Ahad, 17 Jun 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Nota mengharukan dari Kamunting

Posted: 17 Jun 2012 09:26 PM PDT

"Nota penyeksaan" yang didakwa diseludup keluar dari kem tahanan ISA di Kamunting, menimbulkan persoalan berhubung kaedah soal siasat yang digunakan pihak berkuasa.

Nota berkenaan, didakwa diseludup keluar oleh kakitangan kem dan diserahkan kepada Malaysiakini, menyatakan dengan terperinci penyeksaan ala Guantanamo yang didakwa dialami oleh 45 orang tahanan yang masih dikurung di pusat tahanan di Taiping, Perak.
Read More / Baca Lagi >>

Katak Oh Katak

Posted: 17 Jun 2012 08:48 PM PDT


Menjelang PRU13 ini.... katak-katak upahan diperlembu selembu-lembunyer. Takkan dah kenyang nak bergolek-golek jer kot?? Kena ler jadi lembu... Mana boleh makan free jer.

Di sana ... di sini dan di situ.... lembu-lembu upahan ni terpaksa bersuara dan berceramah menabur fitnah dan menyebar propaganda untuk mencederakan imej Pakatan Rakyat terutama Anwar Ibrahim dan menaikkan reputasi UMNO/BN serta para pemimpin  mereka yang dah down the drain.
Read More / Baca Lagi >>

Calon Ikhwan Muslimin Menang PR Mesir. Allahuakhbar!

Posted: 17 Jun 2012 08:44 PM PDT

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/551682_366607396749709_619243390_n.jpg

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/540673_366565096753939_1533896494_n.jpg

Najib yang paranoid

Posted: 17 Jun 2012 08:22 PM PDT

Najib dalam keadaan tidak menentu dan masih tidak dapat menetapkan tarikh pilihanraya. Beliau masih berusaha untuk mendapatkan sokongan rakyat yang sudah semakin ketandusan untuk parti yang dipimpinnya dan setiap hari dengarnya beliau sentiasa berada di kaca TV untuk berkempen menjelang tibanya pilihanraya ini. Pengumuman demi pengumuman dibuat melalui 'acronym' yang besar-besar tetapi tidak juga nampak hasilnya.
Tetapi yang lebih jelas Najib sudah begitu 'paranoid' terhadap Anwar Ibrahim seolah-olah Anwar akan menyiat-menyiat kulit dari dagingnya (Najib). Begitu ramai yang menjadi paranoid dengan Anwar dan Najib bersama Dr Mahathirlah yang menghadapinya yang paling jelas. Ini bukan isu Anwar. Sebenarnya ini adalah isu rakyat dan BN yang sudah hilang keyakinan mereka (rakyat).
Read More / Baca Lagi >>

Bully UMNO and the Hijacking of an Ancient Covenant

Posted: 17 Jun 2012 08:15 PM PDT

What was it that Nizar said that greatly offended the sensibilities of the youths who gathered on the grounds of the Istana in Johor? Why are they so worked up? Precisely because they are little Melayus who believe there is only one way to progress- by having an absolute system tending towards totalitarian. If the people can be muted and be made compliant, then the little Melayus can rule unfettered.
That is the UMNO mentality. UMNO's longevity rests on being able to keep Malays subjugated and subservient- and if these objectives can be achieved by using an ancient covenant which they think Malays are programmed to accept, UMNO will have no qualms to use it. 
Read More / Baca Lagi >>

Apa pendirian kerajaan berhubung tafsiran Islam

Posted: 17 Jun 2012 08:05 PM PDT


KUALA LUMPUR: PAS meminta Perdana Menteri menyatakan pendirian rasmi Kerajaan Persekutuan berhubung tafsiran Islam dalam Perkara 3 (1) Perlembagaan Malaysia, adakah ia bermaksud agama upacara (ceremonial religion) atau sebagai sistem kehidupan yang sempurna (al-Din).
Demikian soalan bagi jawab lisan yang dikemukakan oleh Presiden PAS yang juga Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Berikut ialah pertanyaan-pertanyaan bagi jawab lisan yang dikemukakan oleh ahli-ahli parlimen PAS pada persidangan Dewan Rakyat hari ini yang bermula jam 10.00 pagi.

Read More / Baca Lagi >>

Kes PKFZ: Ling mohon hakim tarik diri

Posted: 17 Jun 2012 08:01 PM PDT

Bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik memfailkan permohonan supaya Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Ahmadi Asnawi menarik diri daripada mendengar perbicaraan terhadapnya berhubung projek Zon Bebas Pelabuhan Klang  (PKFZ).

Pada mulanya, hari ini telah ditetap untuk mahkamah mendengar keterangan bekas presiden MCA itu.

Pada 9 Mac, dalam penghakiman 83 muka surat, Hakim Ahmadi mengarahkan Ling membela diri selepas beliau mendapati pihak pendakwaan telah membuktikan kes prima facie terhadapnya.
Read More / Baca Lagi >>

Bubar Parlimen di akhir mandat April 2013?

Posted: 17 Jun 2012 07:59 PM PDT


Menjelang PRU 13 SHAH ALAM - Sementara spekulasi mengenai Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) berterusan, beberapa pihak tidak menolak kemungkinan Perdana Menteri akan menggunakan tempoh mandat yang ada sepenuhnya untuk membubarkan Parlimen.

Mandat semasa Kerajaan Pusat hanya akan berakhir penghujung April 2013.

Penganalisis politik, Prof Dr Samsul Adabi Mamat berkata, PRU13 akan diadakan pada bulan Mac depan kerana ia adalah waktu bersesuaian iaitu selepas Pembentangan Bajet 2013 dibentangkan pada 28 September,

Read More / Baca Lagi >>

Parlimen Mesir dibubar

Posted: 17 Jun 2012 06:57 PM PDT

Parlimen Mesir dibubar .
KAHERAH - Pemerintah Tentera Mesir, kelmarin mengeluarkan arahan membubbubarkan Parlimen susulan daripada keputusan Mahkamah Tinggi Perlembagaan, Khamis lalu yang mengumumkan keputusan pilihan raya lalu sebagai tidak sah kerana bercangggggah dengan Perlembagaan.
Media melaporkan keputusan mahkamah itu turut memberi kuasa kepada ketua tentera, Hussein Tantawi untuk melaksanakan undangundang melarang mana-mana ahli memasuki Parlimen tanpa mendapat kebenaran.

Read More / Baca Lagi >>

Kempen R: ADUN BN hina OKU

Posted: 17 Jun 2012 06:38 PM PDT


KOTA BHARU: Tindakan Adun BN Nenggiri, Mohd Yusof Abdul Ghani mengaitkan simbol 'R' untuk Perjuangan Rakyat dalam menuntut Royalti, hak pendaratan minyak dan gas ke bumi Kelantan  adalah menghina bahasa isyarat golongan itu.

(Isyarat jari bersilang adalah untuk huruf 'R' dalam bahasa OKU Pekak-Bisu.)

(Tuan Guru Nik Aziz serta penyokong kempen Royalti semasa melancarkan kempen ini)

Setiausaha Gabungan Profesional Menuntut Royalti,Pendaratan Minyak dan Gas (Royalti), Mohammad Hisyamuddin Ghazali berkata, tindakan berkenaan juga seolah menghina Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V yangturut menyokong pendaratan Gas di Kelantan.

Read More / Baca Lagi >>

15 maut dalam keganasan di Syria

Posted: 17 Jun 2012 06:36 PM PDT





BEIRUT - Seramai 15 orang terbunuh dalam keganasan yang berlaku di Syria semalam apabila pihak tentera membedil beberapa daerah di bandar Homs, kata sebuah kumpulan pemantau.
Menurut Pertubuhan Pemantau Hak Asasi Syria, seorang penduduk terbunuh di kubu pemberontak di Khalidiyeh akibat serangan tentera rejim Presiden Syria, Bashar Al-Assad.
Serangan itu dilakukan bagi menawan semula beberapa buah daerah yang dikuasai pemberontak.
Seorang pemberontak maut dalam pertempuran dengan tentera rejim di Karm Shamsham, sempadan Homs.
Read More / Baca Lagi >>

PAS gerakkan usaha tarik lebih banyak sokongan pengundi Melayu

Posted: 17 Jun 2012 06:34 PM PDT

KUALA LUMPUR, 17 Jun — Parti berteraskan Islam, PAS dilihat semakin agresif dalam cubaan menarik sokongan pengundi Melayu di negara ini dengan pilihan raya umum ke-13 yang dijangka semakin hampir dilaksanakan tidak lama lagi.
Parti komponen majoriti Melayu dalam Pakatan Rakyat (PR) itu juga semakin aktif menjelajah ke seluruh negara menganjurkan "Himpunan Hijau Menuju Putrajaya" dengan yang terbaru di Dewan SUK Selangor hari ini, dan di Johor semalam.
Sebelum ini, Himpunan Hijau telah menjengah ke Kedah, yang menyaksikan kehadiran sekitar 100,000 peserta yang berlangsung di Alor Setar pada 1 Jun lalu.
Read More / Baca Lagi >>

An angry Malaysian youth’s voice

Posted: 17 Jun 2012 06:19 PM PDT

It is downright inhumane that in the debate over the PTPTN issue, one side resorted to temporarily freezing the loans of some students in an attempt to prove a political point.

The past few months have been undoubtedly one of the most stressful periods of my life. How so? It's because I am currently sitting for my final A-level papers before departing for university.
Having taken into consideration possible university options, compiled a portfolio, applied for placements and received my offers, my parents and I underwent much stress as we embarked on one of the greatest decisions I might ever have to make.
The process of exam revision over the recent months had been immensely taxing as I strove to secure those pesky university target grades. Such are the stresses and pressure that youths like me have to endure in the hopes of securing our placements at universities, so we can acquire and develop the skills necessary to perform in our future vocations.
Read More / Baca Lagi >>

PTPTN, a pawn in hands of politicians

Posted: 17 Jun 2012 06:15 PM PDT

Revolution may be the only way to make our so-called leaders think and reflect on who they are truly serving i.e. the rakyat or themselves.

Vindictive! This aptly describes the Barisan Nasional federal government, which has no shame in stooping to despicable levels to achieve its agenda. Too many incidents have taken place that have proved the machinations of this government.
The latest of events however is by far the most pathetic of moves made by BN, or more precisely by none other than the deputy prime minister Muhyiddin Yassin.
This time the victims were none other than students of two universities managed by the Selangor state government. Selangor, once a BN-stronghold, fell into the hands of the opposition in the 2008 general election.
Read More / Baca Lagi >>

Kanak-kanak, penyokong yang dibayar jadi peserta Bersih 3.0, kata Kayveas

Posted: 17 Jun 2012 06:13 PM PDT

KUALA LUMPUR, 18 Jun — Kanak-kanak sekolah, penyokong anti Barisan Nasional (BN) dan peserta yang dibayar adalah peserta penyokong perhimpunan Bersih 3.0, kata Datuk M. Kayveas, menambah, 99 peratus yang menyertai perhimpunan itu tidak mengetahui tujuan perhimpunan tersebut pada 28 April.
Kayveas, ketua Parti Progressif Penduduk (PPP), kata mereka telah menutup mata mereka terhadap kebaikan BN, dan berniat menyalahkan kerajaan atas kegagalan mereka dalam hidup.
Read More / Baca Lagi >>

MAHATHIR LIVING IN THE PAST: If reforms create unrest, he is to blame

Posted: 17 Jun 2012 06:12 PM PDT

MAHATHIR LIVING IN THE PAST: If reforms create unrest, he is to blameFormer Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamed has only himself to blame for building a nation which he believes is not ready for change.
The former PM said today that the liberalization efforts by the current Najib administration could well spark off racial unrest. (refer to article below Dr M: Reforms could spark unrest, more freedom leads to more racial unrest).
The fact of the matter is that our government, particularly under the leadership of Dr Mahathir had implemented policies which had the effect of cowing its people into accepting things as they are, notwithstanding the negative impact such policies had on its people and nation building.
Read More / Baca Lagi >>

DAP Selangor yakin menang semua kerusi

Posted: 17 Jun 2012 06:11 PM PDT


Menjelang PRU 13 KLANG - DAP Selangor yakin dan telah bersiap sedia bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang akan diadakan pada bila- bila masa.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sungai Pinang, Teng Chang Kim berkata, setelah hampir empat tahun diberi kepercayan menerajui Selangor, beliau yakin sokongan rakyat kepada DAP dan Pakatan Rakyat terutamanya sokongan dari penduduk kawasan luar bandar semakin meningkat.

"DAP telah memenangi 13 kerusi dari 15 buah kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) yang dipertandingkan pada PRU lalu, kali ini kami yakin akan memenangi seratus peratus dari kerusi yang dipertandingkan itu," katanya selepas merasmikan kempen gotong-royong perdana membasmi aedes di Taman Kembara, Rantau Panjang, di sini semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Hak politik adalah amanah, tegas Hadi

Posted: 17 Jun 2012 06:09 PM PDT


Datuk Seri Abdul Hadi Awang SHAH ALAM - Pas tidak akan mengizinkan musim haji menafikan hak rakyat untuk menunaikan kewajipan berpolitik tanpa mengira menang atau kalah sekiranya parti itu diberikan kuasa untuk memerintah negara.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, hak politik adalah amanah besar dalam ajaran Islam.

Beliau berkata, Rasulullah SAW  bersabda, menghilangkan amanah ini menjadi salah satu sebab berlakunya kiamat yang menamatkan alam dunia dengan kehancurannya.
Read More / Baca Lagi >>

Apa ertinya demokrasi?

Posted: 17 Jun 2012 12:29 PM PDT


Jika mengikut tafisran UMNO-Barisan Nasional, istilah "demokrasi" bererti pilihan raya empat atau lima tahun sekali, Sepanjang tempoh itu pula, kerajaan UMNO-BN tahu apa yang baik untuk rakyat. Jadi, suka atau tidak,  rakyat terima sahajalah apa yang UMNO-BN lakukan.
Itu tafsiran demokrasi UMNO-BN yang diamalkan sejak zaman berzaman, terutamanya sejak zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad pada awal dekad 1980-an hingga sekarang.
Sebenarnya, demokrasi bukan sekadar mengundi atau bila Malaysia ada wakil rakyat, ada hakim, ada NGO, ada pilihan untuk masuk mana-mana parti politik. Itu semua sudah jelas, ia manifestasi demokrasi.
Read More / Baca Lagi >>

Mana boleh Umno-BN buat garis panduan kempen di TV

Posted: 17 Jun 2012 12:26 PM PDT

Oleh AZIZ MUDA
SIKAP kerajaan BN yang terus mengongkong kebebasan media di negara ini sehingga memaksa media arus perdana hanya menyiarkan berita-berita yang menyebelahi BN, berita-berita palsu, fitnah dan caci maki terhadap pihak pembangkang ternyata amat memalukan para wartawan di negara ini.


Dengan penyiaran beritaberita seperti itu akan menyebabkan orang ramai hilang kepercayaan kepada para wartawan yang bertugas di media-media terbabit, selaras dengan kehilangan kepercayaan mereka terhadap media-media itu sendiri.
Read More / Baca Lagi >>

Mubarak Pun Tak Berubah Rupanya!!

Posted: 17 Jun 2012 12:24 PM PDT

Oleh Shahbudin Husin
Ketika Majlis Bekas Wakil Rakyat BN atau Mubarak menyatakan hasrat kepada Najib beberapa bulan lalu agar bekas-bekas wakil rakyat turut dipertimbangkan sebagai calon pilihanraya akan datang ini, ramai yang menyangka ianya sekadar gurauan atau cakap-cakap main-main sahaja.
 

Tidak ramai yang menyangka ia perkara serius kerana Mubarak ini dianggotai oleh mereka yang sudah pernah merasai nikmat menjadi wakil rakyat. Takkan mahu menjadi wakil rakyat lagi.

Read More / Baca Lagi >>

Uneasy calm in Myanmar's Rakhine

Posted: 17 Jun 2012 12:09 PM PDT

Hukum SEDEKAH Untuk Orang TAK SOLAT - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 17 Jun 2012 12:08 PM PDT

Hukum Kahwin ONLINE - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 17 Jun 2012 12:08 PM PDT

Hukum BUTIK Upah JAHIT Pakaian DEDAH AURAT - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 17 Jun 2012 12:07 PM PDT

Tiada ulasan: