Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Lagi kemalangan bas ekspres : Pemandu maut, 11 penumpang cedera dekat Tapah

Posted: 04 Jul 2012 10:42 PM PDT

TAPAH: Seorang pemandu bas ekspres maut manakala 11 lagi cedera dalam kemalangan bas dengan dua treler di Kilometer 303.6 Lebuhraya Utara Selatan jam 3 pagi tadi, kata jurucakap Bomba dan Penyelamat. 

Dua pemandu treler terbabit pula hanya cedera ringan dan dirawat sebagai pesakit luar di Hospital Kampar. Dalam nahas 2.45 pagi itu, bas Seri Maju yang membawa 11 penumpang sedang dalam perjalanan dari Ipoh ke Kuala Lumpur apabila ia merempuh belakang sebuah treler yang berhenti di lorong kecemasan. 
Pada masa sama, bas itu dirempuh pula dari belakang oleh sebuah treler lain.

Politik lucah BN mampu bangunkan negara? ...

Posted: 04 Jul 2012 09:48 PM PDT

Nama-nama seperti Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Azmin Ali, Khalid Ibrahim, Nik Aziz Nik Mat, Mohamad Sabu, Teresa Kok, Teo Nie Ching dan ramai lagi telah menjadi sasaran politik kotor Barisan Nasional.

Kesemua tuduhan ke atas pemimpin-pemimpin ini bukan disasarkan hanya kepada batang tubuh tokoh tersebut sebaliknya ia melibatkan kaum keluarga mereka. Ini satu perkembangan yang amat memalukan bagi sebuah negara yang sedang membangun dari aspek politiknya.

Mengapa MCA takut ulangi fitnah di luar Dewan Undangan Negeri?

Terbaru isu yang ditimbulkan oleh salah seorang ADUN MCA dari Melaka yang telah mengambil kesempatan di dalam dewan Undangan Negeri untuk menuduh Lim Guan Eng 'main kayu tiga'. Kerja ini pastinya direstui oleh pemimpin lucah mereka iaitu Chua Soi Lek.

Apa rasionalnya menimbulkan tuduhan bersifat peribadi ke atas pemimpin lain di dewan Undangan Negeri Melaka? Adakah dewan Undangan Negeri Melaka lebih berminat isu 'dalam kain' pemimpin dari negeri lain untuk dibahaskan dalam mesyuarat kerajaan mereka?

Jika benar tuduhan itu, mengapa tidak berani diulangi di luar Dewan supaya perkara itu boleh dibawa dan ditentukan di mahkamah? Apakah MCA begitu bacul sehingga tak berani mempertahankan tuduhan keji semacam itu?

Keghairahan MCA meniru politik lucah sesetengah pemimpin UMNO semakin memalukan ahli-ahli MCA sendiri. Sudahlah mereka dipimpin oleh seorang pelakon video lucah, kini mereka mahu mempalitkan orang lain kerana tuduhan palsu tentang peribadi orang lain. Sampai begitu sekalikah politik MCA sudah tertiarap kerana ditolak oleh majoriti kaum Cina di Malaysia?

Ahli-ahli MCA memilih wakil rakyat mereka untuk membawa suara mereka di Dewan Undangan Negeri dan Dewan Rakyat, tetapi sebaliknya isu peribadi yang disibukkan oleh pemimpin mereka. Ahli-ahli MCA harus berfikir kembali adakah mereka telah membuat tindakan yang betul dengan memilih Presiden yang ada.

Soi Lek ingat semua pemimpin seperti dirinya?

Malah, Chua Soi Lek baru-baru ini dengan angkuhnya mencabar Lim Guan Eng untuk meletak semua jawatan beliau atas alasan Guan Eng pun sama juga dengan beliau, yakni tidak bersih dengan adanya  skandal dengan wanita lain.

Soalnya sekarang, mana bukti yang menyokong dakwaan Chua dan apakah justifikasi untuk Guan Eng meletak jawatan?

Jika Chua mahu berbangga dengan kehebatan beliau beraksi lucah di depan kamera video dan selepas itu terpaksa meletakkan jawatan kerana memalukan diri, keluarga, parti dan amsyarakat, itu masalah peribadi beliau. Tak perlu samakan masalah dia dengan orang lain. Semua orang tahu, bukti skandal beliau itu telah terdedah di khalayak awam dan beliau memang seharusnya bertanggungjawab.

Namun, apakah keghairahan MCA menyebar fitnah dan bermain politik lucah dan kotor ini adalah budaya kaum Cina?
Jika isu seperti ini (tuduhan seks dan skandal lelaki-wanita tanpa bukti sahih) tertimpa kepada pemimpin Melayu Islam, tahu pula orang Melayu mengatakan ini isu politik lucah, budaya politik fitnah dan pelbagai lagi isu yang dikaitkan dengan masalah negara.

Tetapi yang kita lihat, siapa yang melanggar undang-undang media dengan menyiarkan gambar dan video lucah yang cuba dikaitkan dengan pemimpin Pakatan Rakyat? Siapa yang menyebar fitnah tentang anak dan isteri pemimpin Pakatan Rakyat?

Ini satu perkembangan yang agak menyedihkan bagi rakyat yang menjunjung demokrasi sebagai sistem bernegara. Ada yang masih melihat isu seperti ini berdasarkan pecahan kaum, sedangkan mereka lupa bahawa apa saja perkara buruk, itu adalah masalah masyarakat, masalah negara.

Politik lucah ini dengan pantas pula mengalih pandangan kita daripada masalah ekonomi dan urus tadbir yang kita semua alami.

Politik lucah UMNO-BN mampu bangunkan negara?

Apakah dengan politik lucah yang dimainkan oleh sesetengah pemimpin UMNO-BN bererti kita semua tidak lagi mengalami masalah kewangan? Apakah dengan politik lucah, kita tidak perlu lagi menanggung beban bayaran rumah, kereta, anak-anak bersekolah, makanan keluarga seharian?

Apakah politik lucah telah menyelesaikan masalah salah guna kuasa oleh pemimpin kerajaan? Apakah politik lucah telah membebaskan beban dan tanggungan kewangan pelajar dan ibu bapa? Apakah politik lucah berjaya meningkatkan syiar Islam di bumi Malaysia? Apakah politik lucah telah menyelesaikan masalah ragut, rompak, rogol, pukul dan pelbagai jenayah?

Adakah politik lucah UMNO-BN akan menyebabkan kita lupa kepada skandal kewangan negara yang bakal ditanggung bebannya oleh anak cucu kita yang terpaksa membayar cukai bagi membayar balik lesapnya wang berbilion ringgit? Adakah politik lucah telah melupakan kita kepada skandal PKFZ, skandal lembu NFC, skandal mata wang asing Bank Negara, skandal kapal selam Scorpene, skandal cincin?

Sama-sama kita tolak politik lucah dan fitnah dalam PRU13 nanti. – Roketkini.com

dari Erma Fatima ...

Posted: 04 Jul 2012 08:46 PM PDT

DSAI ucap selamat tinggal jika gagal dalam PRU13

Posted: 04 Jul 2012 08:06 AM PDT

MOHAMMAD FAIRUZ JUMAIN
4 Julai 2012
Anwar ucap 'selamat tinggal' jika gagal PRU13
Datuk Seri Anwar Ibrahim
SHAH ALAM – Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim menimbang akan bersara daripada politik jika pakatan pembangkang yang dipimpinnya gagal merampas Putrajaya pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Pengakuan itu dibuat dalam satu wawancara disiarkan akhbar Financial Times.

Anwar, 65, berkata, selepas bersara, beliau akan kembali kepada aktiviti asalnya sebelum menyertai politik - mengajar.

Namun Ketua Pembangkang di Parlimen itu tidak pula menyatakan sama ada akan mengajar di dalam atau di luar negara.

Anwar pernah jadi pensyarah jemputan di Universiti Georgetown, Amerika Syarikat.

Sebelum dibawa menyertai Umno pada 1982 oleh Tun Dr Mahathir Mohamad, ketika itu Perdana Menteri keempat, Anwar adalah pengasas dan tenaga pengajar di Yayasan Anda Akademik, Kuala Lumpur selain bergiat aktif dalam Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim).


Beliau kemudian dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri pada 1993 selepas memenangi jawatan Timbalan Presiden Umno pada pemilihan Umno tahun itu. Kedua-dua jawatan itu disandangnya sehingga dipecat pada 1998.

Dalam wawancara itu, Anwar mengaku sudah penat berusaha menawan Kerajaan Pusat sebuah negara yang kompleks seperti Malaysia.

"Kami mempersembahkan manifesto, polisi dan sudah tentu jika kami mendapat mandat rakyat, saya akan teruskan. Jika tidak berjaya saya fikir mahu kembali mengajar," katanya.

Kenyataan Anwar itu sudah tentu mengejutkan banyak pihak, dalam dan luar pakatan pembangkang terutama kerana ia disuarakan ketika negara sedang menunggu Parlimen dibubarkan.

Anwar yang ketika ini difahamkan berada di luar negara tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan penjelasan lanjut mengenai kenyataannya itu. Beliau bagaimanapun dijadualkan akan menghadiri satu program di Selayang hujung minggu ini.

Pada PRU12, kerjasama part-parti pembangkang diterajui Anwar mencatat sejarah besar dalam arena politik negara apabila berjaya meleburkan rekod penguasaan majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat oleh Barisan Nasional (BN).

Kerjasama itu membawa kepada pembentukan Pakatan Rakyat (PR).

Kerjasama itu juga menumbangkan BN di Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Perak selain mengekalkan Kelantan yang dikuasai Pas sejak 1990.

Pada pilihan raya kecil Ogos 2008, Anwar bertanding di kerusi Parlimen Permatang Pauh, yang dikosongkan oleh isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, dan dipilih sebagai Ketua Pembangkang.

Pada 16 September 2008, Anwar mengaku mempunyai jumlah Ahli Parlimen yang cukup untuk menumbangkan kerajaan BN, namun ternyata ia tidak berlaku, sebaliknya beberapa wakil rakyat PR pula menyertai BN.

Kemudian, pada perhimpunan Bersih 3.0 28 April lalu, pelbagai pihak menuduh Anwar cuba merampas kuasa dengan mengadakan rusuhan jalanan ala kebangkitan Arab Spring, namun tuduhan itu dinafikan sekeras-kerasnya oleh pemimpin PR.

Anwar dan beberapa lagi pemimpin PKR telah dikenakan beberapa tuduhan berkenaan Bersih 3.0 dan jika didapati bersalah, beliau boleh dijatuhi hukuman penjara dua tahun, sekali gus statusnya sebagai wakil rakyat gugur.

[BI] Lembu minta Rafizi bayar RM300 juta Malaysiakini RM200 juta

Posted: 04 Jul 2012 12:20 AM PDT

Wednesday, 04 July 2012 14:43
rafizi_ramli_3-9-12KUALA LUMPUR: Scandal-plagued National Feedlot Corporation (NFC) is demanding that PKR strategy director Rafizi Ramli (pic) and news portal Malaysiakini pay up a total of RM500 million in compensation for publishing alleged defamatory reports about it.
NFC is upset over a March 7 posting in Malay made by Rafizi on his blog, titled "NFC Scandal: Evidence of how public funds for the Feedlot project were used as 'guarantee' for personal loan to purchase eight luxury properties at KL Eco City, Bangsar."

The letter also referred to a Malaysiakini.tv video recording of Rafizi's press conference on March 7 titled "More properties in Bangsar bought by NFC directors."


The letter of demand, which was delivered to Rafizi and Mkini Dot Com Sdn Bhd this morning by registered mail, was sent by law firm Wan Shahrizal, Hari & Co.

It states that the reports had defamed NFC and its chairperson Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail as well as NFC's parent company Agroscience Industries Sdn Bhd.

Also affected, the letter claims, is Real Food Company Sdn Bhd, which is also owned by Salleh's family.

The publications, it said, had imputed that Mohamad Salleh, NFC and the related companies were dishonest, criminal, unworthy of credit, unreliable and untrustworthy.

As such, they are demanding that Rafizi pays RM300 million in compensation and Malaysiakini, RM200 million.

The letter also demands that both Rafizi and Malaysiakini provide a "full and unequivocal apology and retraction on terms approved by the 'injured' parties, which should be published in two national newspapers, and a written undertaking that such publications would not be repeated.

When contacted, Rafizi said he would discuss the matter with his lawyers.

"If I have to go to court then I will, for I don't have RM300 million to pay. As for the apology and retraction, I have no intention of doing that," he said.

Rafizi's blog posting was attached with documents which he claimed showed how NFC funds were used as leverage to purchase eight commercial properties in Bangsar.

The press conference recorded by Malaysiakini.tv on the same day of the posting was also related to the alleged property purchases.

Aside from the video, Malaysiakini had also produced a news story of the same press conference with the same title as the video concerned.

Also published in that story was NFC's denial of Rafizi's claim which read: "NFC wishes to state that the properties have not been purchased by the company. The purchase has been the private investment of individual directors".

NFC appeared to make good on its threat to sue Rafizi with the commencement of legal action today.

However, this is the first time the company had targeted the media with legal action.

Prior to this, NFC had lodged a complaint with Bank Negara against Rafizi for 21 breaches of revealing private and confidential banking details that are protected under Part XIII of the Banking and Financial Institutions Act (Bafia) 1989, on secrecy and information.

The company had charged that Rafizi violated the Bafia after he exposed alleged financial abuses by the company based on information provided by a whistleblower at a bank.

NFC is accused of abusing part of a RM250 million government loan intended for managing the national beef valley on luxury properties and holidays.

Its chairperson Mohamad Salleh was on March 4 charged with two counts of criminal breach of trust involving close to RM50 million in funds and another two counts of violating the Companies Act.


Malaysiakini

bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


- Hamidah Tipiskan Peluang Umno Di Sungai Rapat

Posted: 04 Jul 2012 01:39 AM PDT

Ahad 1 Julai Pagi kelmarin Hamidah BP telah mengarahkan beberapa SAR di DUN Sungai Rapat ini untuk ikut sama berhimpun dalam demo mempertahankan SAR Desa Aman.

Konon katanya perhimpunan melibatkan 700 orang mewakili 40 NGO! Ha! ha! ha! rupa-rupanya habih SAR dikerahkannya! Antaranya ialah SAR Pengkalan Gate, SAR Ara Payung, SAR Cangkat Larang, SAR Desa Aman, SAR Seri Bayu, SAR Lahat Baru, SAR Seri Jaya, SAR Sg Rokam ...

Sepatutnya, sekurang-kurangnya mestilah ada 40 sepanduk untuk membuktikan penglibatan 40 NGO tersebut! Masakan Hamidah tidak mampu nak tempah 40 sepanduk untuk 40 Ngo tersebut? Ha! ha! ha! cerita Ali Baba dan 40 penyamun pun ada 40 tempayan...Kesian Hamidah BP! 
Hamidah BP siap bagi amaran : Jika Radhi Zainon dan Lee Bon Chye masih berdegil untuk mengganggu pembinaan Sekolah Agama Rakyat maka mereka sanggup bermandi darah kerana mempertahankan Agama Islam adalah wajib bagi umat Islam.Ha! ha! Hamidah... ko tu dah menopos, mana ada darah mengalir lagi? Ha! ha! ha! Lihatlah di sini

Inilah perangai Umno/BN yang sering mendabik dada konon memperjuangkan Islam padahal sebenarnya merekalah yang siang malam berusaha meruntuhkan agama Islam tanpa mereka sedari.
Sikap mereka tidak ubah sebagaimana gambaran yang Allah perjelaskan kepada kita melalui ayatnya dalam surah al-Baqarah yang bermaksud,

"Dan apabila dikatakan kepada mereka janganlah kamu melakukan kerosakan di muka bumi, mereka menjawab, sesungguhnya kami hanya melakukan kebaikan."(11)

"Ketahuilah bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenarnya melakukan kerosakan tetapi mereka tidak menyedarinya."(12)

Dimanakah Hamidah yang konon nak berjihad mempertahankan SAR ini ketika Dr Mahathir mengumumkan pemberhentikan bantuan perkapita kepada SAR pada 25 Okt 2002 lalu?

Hamidah BP dan konco-konco Umnonya termasuk puak Pakida (ada yang panggil Pukida), jangan cuba berlagak juara dan prihatin konon mahu membela SAR sedangkan sebelum ini merekalah yang menjadi `penghalang' dan menindas SAR dengan menafikan pemberian per kapita tersebut.

Umno/BNlah yang menyekat bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat dahulu hingga menimbulkan masalah dan kerumitan kepada sekolah dan juga para guru yang bertugas di Sekolah-Sekolah Rakyat.

Sewaktu Kerajaan Pakatan Rakyat memerintah Negeri Perak pada tahun 2008, bantuan berjumlah RM1.3juta kepada 18 buah sekolah Agama Rakyat di Negeri itu telah dikembalikan semula.

Ada DAP tentang? Ada ker Dr Lee Boon Chye menghalang? Bab kerja-kerja menghalang ni hanya Umno sahaja yang sanggup buat.

Kerajaan Pakatan Pulau Pinang bawah Lim Guan Eng yang Umno tuduh Kafir Harbi itu meningkatkan bajet pembangunan dan pentadbiran Islam ke RM 24 juta setahun berbanding RM 12 juta semasa di bawah Umno-BN dulu.

Lim guan Eng mengeluarkan bantuan yang besar kepada Islam. Dia memberi RM500 kepada pelajar Maahad Tahfiz yang menghafal Al-Quran 30 Juz.Adakah negeri Perak dibawah Khalifah Zambry ini berbuat begitu?

Tidak masuk akal sama sekali jika PAS dikatakan bersekongkol dengan Cina Kafir Harbi mahu meruntuhkan bangunan SAR di Tmn Desa Aman semata-mata mahu menjaga kepentingan politik.Inilah tuduhan jahat yang cuba dimainkan oleh Umno/BN khususnya oleh Adun Sungai Rapat Hamidah BP.

Isu pembinaan SAR Tmn Desa Aman ini adalah sekelumit sahaja.Tapi oleh kerana sikap bodoh sombong Hamidah BP dalam menyelesaikan isu tersebut, keadaan telah menjadi semakin rumit.Inilah kegagalan ketara Hamidah BP dalam menangani isu rakyat semata-mata kerana mahu menggunakan kuasa yang ada padanya.

Hamidah BP terlalu sombong dan tidak mahu melayan memo yang dihantar oleh penduduk Cina yang membantah kerana projek tersebut tidak mengikut prosedur yang sepatutnya.Mereka menghantar memo meminta supaya diadakan dialog bersama dengan Datuk Bandar dan Adun Sungai Rapat.

Apabila tidak mendapat layanan Hamidah BP, barulah mereka ini terpaksa meminta bantuan Ahli Parlimen mereka iaitu Dr Lee Boon Chye untuk merintis jalan bagi mengadakan pertemuan dengan Hamidah BP.Ini pun tidak diperdulikan oleh Hamidah BP.

Maka, tiada jalan lain, penduduk berkenaan telah membuat sidang akhbar bersama Dr Lee Boon Chye dan Radzi Zainon dari PAS.Hanya surat khabar Cina yang hadir dan membuat liputan mengenainya.Akhbar Melayu? Entahlah... mereka nampaknya tidak berminat untuk membuat liputan walaupun telah dipanggil.


Sidang akhbar inilah yang Umno tuduh Kafi Harbi buat demo

Setelah heboh keluar beritanya di akhbar Cina, maka melentinglah Hamidah BP dan menuduh mereka membuat demontrasi membantah pembinaan SAR. Akhbar Melayu hanya mengutip berita dari blog penjilat Hamidah BP yang memfitnahkan sidang akhbar itu sebagai 'demonstrasi' membantah pembinaan SAR di Tmn Desa Aman.

Maka bermulalah seruan Jihad Umno yang kononnya mahu mempertahankan SAR Desa Aman dari perobohan dari Cina Kafir Harbi.Isu perkauman dan ugama dilaung-laungkan.

Walhal sebenarnya, orang-orang Cina itu sendiri tidak pasti bahawa bangunan yang tiba-tiba dibangunkan diatas padang permainan mereka itu adalah bangunan SAR.Tidak ada papan tanda memaklumkan mengenai projek tersebut.Mereka mahukan kepastian mengenainya dan bertanyakan kepada Adun di situ iaitu Hamidah BP.

Tapi sayangnya, seperti yang saya katakan sebelum ini, kerana sikap angkuh dan sombongnya, Hamidah BP telah bertindak bodoh dan tidak hiraukan memo rakyat sebaliknya mengambil sikap bermusuhan dan memainkan isu perkauman dan ugama untuk meraih simpati orang-orang Melayu.

Betulkah projek tersebut telah mengikut prosedur biasa atau ikut pintu belakang sahaja? Sebagai Exco Kanan Negeri Perak, Hamidah BP boleh lakukan ini semua melalui kuasa yang ada padanya.Tapi sayang, dia terlalu angkuh dan tidak mahu berunding dengan rakyat dalam isu tersebut apabila diminta.

Malah kedatangan mereka sewaktu dia mengadakan majlis tamah mesra dan dialog bersama rakyat di situ, mereka telah di usir begitu sahaja dan menuduh mereka menceroboh majlis tersebut.Masuk akaikah kalau orang Cina akan memberikan undi mereka kepada Hamidah BP dalam PRU akan datang?

Zambry kena fikirkan perkara ini dan cari calon lain yang ada kriteria sebagai winable candidate. Hamidah sudah menjahanamkan peluang Umno di DUN Sungai Rapat ini.

Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


Teringat kisah Ostadz cuma dapat 5 hinggit saja....

Posted: 04 Jul 2012 09:40 PM PDT



Ini kisah Hj. Ghani silap bagi sampul....

Beberapa tahun yang silam selepas memberi kuliah di Ulul Azmi, seperti biasa Hj. Ghani hulur sampul kat mamat ni....

Tapi Hj. Ghani tersilap bagi sampul. Sebenarnya sampul tu ialah sumbangan anak kariah kepada surau. Jadi Hj. Ghani terbagi yang tu....

Tak lama lepas tu mamat ni call Hj. Ghani....

"Sheikh....tak kan 5 hinggit saja?"

Selepas Hj. Ghani sedar akan kesilapan dia maka diapun hantar larrrr kepada mamat ni sampul yang betul. Barularrr senyum.

"Berbeza dengan Ustaz Farhan!" Kata Hj. Ghani....

Ada satu hari tu Hj. Ghani tak sempat sampaikan elaun kuliah tapi dia dah balik. Bila Hj. Ghani call dia kata....

"Oh! Tak apalah Hj. Hj. tolong bagi kepada saudara muallaf yang minta derma tadi tu!"

Ohhh....berbeza sungguh. Antara langit dan bumi.

Mamat 5 hinggit tu yang atas tu larrrr. Hehe...

Sophisticated Accounting Macam Ni, Manalah Noh Omar Tahu Yob...?? Hehe....

Posted: 04 Jul 2012 07:26 PM PDT


Talam's debt recovery exercise revisited

JULY 5, 2012
[The following was first published in April 2010, and is being republished here in the wake of the recent accusations against the Selangor state government. -Ed.] Lest you've missed this 'essay' especially for YB Labis and his Umno's counterparts, avail yourself the opportunity to be 'enlightened' by my little effort back in April 2010. – MP for Kuala Selangor.
Granted, the decision of the Selangor state government to recover the debts owed by Talam Corp Bhd to state subsidiaries of Kumpulan Hartanah Selangor Berhad (KHSB), Universiti Industri Selangor (PIYSB) and Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB), has led to a hue and cry by the public. Not quite appreciative of the actual mechanics, the anxiety by lay public was quite understandable.
Arguably, reasonable and innocent questions were rife, like why borrow RM391 millions to recover a debt of RM391 and could it not be better spent in other things for the people than to save Talam.
Little wonder why the State Government of Selangor was accused of bailing out Talam, a private township developer, of a crime and an abominable 'sin', all Pakatan parties pledged and waged war against, in the last General Election.
Right: Talam directors                                                                                                                
In consonant with Pakatan open government policy of accountability and transparency, this article attempts at revisiting and explaining the rationale while hopefully simplifying the entire mechanics of this debt-recovery exercise. Unlike typical bail-outs conducted by the BN government where money were actually injected or handed out to ailing private or privatized companies, like RM1.6 billions to IWK of Berjaya Group, RM10.3billion to MAS of Naluri Bhd or RM6billions to Putra/Star LRT, this debt-restructuring exercise conducted by the state government of Pakatan in Selangor didn't handout any money to Talam Corporation Berhad.
A more recent example (December 2009) smacked of a downright bail-out is exemplified by the RM320m interest free, unsecured, back-loaded 20-year loan facility that was given to SYABAS, the concessionaire in water distribution in the state of Selangor, now in great financial stress.
In contrast, let it be again stressed that Talam Corp Bhd didn't receive a single cent out of this debt-recovery exercise. Besides, neither did the state government use the tax-payers' money as alluded by many nor did the state subsidiaries to whom Talam originally owed, received any cash injections as a result of this exercise. Umno and the BN have a penchant for that i.e. failures are nationalized and profits privatized, but the Pakatan's states have to, not only do it better but differently. Simply put, all these presumptions were unfounded and the allegations made, including by academics, extremely unfortunate.
To recapitulate, Maxisegar Sdn Bhd (MSSB) in 2001, a wholly-owned subsidiary of Talam Corporation Berhad, entered into a contract with the State Government of Selangor to finance and construct the Main Campus of UNISEL on 572.16 acres of land at Berjuntai Bestari, Selangor for a total development cost of RM750 million.
In consideration of the cost incurred, the State Government of Selangor had alienated three parcels of leasehold land to MSSB as in Batang Berjuntai (3000 acres valued at RM345million), Taman Puncak Jalil (801 acres valued at RM337.5million) and Suajana Damansara (110 acres valued at RM67.5 million).
MSSB defaulted in the final delivery of the UNISEL project. In its 2009 annual report, Talam said it had been unable to meet its financial obligation to bear the development and maintenance costs of about RM134 million in the Universiti Industri Selangor (Unisel) project.
Meanwhile Talam Corp Bhd couldn't also deliver and fulfil its financial obligation in several real estate joint-venture development projects with the above-mentioned state subsidiaries. All these debts however only came to be noticed and uncovered by auditors appointed by the Pakatan's State Government of Selangor.
The debts were in most cases previously neither fully recognised nor well recorded in the books of the state subsidiaries as the creditor. That is at best irresponsible and scandalous at worst. The previous state government and the state subsidiaries concerned must be put to task accordingly.
To make matter worse for the State Government, Talam Corp Bhd has been classified as an affected company under PN17 since Sept 1, 2006, for failing to pay off its outstanding loans and bond obligations while its auditors were unable to provide an opinion on its results for its FY2006 ended Jan 31.
Talam's executive director, Chua Kim Lan said Talam was targeting to complete its regularisation plan by May this year, for the company to have its Practice Note 17 status removed. Chua said after completing the regularisation plan, the debt level of Talam will be reduced from RM3 billion to RM300 million.
Talam is looking at disposing of about 3,000 acres (1,214ha) of land from its current landbank of 7,000 acres. The largest tract of land to be disposed of would come from the company's Bandar Bukit Beruntung development. Talam's current projects alone and in joint-venture with others, like IJM Corp Bhd etc, have a combined gross development value of more than RM1.4 billion as claimed by the Executive Director.
Talam has considerable land-bank for development in prime areas in the Klang Valley such as Ampang, Sepang, Puchong, Bukit Jalil and Rawang.
According to Bloomberg data, the net tangible asset (NTA) per share for Talam is 18 sen, while the share was trading at 9.5 sen last Thursday [April 15, 2010 - Ed.]. Talam's landbank, according to its 2009 annual report, amounted to 5,792 acres as at Jan 31, 2009. The value on the books came up to RM1.13 billion, including development costs.
In other words, the state government runs a risk of writing off these as bad debts if no proper action is taken.
The overarching objective of the debt recovery exercise is for the state government to take over the 'ownership' of the debt, as it is in a better position to secure the receivables. The rationale is to ensure that Talam Corp Bhd gives a higher priority to its debt (to the state), incurred over the last decade, ahead of its other creditors. "Previously, we (the state) were at the lower rung of creditors, now we want to be at the top rung," quipped the Mentri Besar.
In a smart maneuver of what is known as 'round-tripping' in the financial discipline, the state government has now taken over the debt from the state subsidiaries and currently in a better position to squeeze Talam directly as to fulfill its debt obligation.
The procedures could be summarized as follow (as schematized in the diagram):
1. Confirmation of Debts. An amount of RM392millions was agreed upon and agreement signed by Talam and the various state subsidiaries namely KHSB, PIYSB and PNSB to confirm the debts owed by Talam.
2. Assignment of Debts Agreement. Talam and the state subsidiaries later undertook an agreement to assign the debt to the state government. The state government of Selangor now takes full ownership and responsibilty of recovering the Talam's debt.
3. Receivable Purchase Agreement. The State Government initiated the move by firstly getting the Selangor Industrial Corporation (SIC) to purchase the debt owed by Talam, from the State Government, by paying a cash amount of RM392 million to the latter. In order to execute the purchase, the SIC had earlier made a cash borrowing from a bank (the CIMB) of an equivalent amount of RM392 million. That is the first Receivable Purchase Agreement in placed.
4. Receivable Purchase Agreement. Acting merely as a 'conduit' or a special purpose vehicle for the whole exercise, the SIC now sells this debt to the Menteri Besar's Incorporated (MBI), an investment arm of the State Government. MBI is to receive a grant from the State Government an equivalent amount of RM392million for payment to be made to SIC.
Since the State Government of Selangor did not have that allocation in the State's budget for 2009, the meeting of the Selangor State Exco on the 2 November witnessed the tabling, debate and decision to consent MBI the grant of RM392 million from the State Government.
A supplementary supply (budget) enactment was later tabled and endorsed by the State Legislative Assembly on the 9 November for the grant of RM392 million to be allocated to MBI, in the light of executing and realising the objective of the Debt-Restructuring exercise.
Subsequently MBI then buys over the debt from SIC signing the second Receivable Purchase Agreement and paying a cash payment of RM392 million on the 10 November. With the cash payment received from MBI, SIC pays off the borrowing they did to inititiate the whole cascade of the debt-recovery exercise.
The 'roundtripping' finishes with SIC paying off its borrowing and the entire cost sustained by the State Government only pertains to the legal and financial cost of borrowing undertaken by SIC. And amount of RM140,000 (or RM70,000 a day) was bandied around without this writer an ability to ascertain its actual cost. Legal and financal consulting were taken care off, as it was handled in-house i.e using expertise within the State Administrative staffs including that of the good office of the Menteri Besar.
With the procedures clearly spelt out, the State Government of Selangor could now placate all grouses and address the various accusations once levelled against them. The goverment neither used the tax-payers' money to pay-off the debts of Talam in a typical bail-out of saving a crony nor were the state subsidiaries compensated any cash after having committed the various far-from-satisfactory -jobs in their joint-venture endeavours with Talam.
Similarly the cynical questions from the academics as to who benefited from the exercise and why did the state government gave the debt buy-over utmost importance are now self evident. Already there is early success to prove the claim of the state government that their business decision is both sound and economically viable.
The former MB of Selangor and perhaps the entire Najib's administration must be cursing themselves for not resorting to such clean and smart financial solutions, arguably more befitting with and in adherent to their "Rakyat-First and Performace Now" rhetoric. But as they say it, 'you could only give what you have'. And frankly they don't have it. Slogan without substance only breeds contempt and distrust.
With the last step of the procedures in place, the objective of the State Government taking over the receivables from its subsidiaries via MBI, is now achieved. MBI, an investment arm of the State Government is well positioned to now press for Talam to fulfil its debts obligation or faces the prospects of foreclosure and liquidation on its assets and properties if it failed to pay up by then. On 10 Nov, Tan Sri Khalid Ibrahim gave Talam three months to settle the debt, incurred in connection with several properties.
Very recently, the Selangor MB, Tan Sri Khalid Ibrahim proved his detractors wrong by successfully collecting more than RM50 million in cash and assets from developer Talam Corp Bhd. "We have so far collected more than RM50 million and we hope to collect the rest within the year," Khalid told The Malaysian Insider.
The MBI and the State Government will eventually silent all critiques when a substantial debt owing by Talam Corp Berhad is back in the consolidated fund of the state. The onus is now on the Pakatan's state government to fully realise their claim of competency, accountability and transparency in matters of fiscal governance and fiduciary role.
That shouldn't be difficult for the MB and his Exco, insha Allah.

~penarik beca

0
sumber :-

~penarik beca


Bila penganjur ceramah tak dak duit, penceramah mewah mohon jangan buat kelaku

Posted: 04 Jul 2012 02:13 AM PDT


RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Ustaz Nazmi Karim: Peluang utk bertaubat

Posted: 04 Jul 2012 09:01 AM PDT

Ustaz Nazmi Karim: Org paling akhir dihisab - Part 2

Posted: 04 Jul 2012 09:00 AM PDT

Ustaz Nazmi Karim: Org paling akhir dihisab - Part 1

Posted: 04 Jul 2012 08:59 AM PDT

Al Jazeera Investigates: What Killed Arafat? a

Posted: 04 Jul 2012 08:51 AM PDT

Ustaz Nazmi Karim: Dosa ditukar Pahala

Posted: 04 Jul 2012 08:49 AM PDT

Ustaz Nazmi Karim: Kisah seorang lelaki yg membunuh 100org

Posted: 04 Jul 2012 08:48 AM PDT

Al Jazeera Investigates: What Killed Arafat?

Posted: 04 Jul 2012 08:48 AM PDT

Uncle Mengamuk Di Dalam Pasaraya Elektrik SEN Q

Posted: 04 Jul 2012 08:41 AM PDT

Ustaz Nazmi Karim: Neraka Jahanam balasannya.....dan kekal selama2nya

Posted: 04 Jul 2012 08:18 AM PDT

What is Polonium-210?

Posted: 04 Jul 2012 08:17 AM PDT

Arafat's death: Palestinian negotiator calls for international investigation

Posted: 04 Jul 2012 08:16 AM PDT

Arafat's widow calls to exhume his body

Posted: 04 Jul 2012 08:15 AM PDT

Arafat's widow discusses death inquiry

Posted: 04 Jul 2012 08:14 AM PDT

Ustaz Nazmi Karim: Adab ke atas jiran

Posted: 04 Jul 2012 08:13 AM PDT

Ustaz Nazmi Karim: Bunuh anak .....yg makruh :))

Posted: 04 Jul 2012 08:13 AM PDT

Ustaz Nazmi Karim: Jahil 2K !!!

Posted: 04 Jul 2012 08:12 AM PDT

Ustaz Nazmi Karim: Sifat Hamba Allah

Posted: 04 Jul 2012 07:56 AM PDT

FGVH. Isa Samad makan daging. Tuan tanah hirup kuah

Posted: 04 Jul 2012 07:46 AM PDT

oleh: Mazwandi

SAHAM FGVH, PADAN MUKA PENEROKA.

Kecoh Mat Isa dengan saham FGVHnya. Satu-satu saham berIPO naik 18%. Harga beli IPO RM4.55, terus naik di Bursa RM5.39. Kemudian naik lagi pada harga  RM5.43. Siapa yang beli pada harga itu, saya tidak tahu. Yang tahu, Khamis lepas, FGVH tutup pada harga RM5.30.
Jumaat semalam, saham ini masih lagi aktif, dengan harga berpusar dari RM5.25 hingga RM5.35. Tutup pada RM5.32. Sesiapa yang berani sangat beli pada RM5.39 awal pagi Khamis lepas, itu mereka punya pasal. Yang main kontra, rasanya korang akan disembelih. Tetapi yang hendak pegang sebulan dua, agaknya boleh buat duit ke?
Saya masih tidak wahi untuk bermain dengan saham Felda ini. Bukan kerana pendirian saya yang tidak bersetuju dengan penyenaraian ini. Bukan. Tetapi, saya lihat seperti ada jerung yang sedang mengkontrol saham ini supaya ianya nampak akan naik dan naik dan naik. Spekulasi le katakan. Apabila ada jerung mengkontrol, saya yang ikan bilis pasti akan kecundang dek kerana dibaham jerung itu.
Tidak.. saya tidak akan dimakan jerung kali ke tiga….. Lesap RM80k kawan…..
Apa-apa pun, yang sedihnya ada;ah kepada puak-puak yang dijudikan untuk di apung kan aset mereka di Bursa Saham. Para peneroka Felda. Mula-mula, saya ingat, para peneroka dapatlah sekurang-kurangnya 20-30 lot saham FGVH nih. Tetapi, diberitahu, mereka dapat 800 je. 800 unit saham! Bukan 800 lot. 800 unit saham, samalah dengan 0.8 lot! Adoila, ciputnya.
Read More / Baca Lagi >>

Komplot Mahathir, Esso dan San Miguel

Posted: 04 Jul 2012 07:44 AM PDT


  
Oleh: MSK
Oleh kerana lama menunggu giliran untuk berjumpa doktor, aku beli akhbar The Star semalam. Selalunya, bab bisnis memang aku tak tengok, tapi oleh kerana tak ada apa yang nak dibaca, usahkan bisnis…iklan pun habih aku baca.
Ada satu artikel yang menarik perhatian aku. MAS, Petron ink deal for A380 fuel supply.
Aku ingatkan Petronas, rupa-rupanya Petron saja. Pasai apa MAS beli minyak dari Petron dan bukan dari Petronas?
Ayat terakhir dalam artikel tersebut membuatkannya jadi lebih menarik. "On June 5, MAS also enjoyed fuel supply from Petron when it hosted staff and guests on its A380 route proving flight-cum-joyride, which included VIP guest Tun Dr Mahathir Mohamad."
Mahathir menjadi Penasihat Petronas, tapi dalam hal ini, MAS membeli minyak dari Petron dan Mahathir menjadi tetamu khas dalam pelancaran pesawat A380 yang menggunakan minyak dari Petron.
Petron ini milik siapa? Rupa-rupanya, Petron adalah anak syarikat milik San Miguel.  Anak Mahathir, Mirzan merupakan Pengarah San Miguel.
Read More / Baca Lagi >>

Dakwaan kes liwat, JKM buat laporan polis

Posted: 04 Jul 2012 07:31 AM PDT

MELAKA - Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Melaka hari ini membuat laporan polis terhadap dakwaan Pertubuhan Kebajikan dan Sosial Malaysia (Perbak) melalui media bahawa berlaku kejadian liwat dan penderaan seksual, di sebuah rumah perlindungan di negeri ini.

Penolong Pengarah Bahagian Kanak-kanak JKM, Saidatol' Aini Jafri berkata, jabatan itu di dalam laporannya, meminta polis melakukan siasatan terperinci terhadap kenyataan Pengerusi Perbak Muhammad Khairul Hafiz itu.

"Memandangkan selama ini pihak kami tidak pernah menerima laporan daripada pegawai mahupun penghuni berhubung kes liwat di institusi itu, kami serahkan kes ini kepada polis untuk siasatan lanjut," katanya kepada pemberita di Balai Polis Ayer Keroh, di sini.

Read More / Baca Lagi >>

Kenyataan Bersama Tiga Pertubuhan Tentang PRU13

Posted: 04 Jul 2012 07:28 AM PDT

Ketiga-tiga pertubuhan Persatuan Persahabatan Phoenix Malaysia, Dana Patriotik dan Perdamaian Malaysia dan Persatuan Persahabatan Abad Ke-21 Malaysia dengan ini mengeluarkan kenyataan bersama untuk menyatakan sikap kami tentang dua perkara penting yang menyangkuti kesihatan dan pendidikan rakyat.

Tegas Menyokong Perjuangan Adil Rakyat Pelbagai Lapisan Semua Bangsa
Read More / Baca Lagi >>

40 dead in Iraq bombings

Posted: 04 Jul 2012 07:25 AM PDT

Jordan and the security burden of hosting Syrians

Posted: 04 Jul 2012 07:24 AM PDT

Penganalisis - Tarikh PRU13 tidak lagi penting

Posted: 04 Jul 2012 07:23 AM PDT

MB Selangor cabar dedah lagi rakaman CCTV

Posted: 04 Jul 2012 07:23 AM PDT


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT