RAGANG: Most urban Sabahans even want a change in the federal government, same like many people in Semenanjung. They also want a good government, no hanky-panky, use the people's money rightly. But the rural people… many are very poor, so BN comes and gives money to them and they are happy, they vote BN.

LUNCHAI: Wah! Hard lah like that!

RAGANG: Pity. Sabah is the poorest state in the whole of Malaysia – although we have oil. We deliver RM15 billion a year to the federal government, but how much of that comes back to us, to fund our development? We also have the largest oil palm plantations in the country. We are also suffering because of the Cabotage policy. Prices of goods are higher in Sabah because of that. Now inflation has made it worse. How can our poor villagers survive? Semenanjung has Petronas Towers, plenty of expressways, what do we have? Where is our infrastructure? How do we develop? Our water supply not up to standard. If a government cannot provide good, clean water to every citizen, it is a failure. Water is basic.

LUNCHAI: Ya, the people of Sabah deserve better than what they been getting for so many decades. I was in KK earlier this year, so surprised to find it so backward, like KL in the '80s. The islands off KK, like Manukan and Gaya, you can see those houses on stilts on the sea with thousands of illegal immigrants living there. This must be the biggest problem for Sabah, but still not solved.

DOGOL: I saw it in the streets of Tawau as early as 1986 when I was there for a week. It was already a problem then. The illegal immigrants had no jobs and many were on the streets, some selling cigarettes.

LUNCHAI: Now got RCI coming up, can solve ah?

RAGANG: That's a joke bah. Why did Najib rush down to Sabah to announce the RCI only after Wilfred and Lajim jumped to the Opposition? How sincere is the federal government? It's only because the GE is coming. They want our votes bah. We've been asking for the RCI for so long, the first time nearly 20 years ago, but nothing. Anyway, the problem is so big, we don't expect them to solve it in six months – that's the time limit Najib gave the RCI. How can? So we don't believe it. We are not fools.

DOGOL: You don't think Sabahans will vote BN for establishing the RCI? The Merdeka Centre survey done in September found that the illegal immigrant problem was the number one issue for them.

RAGANG: I think the RCI is all for show. That same survey said only 54 percent of the people are confident the RCI can address the problem. And 36 percent said it's only to make Sabahans feel less angry before the GE.

DOGOL: I keep thinking this is the best time to take Sabah from BN. There is infighting among BN in Sabah. Musa Aman is under pressure for allegations of corruption, for getting tons of money from granting timber licenses. The Merdeka Centre survey shows that Sabahans think the Sabah government is not doing so well. From 66 percent approval in 2009, it has dropped to 54 percent in September 2012. And this comes from all races. Rural and urban.

LUNCHAI: I saw that survey too. The big surprise is the reaction from the Muslim Bumiputeras. They were the biggest drop from 79 percent to 62.

RAGANG: Yes, they are usually the biggest supporters of BN.

DOGOL: The KDM support also dropped about 9 percent. Now is the time for the Opposition to strike. Never mind if they can't win the state; if they can win many parliamentary seats in Sabah, they can stand a good chance to win Putrajaya.

LUNCHAI: But Ragang is right, it must be one-to-one fights. Like in 2008 in Peninsular Malaysia. Very effective.

RAGANG: In 2008, the Opposition failed to form an electoral pact in Sabah. So like in Inanam, PKR was standing against DAP. Their combined votes were much higher than the BN victor's votes. If either PKR or DAP had stood alone, the Opposition would have won.

DOGOL: That failure to form a pact did hurt the Opposition.

LUNCHAI: It mustn't be repeated in the coming GE if they want to do well.

RAGANG: Pakatan must work with the local parties, share power. PKR and DAP must realize that Sabahans, especially the KDM, want local parties to represent them at the federal level. These parties understand the local needs better. That's why people vote PBS and Upko. So the Semenanjung-based parties must form alliances with local parties. Pakatan may win just a few seats on its own, perhaps Pensiangan, Penampang, KK. That's why it must come to an agreement with Jeffrey because he is still a force in Sabah politics. His brother, Pairin, and PBS are losing support because Pairin is seen as a BN man and afraid to speak up on local issues. So STAR is gaining ground in KDM areas. Jeffrey talks of getting Sabah a bigger oil royalty, of getting autonomy for Sabah. And he wants to contest in all the KDM parliamentary seats. Anwar has to negotiate with him.

DOGOL: I asked Anwar the Sabah question at a fundraiser where he was the guest-of-honor the other day, and he said Pakatan was for one-to-one contests and would negotiate with all parties. With STAR, he said he had asked Wilfred to continue negotiating with Jeffrey, but if Jeffrey wants to contest in all KDM areas, "that will be a problem". He also said SAPP initially asked for 40 state seats, but that was "way too much", and now they've brought it down to 25.

RAGANG: Everyone is thinking big, that's the problem! But SAPP could be a problem for DAP because they are both after mainly the Chinese votes. They also need to give and take. I hope Anwar is doing all it takes to resolve the seat-sharing issue.

LUNCHAI: The future of Sabah depends on that huh?

RAGANG: I don't know about that, but Sabahans who have woken up now realize we can influence the outcome of the GE in some way, so we should vote for the benefit of Sabah. No point giving our vote and getting little or nothing in return. And by the way, changing the government is nothing new in Sabah, we have done it before.

LUNCHAI: So can we say if the Opposition get it right this time, got chance for new government?

RAGANG (laughs): Boleh bah kalau kau.


* Kee Thuan Chye is the author of the bestselling book No More Bullshit, Please, We're All Malaysians, available in bookstores together with its Malay translation, Jangan Kelentong Lagi, Kita Semua Orang Malaysia. - MD

Apa untung serang ceramah Pakatan - TGNA

Posted: 05 Dec 2012 09:29 PM PST


Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mendakwa insiden serangan ketika ceramah Jelajah Merdeka Rakyat di Gombak, Selangor malam tadi membuktikan akan timbul huru hara apabila ada pihak tidak boleh menerima kekalahan jika Pakatan Rakyat (PR) memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).
Sehubungan itu soal beliau, apakah faedah diperoleh oleh musuh politik dengan menyerang ceramah-ceramah anjuran PR.
"Sudah jelas dan nyata siapa yang akan buat huru hara apabila kalah pada PRU13 nanti. Ada keuntungankah menyerang ceramah Pakatan Rakyat?" kata beliau mesej dipaparkan pada laman sosial Facebooknya petang ini.
Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, "moga ALLAH berbuat apa yang sepatutnya sama ada memberi hidayah ataupun turunkan bala setimpal apa yang telah dilakukan mereka beserta dengan sekutu-sekutu mereka."
Dalam pada itu, Bernama melaporkan polis akan memanggil saksi bagi mendapatkan keterangan berhubung pergaduhan penyokong dua parti politik semasa ceramah umum pemimpin pembangkang di tanah lapang di Batu 8 1/2, Gombak malam tadi.
Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Supt Rosly Hassan berkata polis mempunyai rakaman video berhubung kejadian itu yang berlaku pada pukul 9.30 malam yang menyebabkan dua lelaki berusia 37 tahun cedera di dahi dan bahu dipercayai akibat terkena objek yang dibaling seperti batu dan botol air.
Kes disiasat mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan kerana memiliki senjata bahaya dalam rusuhan," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
Beliau berkata, kekecohan dikatakan berlaku apabila kira-kira 250 lelaki tidak berpuas hati kerana ceramah yang turut dihadiri Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diadakan di kawasan berhampiran kediaman mereka.
"Kedua-dua mangsa dirawat di Hospital Selayang dan Hospital Kuala Lumpur sebagai pesakit luar dan polis telah merakamkan keterangan kedua-dua mangsa bagi membantu siasatan," katanya pada sidang media hari ini.
Mengenai notis untuk mengadakan ceramah, Rosly berkata pihak penganjur gagal mematuhi Seksyen 9 (1) Akta Perhimpunan Aman yang mensyaratkan notis diberi dalam tempoh 10 hari kepada polis dan bukan hanya lapan hari.
Sementara itu Pemuda Umno Gombak menafikan mereka memulakan provokasi sehingga menyebabkan kedua-dua pihak saling membaling objek seperti botol dan batu ke arah satu sama lain.
Ketua Pemudanya Datuk Megat Zulkarnain Omardin berkata, penduduk membantah secara aman ceramah itu kerana ia diadakan di kawasan mereka, tanpa berniat mencetuskan pergaduhan.
Naib Presiden PKR, Tian Chua ketika dihubungi melahirkan rasa kesal dengan kejadian itu dan mengalu-alukan siasatan polis.

[Video] Ucapan DSAI di Shah Alam, Selangor 5/12/2012

Posted: 05 Dec 2012 10:14 AM PST

Keadaan sudah semakin teruk, kalau tidak diperbetulkan negara akan rosak - Musa Hassan

Posted: 05 Dec 2012 02:24 AM PST


December 05, 2012
KUALA LUMPUR, 5 Dis — Bekas Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan hari ini menyatakan tindakan beliau mengeluarkan komen berkenaan camputangan sesetengah menteri dan ahli politik dalam urusan polis kerana keadaan sudah semakin teruk dan jika tidak diperbetulkan, negara akan rosak .
"Perkara ini saya nak dibetulkan, bukan saya sakit hati kepada sesiapa, nanti orang kata saya ini sebab sakit hati tidak sambung (kontrak), saya iri hati dengan orang.
"... saya sudah seronok pencen. Tapi saya tengok benda ini kalau tidak dibetulkan negara kita akan rosak.
"Saya bercakap ini bukan sebab saya nak hentam orang..., tidak... tetapi untuk betulkan keadaan. Keadaan sekarang makin teruk, makin teruk dan saya tidak mahu orang tidak percaya kepada polis," katanya dipetik dari Sinar Harian Online.
Manurut Musa (gambar), sejak akhir-akhir ini campurtangan menteri semakin dalam pasukan polis semakin parah berbanding dahulu.
"Dulu tak kerap berlaku begini. Dulu tak ada saya rasa. Masa Menteri Dalam Negeri yang lama-lama kita tak pernah (dengar) jadi begini. Tapi yang baru-baru ni lah."
"Kalau IGP itu tak berani, ia berlakulah (campur tangan), kalau IGP berani, maka tak berlakulah. Saya merasakan kebanyakan IGP tak pernah akan mengikut apa kehendak menteri suruh buat kalau tak betul mengikut undang-undang lah," katanya.
Tambah Musa, tidak menjadi kesalahan bagi Menteri Dalam Negeri mencampuri urusan polis seperti dalam hal-hal kenaikan pangkat atau disiplin anggota polis, tetapi tidaklah sampai ke tahap campur tangan dalam hal-hal berkaitan operasi polis yang berada di bawah bidang kuasa KPN.
"Macam Bersih, itu IGP sahaja lah bagi arahan. Tak perlu nak bagi arahan. Kalau salah tindakan IGP, biar IGP sahaja yang kena tindakan. Janganlah atas arahan turun lagi. Orang di bawah pun pening kepala nak buat kerja.
"Campur tangan dari segi pentadbiran itu memang tanggungjawab dia, tetapi jangan lah campur tangan dalam hal-hal buat kerja polis. Campur tangan dalam operasi polislah, macam-macamlah. Operasi tak boleh (campur tangan), pentadbiran tidak apa sebab dia (Menteri Dalam Negeri) Pengerusi Suruhanjaya Polis," jelas beliau dipetik dari Sinar Harian Online.
Dalam laporan pagi ini, Musa mempertahankan dirinya tidak pernah menyalahgunakan kuasa sepanjang 41 tahun berkhidmat dengan pasukan polis walaupun bekas rakan sepasukannya, Datuk Ramli Yusuff seringkali mengaitkan bekas ketua polis itu dengan peguam negara (A-G) dan melepaskan diri dari tuduhan mengaitkan beliau dengan penjenayah Johor.

Musa memberitahu beliau tidak melakukan apa-apa kesalahan dan bersedia untuk disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk membersihkan namanya.

"Saya tidak ada lakukan kesalahan," kata Musa apabila dihubungi oleh The Malaysian Insider malam semalam, sebelum menambah, "Kalau ada salah, biar SPRM siasat."

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


PERISTIWA DI GOMBAK - IBLIS PUN TABIK DENGAN KEBODOHAN PUAK INI

Posted: 05 Dec 2012 10:09 AM PST

Oleh:  WFAUZDIN NS

MAKA, TV3 suku pun malam tadi mengulas berita kekecohan yang berlaku di dalam Program Jelajah Merdeka Rakyat bersama DS Anwar di Gombak.  Seperti yang dijangka, ditemuramah semua balaci-balaci dan pelawak-pelawak bodo puak yang baru selesai berhimpun di kandang mereka baru-baru ini.

Sayugia berkatalah si Ketua Pemuda Gombak mewakili parti sekutu Apco itu sambil menafikan sekeras-keras tahi pemudanya terlibat, " Kami datang dengan aman dan tidak melakukan apa-apa provokasi tetapi pihak penyokong PR yang terlebih dahulu memulakan kekecohan"

Begitulah apabila si Munafil bercakap.  Dia mengaku kumpulan lembunya datang ke program PR.  Datang untuk dengar ceramah?  Tiada masalah, tetapi perlu apa datang bersama bendera-bendera dacing baghdad dan bendera keris telanjang tanpa sarung itu?  Ertinya, datang untuk mulakan provokasi.  Bayangkan jika mereka tidak datang untuk provokasi, adakah kejadian yang memalukan bangsa Melayu dan Islam (jika mereka Islam) itu akan berlaku?  Itu asas dan persoalan pokok.

Pihak berkuasa tentu tahu siapa yang hadir ke ceramah PR dengan membawa bendera cap dacing baghdad dan keris telanjang.  Tentu pihak berkuasa sudah terfikir apa tujuan mereka datang.  Untuk dengar ceramah?  Lojikkah?  Mengapa tiada tindakan awal untuk menghalang mereka?  Mungkin bekas KPN, Musa Hassan tahu jawapannya.

Satu lagi yang melucukan, Malaysiakini melaporkan puak mereka mendakwa penyokong-penyokong PR membaling mereka dengan batu, periuk, kuali dan sebagainya.  Inilah kali pertama aku dapat tahu bahawa selama ini penyokong-penyokong kita kalau hadir ceramah mesti membawa periuk, kuali, sudu, garpu, mangkuk, cerek dan mungkin juga peti ais.  Cerita ini jika Iblis mendengarnya, Iblis pun tabik dengan kebangangan puak ini untuk menipu.

Itulah akibatnya jika kita mempunyai pemimpin yang bacul dan dayus takut untuk berhujah dan berdebat secara berdepan.  Di dalam kandang sendiri, tunjuk telor sebesar gajah walhal dengan bini pun takut nak mampus.  Maka, anak-anak buah pun jadi bacul tunjuk hebat kerana mereka tahu ada yang melindunginya.




dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Macam ni..standard Najib celah gigi laa ...

Posted: 05 Dec 2012 05:41 AM PST



dollah yankee -
Esok kita turun ramai-ramai ke Taman Kucai,Lunas bersama dengan Anwar! Penang pi Lunas, 35 minit saja ...

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Keadilan untuk rakyat mesti ditegakkan tanpa kompromi – Anwar

Posted: 05 Dec 2012 09:06 PM PST

KUALA LUMPUR 6 Dis: Untuk menjadi seorang pemimpin reformasi, keadilan untuk rakyat merupakan asas utama dan perlu ditegakkan tanpa sebarang kompromi, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Beliau memuji ketokohan mantan Presiden Indonesia, BJ Habibie yang tegas melaksanakan reformasi terhadap demokrasi di negara republik itu sewaktu era pemerintahannya.
"Pak Habibie mampu dan berupaya arahkan tentera serta polis bebaskan semua tahanan politik sejurus selepas mengambil alih tampuk pemerintahan, malah sebelum kabinet disusun," katanya.
Ketua Umum KEADILAN itu berkata demikian ketika berpidato pada majlis makan malam sempena lawatan rasmi Habibie ke Selangor, di sebuah hotel di Shah Alam, malam tadi.
Selanjutnya, Anwar berkata, pada hari pertama pentadbiran, Habibie juga membebaskan saluran media di Indonesia yang dikongkong pada zaman pemerintahan Soeharto.
Menurutnya, Habibie turut dikritik kerana tidak mematuhi protokol dan peraturan sewaktu melakukan pembebasan itu.
Read More / Baca Lagi >>

Melakar Kesejahteraan Wanita Selangor

Posted: 05 Dec 2012 09:04 PM PST

Abby Abadi menangis membaca puisi Untuk Mu Gaza

Posted: 05 Dec 2012 09:01 PM PST

Santai Amal Untukmu Gaza bersama Abby Abadi

Posted: 05 Dec 2012 08:56 PM PST

Rombak Bernas, Felcra jika PR tawan Putrajaya

Posted: 05 Dec 2012 08:55 PM PST

LANGKAP, Hilir Perak - PKR Cabang Pasir Salak menggesa Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim merombak peranan dan fungsi Padiberas Nasional Berhad (Bernas) serta Felcra Berhad jika Pakatan Rakyat berjaya melangkah ke Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Penyelaras PKR Parlimen Pasir Salak, Abdul Razak Ismail mendakwa, kedua-dua syarikat milik kerajaan itu dilihat menyimpang dari matlamat asal penubuhan, untuk membantu masyarakat luar bandar menerusi aktiviti pertanian.

Menurutnya, sudah bertahun-tahun pesawah sekitar Sungai Manik, Kampung Baru Chui Chak dan skim tanah Felcra Seberang Perak didakwa terpaksa menjual hasil padi mereka dengan harga lebih rendah daripada harga pasaran.

Read More / Baca Lagi >>

PRU13 hangatkan sidang Dun Perlis

Posted: 05 Dec 2012 08:54 PM PST

KANGAR - Soal berkenaan dengan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang hangat diperkatakan semua pihak turut ditimbulkan beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) pada sidang Dewan Undangan Negeri yang bermula semalam.

Perkara itu mula-mula disentuh oleh Speaker, Datuk Yazid Mat selepas  bacaan doa dengan memaklumkan bahawa sesi kali ini mungkin yang terakhir sebelum pilihan raya umum akan datang.

Beliau berharap sidang kali ini yang dijangka berlangsung sehingga esok akan berjalan lancar dan dapat bertemu lagi pada sidang akan datang.

Read More / Baca Lagi >>

DAP: Sepatutnya buat kursus mengenai rasuah untuk PM, kabinet

Posted: 05 Dec 2012 08:49 PM PST

Daripada mengadakan kursus mengenai rasuah untuk ahli Parlimen, DAP berkata, Suruhanjaya Anti Rasuah Malaysia (SPRM) sepatutunya mengadakannya untuk perdana menteri dan kabinet beliau.

SPRM dan Pejabat Peguam Negara (AG), tegas pemimpin DAP,
Lim Kit Siang, seharusnya tahu di mana keutamaannya dalam memerangi rasuah, terutama rasuah besar.

Dalam satu kenyataan hari ini, Lim membidas pengumuman usaha SPRM untuk mengadakan kursus mengenai rasuah untuk ahli Parlimen, sambil menegaskan bahawa pemimpin tertinggi politiklah yang tidak tahu "apa yang boleh diambil dan apa yang tidak boleh diambil".

Beliau merujuk kepada kenyataan PEMANDU semalam bahawa kursus, yang merupakan sebahagian daripada Pelan Transformasi Kerajaan 2.0 (GTP 2.0), dirancang diadakan tahun depan.

Next target is Sjotveit, Norconsult

Posted: 05 Dec 2012 08:41 PM PST

Why is a reputed Norwegian hydropower company, Norconsult supporting violations in Sarawak's mega dams project?
KUCHING: With Hydro Tasmania succumbing to public pressure and committed to phasing itself out of Sarawak following a damning national-level Australian campaign launched last week over its involvement in the Murum dam project and the ill treatment of native communities here, focus is now on Sarawak Energy Berhad's (SEB) Norwegian chief executive officer Torstein Dale Sjotveit and Norconsult, another key player in the project.
Save River network, a coalition of Sarawak NGOs, and the Swiss-based Bruno Manser Fund (BMF) want Sjotveit and Norconsult out of Sarawak for the same reason they pushed for Hydro Tasmania's pullout.
Having successfully mobilised Australians to pressure their government into compelling the pull out of state-owned Hydro Tasmania from Sarawak, the group is now seeking to use the same modus operandi to purge Sjotveit and Norconsult from the state.
The coalition's success with Hydro Tasmania was closely linked to it having anchored the support of Australian Greens party. The Greens are in a formal alliance with the Australian Labor Party in the Tasmanian Parliament.
Read More / Baca Lagi >>

Konspirasi senaraikan KPF dalam FGV - Anak

Posted: 05 Dec 2012 08:40 PM PST

KUALA LUMPUR: Koperasi Permodalan Felda Berhad (KPF) didakwa sedang berada dalam bahaya jika benar wujud konspirasi peringkat tertinggi yang mahu menyenaraikan KPF ke dalam Felda Global Ventures Berhad (FGVH).

Presiden Persatuan Anak peneroka Felda Kebangasaan (Anak), Mazlan Aliman mendedahkan, konspirasi ini melibatkan seorang menteri dan mendapat restu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Beliau berkata, menteri berkenaan telah mengarahkan Pengerusi Eksekutif Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM), Md Yusof Samsudin mengeluarkan surat menyatakan Mesyuarat Agung perwakilan (AGM) KPF pada 20 jun lalu tidak sah.

Pembatalan AGM ini katanya dipercayai sebagai jalan membolehkan AGM diadakan semula bagi melantik Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad sebagai Penegrusi KPF dan Pengarah Besar Felda, Faizoull Ahmad sebagai setiausaha.
Read More / Baca Lagi >>

Kajiselidik: Separuh firma M'sia hilang kontrak kerana rasuah

Posted: 05 Dec 2012 08:38 PM PST

Separuh daripada syarikat-syarikat yang beroperasi di Malaysia yang ditinjau telah melaporkan bahawa mereka telah kehilangan kontrak atau perniagaan kepada pesaing kerana rasuah sepanjang tahun lalu, demikian menurut satu kajiselidik antarabangsa.

NONEPresiden Transparency International-Malaysia, Datuk Paul Low
menyifatkannya sebagai satu respon yang luar biasa tinggi, dan langkah lebih berani perlu diambil untuk menghapuska proses yang menggalakkan penyelewengan.

Low memetik data dari Kajiselidik Pembayar Rasuah yang meninjau syarikat di 30 negara dengan tahap pelaburan dan perdagangan antarabangsa yang tinggi, termasuk 101 syarikat di Malaysia.

Antara soalannya ialah: "Sepanjang 12 bulan lepas, adakah
anda fikir syarikat anda telah gagal memenangi kontrak atau mendapat perniagaan baru kerana pesaing telah membayar rasuah?"

Kajiselidik itu adalah salah satu daripada lapan tinjauan yang diambil kira apabila mengira Indeks Persepsi Rasuah Malaysia 2012, yang diumumkan semalam, di mana negara ini disenaraikan pada kedudukan 54 daripada 176 - bertambah baik enam anak tangga daripada tahun lepas.
Read More / Baca Lagi >>

Asmaa Mahfouz Gadis Ayu di Sebalik Kejatuhan Hosni Mubarak

Posted: 05 Dec 2012 08:37 PM PST


Dilahirkan di Mesir pada 1 Februari, 1985, Asmaa Mahfouz menjadi pemangkin yang tidak mungkin kepada perubahan di negara yang telah termaktub dalam pemerintahan diktator sejak sebelum dia dilahirkan.

Sebagai pelajar Pentadbiran Perniagaan di Universiti Kaherah pada tahun 2008, Asmaa  terlibat dalam apa yang  menjadi Pergerakan Belia pada 6 April 2008.

Sekumpulan belia ini mula menyelaras usaha untuk mendapatkan sokongan seluruh negara bagi mengadakan  protes di El-Mahalla El-Kubra.

Satu mogok umum yang bersatu di bawah tuntutan bagi maruah, keselamatan, kebebasan, gaji yang saksama, pengangkutan, penjagaan kesihatan dan pendidikan.

Susulan protes 6 April, ramai blogger, wartawan bebas dan aktivis diganggu, ditahan dan diculik oleh agen kerajaan dan polis berpakaian biasa. Walaupun tindakan keras, usaha-usaha para belia telah berjaya kerana mereka dapat menyediakan peguam dan perkhidmatan keselamatan untuk melindungi peserta protes.

Asmaa menjadikan acara ini sebagai titik perubahan dalam hidupnya. Beliau berkata bahawa dia banyak belajar tentang rangkaian serta teknik mengurus dan mengawal kebimbangan yang berkaitan dengan ptotes.

"As long as you say there is no hope, then there will be no hope, but if you go down and take a stance, then there will be hope." – Asmaa Mahfouz
Read More / Baca Lagi >>

Najib Lebih Takut Gagal Mencapai Dua Pertiga Berbanding Kalah Pilihanraya

Posted: 05 Dec 2012 08:34 PM PST

Ucapan Najib di perhimpunan UMNO baru-baru ini, baik dalam ucapan dasar mahupun ucapan penggulungan jelas menggambarkan ketakutan beliau menghadapi pilihanraya akan datang. Intipati ucapan, riak wajah dan bahasa tubuhnya jelas menggambarkan hakikat itu.

Meski beliau cuba melawak, tersenyum dan mempamerkan wajah gembira tetapi garis-garis ketakutan itu boleh dilihat dan difahami oleh sesiapa saja yang mendengar ucapannya yang banyak aksi meneran dan menjerit itu.

Walaupun Zahid Hamidi ketika ucapan penggulungan cuba "melambung" beliau dengan mendedahkan suatu hasil kajian yang dilakukan oleh seorang pensyarah UiTM kononnya sokongan kepada Najib dan kerajaan kini sudah mencapai lebih 70 peratus dan pengundi atas pagar hanya 17 peratus, namun Najib kelihatan tidak gembira mendengar puji-pujian itu.

Beliau hanya selamba dan seolah-olah tidak terasa apa-apa dengan gambaran yang diucapkan Zahid itu. Jika orang lain, mungkin sudah cukup gembira dan kepala menjadi besar dengan hasil kajian yang diumumkan Zahid itu. Tetapi tidak dengan Najib kerana ada ketakutan lain sedang bersarang di kepalanya.

Malahan ketika berucap kemudiannya, Najib seperti memperlekehkan hasil kajian yang diumumkan Zahid itu dengan mengatakan sepatutnya sesuatu kajian harus melontarkan soalan cepumas yang berbunyi "Jika tidak dicalonkan, apakah akan terus menyokong parti?"

Read More / Baca Lagi >>

Selangor Tutup AES Jumaat Ini - INFO 12

Posted: 05 Dec 2012 08:30 PM PST

18+ Syria - Assad Massacres Bakery Shoppers in Aleppo 3-Dec-12 Bustan Al Qosour

Posted: 05 Dec 2012 08:27 PM PST

Gambar 6 pemimpin Hamas yang telah Syahid

Posted: 05 Dec 2012 08:26 PM PST

"Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki" :Al Imran:169
Setiap pejuang memberikan apa sahaja kemampuan mereka menyediakan diri bertemu Ilahi.
Semoga darah para Syuhada dari dahulu hingga kini masih mengalir dalam jiw
a-jiwa umat ini.Semoga Allah merahmati roh mereka dan berkati perjuangan mereka membebaskan bumi Palestin yang tercinta.  Dari kiri atas:
1) Asy Syahid Ir Imad Aqal
2) Asy Syahid Syeikh Ahmad Yaasin
3) Asy Syahid Ir Yahya Ayyash
4) Asy Syahid Dr Abdul Aziz Ar Rantisi
5) Asy Syahid Dr Said Syiam
6) Asy Syahid Al-Qaid, Ahmad Al-Ja'abarri
Mereka telah berikan apa yang mereka punya, kini giliran kita menyediakan dan memberi apa yang kita punya….

Mahathir Mahu Pancung Pak Lah DAN Najib Altantuya Sekaligus?

Posted: 05 Dec 2012 08:20 PM PST


Walaupun sudah bersara hampir 10 tahun sebagai perdana menteri, hakikatnya Mahathir Mohamad masih lagi licik dengan strategi politiknya yang tak pernah kenal jemu, jauh sekali berehat bersama menantu.

Serangan demi serangan bertubi-tubi yang ditujukan khusus terhadap perdana menteri, Najib Altantuya dan penggantnya, Abdullah Badawi akhir-akhir ini dilihat semakin berbahaya kepada Umno dan Barisan Nasional (BN) dalam misi mempertahankan kekuasan di Putrajaya.

Sumber yang rapat dengan Yayasan Kepimpinan Perdana (YPK), tapak paling ampuh Mahathir mencatur strategi politiknya memberitahu bekas ahli parlimen Kubang Pasu lebih 6 penggal itu dipercayai mahu memusnahkan imej kedua-dua pengganti selepasnya sekaligus.

Selain bertembung secara peribadi dan kepentingan perniagaan, Mahathir dan kedua-dua Pak Lah dan Najib Altantuya kini bersaing sesama sendiri menaikkan imej masing-masing yang tercalar teruk selepas pendedahan skandal pertahanan terbesar negara sejak 1970, skandal komisen pembelian kapal selam kelas Scorpene.
Read More / Baca Lagi >>

Ni sebabnya ramai BANGANG dalam Umno...

Posted: 05 Dec 2012 08:19 PM PST

Pada macai-macai Umno...
Tolong jangan marah kat Mahathir...
Betoi neh...
Aku cukup serius bila kata jangan marah kat Mahathir...
Sebab, apa yang Mahathir kata kali ni BETOI..
Kahkahkah...
Nampak dak tuh apa yang Che Det dah kata, Umno memang dah lama tutup pintu pada orang-orang pandai dari mendekati Umno.... Maknanya, yang ada dalam Umno sekarang neh adalah orang-orang Umno yang bangang dan kaki provokasi saja. Jenis otak tarok kat lutut....

Kahkahkah...
Nak bukti???
Ni ha buktinya...
 
  
Kahkahkah...

AIC: anak muda harus bangkit tentang kekejaman Umno

Posted: 05 Dec 2012 08:17 PM PST

Tersebar seluruh negara tentang kisah semalam, di mana pemerintah yang berpayung dibawah parti bernama Umno akhirnya tidak dapat membendung resah lagi, menggunakan kekerasan dan sikap biadap untuk menghentikan kemaraan lawannya dalam demokrasi, dan susuk yang dibencinya sejak sekian lama iaitu Dato Seri Anwar Ibrahim.
Ribuan mata menjadi saksi, bagaimana lemahnya Pemuda Umno, disebalik provokasi ganas dan maki hamun jelek yang dilontarkan, berselindung di sebalik kekerasan untuk melunturkan semangat rakyat terbanyak, mencari saki baki kebenaran setelah segenap ruang maklumat ditutup oleh pemerintah dek kerana bimbang kuasa yang dijulang rebah sebelum sempat semua kekayaan negara dipunggah keluar.
Lalu anak muda pasti tertanya-tanya, apakah sebenarnya yang diperjuangkan oleh Umno selama ini? Apakah makna pembelaan yang dilaung-laungkan terhadap bangsa , agama dan negara yang mereka laung-laungkan lebih separuh abad yang lalu, sekiranya pembelasahan terharap rakyat awam menjadi kayu ukur kematangan mereka.
Apakah Umno melalui syaap Pemuda bertujuan menghidupkan semuala Pemuda Tahan Lasak yang menjadikan kekerasan sebagai modus operandi mereka untuk terus merajai pemerintahan negara?
Kejadian di Gombak hanyalah rentetan kebiadapan dan kebodohan Umno yang telah sekian lama dihidangkan dalam pinggan politik sejak merdeka lagi. Selama tempoh waktu itu, kita hanya menjamah kebiadapan dan kebodohan Umno tanpa banyak bicara, disogok dengan kenyataan palsu bahawa kita wajar bersyukur atas kewujudan Umno sebagai sang pemerintah di negara ini.
Read More / Baca Lagi >>

SAT1M : S'gor sedang kumpul bukti terperinci

Posted: 05 Dec 2012 08:14 PM PST

SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, kerajaan negeri kini giat mengumpul maklumat berhubung dakwaan "projek sapu tanah" oleh kerajaan BN sebelum ini.

Bercakap pada sidang media semalam beliau berkata, kerajaan negeri juga akan berbincang dengan pegawai-pegawai daerah bagi mendapatkan pandangan berhubung isu itu.

"Kita masih dalam proses semak dan tambah maklumat kerana kita juga perlu turun padang untuk ambil gambar tanah dan jenis pembangunan yang dilakukan di atas tanah tersebut.

"Kemudian kita juga akan berbincang dengan Pegawai-pegawai Daerah untuk mendengar pandangan mereka berkenaan hal ini," jelas Abdul Khalid dipetik Selangorku.

Kelab Penyokong Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor sebelum ini mendedahkan berlakunya "projek sapu tanah" oleh kerajaan BN di Selangor yang melibatkan 23 keping tanah yang mempunyai keluasan 33.5 ekar di negeri berkenaan.
Read More / Baca Lagi >>

Hancurkan kuasa Umno BN jalan terbaik hapus rasuah

Posted: 05 Dec 2012 08:11 PM PST


KUALA LUMPUR: Menghancurkan kuasa Umno Barisan Nasional (BN) adalah satu-satunya jalan untuk menghapuskan rasuah di negara ini, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Tidak ada dua jalan, hanya itu sahaja satu-satunya cara untuk mengurangkan rasuah ke tahap minimum di negara ini, iaitu dengan menghancurkan kuasa Umno BN," kata beliau ketika menyatakan kebimbangannya tentang laporan terbaru mengenai rasuah yang kian kronik di negara ini.

Pengerusi Transparency International-Malaysia, Datuk Paul Low Seng Kuan mendedahkan maklumat kaji selidik yang menunjukkan separuh dari syarikat yang beroperasi di Malaysia melaporkan bahawa mereka kehilangan kontrak atau peluang perniagaan kepada pesaing mereka akibat rasuah sejak setahun lalu.

"(Bekas Perdana Menteri, Tun) Dr Mahathir (Mohamad) sendiri yang mengingatkan kita bahawa Umno sudah jadi parti perasuah.
Read More / Baca Lagi >>

Rosnah: Pembangkang berjuang demi kuasa, gadai prinsip dan kepentingan rakyat....UMNO pulak gadai segala-galanya..!!!!

Posted: 05 Dec 2012 08:11 PM PST

KUALA LUMPUR, 6 Dis — Perjuangan pakatan pembangkang adalah semata-mata untuk meraih kuasa sehingga sanggup menggadaikan prinsip parti dan kepentingan rakyat, kata Ketua Pergerakan Puteri Umno Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin (gambar).
Beliau berkata ini dapat dilihat daripada perjuangan mereka yang cacamarba dan bertukar-tukar, pada satu masa mereka memperjuangkan pilihan raya yang bersih, alam sekitar kemudian hudud, kesamarataan total dan pelbagai lagi.
"Perjuangan mereka menjadi tidak tentu arah. Pendek kata ada ruang mereka akan berjuang, tetapi berjuang untuk apa itu 'belakang kira'. Mereka menggadai prinsip dan perjuangan mereka.
"Kita lihat sekarang bagaimana parti yang menggadaikan perjuangan dan prinsip mereka demi kuasa, terhoyong-hayang diheret orang. PAS dan PKR semakin bingung disergah dan diarah DAP," katanya menerusi kenyataan hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

JMR Gombak: Najib suburkan budaya samseng – Azmin

Posted: 05 Dec 2012 08:09 PM PST

KUALA LUMPUR 6 Dis: Serangan Pemuda Umno pada Ceramah Merdeka Rakyat Gombak bukti budaya samseng di negara ini disuburkan oleh presiden parti itu, Datuk Seri Najib Razak, kata Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali.
"Tindakan samseng Umno menikam rakyat dan membaling batu, pasu bunga dan pelbagai objek keras membuktikan Najib menyuburkan budaya samseng sedangkan mereka datang hanya untuk mendengar ceramah," kata Ahli Parlimen Gombak itu.
Dalam serangan samseng Umno di Dataran Sharuddin, Batu 8 1/2, Gombak malam semalam, sekurang-kurangnya dua penyokong Pakatan Rakyat cedera.
Mangsa pertama, seorang lelaki cedera di bahu kiri dipercayai ditikam dengan objek tajam manakala seorang lagi Haider
Samsudin cedera di kepala akibat dibaling objek keras dipercayai pasu.
"Saya berani katakan mereka bersifat kebinatangan dengan melontar kayu, batu-bata dan pasu bunga kepada penduduk yang tidak berdosa dan ini pertama kali berlaku di kampung ini.
"Mereka menjerit, memaki, bertindak ganas dan biadab termasuk membawa objek tajam dan menikam petugas. Kalau mereka hendak naikkan bendera, kita tak ada masalah, tetapi jangan biadab dan ganggu rakyat," kata Azmin pada sidang media sejurus selepas program itu.
Read More / Baca Lagi >>

JMR Gombak : Pemuda Umno mulakan provokasi – Saksi

Posted: 05 Dec 2012 07:37 PM PST

KUALA LUMPUR 6 Dis: Saksi insiden serangan pada Ceramah Merdeka Rakyat di Gombak malam semalam, Lawrence Jayaraj (gambar) berkata, Pemuda Umno yang memulakan provokasi dan menyebabkan dua penyokong Pakatan Rakyat (Pakatan) cedera.
Aktivis itu berkata, beliau menyaksikan sekumpulan pemuda Umno lingkungan antara 20 hingga 30-an membuat bising di kawasan tapak ceramah mulai 8.30 malam sambil mengibarkan bendera BN.
"Mereka yang memakai baju BN bermotosikal ke kawasan ceramah, dengan tak pakai topi keledar, sambil menjerit-jerit "baliklah!". Kemudian mereka berhenti di markas gerakan Umno, betul-betul berhadapan tapak ceramah Pakatan Rakyat," jelasnya kepada Keadilan Daily.
"Sewaktu Timbalan Presiden KEADILAN, Azmin Ali berucap, provokasi tersebut makin menjadi-jadi membuatkan suasana bertambah tegang. Masa inilah mereka mula membaling batu, baldi, pasu dan kelapa ke arah penyokong Pakatan," kata Lawrence yang berada berhampiran lokasi kejadian.
Beliau juga diberitahu, sebelum ceramah bermula, pihak penganjur mendapat amaran mengenai provokasi itu. Ekoran itu, KEADILAN Gombak membuat laporan polis.
"Tapi polis tak datang pun untuk jaga keselamatan. Malah polis cakap risiko tanggung sendiri. Mujur ada Unit Amal dan AMK (Angkatan Muda KEADILAN) yang mengawal keadaan," katanya.
Serangan samseng Umno itu menyebabkan kemalangan apabila seorang penyokong Pakatan cedera akibat ditikam pada bahu, manakala seorang lagi luka di kepala akibat dibaling pasu.
"Selepas itu, barulah polis dan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) datang," jelasnya.
Menurut Lawrence, sewaktu Datuk Seri Anwar Ibrahim berucap, samseng Umno meneruskan provokasi mengganggu tumpuan rakyat dengan menggunakan pembesar suara dan melemparkan kata-kata kesat terhadap Ketua Umum KEADILAN itu dan pemimpin Pakatan.
Read More / Baca Lagi >>

Qatrun Nada Kena Pecat Dengar Ceramah Anwar Ibrahim. Kalau Ceramah UMNO Boleh Lepas?

Posted: 05 Dec 2012 07:32 PM PST

Qatrun Nada Mohd Latfi Qatrun Nada Kena Pecat Dengar Ceramah Anwar Ibrahim. Kalau Ceramah UMNO Boleh Lepas?
Berapa ramai kalangan guru yang menyokong Barisan Nasional dan tidak lupa juga berapa ramai guru yang menyokong Pakatan Rakyat tetapi kami pasti ada kalangan yang terpaksa menyokong secara senyap di atas sebab-sebab tertentu.
Sebab apa? Nak jaga periuk nasi…..Kalau tidak nasib mereka akan jadi seperti mana yang dialami oleh seorang guru agama yang bernama Qatrun Nada Mohd Latfi di mana sekarang beliau sudah menjadi "bekas guru"…
Sebenarnya, nak pilih parti mana itu hak individu. Kalau Barisan Nasional selama ini bagus tidak perlu dipaksa rakyat untuk menyokong mereka. Begitu juga Pakatan Rakyat. Biar sokongan datang dengan sendirinya hasil daripada kerja keras dan keikhlasan pemimpin membantu rakyat. Mereka perlu dipaksa?
Seperti yang pernah kami katakan sebelum ini, berpolitiklah cara tahun 2012, bukan teruskan dengan cara & aktiviti politik tahun 90an. Jika tidak berubah anda akan ketinggalan…Renung-renungkanlah. Masih belum terlambat lagi.

Guru Agama Dipecat Kerana Hadir Ceramah Anwar Ibrahim?

Seorang guru agama sementara di Labuan yang dilantik oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) mendakwa diberhentikan selepas menghadiri ceramah Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Menurut guru tersebut, Qatrun Nada Mohd Latfi, beliau menerima notis pemecatan selepas mendapat panggilan daripada seorang pemimpin Umno tempatan.
Guru Dipecat Politik Qatrun Nada Kena Pecat Dengar Ceramah Anwar Ibrahim. Kalau Ceramah UMNO Boleh Lepas?
Bagaimanapun Qatrun memberitahu, perjanjian yang ditandatanganinya sebelum menjadi guru sambilan ada menyebut bahawa perkhidmatan seseorang guru itu boleh ditamatkan pada bila-bila masa tanpa memberi sebab.
"Saya mendengar ceramah Anwar pada 15 September. Dan selepas itu pada 9 Oktober saya dihubungi oleh seorang pemimpin Umno. Kami berbincang panjang. Antara yang dia cakapkan ialah saya bekerja dengan kerajaan dan tak perlu terlibat dengan politik.
Mengapa dan kenapa pemimpin UMNO terlibat dalam hal yang melibatkan kakitangan awam?
Read More / Baca Lagi >>

Datuk Wong Sen Chiew Tipu RM2 Juta, Denda RM145,000. Penjara 1 Hari VS Pencuri Seluar Dalam?

Posted: 05 Dec 2012 07:29 PM PST

Datuk Wong Sen Chiew Datuk Wong Sen Chiew Tipu RM2 Juta, Denda RM145,000. Penjara 1 Hari VS Pencuri Seluar Dalam?
Kalau sebelum ini kita ada mendengar kes di mana pemain bowling kebangsaan, Noor Afizal Azizan 21 yang terlepas daripada penjara kerana merogol gadis bawah umur berusia 13 tahun dengan alasan Noor Afizal Azizan mempunyai masa depan yang baik. Indahnya lakukan jenayah di Malaysia jika anda ada "kepentingan". Sebenarnya….
Sebenarnya sudah banyak kali kita mendengar kes mahkamah yang pelik-pelik di Malaysia. Termasuklah kes di mahkamah yang terbaru ini….
SHAH ALAM — Pemilik Golden Nest Properties International (M) Bhd, Datuk Wong Sen Chiew dijatuhi hukuman penjara sehari dan denda RM145,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini selepas mengaku bersalah terhadap 29 pertuduhan membabitkan skim pelaburan sarang burung.
Sehari? Hanya bayar RM145,000 sahaja? Untung-untung. Terkedu kami dibuatnya apabila hukuman seperti ini dijatuhkan terhadap kesalahan yang Datuk Wong Sen Chiew ini telah dilakukannya? Menipu duit orang ramai dan berjaya mengaut RM2 juta tetapi hanya bayar RM145,000 sahaja? Hebat…..
Mungkin selepas keluar penjara kelak, samada Datuk Wong Sen Chiew sudah insaf dan pulang ke pangkal jalan. Ataupun Datuk Wong Sen Chiew akan ke luar negara melarikan diri ke Australia contohnya ataupun mungkin juga "mencuba nasib" sekali lagi membuka skim penipuan yang lain pula. Moga-moga ada kalangan rakyat Malaysia yang terperangkap dengan modus operandi yang lebih "bermutu".
Curi Seluar Dalam SOGO Datuk Wong Sen Chiew Tipu RM2 Juta, Denda RM145,000. Penjara 1 Hari VS Pencuri Seluar Dalam?
 Sambung baca lagi berita mengenai Datuk Wong Sen Chiew ini…
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT