Nuffnang

Pengikut

Siulan Apadianie

0
sumber :-

Siulan Apadianie


Timbang Pakai Dacing..Semua Kena Kencing..???

Posted: 17 Oct 2012 06:41 PM PDT



Kerajaan sedang menimbangkan untuk membiayai kos infrastruktur bagi membolehkan pemaju swasta membina lebih banyak rumah di bawah harga pasaran, kata Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini. -Sinar http://www.sinarharian.com.my/nasional/kerajaan-timbang-biayai-kos-infrastruktur-rumah-mampu-milik-1.95470

usinkata;...TIMBANG apa lagi..buat terus la...lembab betul la...mcm siput babi....

.aku penah bertekak dgn beberapa org tentang isu nie...dan setelah aku taw..aku cukup mempertahankan hujah aku..bahawa...xda sikit masalah pon utk mana-mana kerajaan utk nak buat rumah kos rendah kurang dr harga pasaran..sbb kerajaan yg kontrol semua keuntungan yg diperolehi oleh syarikat pembekal bahan binaan...dan kos keuntungan pemaju ..dan juga keuntungan Bank2 yang bagi pinjaman...kalau kerajaan bole bagi bermacam potongan cukai kepada pelabur2 asing yang berprofile tinggi yang punya seribu mcm protokol..xkan benda ciput mcm nie xleh nk buat...

Lagi satu kalau setakat TIMBANG nk bg duit kos infrastruktur bagi membolehkan pemaju swasta bina rumah kos rendah dibawah harga pasaran..setakat nak buat rumah Pangsa xda lif atau ada lif..xda guna jugak..sebab masalah lif rosak berbulan-bulan..dok lagu tue jugak..yang xda lif..huhuhu..bila umoq dah cecah 60 tahun ke atas ..sakit lutut..sakit sendi..dan sakit jantung..mcm mana nak berjalan kaki naik ke tingkat 3 atau 4..Kita di bumi Malaysia nie..bukan mcm Hong Kong atau Singapura..kita mempunyai banyak tanah yang mencukupi utk membina rumah teres..kita harus memberi keutamaan membina rumah teres kepada keluarga-keluarga miskin dan bukan utk golongan korporat a.k.a kaya-raya..

Tanya lah mana-mana ketua keluarga..apakah bentuk harapan mereka utk memiliki rumah sendiri..saya pasti..harapan mereka ..paling minima adalah utk mendapatkan rumah teres yang selesa-dengan 3 bilik..seluas 22kaki X 50kaki..di atas lot berukuran 22 X 80 kaki..dan bukanya menginap di flat2 2 bilik yang mcm kotak-kotak..

So..jika ini cadangan Kerajaan Najib..baru nak timbang..huhuhu..bak kata kawan Facebook aku..."Timbang Pakai Dacing..Semua Kena Kencing.."...huhuhu

Lauk Ku Cukup Masin

Posted: 17 Oct 2012 04:58 AM PDT

 "Dah nama Ikan Masin..Nak tambah Garam lagi..."

2.. 3.. menjak nie..dapat diperhaikan bahawa terdapat 2 watak berbeza..tetapi mempunyai nasib yang sama..kedua mereka ini bagaikan dijual hidup-hidup..kedua-dunya pihak ini bagaikan dilelong dipasar dengan harga 25 Darham...Siapa mereka mengapa mereka dijual..dimana pusat jualanya..siapa yang menjualnya..sila sambung membaca surah tidak bersiri ini..

Tam Spider..mengalunkan sebuah lagu yang cukup pantas.macam lipas kudung..susah nak tangkap apa maksud lagu tersebut jika pertama kali mendengarnya..kecuali disemak satu persatu liriknya barulah dapat kita mengetahui apa isinya..isi ketam atau isi tulang ikan..


"Makin lama kukunyah..Makin tawar..Macam manis perasa gula getah..Bunyi tajuk sikitlah punya besar..Isinya kosong bercampur sifar
Dalam diam diam..Senyuman menyulamkan dendam..Nasi yang engkau sajikan..Penuhi tulang ikan
Mana benar baik mana pula tidak..Baik bodoh atau jahat bijak..Sudah pipi kanan kena sepak..Kepala kasi orang pijak..
Dalam diam diam..Senyuman menyulamkan dendam..Nasi yang engkau sajikan..Penuhi tulang ikan
Ayatmu ayat sekerat..Ayatmu tak cukup sifat..Ayatmu boleh buat orang sesat
Laukku dah dah cukup masin..Laukku cukup masin..Tak perlu engkau tambah garam
Peluru sesat tak kenal siapa tuannya..Peluru sesatmu.."

Sila pahamkan segala macam lirik diatas...kemudian..padankan dengan Media Utama Negara kita yang dikontrol oleh Kerajaan Barisan Nasional..baik Utusan,Berita Hairan dan The Star..RTM,dan TV3..
Jujur diakui..lirik lagu ini benar2 saya tujukan kepada MPB..Media Penjilat Buntut Baisan Nasional terutamanya UMNO..

Berbalik kepada 2 watak yg "dijual dan dilelong" ini..mereka berdua ialah..Pengarang Novel "SHIT"..Pengarang Cerpen/Atikel "Politik Baru YBJ"..

Sasterawan Negara Prof Emeritus Datuk Sahnon Ahmad telah diwawancara dan kemudian hasil dari wawancara itu 'diterbalikan dari atas ke bawah..diputar 360 darjah..tak ubah bagaikan dijual idup-hidup..dilelong sebegitu murah dan mudah kepada umum..
Saya membaca "Ayat Sekerat ..Ayat tak cukup Sifat"..serta "Nasi "..yang dihidangkan oleh MPB..Namun sedikit pun tidak berbekas dihati dengan kenyataa wawancara yang "kononya" dari Penulis SHIT itu..akhirnya tuan punya tubuh menjelaskan dan akhirnya...terbongkar jua "Nasi yang dihidangkan penuh dengan tulang ikan..".. '
http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/shahnon-terima-pas-bersama-dap-dalam-pakatan-nafi-laporan-media-arus-perdana/


Datuk Chamil Wariya ..lagi teruk di terkena "peluru sesat yang tak kenal siapa tuannya"..ianya berlanjutan hingga menaiki tangga Mahkamah dan bertafakur didalam dewan Keadilan..Cerpen "Politik Baru YBJ" diolah..diedit..ditokok tambah..diubah.tanpa persetujuan tuan empunya dan kemudian.."Dalam diam diam..dengan penuh senyum...ianya disulamkan dendam ...dipamerkan kepada umum ..
Saya pernah membacanya artikel itu..dan ketika itu pada 2008.saat artikel/cerpen itu diedarkan..diakui..saya tercekik tulang ikan...teraba-raba..mencari air...betul-betul "ayat-ayat" itu menyesatkan saya dengan mencemuh karya Datuk Chamil Wariya itu..
Kini...setelah 3 tahun..saya menemui pencerahannya..dari mulut tuan empunya Cerpen itu..segala tulang ikan kini semuanya menjadi "shit" yang telah diflashkan..nasib baik saya tidak membiarkanya membusuk didalam usus sampai ke kepala...
http://www.malaysiakini.com/news/211085

Media Penjilat Buntut ini..sekarang ini..terkini..masih lagi menghidangkan "Nasi Yang Dipenuhi Tulang Ikan"..masih lagi ingin menambah perasa kedalam Nasi ..bijaklah kepada pemakannya yang telah merasakan Lauknya dah cukup masin..xperlu ditambahkan garam.."..

Jom layan unplugged..."Lauku Cukup Masin"...http://www.youtube.com/watch?v=wDbeYlG7PjA&feature=related





WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


PERUNTUKAN DIBERI TANPA PROJEK, MB KEDAH MESTI JAWAB

Posted: 17 Oct 2012 02:59 PM PDT

Oleh:  WFAUZDIN NS

DI DALAM membicarakan soal ketelusan, sepatutnya negeri-negeri di bawah PR mesti mendahului negeri-negeri di bawah Bn.  Laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini banyak memuji prestasi negeri-negeri di bawah PR, walaupun baru sepenggal PR mentadbir nampaknya prestasi kita boleh dibanggakan.

Tetapi kita harus ingat, negeri-negeri di bawah PR tidak boleh lari dari memiliki individu-individu atau kumpulan yang pelahab, penyeleweng dan sebagainya.  Ini tugas pimpinan negeri yang mesti peka dan cepat bertindak untuk membenteras golongan perosak ini.  Inilah yang berlaku di Kedah sebuah negeri yang ditadbir oleh PR.  Mengikut laporan Malaysiakini, terdapat bayaran telah dibuat kepada kontraktor di mana tiada keperluan untuk berbuat demikian.  Di mana silapnya?

Laporan Malaysiakini yang memetik Laporan Ketua Audit Negara menyebut, " Kerajaan Kedah membayar kontraktor untuk kerja-kerja pembaikan tiga buah rumah kos rendah yang tidak wujud, menurut Laporan Ketua Audit Negara 2011.  Ia antara masalah yang dikenal pasti dalam projek program perumahan melibatkan 12,749 unit di 79 program perumahan.  Semakan secara rawak mendapati pembayaran dibuat sebanyak RM29,800 untuk tiga unit berasingan.  "Rumah tidak wujud memandangkan blok tersebut hanya mempunyai 4 tingkat dan nombor rumah terakhir ialah F-4-20," laporan itu dipetik.  Bayaran sebanyak juga dibuat RM14,740 untuk kerja-kerja pembaikan yang tidak siap."

Jika kejadian ini benar, kita tidak mahu hipokrit dan kita mahu Kerajaan Negeri menjawab isu ini.  Bukan tugas kita untuk melindungi perbuatan yang memalukan PR ini walaupun jumlahnya sedikit namun jika dibiarkan tidak mustahil akan menjadi kebiasaan dan melibatkan jumlah yang besar satu masa nanti.  Di manakah pemantauan kerajaan negeri di atas segala projek atau peruntukan yang disalurkan?

Kerajaan Negeri Kedah mesti menyiasat, dan jika perlu jemput SPRM menyiasat kes ini dan ambil tindakan sewajarnya ke atas mana-mana pihak yang terlibat.  Kudis yang mula mahu merebak ini perlu diubati segera.  Kita yakin MB Kedah tidak terlibat, tetapi beliau tidak boleh lepas tangan di atas teguran yang dibuat oleh Ketua Audit Negara.  

Kita tidak mahu rakyat melihat PR tiada bezanya dengan Umno/Bn memerintah kecuali berbeza dari segi angka atau jumlah yang diselewengkan.  Jika di dalam kes NFC kita tahu bahawa RM250 Juta lesap tanpa membela lembu, tetapi jumlah kecil RM 29, 800 itu dibayar untuk kerja yang tidak dibuat juga satu penyelewengan.  

Jika perkara ini tidak benar, Kerajaan Negeri Kedah perlu jelaskan kepada rakyat dan tentukan Ketua Audit Negara memperbetulkan laporan yang telah dikeluarkan./wfauzdin.blogspot.com

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


HAHAHA Malaysia dah maju ... Blogger Lucah [Malaysia] Mahu Terus Beraksi

Posted: 17 Oct 2012 10:17 PM PDT



Alvin
PETALING JAYA: Blogger erotik, Alvin Tan Jye Yee mahu terus melakukan 'banyak aksi seks' dengan pasangannya, Vivian Lee selain bercadang untuk menyimpan rakaman hubungan intim mereka.
Malah dia tidak menyesal mengenai kontroversi yang dicetuskan akibat penyiaran gambar erotik di blog mereka.
"Kami akan terus bersama dan melakukan banyak hubungan seks serta merekodkannya," katanya kepada The Star pada Rabu.
Pemegang biasiswa Asean kini mendapat perhatian ramai selepas imej lucah mereka disebarkan di internet.
"Ibu bapa saya tidak begitu bimbang tentang isu moral, tetapi mereka lebih prihatin masalah yang mungkin saya hadapi dengan undnag-undang dan peraturan universiti saya (National University of Singapore)," katanya.
Pasangan dari Malaysia itu juga berkata mereka berminat untuk memanfaatkan aktiviti.
Malah mereka juga kini mewujudkan akses khas kepada peminat mereka dengan menghantar e-mel selepas blog mereka disekat.
"Ini adalah tempoh kritikal dan kami berhasrat untuk menggunakan masa ini untuk mencari pengikut. Mungkin kita tidak akan memuatnaik video dan gambar itu untuk tatapan umum, tetapi kita boleh terus menjadi blogger. Kami mahu Alvin dan Vivian menjadi satu nama yang dikenali kerana melakukan seksual terbuka," kata Tan.
Pasangan itu turut mendedahkan mereka menerima banyak e-mel termasuk cadangan untuk aksi seks daripada lelaki dan wanita.
Selain itu Tan juga menolak daripada ancaman tindakan undang-undang.
Tan dijangka menghadapi pendengaran tatatertib oleh lembaga Universiti Kebangsaan Singapura (NUS) bulan ini.
"Saya terkejut mereka memberikan saya begitu banyak masa untuk bersedia. Saya akan pertahankan asas saya. Semua yang ingin saya katakan, telah disampaikan kepada media," katanya.

Vivian Lee
PETALING JAYA: Vivian Lee, wanita yang memuat naik gambar bogel dan erotik dirinya dan teman lelakinya di blog mereka mengaku tidak menyesal mendedahkan kehidupan seksual mereka secara terbuka.
"Saya tidak melihat apa yang salah apabila meletakkan gambar-gambar bogel dan video hubungan seksual kami di internet. Ia bertujuan untuk dunia melihat betapa kami mencintai antara satu sama lain. Saya tidak faham mengapa orang perlu kecoh tentang perkara ini. Ia adalah urusan peribadi kami, "katanya.
Lee, 23, dan teman lelakinya, Alvin Tan JYE Yee, 24, mencetuskan kontroversi di alam siber apabila memuat naik gambar mereka di blog Sumptuous Erotica dan dikesan media Singapura.
"Bagi kami gambar-gambar di blog ini adalah karya seni. Kami adalah orang-orang yang berfikiran terbuka dan kita hanya mahu berkongsi dengan dunia. Kami mahu mereka melihatnya," katanya.
Lee berkata, dia gagal untuk memahami mengapa orang mempunyai persepsi yang berbeza di Asia apabila mereka memuat naik gambar itu di ruang siber.
"Semua ini adalah hak bagi Barat namun tidak di Asia. Ini double standard. Saya tidak faham mengapa orang perlu untuk menilai kami," katanya.
Katanya orang Asia tidak harus terlalu konservatif tetapi terbuka mengenai kehidupan seks mereka.
"Tiada apa yang salah bercakap atau mengadakan hubungan seks. Ia adalah perkara biasa antara dua orang dewasa.
"Sepatutnya tidak ada apa-apa stigma apabila pasangan mahu bercakap atau berterus-terang tentang perkara ini," katanya. - mStar

Santai pagi ni .... Mai kita tengok slip gaji CEO Tabung Haji ...

Posted: 17 Oct 2012 03:56 PM PDT


Slip Gaji CEO Tabung Haji, Bersedia untuk Terbeliak Biji Mata.

Bagi yang sudah lama mendeposit wang masing-masing untuk tujuan menunaikan haji ke tanah suci Makkah, pastinya kini berkira-kira menunggu simpanan masing-masing mencukupi di samping turut menyimpan wang bagi perbelanjaan di sana pula.

Yang bekerja makan gaji, ada yang mendeposit dengan cara memotong gaji bulanan, malah ada yang mengikat perut semata-mata tidak mahu menunggu lama terutamanya yang sudah berusia lewat 40-an.

Manakala yang berniaga kecil-kecilan dan bersawah terpaksa membanting tulang empat kerat setiap hari bagi mencukupkan wang simpanan sekurang-kurangnya RM11 ribu seorang.

Bagaimanapun, matlamat sebenar Tabung Haji dari hanya menguruskan jemaah haji setiap tahun kini nampaknya semakin lama semakin tersasar.

Buktinya, lihat penyata gaji bulan Disember 2011 untuk Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) yang hanya bertaraf kontrak, Ismee Ismail seperti yang tertera di atas.

Gaji pokok sahaja sudah berjumlah RM70 ribu manakala elaun lain seperti kenderaaan rasmi dan pemandu peribadi mencecah jumlah RM12 ribu menjadikan jumlah keseluruhannya hanya RM82 ribu sebulan sahaja!

Setelah ditolak semua caruman, gaji bersih yang diterima Ismee cuma RM54,155.25 sahaja sebulan!

Paling mengejutkan lagi apabila dilihat dari segi bonus sebanyak RM700 ribu sebulan yang pastinya menimbulkan persoalan bagaimana Tabung Haji mampu membayar sebanyak itu sedangkan setiap tahun rungutan mengenai kenaikan kadar sewa penginapan di Makkah tidak pernah surut?

Apakah agaknya perasaan penyimpan tabung haji apabila melihat sebegitu banyak wang yang sudah pasti datang dari titik peluh mereka dengan mudah digunakan untuk membayar kos bagi hanya seorang CEO bertaraf kontrak?

Justeru wajar buat Tabung Haji menjawab persoalan yang dikemukakan ahli parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar yang mempersoalkan apakah mekanisme yang digunakan bagi menaikkan gaji CEO nya sehingga mencecah nilai sedemikian!

Kesemua persoalan tersebut menuntut jawapan sejujur mungkin bagi mengelakkan Tabung Haji dicop tidak lagi mempunyai kredibiliti menguruskan kewangan bagi orang Islam dan cuma sibuk memperkaya satu dua kerat kroni dan melabur wang pendeposit hingga rugi dan tidak mampu ditebus kembali.- Jalan Pulang

MS : Hahahaha bonus dia 10 x gaji la tu ...slip gaji ni bulan 12 [Dec], jadi hampa jangan la terkejut sangat , bayaran bonus bukan la dibayar setiap bulan, tapi hanya sekali dalam setahun iaitu pada bulan December. Tapi apa-apa pun memang melampau la gaji dan elaun-elaun dia tu. 

Yang menariknya bonus tu.
Aku yang dah berpuluh tahun dengan GLC ni yang memang banyak duit ni pun belum pernah  merasa terima bonus 10 bln, Paling tinggi yang kami pernah dibayar hanyalah 6 bulan saja.
CEO kami pun tak dibayar macam ni punya tinggi gajinya. 

Tapi setiap tahun depa [Tabung Haji] akan naikkan tambang Haji, dengan pelbagai alasan. Agaknya inilah salah satu sebabnya. Nak bayar gaji CEO yang tinggi tu la

Remaja buat laporan polis dirogol bapa sendiri

Posted: 17 Oct 2012 03:39 PM PDT


Ni la budak-budak sekarang,  tergamak buat laporan palsu akibat dilarang bertemu teman lelaki

Kuala Lumpur: Gara-gara tidak tahan dikongkong dan dilarang keluar bersama teman lelaki, seorang remaja perempuan membuat laporan palsu mendakwa bapa kandung merogolnya di Brickfields, di sini, awal bulan ini.


Sebelum ini, remaja yang berusia 19 tahun itu tinggal bersama ibunya di Klang, selepas kedua-dua orang tuanya tinggal secara berasingan sejak beberapa bulan lalu, dilaporkan sukar dikawal dan sering keluar hingga lewat malam serta tidur di rumah teman lelakinya. 


Remaja itu membuat tuduhan palsu supaya bapanya ditahan dan dia boleh keluar bersama teman lelakinya," - Ku Chin Wah, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur
Selepas melihat ibunya gagal mengawal anaknya, bapanya yang tinggal di ibu negara memutuskan untuk menjaganya dan meminta remaja itu berpindah serta tinggal bersamanya di sini, sejak 2 Oktober lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah, berkata ketika tinggal bersama bapanya, remaja itu sering dimarahi dan dilarang keluar bertemu teman lelakinya sehingga memaksa dia membuat laporan palsu mendakwa dirogol oleh bapanya.

Polis terima lima laporan palsu berkaitan dirogol 

Katanya, hasil siasatan dijalankan, remaja itu membuat tuduhan palsu dengan niat jahat supaya bapanya ditahan berikutan laporan yang dibuat dan dia boleh keluar bersama teman lelakinya. 
"Sepanjang tahun ini, polis menerima lima laporan palsu berhubung dakwaan dirogol dan ini pertama kali kes laporan palsu oleh pengadu yang mendakwa dirogol bapa kandung," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, di sini semalam.

Chin Wah berkata, polis memandang serius isu berkenaan dan meminta semua pihak terutama remaja perempuan, mengambil iktibar daripada kes itu supaya tidak melakukan perkara sama terhadap bapa kandung sendiri.

Sehingga kini, siasatan kes berkenaan dijalankan mengikut Seksyen 182 Kanun Keseksaan atas kesalahan membuat laporan palsu.

Remaja itu turut ditahan kerana terbabit dalam kes pecah amanah ketika bekerja sebagai jurujual di sebuah kiosk barangan di Klang.

Blog sex : Pelajar Malaysia hadapi tindakan disiplin, kemungkinan tindakan undang-undang

Posted: 17 Oct 2012 05:42 AM PDT



One of the photos of Alvin and Vivian on the now defunct 'Sumptuous Erotica' blog.One of the photos of Alvin and Vivian on the now defunct 'Sumptuous Erotica' blog.SINGAPORE: The Malaysian student who posted sexually explicit photos and videos of himself and his girlfriend on his blog is now facing a disciplinary inquiry.
Asean scholarship holder Alvin Tan Jye Yee has been served notice to appear before a board that will take appropriate action against him, said a spokesman for the National University of Singapore (NUS).
He added that the 24-year-old law student is not receiving scholarship funds because he is on a leave of absence, and has been advised to take down the offensive posts.

The spokesman told The Straits Times the university has a rigorous selection process for scholarship recipients based on their academic achievements and personal accomplishments.
"This is not a reflection of all our scholars, most of whom are accomplished students making a meaningful contribution to the NUS community."


Meanwhile, there is also a possibility that Tan could be charged with posting obscene material on the Internet.

However, lawyers argued that whether the obscene postings have contravened Singapore laws or whether there is a case for prosecution is subjective, depending on where the visuals and postings were made.

Channel News Asia quoted Josephus Tan, senior associate at Patrick Tan LLC, who said: "The material question is where the offences were being committed and in this case it seems to be Malaysia. I think Malaysia actually shares an almost identical Penal Code to ours, so the person can actually be charged for a Penal Code offence back in Malaysia, or even under their so-called Malaysian Films Censorship Act."

Tan and his girlfriend, identified as Vivian Lee, 23, also a Malaysian, made headlines when news of their blog spread yesterday.

The couple claimed claimed that they only upload self-made content and invite any attractive couples in Malaysia and Singapore who are into swinging to contact them.

The blog is believed to have started on September 20, when the couple began posting photos of them engaged in sex.

They followed it up with a home-made sex video. In the video's explanation, the couple said the "humble self-production will serve as a small start to bigger things to come; we have always aspired to be adult film actors since puberty."

The couple even opened up the blog to questions from viewers, with candid responses.

One viewer had posted a question to the couple on Oct 15, asking them why they do such things.

The reply was that they believed those who are open-minded about sex shouldn't be branded as criminals.

"Because we believe that there's nothing inherently wrong with sex."

"We don't see why people who are sexually-active and/or being open about their sex lives should be treated as sinners or criminals. Sex is a natural reproductive process that really doesn't deserve to have a stigma attached to it. Close-minded people need to get over it," went the response.

In a subsequent interview with Yahoo! Singapore, Tan admitted that they started the blog at the end of September this year as the photos kept on getting flagged on Facebook and had to be taken down. It has since gone viral.

He said he has "mixed feelings" about all the attention the blog has gotten, and was prepared to be expelled or have his scholarship taken away.

Tan said he would like to come back to Singapore to finish his studies if allowed. - MD

Jom ramai-ramai kita pi Senawang 3 Nov ni

Posted: 17 Oct 2012 05:37 AM PDT


Pra-Himpunan Kebangkitan Rakyat, Senawang 3 Nov

Harakahdaily,17 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat akan mengadakan Pra-Himpunan Kebangkitan Rakyat di Senawang, Seremban 3 November ini.


Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu berkata, program itu merupakan pemula kepada program jelajah ke seluruh negara yang akan diadakan selepas itu, lapor Keadilandaily.



Program tersebut dijadual bermula jam 4 petang hingga 12 malam dengan dihadiri semua kepimpinan utama Pakatan Rakyat.



Antaranya termasuk Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Penasihat DAP Lim Kit Siang.



Himpunan Kebangkitan Rakyat sepatutnya dijadualkan berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil, 3 November ini namun ditangguhkan kerana stadium tersebut akan digunakan untuk Pertandingan Bolasepak Piala Suzuki AFF.



Ianya telah diumumkan ditunda ke Januari Tahun hadapan dan pihak penganjur sedang membuat permohonan untuk mendapatkan sama ada Stadium Nasional Bukit Jalil atau Stadium Merdeka.



Bagaimanapun, pelancaran himpunan itu tetap dibuat pada tarikh sama tetapi dengan mengubah tempatnya ke Senawang Negeri Sembilan.



Dari Negeri Sembilan, program jelajah Kebangkitan Rakyat pula katanya akan bergerak ke seluruh negara mengikut zon dan negeri.



Menurut Mohamad, mereka akan bergerak ke setiap negeri termasuk Kedah, Terengganu, Pahang, Johor serta Perak dan diikuti negeri-negeri lain sebelum kemuncak himpunan tersebut di ibu negara Januari tahun hadapan.



Himpunan kali ini katanya adalah bertujuan menggesa lapan tuntutan Gabungan Menuntut Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) yang hampir tidak dihiraukan oleh kerajaan.

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Isu Pengerang ke-Parlimen

Posted: 17 Oct 2012 09:06 PM PDT

Wilfred Bumburing: Kita Ada Pemimpin Yang Boleh Membawa Kemenangan, Siapa Itu?

Posted: 17 Oct 2012 09:05 PM PDT

Audit : 24 sekolah agama di Johor di rumah kedai

Posted: 17 Oct 2012 09:04 PM PDT



 
 Kelemahan kerajaan negeri dalam menguruskan Sekolah Agama Kerajaan Johor (SAKJ) menyebabkan 24 buah sekolah agama diseluruh negeri itu ditempatkan di pelbagai premis termasuk di sebuah bangunan rumah kedai.

Laporan Ketua Audit Negara dalam aktiviti Jabatan/Agensi dan Pengurusan Syarikat Kerajaan Negeri Johor tahun 2011 mendapati, bangunan tambahan sekolah agama Kota Masai, Johor Bahru - sebuah rumah kedai itu menempatkan lebih 3,000 pelajar dan mengalami masalah kekurangan bilik darjah.

"Pemerhatian Audit mendapati sekolah yang menumpang di balai raya, surau dan bangunan sekolah milik Kementerian Pelajaran Malaysia  yang tidak lagi digunakan tidak menghadapi masalah sehingga kini kerana bilangan murid yang tidak terlalu ramai dan kemudahan asas yang mencukupi.
Read More / Baca Lagi >>

Bangsa Malaysia : Saya Malaysia dahulu baru Melayu, kata Khairy

Posted: 17 Oct 2012 09:03 PM PDT

Khairy Jamaluddin menegaskan bahawa identiti bangsa Malaysia harus menjadi matlamat utama dalam mewujudkan perpaduan di negara ini. — Gambar fail
 
KUALA LUMPUR, 18 Okt — Ketua pemuda Umno, Khairy Jamaluddin tampil dengan mempertahankan isu bangsa pada forum malam tadi tetapi beberapa kritikannya lebih menjurus dengan mengakui politik berasaskan kaum boleh menjejaskan negara. Menjawab soalan konsep 1Malaysia yang bertujuan untuk mewujudkan perpaduan di kalangan rakyat pelbagai kaum di dalam negara, Khairy berkata ia bukanlah suatu konflik untuk rakyat Malaysia menganut beberapa identiti tetapi menegaskan identiti bangsa Malaysia harus menjadi matlamat utama.
"Jika anda letak pistol di kepala saya, saya akan jawab saya adalah Malaysia dahulu," katanya dalam forum pembangunan ekonomi anjuran Alumni Chevening Malaysia  di ibu kota.
"Itulah hasrat utama."
Beliau turut menjawab satu soalan lain samaada bebanan bersifat perkauman akan mengheret Malaysia keluar daripada "rayuan" untuk mendapatkan sebuah parti yang benar- benar berbilang kaum.
"Lebih banyak parti bangsa yang berpengaruh adalah dalam politik akan lebih banyak sifat kebangsaan diambilkira dalam membuat polisi," katanya lagi.
Read More / Baca Lagi >>

Audit 2011 bercanggah dengan prinsip wasatiyyah

Posted: 17 Oct 2012 09:02 PM PDT


KUALA LUMPUR: Laporan Ketua Audit Negara 2011 yang telah dikeluarkan baru-baru ini adalah kemuncak lambang kegagalan Umno BN menguruskan kekayaan negara dengan baik.
Penolong Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Nazmi Nik Din berkata, ia amat bertentangan dengan prinsip wasatiyyah yang dicanangkan oleh Umno selama ini bahkan memalukan umat Islam di negara ini.

"Rakyat sudah bosan dengan pembaziran, kebocoran dan ketirisan yang berlaku. Rakyat sudah tidak mampu menanggung lagi kerajaan yang sedia ada," ujarnya kepada Harakahdaily.

Baginya, laporan audit itu memberikan isyarat bahawa Umno BN menjadi liabiliti kepada rakyat Malaysia sekarang yang mesti ditumbangkan dalam PRU13 yang akan datang.
Read More / Baca Lagi >>

Krisis Ekonomi: M'sia Tidak Selamat?

Posted: 17 Oct 2012 08:09 PM PDT

  IBNU HASYIM
HARI ini ada beberapa berita ekonomi yang menggempar dan memberangsangkan. Laporan Audit negara menyebutkan, pnjaman terkumpul yang dijamin kerajaan persekutuan meningkat sebanyak RM19.85 bilion atau 20.5 peratus pada tahun 2011 dan buat pertama kalinya telah melepasi paras RM100 bilion untuk mencecah RM116.76 bilion, demikian didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011.

Angka ini telah meningkat dua kali ganda dalam tempoh empat tahun dan mengalami peningkatan pesat sejak tahun 2008. Peningkatan dari tahun 2008 kepada 2011 adalah 69 peratus atau RM47.52 bilion. Kalau kita tinjau pula  ekonomi global. Resesi akhbar sejak tahun 2007 dan masih tersisa sampai sekarang membuat banyak negara hampir pailit. Pemain besar ekonomi dunia juga terkena imbasnya, pertumbuhan ekonomi mereka melambat.


Negara super power macam Amerika Syarikat dan China gigit jari dengan turunnya perekonomian mereka. Negara-negara Eropah berjuang menutupi hutang mereka. Namun, di tengah carut-marut ekonomi global, ada beberapa negara yang masih stabil, bahkan meningkat perekonomiannya.

Jurnal ekonomi dan politik AS, Foreign Policy, bulan ini merangkum tujuh negara yang selamat dari krisis 2007, salah satunya tercatat adalah Indonesia, Malaysia takde nampaknya.

 .
Berikut adalah daftar ke tujuh negara tersebut:
Read More / Baca Lagi >>

Mahathir Bukan Cerdik Sangat, Suka Curi Idea Orang Lain - Ku Li

Posted: 17 Oct 2012 08:06 PM PDT


Tengku Razaleigh Hamzah meramalkan dalam pilihanraya umum ke 13 yang akan datang ini United Malay National Party akan menerima kekalahan lagi. Dari pemerhatian beliau pengundi bukan Melayu semakin menjauhkan dari Barisan Nasional atau lebih tepat lagi lari dari UMNO.Beliau dakwa ada kemungkinan Barisan Nasional dan juga Pakatan Rakyat tidak memiliki majoriti yang meyakinkan. Bila terjadi sedemikian, negara kita mungkin menghadapi krisis.

Menurut Ku Li, hampir 90% peratus pengundi China bersedia untuk mengundi Pakatan Rakyat. Ada pengundi India yang telah kembali menyokong Barisan Nasional, tetapi majoriti masih bersama Pakatan Rakyat. Pengundi Melayu pula kini terbahagi kepada dua.
Ku Li, ahli parlimen Gua Musang semenjak 1974 dan juga bekas Menteri Kewangan Malaysia, menganggap pentabiran dibawah pimpinan Datuk Seri Najib Razak ini amat lemah dan tidak memahami krisis ekonomi global yang sedang melanda dunia sekarang.

Mengikut Ku Li pentabiran sekarang ini selalu berdulak-dalik - flip flop - apabila mengajukan sesuatu dasar. Dasar sorong tarik ini terjadi kerana banyak dasar-dasar ini tidak difikirkan secara masak terlebih dahulu.

"Mereka tidak peduli satu apa pun... tetapi mereka tidak ingin masuk penjara," Ku Li memberi kesimpulan terhadap pentabiran Najib Razak.

Ku Li, seorang bekas penuntut Malay College Kuala Kangsar (MCKK), berkata demikian dalam satu makan tengah hari bersama beberapa orang murid tua MCKK minggu lalu.
Read More / Baca Lagi >>

I am Malay with a Malaysian Outlook

Posted: 17 Oct 2012 08:03 PM PDT

I am at a loss hearing people having difficulty and doing all sorts of verbal contortions in explaining who they are. I mean I don't need a gun to say I am a Malaysian first, suggesting that it's only under extreme pressure and clear and present danger, I HAVE to say I am a Malaysian. Or at other times, you respond in almost a knee-jerk manner you are a Malaysian.
As for me, I am Malay with a Malaysian outlook. The order of priorities depends. I suspect non Malays will say who they are ethnically but with varying degrees of Malaysian outlook.  If people were to ask me, I will say I am Malay with a Malaysian outlook. I mean, will go out of the way, to structure my social life as Malaysian as possible.
Read More / Baca Lagi >>

What’s the tit-for-tat for RM40m?

Posted: 17 Oct 2012 07:57 PM PDT

It is simply no longer funny when you see what they are doing to our country, its economy and its future.

"Every political party has the right to receive political donations" so said Prime Minister Najib Tun Razak. I agree that it is the right of any political party and any Barisan Nasional politicians (you must not forget to say that) to accept donations.
You received RM4,000? Okay lah!
What about RM40,000? Still okay.
And RM400,000 is very okay… the generous donor must at least get a "thank-you" letter from Najib himself.
How about RM4 million? Wow! Must at least have lunch and/or dinner with the prime minister.
And RM40 million? Mi Casa. Su Casa! (My house is your house or make yourself at home!)
Granted that there would be more than one or two businessmen donors who would willingly part with their hard-earned RM40 million, then take all of them to dinner. Though, of course, if you have given them more than billions in business profits, then it is they who must take you out to dinner.
While chewing on that Wagyu beef (tender, tasteful and wonderfully wrapped in rice paper and tripled seared on an iron grill at RM100 an ounce), they might even ask you respectfully if they can give you more… money, that is.
That Wagyu beef is too expensive. Of course, there is that small matter of the Wagyu cows being given beer to give them that special "oomph" but you don't think about these minor religious transgression when dining with millionaires.
This is the thing with Najib – he knows how to behave in social circles and he knows just what to say.
You can fault his wife, his handling of the Defence Ministry, Perak, Sibu, National Feedlot Corporation (NFC) and a host of other "Najib expletive deleted debacles" but not his family pedigree.
But he sure has to come down to earth as we approach the 13th general election – tyres for taxi drivers and now RM9 million in "gifts" for the Sikh community.
I wonder how that RM40 million donation to Sabah Umno (not to Chief Minister Musa Aman) is going to be spent. I guess keeping the Umno's "jentera" (machinery) happy is more important than the Sikhs.
Did the MACC probe this matter?
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia Kita : Gadis dalam blog seks pertahan gambar dan video lucah

Posted: 17 Oct 2012 07:42 PM PDT

Gambar Tan dan Lee dari blog seks yang kini ditutup.
KUALA LUMPUR, 18 Okt — Sebelum ini, berita mengenai blog seks Sumptuous Erotica hanya memberi tumpuan kepada Alvin Tan Jye Yee, rakyat Malaysia  yang mendapat biasiswa Asean untuk belajar di Universiti Nanyang Singapura (NUS), kini kekasihnya Vivian Lee muncul untuk mempertahankan tindakan memasukkan gambar dan video lucah ke blog tersebut. Posting tersebut telah pun dipadam oleh pasangan itu, meninggalkan hanya halaman diarkibkan dengan posting sebelumnya sejak dari bulan 20 September sehingga 15 Oktober, akan tetapi gambar-gambar dan video dari blog itu telah pun diedarkan oleh laman Gutter Uncencored.
Lee berasal dari Johor, merupakan graduan Universiti Multimedia Malaysia (MMU).
Saya tidak melihat menjadi satu kesalahan memasukkan gambar dan video aksi seks kami ke internet. Ia bertujuan untuk menunjukkan kepada dunia tentang kehebatan cinta kami. Saya tidak faham mengapa orang mahu memperbesarkan perkara ini. Ini urusan peribadi kami," kata beliau dipetik dari The Star Online.
Dalam blog seks mereka, Lee dan Tan berkongsi gambar-gambar seks dan video yang menggambarkan pasangan tersebut di pelbagai aksi telanjang dan melakukan seks.
Imej-imej berbeza daripada potret artistik pasangan tersebut, untuk menutup kemaluan mereka.
"Pada kami, gambar di blog adalah kerja seni. Kami adalah orang yang berfikiran terbuka dan mahu kongsikan ini kepada dunia.
Read More / Baca Lagi >>

Kerajaan Negeri Kedah diserang isu penyelewengan di Bahagian Perumahan, rupanya yang terbabit ialah orang kuat UMNO!!!!!!!!

Posted: 17 Oct 2012 07:39 PM PDT

1) Orang ini adalah Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Kuala Kedah (kini dilaporkan melepaskan jawatan) tetapi masih memegang jawatan ad hoc dalam UMNO.

2) Dia merupakan orang kuat bekas MB Kedah Dato' Seri Mahdzir Khalid.

3) Dia adalah KCS yang memegang jawatan penting di bahagian Perumahan Pejabat SUK dan pembuat keputusan dalam banyak perkara penting di bahagian tersebut.

4) Dia adalah orang kanan, rakan rapat dan kroni kepada Dato' Rasli Basir SUK Kedah yang didesak meletakkan jawatan.

5) Dia seorang yang tidak menghormati pihak berkuasa negeri, tidak pernah hadir ke pejabat Exco bila dipanggil oleh Exco berkaitan untuk urusan yang berkaitan dengan tugasannya. Kalau ada urusan Exco kena pi mengadap dia, bukan dia boleh dipanggil mengadap Exco.

6) Dialah orangnya yang bertanggungjawab dengan isu pembayaran RM2.55 juta kepada 5 kontraktor yang tidak wujud 'melaksanakan projek' Taman Seri Gemilang, Flat seberang Terus, Taman Wira, Flat Alor Malai, Flat Simpang Kuala, Flat Seberang Terus, Flat Tongkang Yard dan Taman Kota Nelayan. (Seperti terkandung dalam laporan Ketua Audit Negara 2011).

7) Akibat dari dakwaan penyelewengan yang dilakukan di atas, dia telah ditahan reman oleh SPRM selama 9 hari (laporan pernah dibuat di blog Kedah La beberapa minggu lalu... inilah orangnya) dan akan akan didakwa oleh SPRM di mahkamah pada bila-bila masa.

Ini baru muqaddimah... pendedahan berikutnya ialah apa hubungannya dengan Mahdzir Khalid, isu pembinaan Kompleks MPSP, penyelewengan PKB, mengeluar duit tunai GLC untuk dana UMNO/BN dalam PRU12... semuanya akan kita dedahkan selepas ini.

RM207 Billion pampasan Buruh Paksa Zaman Jepun pun UMNO sapu?? BERAT neh, mampuih la Umno nak jawab..!!!

Posted: 17 Oct 2012 07:38 PM PDT


Pada 1 September 2012 yang lalu, Utusan Malasyia menyiarkan satu artikel tentang penderitaan Pak Embong, yang pernah menjadi buruh paksa semasa pemerintahan Jepun dulu.

Ianya hanya berkisar tentang keadaan Abdullah Said,yang kini mencecah 84 tahun bapa kepada lapan anak itu sangat uzur dan sudah tidak mampu menguruskan diri. Malah, ada ketikanya dia sudah tidak mengenali sesiapa lagi.

Kira-kira enam tahun yang lalu, Abdullah Said ataupun Pok Embong menceritakan kepada media pengalamannya dibawa oleh tentera Jepun dari Terengganu menuju ke Burma.. baca di ( SINI )

Antara apa yang disiarkan oleh Utusan ialah..
Jelas Mariam, sepanjang pengetahuannya, lelaki itu juga kerap berulang-alik ke Kota Bharu, Kelantan ketika masih sihat kerana aktif sebagai ahli Persatuan Kebajikan Bekas dan Warisan Buruh Binaan Landasan Kereta Api Siam ke Burma 1942-1946 Malaysia. 
"Ayah pernah mengeluh kepada saya dulu. Walaupun kerap kali menghadiri mesyuarat, namun, dia masih belum sempat merasa wang pampasan yang dijanjikan oleh pihak yang berkenaan. 
"Ayah cakap, kalau dapat duit tu, kami tak akan hidup susah lagi," katanya di akhir perbualan kami. Apa yang dimaksudkan oleh Mariam tentang "Ayah cakap, kalau dapat duit tu, kami tak akan hidup susah lagi,"?
Kerana ianya melibatkan kepentingan atau mungkin juga penyelewengan oleh UMNO maka Utusan tidak membongkar lebih lanjut tentang apa yang dimaksudkan dengan 'Duit itu'..

Ini apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan 'Duit itu'...Read More / Baca Lagi >>

Tak Pandai Urus : Kedudukan kewangan Selangor terus meningkat

Posted: 17 Oct 2012 07:24 PM PDT


SHAH ALAM: Kerajaan Negeri berpuas hati dengan prestasi negeri Selangor seperti dinyatakan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011 khususnya prestasi kewangan.

Demikian kata Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam kenyataannya kepada media.

Menurut beliau, Kerajaan Selangor telah mencapai beberapa kejayaan dan peningkatan dalam pelbagai aspek antaranya;


1.      Kedudukan kewangan yang baik dengan peningkatan dari segi wang simpanan, hasil, pelaburan dan pengurusan kewangan

2.      Sembilan daripada 12 pihak berkuasa tempatan (PBT) dan lima badan berkanun mencatat untung

3.      Peningkatan wang pelaburan  pada 2011 sebanyak RM1.55 bilion berbanding tahun sebelumnya, RM 928.61 juta. Ini merupakan peningkatan berterusan untuk tahun ke lima berturut-turut

4.      Peningkatan hasil sebanyak RM62.50 juta dari RM1.571 bilion pada 2010 kepada RM1.634 bilion pada 2011
Read More / Baca Lagi >>

PR falling into BN's trap..!!

Posted: 17 Oct 2012 07:21 PM PDT

PR falling into BN's trap
AN OLD friend whom I regard as my sifu or mentor or guru in journalism when I was still a reporter with the print media called me out for lunch today.
He expressed concern that the Pakatan Rakyat (PR) leaders are falling into Barisan Nasional (BN)'s trap by quarrelling in public, making contradicting and differing views on various issues.
He says these are fodder for the BN-controlled print and electronic media, cyber troopers and bloggers to spin stories to create a rift among PR leaders and also to shake the confidence of Opposition voters in PR.
With elections about eight months away or in June, it is too close for comfort for PR to start bungling up for the benefit of BN. They must get their act together fast or forget about Putrajaya, the federal government administrative centre.
He also said it is not that PR is better than BN. BN has ruled for 55 years and has become too arrogant and corrupt.

Two-party system
We need to establish a two-party system in Malaysia so that the rakyat (people) can keep a check on governance and government.
The PR must be elected and given a chance to rule in the next 13th General Election to teach the super corrupt BN-Umno a lesson. This will ensure that a two-party system is enshrined as part of Malaysia's democracy and history.
If the PR government fails to perform up to our minimal and reasonable expectations, then we can vote them out in the 14th General Election.
Read More / Baca Lagi >>

UG : 'Pas akan lebih terbuka jika Nik Aziz berundur' - kata Umno

Posted: 17 Oct 2012 07:19 PM PDT


KUALA LUMPUR - Pas dilihat akan lebih bersifat terbuka dan bersedia mendengar pandangan golongan muda sekiranya Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berundur daripada jawatan Mursyidul Am parti itu.
Ketua UMNO Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee berkata, selain bersifat terbuka, Pas juga berupaya melakukan transformasi politik demi kepentingan umat Islam serta tidak lagi berada di bawah cengkaman diktator.
"Walau bagaimanapun, saya yakin beliau tidak akan mudah melepaskan jawatan tersebut walaupun banyak pihak berpendapat Timbalannya, Datuk Haron Din lebih layak menggantikan beliau," katanya menerusi entri terbaru di blognya di http://umnobahagiancheras.blogspot.com hari ini.
Beberapa pihak sebelum ini menggesa Menteri Besar Kelantan itu berundur selaku pemimpin tertinggi Pas kerana dilihat sering mengeluarkan kenyataan memenangkan DAP walaupun sekutunya itu jelas menentang dasar perjuangan Pas.
-utusan

BEST DEMOCRACY OR REGIME TYRANNY: The sad truth about Malaysia

Posted: 17 Oct 2012 07:18 PM PDT

The article, Human Rights situation in M'sia: One word - SAD! published in Malaysia Chronicle (Monday, 15 October 2012), and written by Tan Sri Simon Sipaun the Chairman of PROHAM deserves and demands a re-visit, comment, review and definitely much wider coverage if we really care about humanity in this part of the world and the rest too.
Some of the many significant and disturbing points raised by Simon Sipaun a former Commissioner with Malaysia's Human Rights Commission, SUHAKAM include:
BEST DEMOCRACY OR REGIME TYRANNY: The sad truth about Malaysia> The human rights situation does not appear to be improving in Malaysia. In some ways it has deteriorated especially in respect of political and civil rights.
> The state of human rights in 2011 was worse than in 2010. And custodial deaths are on the increase.
> There is overcrowding in prisons and places of detention continue to persist. There are acknowledged deficiencies in detention centres as well as their failure to meet international standards.
> That RELA membership has reached 2,690,000 is a great if not serious concern as they are not suitably trained and experienced to perform their duties in a professional manner often leading to human rights violations of people they are supposed to protect.
> That there are definite concerns of attempting to restrict Religious freedom
> Concerns on and for Article 121(1A) of the Federal Constitution vis-à-vis the jurisdiction of the Syariah courts and the status of the civil High Court of Malaysia.
> Reference is now being made to Malaysia as an Islamic state but this is not provided for in the constitution.
> Unusually strict conditions are imposed on building plans for non-Muslim places of worship. More often than not approval takes a long time to be issued.
> In Sabah, the approval for the construction of a mazu statue was withdrawn after it was approved by the approving authority and the construction was already in an advanced stage. It was not even a place of worship.
Read More / Baca Lagi >>

Pas anggap DAP lebih baik dari Umno dalam politik Malaysia

Posted: 17 Oct 2012 07:02 PM PDT



Husam Musa KOTA BHARU - Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Kelantan, Datuk Husam Musa semalam dengan beraninya mengeluarkan kenyataan bahawa DAP lebih baik daripada Umno.

Husam pada hari terakhir persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan di sini, semasa penggulungan mengungkit penentangan terhadap Akta Darurat 1978 kepada Kelantan yang dibawa oleh seorang menteri kemudiannya disokong MCA.

"DAP dengan MCA ini, 100 kali lebih baik... pada 1978, dibentangkan Akta Darurat, dibawa menteri Umno dan kemudiannya disokong oleh MCA.

"Siapa yang menentang akta ini dan ada dalam rekod hansard. Satu-satunya yang menentang akta ini ialah Lim Kit Siang, padahal ketika itu Pas dan DAP tidak ada hubungan," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Kenapa program yang membabitkan Kementerian Pembangunan Wanita tidak diberi penilaian dalam laporan Audit Negara

Posted: 17 Oct 2012 07:01 PM PDT

Banyak program yang membabitkan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat tidak diberi penilaian dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011, kata Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusoff.
Katanya, banyak program yang dilaksanakan tidak dibuat penilaian terhadap keberkesanan perlaksanaannya.
"Contohnya, bantuan kebajikan. Bantuan itu tidak menyeluruh, kita tidak tahu sejauh mana keberkesanannya untuk rakyat keluar daripada kemiskinan," katanya kepada pemberita di Parlimen.
Beliau menambah perkara itu merupakan satu kelemahan dan kegagalan yang perlu diberi perhatian kementerian terbabit.
Read More / Baca Lagi >>

Another Bad Example of Malaysian Government’s Mismanagement of Socso funds

Posted: 17 Oct 2012 06:57 PM PDT

SOCSO overpaid RM4.78mil to 3,532 contributors who made claims from its five benefits between 2009 and 2011.
The Auditor-General's report found that the highest cases of overpaying were from the organisation's Survivor's Pension and the Pension and Invalidity Grant benefits, with 1,956 cases and 920 cases respectively over the last three years.
Other benefits are Temporary Disability, Permanent Disability and Dependants' Benefits.
Contributors or their heirs are eligible to claim for accidents and unexpected events that fulfill conditions set under the Employees' Social Security Act 1969.
Overpayment was attributed to errors in approving and paying the claims, as well as late information of the beneficiary's change in status, like death or remarriage of widowers before May 2005.
Details of heirs were also not updated, and the revision rate was not updated in the main file on time.
In the Treasury report, Socso said it had started continuous training of its staff on the process of claiming benefits, and amended the employment process for salary verification.
It had also begun exchanging information with the National Registration Department starting December 2011 to update a recipient's status.
In 2009, overpayment had been at RM1.61mil for 1,190 cases.
Read More / Baca Lagi >>

Akhirnya Pensyarah Hina Rakyat Kelantan Mohon Maaf Secara Terbuka

Posted: 17 Oct 2012 06:54 PM PDT



Benarlah kata orang tua, hati-hati bermain api kelak merana diri. Inilah yang dihadapi Shafiei Rosli. Semalam ( kmarin bagi ore Kelate ) ada menghubungi pihak I ♥ KELANTAN untuk membantunya untuk menyiarkan permohonan maaf kepada seluruh rakyat Kelantan di mana jua berada.

Hasil konsultasi dengan beberapa admin lain, pihak I ♥ KELANTAN menggariskan prosuder permohonan maaf yang mana mestilah mengeluarkan satu kenyataan rasmi ( bertaip dan bertandatangan beliau sendiri ) untuk dipaparkan disini.

Alhamduillah, beliau mengaku akan kesilapannnya dan tidak akan mengulangi kenyataan berbaur 'hasutan dan anti-Kelantan' di laman FB , ditambah pula atas kapasiti beliau seorang warga akademik Tutor Sambilan di UTM Skudai.

Jika permohonan itu adalah langkah selamat untuk beliau mahu 'menyelamatkan' kerjaya beliau di UTM, sememangnya kami warga Kelantan amat mengecam sekeras-kerasnya. Namun melalui tulisannya, ada menyebut nama Allah pihak kami juga berharap benar-benar beliau meminta maaf atas kapasiti seorang Islam.

Walaubagaimanapun, isu ini sudah sampai kepada orang no 1 UTM, Skudai iaitu Naib Canselor UTM, Prof Zaini Ujang.
Read More / Baca Lagi >>

Parliament automatically be dissolved on April 28 next year and election will be in May or Jun 2013

Posted: 17 Oct 2012 06:25 PM PDT

All throughout this year, from January till now, it can be seen that Prime Minister Najib Tun Razak has got no clear strategy in regard to the general election.
He will only call for the polls once he is sufficiently sure that he has gained the rakyat's support. Hence the second round of the RM500 cash aid to strengthen the people's support for him.
This can only mean that after the first round of the cash aid, he is still not confident of the people's support and it is now extremely obvious that he is playing it by the ear.
At first, most people were thinking that he was busy crafting a strategy and that he is the cautious type but his indecisiveness has shone through and revealed that he has no game plan after all.
Now after announcing the second round of the RM500 cash aid and various goodies to be given out, he is again pondering the scenario of "before and after".
He is now thinking whether to hold the polls after the goodies have been given out or before the goodies have been distributed. There are two schools of thought concerning this matter.
This columnist has interviewed 11 people in Kuala Lumpur who are eligible for the cash aid and their response in regard to BR1M 2.0 can be summed up into two groups which will be categorised as Mr A and Mr B.
Mr A said, "If the general election is held this year, it shows that the prime minister is insincere in regard to the goodies as he is just fishing for votes and so I will vote for Pakatan Rakyat. If the election is next year, I will vote for Najib as it means that he is sincere in giving because he gives the goodies to everyone although he is not sure whom we will vote."
Read More / Baca Lagi >>

Political game set by BN and Umno

Posted: 17 Oct 2012 06:24 PM PDT

By Viktor Wong
Actually, there is no need for Pakatan Rakyat or any other political parties who are seated at the opposition bench to work out a shadow cabinet in order to perform its duties and responsibilities for the people.
Yes, we all know that Najib Razak has been always harping on such issue and his latest statement sounds, "Do not talk about forming the government, form a shadow cabinet first". Najib is trying to get the general public to put an extensive political pressure onto the leaders of the opposition Pakatan coalition to name their shadow cabinet in order to prove their ability to govern the nation.
This is one political trick mounted by Najib and his BN people in order to put Pakatan into a very difficult situation. There it goes, Najib did little success by getting some public pressure onto Pakatan on the issue of naming a shadow cabinet.
We call on the opposition leader, NO need to be so overly concern about such issue or highlights. It is merely a political game set by BN and Umno so that Pakatan could take a sweep on it and fall into the trap.
First, when Najib and the rest of these BN leaders are harping on the shadow cabinet issue, what kind of system are they referring to as an example? United Kingdom, Australia, Thailand, South Africa or New Zealand? These BN leaders (which also include Najib) cannot just say, "just any kind of shadow cabinet will do, that's it!" This is not right. If by saying such, it is indeed a very irresponsible act on the BN side.
Why? The condition in the parliamentary sessions has already reveal all. Are there any laws or governing system within the parliament that gives due recognition to the Opposition bench to perform their duties and responsibilities in a proper and democratic manner? Example, allowing an opposition motion to be table, allowing a debate on proposed laws, allowing reports or any findings to be scrutinised, allowing sufficient time to all members of the Opposition bench to participate in all parliamentary debates, discussions, motions and so on.
Read More / Baca Lagi >>

MB Selangor jamin Tawas tidak akan lingkup

Posted: 17 Oct 2012 06:14 PM PDT



Sabotaj halang kutipan sampah, kata MB Selangor SHAH ALAM - Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menegaskan dakwaan bahawa skim Tabung Warisan Anak Selangor (Tawas) bakal lingkup adalah tidak berasas.

Beliau berkata, syarikat yang menguruskan Tawas, Yayasan Warisan Anak Selangor (Yawas) mendapat geran penuh Kerajaan Negeri untuk perbelanjaan operasi dan penubuhannya bukan bertujuan mengejar keuntungan.

Bagaimanapun, katanya, Yawas mengambil inisitif untuk menjana pendapatan dari dana yang belum dibelanjakan untuk dilaburkan ke dalam pasaran wang.

"Kita faham dengan kerisauan Barisan Nasional (BN) terutama bekas Menteri Besar, Dr Mohamad Khir Toyo yang telah melalui pengalaman buruk apabila Amanah Saham Selangor (Asas) terpaksa ditutup selepas mengalami kerugian teruk sehinggakan Kerajaan Selangor
Read More / Baca Lagi >>

Generasi muda pasti bijak menilai Laporan Audit 2011

Posted: 17 Oct 2012 06:12 PM PDT


KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) melahirkan keyakinan bahawa golongan muda pastinya bijak menilai keupayaan pengurusan kewangan negara dan negeri sebagaimana yang telah dilaporkan di dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011.

Naib Ketua DPPM, Dr Raja Ahmad Al-Hiss (gambar) berkata, setiap aspek pengurusan kewangan negara pada hari ini akan memberi kesan kepada nasib generasi akan datang.

Justeru, kata beliau ianya menuntut kepada tahap akauntabiliti yang tinggi di pihak kerajaan dan budaya timbang-tara dan hisbah yang sihat di kalangan rakyat, khususnya di kalangan generasi muda.

Beliau mengambil contoh Projek Landasan Berkembar Elektrik Antara Ipoh Ke Padang Besar (Projek Ipoh ke Padang Besar) sepanjang 329 km yang bertujuan untuk meningkatkan keupayaan laluan landasan dan meningkatkan daya saing serta kemajuan perkeretapian di Malaysia.

Kontraktor utama bagi Projek Ipoh ke Padang Besar ialah MMC-Gamuda Joint Venture Sdn Bhd (MGJV) yang dilantik pada 13 Disember 2007 secara rundingan terus dengan pelaksanaan projek secara reka dan bina.

Read More / Baca Lagi >>

MB: JPN enggan beri statistik tepat kelahiran anak S'gor

Posted: 17 Oct 2012 06:11 PM PDT

Ketiadaan statistik yang tepat mengenai jumlah kelahiran di Selangor menjadi punca hanya 19.4 peratus anak kelahiran Selangor mendaftar untuk menyertai Tabung  Warisan Anak Selangor (TAWAS) sejak diperkenalkan pada 2008, kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Katanya, pengendali  TAWAS iaitu Yayasan Warisan Anak Selangor tidak mempunyai statistik kelahiran yang tepat kerana Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) enggan memberikan statistik tepat mengenai kelahiran yang layak dikategorikan sebagai anak Selangor.
  
"Oleh itu statistik yang dirujuk oleh laporan audit itu tidak boleh dijadikan asas untuk mengukur peratusan pendaftaran kerana ini termasuk kelahiran anak bukan warga negara atau bukan anak Selangor," katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini.
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT