Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Ini lah antara 'seksaan' para tahanan ISA di kem tahanan reman sebelum dihantar ke Kemunting

Posted: 17 Jun 2012 09:04 PM PDT


  • Aidila Razak
  • 11:31AM Jun 18 2012
"Nota penyeksaan" yang didakwa diseludup keluar dari kem tahanan ISA di Kamunting, menimbulkan persoalan berhubung kaedah soal siasat yang digunakan pihak berkuasa.

Nota berkenaan, didakwa diseludup keluar oleh kakitangan kem dan diserahkan kepada Malaysiakini, menyatakan dengan terperinci penyeksaan ala Guantanamo yang didakwa dialami oleh 45 orang tahanan yang masih dikurung di pusat tahanan di Taiping, Perak.

Tiada tarikh dinyatakan dalam nota berkenaan, namun insiden berkenaan didakwa berlaku ketika proses soal siasat ketika individu berkenaan ditahan di satu pusat tahanan reman, sebelum dipindahkan ke Kamunting.

Kandungan nota berkenaan tidak dapat disahkan secara bebas, namun dakwaan itu termasuk:

  • Dipaksa menanggalkan pakaian sehingga hanya memakai pakaian dalam, dan "digantung terbalik"  daripada satu "mesin" yang bergerak mengelilingi satu "bilik penyeksaan khas yang disyaki terletak di Bukit Aman"
  • "Tiba-tiba mesin pun berhenti. Lantas, bertubi-tubi seluruh tubuhnya dipukul dengan objek tumpul (mungkin cota)"
  • "Apabila pukulan dihentikan, mesin itu pun kembali bergerak. Tidak berapa lama mesin itu dihentikan semula dan dia kembali dipukul teruk"
  • Minyak panas dilumurkan ke kemaluan
  • Mencabut bulu di badan, termasuk bulu kemaluan
  • Melumur pes cili ke badan, terutama ke kemaluan, dan "dipaksa membiarkan cili itu mengering pada badannya" untuk tempoh dua hingga tiga hari
  • Mencucuh kemaluan dengan api rokok
  • Dipaksa berbogel dan melakukan ketuk ketampi selama beberapa jam untuk tempoh sehingga 60 hari

Difahamkan, pasukan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) ketika melawat kem berkenaan untuk memeriksa tahanan berkenaan, yang menjalankan mogok lapar, turut menerima set nota yang sama.

Pesuruhjaya Muhammad Sha'ani Abdullah berkata Suhakam kini sedang "membincangkan" kandungannya.- Malaysiakini

Mampuih dah Pakatan - Ceramah Umno/BN kini mendapat sambutan

Posted: 17 Jun 2012 08:31 PM PDT


Biar gambar-gambar berbicara.... baik punya kisah... disebabkan tiada sambutan lansung.. YB Gobala dari penceramah jadi pendengar

Ceramah yang dianjurkan oleh UMNO/BN Kota Raja menjadi bahan lawak apabila penceramah undangan istimewa, Sdr YB Gobalakhrisnan,dari penceramah akhirnya terpaksa menjadi pendengar bagi meramaikan penonton.
Ini berlaku disuatu ceramah di Taman Sri Muda., Kota Raja Klang, malam tadi 17hb Jun 2012.

Lihat gambar-gambar sebagai bahan bukti.

Diluar dewan lengang dalam dewan kosong. Bilangan kerusi dipenuhi oleh makhluk bunian dan yang seangkatan dengannya. -omakkau



Kelab Greenboc

hahaha cantek .....Tamrin 'serang' Muhyiddin di Pagoh

Posted: 17 Jun 2012 04:05 AM PDT


  • Nigel Aw
  • 4:29PM Jun 17 2012
Penceramah Pakatan Rakyat, Tamrin Ghafar menjadikan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai sasaran dalam satu ceramah di kawasan parlimen yang diwakili menteri tersebut.


Bercakap kepada kira-kira 300 hadirin dalam majlis minum petang di Sungai Terap, Bukit Pasir, anak kepada timbalan perdana menteri Tun Ghafar Baba itu mengimbau kembali dakwaan yang timbul ketika Muhyiddin menjadi Menteri Besar Johor antara 1986 hingga 1995.


"Adakah awak ingat sewaktu beliau menjadi menteri besar dalam isu ladang Stamford Holdings, kerajaan negeri terpaksa pergi ke mahkamah dan akhirnya diselesaikan di luar mahkamah? 

"Siapa yang untung? (Tan Sri) Syed Mokhtar Al-Bukhary. Siapa yang buat dia kaya? Muhyiddin," katanya dalam majlis anjuran PAS Johor di DUN Jorak, dalam parlimen Pagoh semalam.


Tamrin merujuk kepada kes saman ke atas Muhyiddin, ahli perniagaan Datuk Yahya Taib dan Syed Mokhtar yang didakwa berkonspirasi untuk memiliki 6,600 ekar tanah yang dimiliki oleh Stamford Holdings. 



Syarikat itu mendakwa telah diugut bahawa, sekiranya ia tidak menyertai usahasama untuk membangunkan tanah tersebut dengan menyerahkan 70 peratus ekuitinya, tanah syarikat itu akan diambil alih oleh kerajaan negeri.


Muhyiddin menafikannya dakwaan tersebut, yang disifatkan sebagai cubaan untuk menjejaskan kredibiliti dan merosakkan imejnya.


Kes tersebut berakhir dengan penyelesaian luar mahkamah di mana kerajaan negeri dan syarikat berkaitan diperintah membayar RM405 juta berbentuk pampasan untuk pengambilan tanah berkenaan. - Malaysiakini

Ronnie Liu, jangan berlebih-lebih sangat, nanti orang menyampah ... tu belum perintah M'sia lagi

Posted: 17 Jun 2012 02:59 AM PDT

Pemimpin DAP bantah perlantikan ahli majlis tempatan di Selangor

17 Jun 2012
KLANG - Pengerusi DAP cawangan Taman Chi Liung Indah K.Yogasigamany yang menolak tawaran untuk dilantik sebagai ahli majlis, Majlis Perbandaran Selayang (MBS) mendakwa pelantikan ahli majlis oleh kerajaan negeri Selangor yang dipimpin Parti Keadilan Rakyat tidak dijalankan secara adil dan telus.


Yogasigamany, yang berkhidmat sebagai ahli majlis Majlis bandaraya Shah Alam (MBSA) antara Julai 2010 sehingga Februari tahun ini, berkata beliau kecewa kerana tidak dilantik semula bagi jawatan sama tetapi sebaliknya ditawarkanmenjadi ahli majlis MBS untuk penggal Mac 2012/2013.
Tidak berpuas hati dengan penyingkirannya dari MBSA, beliau mendakwa Ahli Majlis Mesyuarat kerajaan negeri yang bertanggungjawab dalam soal ahli majlis, Ronnie Liu Tian Khiew meminda senarai akhir bagi ahli majlis yang disahkan DAP Selangor tanpa merujuk jawatankuasa negeri.


"Jika nama saya telah dikeluarkan daripada senarai oleh Ronnie Liu tanpa pengetahuan jawatankuasa DAP negeri, kenapa tiada tindakan diambil ke atasnya. "Saya dibuang tanpa mengikut adab walaupun saya disahkan untuk dilantik semula (sebagai ahli majlis Shah Alam) untuk penggal semasa oleh Jawatankuasa DAP Selangor," katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini, hari ini.




Yogasigamany berpendapat beliau berhak dilantik semula sebagai ahli majlis MBSA kerana beliau dapat mengekalkan hubungan baik terutama dengan penduduk Seksyen U10 Shah Alam.



Beliau dimaklumkan oleh anggota jawatankuasa DAP Selangor V. Ganapathi Raobahawa beliau digantikan oleh seorang lelaki bernama Prakash Rao sebagai ahli majlis MBSA yang didakwa membantu Ronnie Liu menganjurkan majlis makan malam amal 1,000 meja parti itu di Pandamaran, baru-baru ini.



Yogasigamany juga berkata pengerusi DAp cawangan Taman Gembira di Klang,Ivan Ho, juga tidak dilantik semula sebagai ahli majlis bagi Majlis Perbandaran Klang (MPK) walaupun namanya disenaraikan oleh DAp negeri.


Beliau menggesa setiausaha agung DAP Lim Guan Eng untuk segera campur tangan merombak kepimpinan parti di Selangor yang didakwanya dicemari tindakan melantik individu yang tidak cekap, tidak berpelajaran dan buta huruf dalam jawatan ahli majlis perbandaran tempatan.


Pada Mac, media melaporkan bahawa pengerusi DAP Selangor Teresa Kok menegur Ronnie Liu kerana meminda senarai calon-calon ahli majlis tanpa pengetahuan DAP negeri.- Bernama

MS : Dari dulu lagi aku tengok mamat ni dengan sorang minah DAP agak lain  sikit, yg boleh buat Non Chinese menyampah pada DAP. Tolong ubah sikit kalau hampa nak menang dlm PRU 13. Kalau macam skrg punya kepala otak, jgn harap la akan di angkat  semula


Gabungan puak-puak yang nak cepat mampuih buat demo.... hahahaha

Posted: 17 Jun 2012 01:21 AM PDT

500 ahli berhimpun sokong kilang Lynas

17 Jun 2012
KUANTAN - Gabungan Pertubuhan Bukan Kerajaan Pahang Mendukung Agenda Untuk Nasional (Daun) hari ini berhimpun secara aman di Padang Kemunting di sini bagi menyatakan sokongan terhadap usaha dan dasar kerajaan berhubung kewujudan kilang Lynas di sini.
Kira-kira 500 ahli Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) di negeri ini seperti Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa), Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung Malaysia (GPMS), Pekida serta Badan Kebajikan Kemanusiaan Mukim Sungai Karang /Beserah berhimpun di padang itu selama setengah jam bermula jam 10 pagi.
Penyelaras operasinya, Zulfadzli Shamsudin berkata, sebanyak 43 buah NGO di Pahang membentuk Daun dan mendesak agar Lynas diteruskan kerana ia akan menggalakkan pertumbuhan ekonomi negeri sekaligus menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk setempat.


Menurutnya, gabungan itu mengutuk tindakan sesetengah pihak terutamanya pembangkang yang menyebarkan dakyah negatif mengenai projek tersebut dengan maklumat tidak tepat.

Selain itu, perhimpunan itu turut menyatakan sokongan terhadap institusi raja di negara ini. - Bernama

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


RAJA MANA YANG BERTUAH DAN RAJA MANA YANG MALANG?

Posted: 17 Jun 2012 01:33 PM PDT

Oleh:  WFAUZDIN NS

OLEH kerana Tunku Mahkota Johor telah menimbulkan isu 'Mengapa Orang Melayu Sahaja Yang Suka Menjatuhkan Raja" di dalam Twitter beliau seperti yang dipetik oleh Malaysiakini di SINI, maka terpanggil untuk saya mengulas isu berkenaan.  

Hakikatnya orang-orang Melayu terlalu sensitif dengan Raja mereka.  Ada rakyat yang benar-benar mahu melihat institusi Raja benar-benar berperanan sebagai pelindung kepada ugama, bangsa dan negara.  Rakyat jenis ini kebanyakannya terdiri dari semua kaum, tidak kira Melayu atau bukan Melayu.  Tetapi, ada juga rakyat yang mahu `menumpang' nama Raja-Raja untuk kepentingan diri mereka atau kumpulan mereka sahaja, terutama apabila mereka terdesak atau tertekan.  Golongan ini hanya kembali kepada Raja setelah mereka merasa lemah, tetapi sewaktu mereka gagah mereka ketepikan Raja-Raja bahkan mereka menghina Raja-Raja sesuka hati.  Bukti dan fakta adalah jelas jika kita imbau kembali terutamanya pada tahun 1993.  Saya telah menulis fakta-fakta dan bukti ini di dalam penulisan saya sebelum ini.



Persoalan mengapa kaum-kaum lain tidak sehebat kaum Melayu yang saya maksudkan kaum Melayu tertentu pada tahun 1993 itu di dalam mempersendakan Raja-Raja?  Sebenarnya kaum-kaum lain akur bahawa isu Raja amat sensitif buat mereka sentuh kerana institusi Raja ada sejarahnya kepada kaum Melayu dan negara ini.  Tidak menyentuh isu Raja bukan bermakna semua tindakan Raja-Raja dipersetujui oleh kaum-kaum bukan Melayu.  Siapa boleh nafikan bahawa tidak semua Raja bertindak dengan betul.

Memang kita bertuah kerana mempunyai Raja dan Raja juga bertuah kerana memiliki rakyat yang seharusnya dipayungi oleh Raja.  Tetapi seandainya negeri atau negara tiada Raja, ianya tidak bererti akan punah ranah atau hancurlah bangsa di negeri atau negara itu.   Mari rujuk Melaka, sebuah negeri yang dahulunya mempunyai Raja tetapi kini Melaka tiada Raja atau Sultan.  Adakah hilang bangsa Melayu atau Islam di Melaka?  Rakyat Melaka berbangsa Melayu kini masih berbahasa Melayu dan berugama Islam dan berapa orang Melayu di Melaka yang berkahwin dengan keturunan penjajah Portugis akibat tiadanya Raja di Melaka sejak tahun 1511?



Mana-mana negeri yang masih memiliki Raja, rakyatnya haruslah menyanjung institusi Raja dan mempertahankannya.  Menyayangi Raja bukan bererti membodek Raja.  Sayang kepada Raja mestilah peka kepada Raja, yang baik rakyat wajib sanjung tetapi sebagai manusia Raja juga kadangkala khilaf, maka rakyat yang sayang kepada Raja mestilah menegur.  Raja yang baik adalah Raja yang boleh menerima teguran rakyat.

Sekiranya Tunku Mahkota Johor merasa pelik mengapa orang-orang Melayu suka menjatuhkan Raja, sejarah tahun 1993 ada jawapannya.  Tun Mahathir juga ada jawapannya.  Tahun 2008, di Terengganu persoalan Tunku Mahkota Johor ini tentu boleh dijawab oleh puak-puak Idris Jusoh waktu itu.  Memang benar, di hadapan Istana Terengganu waktu itu bukan kaum Cina yang memasang pemidang menggelar Raja bahkan Yang DiPertuan Agung dengan satu gelaran yang amat buruk.  

Amat malang sekali jika ada lagi kaum Melayu yang bercita-cita untuk menjatuhkan Raja atau memalukan Raja-Raja seperti di tahun 1993 itu.  Tetapi, amat bertuah sekali jika ada seorang rakyat dari bangsa Melayu yang berani menegur Raja kerana cintakan Raja nya. Bertuahlah mana-mana Raja yang ada disekelilingnya rakyat yang boleh menegurnya jika tersalah, dan malang lah mana-mana Raja yang di sekelilingnya hanyalah para pengampu dan pembodek./wfauzdin.blogspot.com


Politiksukusakat

0
sumber :-

Politiksukusakat


Almarhum Ustaz Fadzil, dari gudang ilmu ke kancah siasah

Posted: 17 Jun 2012 08:28 PM PDT


 Oleh RIDUAN MOHAMMAD NOOR

Malaysia semenjak zaman disentuh angin sejahtera Islam sejak ratusan tahun dahulu, tidak pernah gagal untuk menampilkan ulama' dan pemikir Islam sehingga ada yang bermukim di Mekah untuk menyampaikan ilmu di Masjidil Haram. Ulama' yang dilahirkan di Tanah Melayu ini bukan sahaja mampu mengajar kitab di masjid namun menjulang senjata untuk menentang penjajah kuffar. Antara ulama' ini ialah Tuan Guru Haji Hassan Bin Munas, Tuan Guru Haji Abdul Rahman Limbong, Ustaz Abu Bakar al Bakir dan ratusan ulama' lain.

Dengan merdekanya Tanah Melayu pada tahun 1957, pentas siasah negara ini menyaksikan pertarungan ideologi yang pelbagai samada kebangsaan Melayu, sosialisme, Islam dan sebagainya. Pelbagai tokoh muncul dalam menyuarakan aspirasi perjuangan yang diperjuangkan, sebahagiannya mampu bertahan di pentas siasah dan ada yang tersungkur ditelan waktu.

Salah seorang insan yang telah melakar nama dalam sejarah politik Islam negara ini ialah Dato' Haji Fadzil Mohd Noor. Dato' Haji Fadzil Mohd Noor atau dengan gelaran yang sangat melekat dalam jiwa ummat Islam sehingga kini "Ustaz Fadzil' merupakan seorang pemimpin dan tokoh politik yang dihormati dan disegani oleh semua lapisan masyarakat tempatan mahupun antarabangsa, ekoran daripada penampilan negarawan yang dimiliki oleh beliau.

Dengan sosok yang kurus, berbusana kemas dengan kancingan baju Melayu yang lengkap, dengan sorotan mata yang hening menggambarkan ketajaman berfikir, beliau memang dilahirkan sebagai pemimpin ummah. Berbekalkan ilmu pengetahuan yang tinggi terutamanya ilmu-ilmu agama yang diperolehi ketika bertamu di bumi Mesir, beliau dipakejkan dengan pelbagai ilmu lain seperti sosial sains, ditambah dengan kuat membaca dan menelaah. Ilmu-ilmu yang dikutip di universiti kehidupan ini meluaskan ufuk ilmu tokoh ulama' ini. Perwatakan yang sederhana serta sentiasa berdamping dengan masyarakat, beliau adalah sebutir mutiara yang sangat berharga yang pernah dilahirkan oleh PAS dalam sejarahnya di pentas politik dakwah negara ini.

Musuh politik PAS sendiri meletakkan almarhum dengan markah yang tinggi bahkan masyarakat bukan Melayu turut mengkagumi sosok tubuh dengan postur yang sederhana ini. Almarhum menyeruak kehidupan masyarakat tanpa mengira penat lelah dan suka 'mendengar' masalah rakyat menyebabkan Ustaz Fadzil sentiasa dikenang dalam sisi putih. Pakej kepimpinan yang ada pada beliau ini ditempa dalam proses pergulatan hidup yang panjang selain daripada anugerah ilahi kepada umat Islam negara ini, almarhum membesar dengan semangat cinta kepada ilmu, seterusnya meminati bidang dakwah dan politik semasa belajar di bangku menengah lagi.

Latar belakang keluarga Dato' Haji Fadzil @ Ali bin Mohd Noor atau lebih mesra dengan panggilan Ustaz Fadzil dilahirkan hasil perkongsian hidup antara Mohd Noor Abdul Hamid dan Hindun Haji Abdul Rahman. Beliau dilahirkan pada 13 Mac 1937 di Kampung Seberang Pumpung, kira-kira tiga kilometer dari bandar Alor Star, Kedah, beliau merupakan anak sulung daripada empat adik-beradik. Takdir ilahi telah mencatatkan bahawa insan ini diuji dengan kehilangan ibubapa tercinta, kedua-dua ibu bapa meninggal dunia sewaktu beliau masih kecil lagi. Latar belakang keluarga sebelah ibu bapanya adalah dari kalangan keluarga yang berpegang teguh kepada ajaran Islam.

Moyang beliau iaitu Tuan Guru Haji Idris Al-Jarumi merupakan salah seorang ulama' yang disegani berasal dari Wilayah Patani, Thailand dan seorang yang terkenal di Kedah. Wilayah yang sarat dengan pemukiman ilmu ini telah memunculkan ratusan pondok yang subur merendang dengan ilmu Islam. Darah ulama' pejuang telah mengalir dalam urat sendi darah Ustaz Fadzil, sehingga menjadikan beliau pemimpin yang tidak gentar dengan ugutan dan ancaman musuh dalam menyampaikan agama Allah. Pendidikan Memimpin masyarakat bukan sekadar menjadi insan yang mesra rakyat yang sekadar memenuhi jemputan kenduri kahwin tetapi mestilah dipakejkan dengan ilmu formal dan tidak formal.

Almarhum merupakan seorang tokoh yang konsisten dalam menuntut ilmu, sentiasa menimba ilmu bagi menjadi pemimpin yang kredibel. Sejarah awal pendidikan Ustaz Fadzil bermula sekitar tahun 1946. Waktu itu beliau mengikuti pendidikan awal di Sekolah Melayu Derga, Alor Star sehingga tahun 1949. Kemudian menyambung pelajaran peringkat menengah di sebuah sekolah yang berpengaruh di Kedah yang telah melahirkan ribuan alim ulama' iaitu Maktab Mahmud sehingga tahun 1958 sebelum meneruskan pengajian tinggi di tempat yang sama sehingga tahun 1962.

Anak muda ini berjiwa besar dan sentiasa kehausan ilmu, beliau bercita-cita besar untuk belajar jauh dari tanahair iaitu di Timur Tengah. Pada tahun 1963 beliau menyambung pelajaran ke seberang laut dengan mengikuti pengajian di Universiti Al-Azhar di Mesir (sebuah institusi pendidikan yang paling berpotensi dan berprestij dalam dunia Islam) dengan mendapat biasiswa dari kerajaan negeri Kedah. Di Universiti Al-Azhar, beliau mengambil jurusan Perundangan Islam (Syariah) dan menamatkan pengajiannya pada tahun 1967 dengan memperoleh Ijazah Sarjana Muda dalam lapangan tersebut. Beliau bukan sahaja mendapatkan ilmu daripada dewan kuliah di Al-Azhar tetapi juga menggali mutiara ilmu daripada ulama'-ulama' Mesir untuk memantapkan ilmu beliau sebagai bekalan dakwah untuk pulang menabur bakti di tanahair.

Perkahwinan Ustaz Fadzil mendirikan rumah tangga dengan sepupunya Siti Khadijah Ibrahim pada tahun 1963. Isteri beliau merupakan bekas pelajar Sekolah Menengah Agama Farbish Bakar, Alor Star, Kedah. Setelah berkahwin, isterinya menemani almarhum belajar di Al-Azhar. Perkahwinan mereka yang sangat bahagia dalam kesibukan belajar dan berjuang telah membuahkan kurniaan lapan orang anak iaitu Huda, Ammar, Aiman, Muna 'Izzah, Muhammad Faiz, Salwa, Ahmad Fauwaz dan Ahmad Anas. Beliau bukan sahaja berjaya sebagai ahli politik malah merupakan ketua keluarga yang mithali dalam mendidik anak-anaknya dengan penuh kasih sayang dan bertanggungjawab.

Sebahagian anak-anaknya juga terlibat dalam perjuangan Islam seperti Muna'izzah dan menantu beliau Sabki Yusuf. Bakat Kepimpinan Potret kehidupan yang digores selama kehidupan telah menyaksikan bakat kepimpinan yang tinggi teradun dalam diri almarhum. Bakat kepimpinan beliau mulai terserlah sejak di bangku sekolah terutamanya di Maktab Mahmud, di mana beliau memiliki kebolehan berpidato dan mewakili sekolah dalam pertandingan syarahan dan bahas. Keistimewaan yang ada pada beliau boleh berhujah secara spontan dan berkemahiran tinggi dalam ilmu mantiq. Pada tahun 1967, sewaktu di Al-Azhar, beliau pernah memegang jawatan Setiausaha dan Timbalan Presiden dalam Persatuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM).

Perkhidmatan Tahun 1967 beliau pulang ke tanah air dan ditawarkan berkhidmat sebagai tenaga pengajar di Maktab Mahmud, 'alma mater' beliau sebelum ke Mesir. Pada 1973 ditawarkan berkhidmat sebagai pensyarah Bahagian Pendidikan Islam di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) sehingga tahun 1978. Semasa berkhidmat di UTM, beliau telah dipecat oleh pihak pentadbir UTM ekoran tindakan beliau bertanding dalam pilihanraya pada tahun 1977 di Kawasan Dewan Undangan (DUN) Alor Merah dan Parlimen Kuala Kedah. Beliau dilihat tokoh yang berpotensi oleh Perhubungan PAS Kedah sebagai pemimpin masa depan. Sebagai orang yang celik undang-undang, Ustaz Fadzil menfailkan saman ke mahkamah atas tindakan angkuh pihak pentadbiran UTM tanpa mengikut prosedur dan ternyata beliau di pihak yang benar. Pemecatan beliau oleh pihak pentadbiran UTM tidak sah di sisi undang-undang dan mahkamah telah mengarahkan pihak pentadbir UTM membayar ganti rugi. Setelah isu tersebut selesai, beliau kembali sebagai pensyarah dan beberapa bulan kemudian beliau meletakkan jawatan kerana menceburkan diri sepenuh masa dalam perjuangan PAS.

PAS di penghujung dekad 70an dilihat tidak bermaya selepas kekalahan dalam pilihanraya tahun 1978. Terlepas negeri yang menjadi pangkalan politiknya semenjak 1959 iaitu Kelantan. Seorang tokoh besar dakwah dari Indonesia, Dr Mohd Natsir pernah menasihatkan tokoh-tokoh dalam belia Islam di Malaysia supaya segera menguatkan PAS, kerana PAS adalah wadah untuk perjuangan Islam di Malaysia. Aktiviti Kemasyarakatan Selain aktif dalam politik Islam dan kerja dakwah, beliau juga pemimpin masyarakat yang bergiat cergas dalam kerja-kerja sosial. Beliau pernah memegang jawatan Setiausaha Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) cawangan Negeri Kedah.

Beliau juga pernah menganggotai Angkatan Beliau Islam Malaysia (ABIM), sebuah wadah belia dan pemuda Islam di negara ini yang ditubuhkan pada tahun 1971. ABIM telah mengisi ruang kepada tuntutan Islam yang tegas akibat daripada penyertaan PAS ke dalam kerajaan campuran akibat tragedi 13 Mei 1969. ABIM seumpama simbiosis kepada Dewan Pemuda PAS dimana 8000 ahli PAS ialah ahli ABIM dalam dekad 70an, gerakan belia Islam ini sangat diminati kerana berusaha memurnikan perjuangan Islam terutama pendekatan yang dibawa oleh Ikhwanul Muslimin.

Penerbitan ABIM juga aktif menyebarkan pemikiran tokoh-tokoh Ikhwanul Muslimin dan Jamiat Islami. Fadzil Nor telah memegang jawatan setiausaha penerangan pertubuhan itu dari tahun 1973 hingga 1974. Beliau pernah memangku jawatan Presiden ABIM apabila Presidennya ketika itu, Anwar Ibrahim ditahan di bawah ISA (Anwar ditahan di bawah ISA akibat demonstrasi Baling yang menjadi mercu tanda kepada kebangkitan pelajar di negara ini. Beliau telah dibebaskan pada tahun 1976). ABIM yang ditubuhkan pada tahun 1971 telah mengisi kelompangan dunia 'anti establishment' akibat PAS yang menyertai kerajaan campuran.

Almarhum ialah orang penting ABIM selain daripada Ustaz Wahab Zakaria, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman, Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin dan Syed Ibrahim Syed Abdul Rahman, beliau disifatkan oleh Anwar Ibrahim sebagai orang rujukan dalam menggerakkan ABIM sebagai gerakan sosio dakwah yang penting dalam dekad 70an. Jaringan kader ABIM di seluruh negara ini juga akhirnya telah ramai menyertai PAS pada awal tahun 80an terutama selepas Anwar menyertai UMNO. Sepanjang penglibatan dalam ABIM sebagai sosok utama perjuangan, beliau turut terlibat dalam demontrasi menentang isu kemiskinan di Baling, Kedah tahun 1974. Beliau juga terkenal sebagai penggiat tarbiah dalaman ABIM. Beliau banyak bergerak mengisi program usrah, tamrin dan seminar perkaderan di pelbagai tempat.

Gerakan belia Islam ini juga banyak menerbitkan buku-buku fikrah dan harakah yang dituang oleh tokoh-tokoh seperti Hasan Al Banna, Sayyid Qutb, Maududi, apatah lagi ABIM menjadi gerakan fenomenal di kampus pada dekad 70an. Ustaz Fadzil juga merupakan Setiausaha Agung Persatuan Ulama' Malaysia (PUM) tahun 1974, sebuah NGO yang penting di negara ini yang telah mewadahkan ulama'-ulama' untuk mengerakkan kesedaran Islam kepada masyarakat dan kerap kali juga dilihat bertelagah dengan kerajaan BN dalam banyak isu yang bersangkutan dengan syariat dan akidah.

Beberapa tokoh PUM juga kini menjadi tonggak penting kepada PAS seperti Ustaz Ahmad Awang dan Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin. Beliau sangat rapat hubungannya dengan masyarakat dengan menghadiri majlis-majlis keraian, kenduri kendara, menziarahi orang sakit dan kematian. Jika tidak hadir beliau akan memaklumkan atau hadir ke majlis lebih awal daripada masa yang dijadualkan, pendek kata almarhum tidak akan mengecewakan undangan yang diterima. Beliau bergegas pulang dari sidang Parlimen semata-mata untuk meraikan sesuatu majlis yang diadakan oleh penduduk, sikap cakna dan mengambil berat kepada undangan masyarakat menyebabkan beliau sangat disayangi masyarakat. Penglibatan dalam Politik Beliau melibatkan diri dalam politik khususnya dengan perjuangan PAS sejak tahun 1959 sewaktu menuntut di Maktab Mahmud.

Kecenderungan politik beliau telah dikesan oleh guru-guru dan juga ahli keluarganya. Kedah ialah pangkalan politik Ustaz Fadzil walaupun pernah ditawarkan untuk bertanding di negeri lain yang lebih selamat seperti di negeri Kelantan (Kelantan semenjak pilihanraya 1959 sentiasa membuka pintu untuk calon PAS dari luar Kelantan). Jelapang padi ini kaya dengan sekolah-sekolah agama dan penyokongnya yang setia sehingga telah mencetuskan beberapa insiden berdarah seperti peristiwa Memali dan peristiwa Lubuk Merbau (1985).

Beliau telah dilantik menjadi Yang Dipertua PAS kawasan Kuala Kedah dan Ahli Perhubungan PAS Negeri Kedah. Kemudian beliau menganggotai jawatankuasa PAS Kedah. Penonjolan daya kepimpinannya semakin cemerlang telah menyakinkan anggota parti untuk melantik beliau sebagai Naib Yang Dipertua PAS Pusat sepenuh masa tahun 1981 hingga 1983. PAS telah menghadapi transformasi kepimpinan pada tahun 1982 apabila Dewan Pemuda Pusat mengusulkan kepimpinan ulama'. Ustaz Fadzil adalah barisan ulama' muda yang diberikan ruang untuk memimpin pergerakan Islam kontemporari paling tua di Malaysia. Bintang beliau seumpama kejora di dada langit malam, pada tahun 1983 beliau telah dilantik menjadi Timbalan Yang Dipertua PAS sebelum diberikan kepercayaan penuh oleh seluruh ahli PAS untuk menjadi Yang Dipertua PAS pada tahun 1989.

Pembabitan awal Ustaz Fadzil di dalam kancah politik pilihan raya bermula tahun 1978, di mana PAS telah memberi mandat kepada beliau untuk bertanding di negeri Kedah dalam pilihan raya umum iaitu di kawasan Parlimen Kuala Kedah dan DUN Alor Merah. Bakat dan potensi beliau sejak awal telah dihidu oleh pimpinan PAS Kedah seperti Dato' Abu Bakar Umar yang mempelawa Ustaz Fadzil untuk membantu PAS di Kedah. Beliau dilihat anak muda yang akan mengisi barisan hadapan parti itu di Kedah apatah lagi dengan pengalamannya yang memimpin ABIM dan organisasi mahasiswa semasa menuntut di Mesir.

Dalam pilihanraya tahun 1978 beliau kalah kepada Senu Abdul Rahman, namun pilihanraya itu telah memperkenalkan almarhum kepada pengundi kawasan itu. Pada tahun 1980, beliau sekali lagi bertanding dalam pilihan raya kecil di kawasan DUN Bukit Raya berikutan kematian ahli DUN tersebut. Tahun 1982 beliau sekali lagi bertanding di kawasan DUN Bukit Raya dan seterusnya berjaya mempertahankan kerusi di kawasan itu selama empat penggal berturut-turut sehingga Pilihan Raya Umum 1995.

Pada 1982 beliau menang dengan mengalahkan calon Barisan Nasional (BN) Haji Safirol Haji Hasim dan calon bebas Mohd Mokhtar Abdullah dengan Majoriti 346 undi, 1986 menang dengan majoriti 2,215 undi mengalahkan calon BN Ahmad Zakuan Haji Ahmad, 1990 mengalahkan calon BN Dato' Syed Mansor Barakbah dengan majoriti 1,829 dan pada Pilihan Raya Umum 1995 mengalahkan calon BN juga iaitu Fadzil Hanafi dengan majoriti 2,414. Pada Pada Pilihan Raya Umum 1999, Ustaz Fadzil mencatat dua kejayaan. Dalam Pilihan Raya Parlimen, beliau menewaskan bekas Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Othman Abdul (calon BN) di Pendang.

Allahyarham mendapat 22,413 undi berbanding 19,474 undi oleh Othman. Kejayaan ini sangat manis kepada PAS kerana inilah sejarah PAS menang paling besar dalam merebut kerusi parlimen (menang 27 kerusi parlimen). Di DUN Anak Bukit, Allahyarham mendapat 8,480 undi menewaskan calon BN, Dato' Abdullah Hasnan Kamaruddin yang mendapat 6,640 undi.

Kemenangan ini cukup manis kerana DUN ini adalah berada di pinggir bandar yang menandakan golongan kelas menengah menyokong perjuangan Islam termasuk orang bukan Islam. DUN anak Bukit adalah DUN baru yang dipecahkan melalui persempadanan semula kawasan pilihanraya dan tuah telah menyebelahi Ustaz Fadzil manakala Mohamad Sabu telah memenangi Parlimen Kuala Kedah. (Perlu diingat bahawa Mohd Sabu hanya menang kurang daripada seribu undi) maknanya Ustaz Fadzil telah mendapat banyak undi peribadi daripada luar kelompok PAS.

Allahyarham juga berusaha keras agar Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang zalim dimansuhkan , akta tanpa bicara itu telah memberangus lebih 4000 orang mangsa sejak diperkenalkan pada tahun 1960, al marhum cukup dekat dengan kesengsaraan mangsa-mangsa tahanan ISA tanpa mengira latarbelakang mereka, samada daripada kalangan ahli PAS atau pun tidak. Beliau sangat konsisten dalam menentang akta ini kerana akta ini telah menjaring ramai ahli-ahli PAS dan juga aktivis ABIM sebelumnya.

Pada kira-kira jam 10.30 pagi 23 Jun 2002, Ustaz Fadzil menghembuskan nafas terakhir untuk menghadap Maha Pencipta, Allah SWT. Berbondong-bondong manusia menyerbu Hospital HUKM Kuala Lumpur, menyolati jenazahnya di Madrasah Mustaqimah bandar Tun Razak malah ratusan ribu yang lain telah berhimpun di Kedah untuk menghantar mujahid ulung ini, pemimpin yang akan terus tersemat ingatan tentangnya dihati setiap manusia yang berada dipelantar zamannya. Beliau mewasiatkan untuk disemadikan di tanah Muasassah Darul Ulum yang telah dibangunkan oleh al marhum untuk merealisasikan kompleks pendidikan PAS Kedah.

Manusia telah bertali arus mendatangi Muasasah Darul Ulum untuk menziarahi makam beliau yang sangat sederhana, tanpa binaan megah melainkan sentiasa didatangi pengunjung untuk menitip doa kepada mujahid yang telah mewakafkan kehidupannya untuk perjuangan Islam. Semasa saat-saat akhir untuk urusan pengebumian, langit tenang seolah turut berduka, ribuan mata merah berair kesedihan dengan tazkirah ringkas daripada Tuan Guru Mursyidul Am yang sarat dengan makna mendalam seumpama tazkirah Saidina Abu Bakar di hari kewafatan Rasulullah. Kematian adalah kepastian kepada sebuah perjalanan hidup, tinggal lagi bagaimana kita akan memberi makna kepada kehidupan itu.

Oleh: Riduan Mohamad Nor (Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat)

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Nota mengharukan dari Kamunting

Posted: 17 Jun 2012 09:26 PM PDT

"Nota penyeksaan" yang didakwa diseludup keluar dari kem tahanan ISA di Kamunting, menimbulkan persoalan berhubung kaedah soal siasat yang digunakan pihak berkuasa.

Nota berkenaan, didakwa diseludup keluar oleh kakitangan kem dan diserahkan kepada Malaysiakini, menyatakan dengan terperinci penyeksaan ala Guantanamo yang didakwa dialami oleh 45 orang tahanan yang masih dikurung di pusat tahanan di Taiping, Perak.
Read More / Baca Lagi >>

Katak Oh Katak

Posted: 17 Jun 2012 08:48 PM PDT


Menjelang PRU13 ini.... katak-katak upahan diperlembu selembu-lembunyer. Takkan dah kenyang nak bergolek-golek jer kot?? Kena ler jadi lembu... Mana boleh makan free jer.

Di sana ... di sini dan di situ.... lembu-lembu upahan ni terpaksa bersuara dan berceramah menabur fitnah dan menyebar propaganda untuk mencederakan imej Pakatan Rakyat terutama Anwar Ibrahim dan menaikkan reputasi UMNO/BN serta para pemimpin  mereka yang dah down the drain.
Read More / Baca Lagi >>

Calon Ikhwan Muslimin Menang PR Mesir. Allahuakhbar!

Posted: 17 Jun 2012 08:44 PM PDT

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/551682_366607396749709_619243390_n.jpg

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/540673_366565096753939_1533896494_n.jpg

Najib yang paranoid

Posted: 17 Jun 2012 08:22 PM PDT

Najib dalam keadaan tidak menentu dan masih tidak dapat menetapkan tarikh pilihanraya. Beliau masih berusaha untuk mendapatkan sokongan rakyat yang sudah semakin ketandusan untuk parti yang dipimpinnya dan setiap hari dengarnya beliau sentiasa berada di kaca TV untuk berkempen menjelang tibanya pilihanraya ini. Pengumuman demi pengumuman dibuat melalui 'acronym' yang besar-besar tetapi tidak juga nampak hasilnya.
Tetapi yang lebih jelas Najib sudah begitu 'paranoid' terhadap Anwar Ibrahim seolah-olah Anwar akan menyiat-menyiat kulit dari dagingnya (Najib). Begitu ramai yang menjadi paranoid dengan Anwar dan Najib bersama Dr Mahathirlah yang menghadapinya yang paling jelas. Ini bukan isu Anwar. Sebenarnya ini adalah isu rakyat dan BN yang sudah hilang keyakinan mereka (rakyat).
Read More / Baca Lagi >>

Bully UMNO and the Hijacking of an Ancient Covenant

Posted: 17 Jun 2012 08:15 PM PDT

What was it that Nizar said that greatly offended the sensibilities of the youths who gathered on the grounds of the Istana in Johor? Why are they so worked up? Precisely because they are little Melayus who believe there is only one way to progress- by having an absolute system tending towards totalitarian. If the people can be muted and be made compliant, then the little Melayus can rule unfettered.
That is the UMNO mentality. UMNO's longevity rests on being able to keep Malays subjugated and subservient- and if these objectives can be achieved by using an ancient covenant which they think Malays are programmed to accept, UMNO will have no qualms to use it. 
Read More / Baca Lagi >>

Apa pendirian kerajaan berhubung tafsiran Islam

Posted: 17 Jun 2012 08:05 PM PDT


KUALA LUMPUR: PAS meminta Perdana Menteri menyatakan pendirian rasmi Kerajaan Persekutuan berhubung tafsiran Islam dalam Perkara 3 (1) Perlembagaan Malaysia, adakah ia bermaksud agama upacara (ceremonial religion) atau sebagai sistem kehidupan yang sempurna (al-Din).
Demikian soalan bagi jawab lisan yang dikemukakan oleh Presiden PAS yang juga Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Berikut ialah pertanyaan-pertanyaan bagi jawab lisan yang dikemukakan oleh ahli-ahli parlimen PAS pada persidangan Dewan Rakyat hari ini yang bermula jam 10.00 pagi.

Read More / Baca Lagi >>

Kes PKFZ: Ling mohon hakim tarik diri

Posted: 17 Jun 2012 08:01 PM PDT

Bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik memfailkan permohonan supaya Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Ahmadi Asnawi menarik diri daripada mendengar perbicaraan terhadapnya berhubung projek Zon Bebas Pelabuhan Klang  (PKFZ).

Pada mulanya, hari ini telah ditetap untuk mahkamah mendengar keterangan bekas presiden MCA itu.

Pada 9 Mac, dalam penghakiman 83 muka surat, Hakim Ahmadi mengarahkan Ling membela diri selepas beliau mendapati pihak pendakwaan telah membuktikan kes prima facie terhadapnya.
Read More / Baca Lagi >>

Bubar Parlimen di akhir mandat April 2013?

Posted: 17 Jun 2012 07:59 PM PDT


Menjelang PRU 13 SHAH ALAM - Sementara spekulasi mengenai Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) berterusan, beberapa pihak tidak menolak kemungkinan Perdana Menteri akan menggunakan tempoh mandat yang ada sepenuhnya untuk membubarkan Parlimen.

Mandat semasa Kerajaan Pusat hanya akan berakhir penghujung April 2013.

Penganalisis politik, Prof Dr Samsul Adabi Mamat berkata, PRU13 akan diadakan pada bulan Mac depan kerana ia adalah waktu bersesuaian iaitu selepas Pembentangan Bajet 2013 dibentangkan pada 28 September,

Read More / Baca Lagi >>

Parlimen Mesir dibubar

Posted: 17 Jun 2012 06:57 PM PDT

Parlimen Mesir dibubar .
KAHERAH - Pemerintah Tentera Mesir, kelmarin mengeluarkan arahan membubbubarkan Parlimen susulan daripada keputusan Mahkamah Tinggi Perlembagaan, Khamis lalu yang mengumumkan keputusan pilihan raya lalu sebagai tidak sah kerana bercangggggah dengan Perlembagaan.
Media melaporkan keputusan mahkamah itu turut memberi kuasa kepada ketua tentera, Hussein Tantawi untuk melaksanakan undangundang melarang mana-mana ahli memasuki Parlimen tanpa mendapat kebenaran.

Read More / Baca Lagi >>

Kempen R: ADUN BN hina OKU

Posted: 17 Jun 2012 06:38 PM PDT


KOTA BHARU: Tindakan Adun BN Nenggiri, Mohd Yusof Abdul Ghani mengaitkan simbol 'R' untuk Perjuangan Rakyat dalam menuntut Royalti, hak pendaratan minyak dan gas ke bumi Kelantan  adalah menghina bahasa isyarat golongan itu.

(Isyarat jari bersilang adalah untuk huruf 'R' dalam bahasa OKU Pekak-Bisu.)

(Tuan Guru Nik Aziz serta penyokong kempen Royalti semasa melancarkan kempen ini)

Setiausaha Gabungan Profesional Menuntut Royalti,Pendaratan Minyak dan Gas (Royalti), Mohammad Hisyamuddin Ghazali berkata, tindakan berkenaan juga seolah menghina Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V yangturut menyokong pendaratan Gas di Kelantan.

Read More / Baca Lagi >>

15 maut dalam keganasan di Syria

Posted: 17 Jun 2012 06:36 PM PDT





BEIRUT - Seramai 15 orang terbunuh dalam keganasan yang berlaku di Syria semalam apabila pihak tentera membedil beberapa daerah di bandar Homs, kata sebuah kumpulan pemantau.
Menurut Pertubuhan Pemantau Hak Asasi Syria, seorang penduduk terbunuh di kubu pemberontak di Khalidiyeh akibat serangan tentera rejim Presiden Syria, Bashar Al-Assad.
Serangan itu dilakukan bagi menawan semula beberapa buah daerah yang dikuasai pemberontak.
Seorang pemberontak maut dalam pertempuran dengan tentera rejim di Karm Shamsham, sempadan Homs.
Read More / Baca Lagi >>

PAS gerakkan usaha tarik lebih banyak sokongan pengundi Melayu

Posted: 17 Jun 2012 06:34 PM PDT

KUALA LUMPUR, 17 Jun — Parti berteraskan Islam, PAS dilihat semakin agresif dalam cubaan menarik sokongan pengundi Melayu di negara ini dengan pilihan raya umum ke-13 yang dijangka semakin hampir dilaksanakan tidak lama lagi.
Parti komponen majoriti Melayu dalam Pakatan Rakyat (PR) itu juga semakin aktif menjelajah ke seluruh negara menganjurkan "Himpunan Hijau Menuju Putrajaya" dengan yang terbaru di Dewan SUK Selangor hari ini, dan di Johor semalam.
Sebelum ini, Himpunan Hijau telah menjengah ke Kedah, yang menyaksikan kehadiran sekitar 100,000 peserta yang berlangsung di Alor Setar pada 1 Jun lalu.
Read More / Baca Lagi >>

An angry Malaysian youth’s voice

Posted: 17 Jun 2012 06:19 PM PDT

It is downright inhumane that in the debate over the PTPTN issue, one side resorted to temporarily freezing the loans of some students in an attempt to prove a political point.

The past few months have been undoubtedly one of the most stressful periods of my life. How so? It's because I am currently sitting for my final A-level papers before departing for university.
Having taken into consideration possible university options, compiled a portfolio, applied for placements and received my offers, my parents and I underwent much stress as we embarked on one of the greatest decisions I might ever have to make.
The process of exam revision over the recent months had been immensely taxing as I strove to secure those pesky university target grades. Such are the stresses and pressure that youths like me have to endure in the hopes of securing our placements at universities, so we can acquire and develop the skills necessary to perform in our future vocations.
Read More / Baca Lagi >>

PTPTN, a pawn in hands of politicians

Posted: 17 Jun 2012 06:15 PM PDT

Revolution may be the only way to make our so-called leaders think and reflect on who they are truly serving i.e. the rakyat or themselves.

Vindictive! This aptly describes the Barisan Nasional federal government, which has no shame in stooping to despicable levels to achieve its agenda. Too many incidents have taken place that have proved the machinations of this government.
The latest of events however is by far the most pathetic of moves made by BN, or more precisely by none other than the deputy prime minister Muhyiddin Yassin.
This time the victims were none other than students of two universities managed by the Selangor state government. Selangor, once a BN-stronghold, fell into the hands of the opposition in the 2008 general election.
Read More / Baca Lagi >>

Kanak-kanak, penyokong yang dibayar jadi peserta Bersih 3.0, kata Kayveas

Posted: 17 Jun 2012 06:13 PM PDT

KUALA LUMPUR, 18 Jun — Kanak-kanak sekolah, penyokong anti Barisan Nasional (BN) dan peserta yang dibayar adalah peserta penyokong perhimpunan Bersih 3.0, kata Datuk M. Kayveas, menambah, 99 peratus yang menyertai perhimpunan itu tidak mengetahui tujuan perhimpunan tersebut pada 28 April.
Kayveas, ketua Parti Progressif Penduduk (PPP), kata mereka telah menutup mata mereka terhadap kebaikan BN, dan berniat menyalahkan kerajaan atas kegagalan mereka dalam hidup.
Read More / Baca Lagi >>

MAHATHIR LIVING IN THE PAST: If reforms create unrest, he is to blame

Posted: 17 Jun 2012 06:12 PM PDT

MAHATHIR LIVING IN THE PAST: If reforms create unrest, he is to blameFormer Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamed has only himself to blame for building a nation which he believes is not ready for change.
The former PM said today that the liberalization efforts by the current Najib administration could well spark off racial unrest. (refer to article below Dr M: Reforms could spark unrest, more freedom leads to more racial unrest).
The fact of the matter is that our government, particularly under the leadership of Dr Mahathir had implemented policies which had the effect of cowing its people into accepting things as they are, notwithstanding the negative impact such policies had on its people and nation building.
Read More / Baca Lagi >>

DAP Selangor yakin menang semua kerusi

Posted: 17 Jun 2012 06:11 PM PDT


Menjelang PRU 13 KLANG - DAP Selangor yakin dan telah bersiap sedia bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang akan diadakan pada bila- bila masa.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sungai Pinang, Teng Chang Kim berkata, setelah hampir empat tahun diberi kepercayan menerajui Selangor, beliau yakin sokongan rakyat kepada DAP dan Pakatan Rakyat terutamanya sokongan dari penduduk kawasan luar bandar semakin meningkat.

"DAP telah memenangi 13 kerusi dari 15 buah kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) yang dipertandingkan pada PRU lalu, kali ini kami yakin akan memenangi seratus peratus dari kerusi yang dipertandingkan itu," katanya selepas merasmikan kempen gotong-royong perdana membasmi aedes di Taman Kembara, Rantau Panjang, di sini semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Hak politik adalah amanah, tegas Hadi

Posted: 17 Jun 2012 06:09 PM PDT


Datuk Seri Abdul Hadi Awang SHAH ALAM - Pas tidak akan mengizinkan musim haji menafikan hak rakyat untuk menunaikan kewajipan berpolitik tanpa mengira menang atau kalah sekiranya parti itu diberikan kuasa untuk memerintah negara.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, hak politik adalah amanah besar dalam ajaran Islam.

Beliau berkata, Rasulullah SAW  bersabda, menghilangkan amanah ini menjadi salah satu sebab berlakunya kiamat yang menamatkan alam dunia dengan kehancurannya.
Read More / Baca Lagi >>

Apa ertinya demokrasi?

Posted: 17 Jun 2012 12:29 PM PDT


Jika mengikut tafisran UMNO-Barisan Nasional, istilah "demokrasi" bererti pilihan raya empat atau lima tahun sekali, Sepanjang tempoh itu pula, kerajaan UMNO-BN tahu apa yang baik untuk rakyat. Jadi, suka atau tidak,  rakyat terima sahajalah apa yang UMNO-BN lakukan.
Itu tafsiran demokrasi UMNO-BN yang diamalkan sejak zaman berzaman, terutamanya sejak zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad pada awal dekad 1980-an hingga sekarang.
Sebenarnya, demokrasi bukan sekadar mengundi atau bila Malaysia ada wakil rakyat, ada hakim, ada NGO, ada pilihan untuk masuk mana-mana parti politik. Itu semua sudah jelas, ia manifestasi demokrasi.
Read More / Baca Lagi >>

Mana boleh Umno-BN buat garis panduan kempen di TV

Posted: 17 Jun 2012 12:26 PM PDT

Oleh AZIZ MUDA
SIKAP kerajaan BN yang terus mengongkong kebebasan media di negara ini sehingga memaksa media arus perdana hanya menyiarkan berita-berita yang menyebelahi BN, berita-berita palsu, fitnah dan caci maki terhadap pihak pembangkang ternyata amat memalukan para wartawan di negara ini.


Dengan penyiaran beritaberita seperti itu akan menyebabkan orang ramai hilang kepercayaan kepada para wartawan yang bertugas di media-media terbabit, selaras dengan kehilangan kepercayaan mereka terhadap media-media itu sendiri.
Read More / Baca Lagi >>

Mubarak Pun Tak Berubah Rupanya!!

Posted: 17 Jun 2012 12:24 PM PDT

Oleh Shahbudin Husin
Ketika Majlis Bekas Wakil Rakyat BN atau Mubarak menyatakan hasrat kepada Najib beberapa bulan lalu agar bekas-bekas wakil rakyat turut dipertimbangkan sebagai calon pilihanraya akan datang ini, ramai yang menyangka ianya sekadar gurauan atau cakap-cakap main-main sahaja.
 

Tidak ramai yang menyangka ia perkara serius kerana Mubarak ini dianggotai oleh mereka yang sudah pernah merasai nikmat menjadi wakil rakyat. Takkan mahu menjadi wakil rakyat lagi.

Read More / Baca Lagi >>

Uneasy calm in Myanmar's Rakhine

Posted: 17 Jun 2012 12:09 PM PDT

Hukum SEDEKAH Untuk Orang TAK SOLAT - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 17 Jun 2012 12:08 PM PDT

Hukum Kahwin ONLINE - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 17 Jun 2012 12:08 PM PDT

Hukum BUTIK Upah JAHIT Pakaian DEDAH AURAT - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 17 Jun 2012 12:07 PM PDT


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT