Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


HASSAN JATI DIEJEK - MAHU CAKAP SOAL AKIDAH ATAU KUTUK PAS?

Posted: 03 Apr 2012 02:37 PM PDT

Ceramah Hassan Ali Kena Ejek Dgn Org Kg.

Akibat Menyampah, Ceramah Hassan Ali Di Parit Buntar Kena Ejek Dengan Orang Kampung
 
Oleh Addin

Gambar kat atas ini ialah ceramah Hassan Ali di Parit Buntar. Jikalau perhatikan betul-betul kemudahan- kemudahan ceramah ini di taja oleh Majlis Daerah Kerian, dan perkara ini jangan di impikan sekiranya Hassan Ali masih bersama PAS. Menurut blog PASPB, di belakang Hassan Ali ialah Ketua Pemuda Umno Bagan Serai dan mengesahkan bahawa Hassan Ali sememangnya ditaja Umno untuk memburukkan PAS dan Pakatan Rakyat. Ianya merupakan tindakan bacul orang yang bernama Hassan Ali. Di bawah ini adalah pendedahan PASPB mengenai ceramah Hasan Ali di Parit Buntar baru-baru ini..

TERKINI!!! Hasan Ali sedih dapat layanan buruk dari orang PAS Parit Buntar.

"Program roadshow saya di Parit Buntar di adakan di Pekan Batu 5, Jalan Baharu Parit Buntar. Kehadiran amat memuaskan - sekitar 5 ribu orang. Ust Hafiz Nordin menjadi penceramah pertama. Agak sedih kerana ada di kalangan yang hadir yang saya percaya merupakan teman-teman PAS/PR telah cuba mengganggu ceramah beliau apabila Ust Hafiz mula menceritakan isu yang melibatkan Ketua Menteri Pulau Pinang.

Parit Buntar banyak meninggalkan kenangan buat saya. Disinilah saya memulakan karier politik saya sebagai ahli parlimen. Namun agak menyedihkan apabila ada teman-teman akrab saya di Parit Buntar ini terpaksa mengenepikan semangat ukhuwwah Islamiyah hanya kerana saya bukan lagi ahli dan pimpinan PAS. Saya masih berharap agar tali silaturrahim tidak akan terputus hanya kerana kita mempunyai pandangan yang mungkin agak berbeza".
- fb Hassan Ali
 
Kasihan bila membaca keluhan Hasan Ali dalam FB mengulas ceramahnya di Parit Buntar. Kasihan kerana Hasan Ali tidak dilayan macam dulu oleh orang PAS. Kasihan , mungkin pertama kali ceramahnya diganggu sepanjang ceramahnya ke seluruh negara. Pulak tu di Parit Buntar, tempat dia pernah jadi Ahli Parlimen.

Wahai Hasan Ali, siapa yang ketepikan semangat ukhuwwah? orang PAS atau Hasan Ali. Setakat mari ceramah Selamatkan Akidah orang PAS Parit Buntar tak akan marah, tapi isu akidah digunakan untuk hentam PAS di kubu PAS. Siapa yang tak marah?

Nak ceramah Selamat Akidah , ceramah la orang PAS Parit Buntar tak kisah. Sebab PAS dah lama perjuangkan akidah orang Islam. Masalahnya, bila ceramah bab akidah salahkan PAS, salahkan Pakatan Rakyat. Apa cite, orang PAS Parit Buntar bukannya bodo, bukan tak tak tahu isu murtad.

Ukhuwwah la dengan UMNO kerana ceramah itu pun Ketua Pemuda UMNO Bagan Serai guna atas nama Majlis Belia Daerah Kerian. MDK pun baik punya bagi kemudahan, lepas tolong sediakan kemudahan untuk ceramah. MDK nak turun pula bendera PAS sepanjang jalan di Parit Buntar , sebab UMNO sakit mata.

Memang orang PAS Parit Buntar dan Bagan Serai yang meramaikan ceramah itu, bukan kerana nak sokong Hasan Ali dan bukan juga nak ganggu ceramah. Cuma nak dengar penampilan baru Hasan Ali lepas dipecat oleh PAS.

Bila orang PAS dah mai, ceramah la bab Selamatkan Akidah , ini tidak dok belasah PAS , dok belasah pimpinan Pakatan Rakyat. Bukan semua orang PAS boleh tahan sabar. Itu pun pimpinan PAS Parit Buntar minta orang PAS bertenang. Tak la sampai baling batu, maki, sepak terajang macam Samseng UMNO ganggu ceramah PR.

Baru sikit orang PAS bising dah minta polis tolong, yang samseng UMNO bermaharaja lela ganggu ceramah PAS di kawasan lain. Polis buat dek , macam tak berlaku apa-apa. Sampai Samseng UMNO baling batu melayang atas kepala polis pun , polis tak ambil tindakan.

Cukup la Hasan Ali nak bersandiwara. Kalau nak berjuang akidah , berjuang betul-betul. Ramai orang PAS akan sokong. Tapi berjuang isu akidah kerana ada maksud lain. Tak payah la nak gebang kat orang PAS Parit Buntar.

UMNO dah jaja merata kononnya, orang PAS dah kalih buktinya ramai yang pi ceramah Hasan Ali. Simpan la angan-angan tu. Orang PAS Parit Buntar bukan mudah kalih hanya dengan satu ceramah macam tu.

Tahniah la kepada Ketua Pemuda UMNO Bagan Serai kerana berjaya bawa Hasan Ali ceramah di Parit Buntar setelah lama dia mengidam nak ceramah di Parit Buntar.Tapi kenapa UMNO Bagan Serai, mana UMNO Parit Buntar? ~paspb
http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=article&sid=13444'

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Wooi hampa undi lah Najib BN lagi. Tengok ni ... Dana Tabung Haji pula dijual pada Robert Kuok .. haramjadah sungguh !!!!

Posted: 03 Apr 2012 07:58 PM PDT

Korporat Malaysia mula kelihatan benar-benar kotor kerana gear pentadbiran Najib untuk pilihanraya umum ke-13 negara dijangka diadakan sebelum akhir tahun ini, dengan tawaran melimpah-limpah dan diragui dikeluarkan hampir setiap minggu.
PU-13 dijangka terdapat banyak persaingan sengit, dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan gabungan Pakatan Rakyat dipercayia mempunyai peluang samarata untuk mengambil kerajaan persekutuan dari Umno-BN, yang telah memerintah negara selama 55 tahun.
Mengetahui perkara ini, Najib yang juga merupakan Menteri Kewangan, telah diketuk kerana melepaskan tawaran-mega bahawa penganalisis politik berkata jelas terlebih berharga dan bertujuan untuk membantu Umno-BN dan kroninya membuat wang. Contoh terkini termasuk RM7.1bilion konsesi jalan tol 60 tahun dan penjualan Lebuhraya Maju untuk RM1.5bil, mengaut bagi pemiliknya keuntungan sebanyak RM1.2bilion kerana majoriti kos dibiayai oleh geran kerajaan.


Kini kebimbangan terbaru ialah penjualan berupa dana haji ladang kelapa sawit Tabung Haji kepada syarikat yang dipercayai akan dikawal oleh orang terkaya di Malaysia, Robert Kuok, bekas raja gula.
Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat telah menuntut penjelasan daripada Najib mengapa perjanjian yang dikatakan tergesa-gesa dan ditamatkan secara rahsia. Mereka percaya bahawa ia dikaitkan dengan IPO berharga Najib, penjualan saham Felda Global Ventures Holdings, yang telah jatuh teruk kerana bantahan daripada peneroka tanah sendiri.
"Ini adalah tindakan yang mencurigakan kerana tidak ada penjelasan daripada Tabung Haji dan Jabatan Perdana Menteri mengapa aset yang begitu bernilai dijual dalam keadaan tergesa," Naib Presiden PAS Husam Musa dilaporkan berkata sedemikian oleh Harakahdaily pada hari Rabu.
Tindakan terdesak yang memanfaati Umno-BN tetapi membiarkan orang Melayu mengalami kemerosotan ekonomi
Kedua-dua Felda - skim penempatan tanah negara - dan Tabung Haji mempunyai kesan yang besar terhadap gaya hidup dan kesejahteraan kewangan masyarakat Melayu - pengundi terbesar di negara ini.
Peneroka Felda telah membantah IPO FGVH dengan kebimbangan bahawa Umno dan Najib hanya cuba untuk meraih keuntungan jangka pendek dan pada masa yang sama mendedahkan tanah mereka kepada kemungkinan tindakan pengambilalihan sekiranya penanam asing mendapat saham Felda di pasaran terbuka jika penyenaraian dibenarkan.
Bagi Tabung Haji, Husam berkata ladang kelapa sawitnya meliputi kawasan seluas 83,000 hektar di Riau, Indonesia, menghasilkan RM3juta sehari untuk Tabung Haji dan penyimpan utama – iaitu orang-orang Melayu setiap hari.
"Kami dimaklumkan bahawa penjualan ini telah dibuat secara tergesa-gesa untuk sebuah syarikat yang dimiliki oleh Tan Sri Robert Kuok," kata Husam, yang juga seorang ahli majlis eksekutif dalam kerajaan negeri Kelantan pimpinan PAS. PAS bersama-sama dengan PKR dan DAP membentuk gabungan tiga pihak Pakatan Rakyat.
"Kami berpendapat bahawa ini adalah salah satu langkah terdesak BN untuk membuat wang daripada aset yang dimiliki oleh agensi itu atau perbadanan yang melibatkan kepentingan negara dan orang ramai. Dan ini mungkin langkah kedua kerana cubaan menyenaraikan mereka dalam FGVH terganggu. "
Pada umur 89, Kuok berada dalam senarai Forbes antara lelaki terkaya di dunia. Kerana kecewa dengan dasar perkauman-pilih kasih yang dipraktikkan oleh UMNO-BN, Kuok pergi ke Hong Kong dan China pada tahun 70-an dan berjaya besar. Majoriti kekayaannya datang daripada aset luar negara, tetapi beliau masih mengekalkan hubungan rapat dengan rejim pemerintah di Malaysia, membantu mereka untuk membuat tawaran dengan hubungan antarabangsa dan syarikat-syarikat yang stabil.
Bagi IPO Felda yang kontroversi, ini dipercayai idea penasihat rapat Najib Omar Mustapha, pengarah Petronas dimana orang dalaman Umno mengatakan bakal menjadi yang MB seterusnya atau Ketua Menteri Johor jikaNajib berjaya mendapatkan apa yang ia mahu dalam Umno .

ADUN Kuala Nerang Syed Sobri Syed Hashim (UMNO) mengaku bankrap

Posted: 03 Apr 2012 07:33 PM PDT


ALOR SETAR, 4 APRIL, 2012: Kuala Nerang state assemblyman Datuk Syed Sobri Syed Hashim made an announcement tonight that he was declared a bankrupt after failing to settle an RM8 million debt with a local bank.

Syed Sobri, who is also Umno Padang Terap division vice chief, said the debt was part of a RM50 million loan taken in 1998 to list his company Kulim Enterprise Sdn Bhd on the second board of Bursa Saham Malaysia, at the time.

Explaining the situation to about 300 party members and leaders at his house here tonight, he said due to the economic crisis then, the company failed to be listed and he had to shoulder the debt.    

He added that he was declared a bankrupt by the Kuala Lumpur High Court in December last year. 

He said he had met with Kedah Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak today on the matter and Umno leaders had also been informed. 
 
  
Under Article 47 (1) (b) of the Kedah Constitution, a member of the State Legislative Assembly who is an undischarged bankrupt can be disqualified.

Syed Sobri, who contested for the first time in the 2008 general election defeated PAS candidate Zawawi Ahmad by a majority of 805 votes.


- Bernama

Tiga artis murtad

Posted: 03 Apr 2012 07:16 PM PDT


..

Memang cukup sensitif isu murtad ni baik dikalangan umum mahupun di kalangan mereka yang bergelar artis. Nak jadikan cerita, kontroversi terbaru timbul di dunia hiburan Idonesia apabila diberitakan tiga selebriti mereka didakwa telah keluar dari agama Islam atau dalam erti kata lain, murtad!


Pinkan Ratnasari MamboPinkan Ratnasari Mambo

Salah seorang daripadanya, Pinkan Ratnasari Mambo aka Pinkan Mambo yang popular dengan lagu Kekasih Yang Tak Dianggap. Khabarnya, Pinkan sebelum ini sudah dua kali menukar agama. Perkara tersebut telah disahkan sendiri oleh ibunya, Deetje. Deetje yang kecewa dengan tindakan yang dibuat oleh anaknya itu memberitahu meskipun buat masa ini dia belum pernah melihat Pinkan ke gereja. Namun dia mengesahkan bahawa anaknya itu sudah mula belajar agama lain.

Rianti Rhiannon CartwrightRianti Rhiannon Cartwright

Artis kedua pula adalah pelakon-pengacara yang terkenal dengan watak Aisha dalam filem Ayat-Ayat Cinta, Rianti Rhiannon Cartwright. Dia turut dikatakan telah menukar ke agama kristian apabila berkahwinan dengan Alfoncius Dapot Parulian Nainggolan atau lebih dikenali dengan Cas. Perkahwinan mereka dilangsungkan di Gereja Old St Patrick, New York Amerika Syarikat. Berita ini diketahui apabila risalah gereja tersebut tersebar dan memperlihatkan wajah bintang pengacara MTV itu.

Bagaimana pun, pengurus kepada Rianti, Adi, enggan mengesahkan sebaliknya memberitahu bahawa dia tidak tahu mengenai perkara tersebut dan menjelaskan bahawa dia hanya berhubung dengan Rianti hanya atas urusan kerja. 

Happy-SalmahHappy-Salmah

Seterusnya selebriti paling terbaru yang didakwa murtad adalah Happy Salmah atau nama sebenarnya Jero Happy Salma Wanasari. Dia dikatakan telah memeluk agama Hindu kerana mahu berkahwin dengan teman lelakinya, Tjokorda Bagus yang berketurunan raja. Happy yang merupakan seorang model dan pelakon filem dikatakan telah menjalani satu upacara pindah agama Hindu dimana dalam upacara yang dinamakan Sudhi Wadani.

Upacara yang diadakan di Villa Ibah, Ubud Indonesia adalah sebagai pengesahan ucapan atau janji seseorang yang secara tulus ikhlas menyatakan menganut agama Hindu. Upacara itu adalah antara syarat yang harus dituruti apabila seseorang mahu berkahwin mengikut adat Hindu. Mereka kemudiannya telah melangsungkan perkahwinan di Puri Saren Kauh, Ubud yang kemudiannya diikuti dengan majlis di Sukabumi.

Mengulas mengenai tindakannya itu, Happy berkata dia tidak mahu bercakap secara terbuka mengenai status agamanya.

"Saya tidak akan bercakap mengenainya. Isu masyarakat Islam di Indonesia, baik lelaki mahupun wanita yang menukar agama lain untuk berkahwin dengan pasangan masing-masing adalah perkara biasa sejak era Sukarno dan Suharto kerana mendakwa ulama berkata ia dibolehkan". 


Boleh eh...?

- mD

BERSIH 3.0 - Pak Samad Jadi Ketua?

Posted: 03 Apr 2012 08:07 AM PDT

Posted by tukanglawan

Sasterawan Negara, A Samad Said disebut-sebut bakal mengetuai perarakan besar menuntut reformasi dalam proses pilihanraya umum, setelah jawatankuasa BERSIH bermesyuarat semalam.

Jika tiada halangan, beliau yang lebih mesra dipanggil Pak Samad akan mula menggerakkan usaha untuk berhimpun di Kuala Lumpur, dan lokasi yang paling sesuai dicadangkan adalah Dataran Merdeka di Jalan Raja.

Butiran mengenai himpunan yang dijangka paling besar dalam sejarah Malaysia sejak merdeka dari tangan penjajah British ini akan diumumkan dalam satu sidang media khas tidak lama lagi!

Bersih dijangka akan mengumumkan esok tarikh perhimpunan ketiganya untuk pilihan raya yang bersih dan adil, yang mana menurut sumber badan pemerhati pilihan raya itu akan berlaku hujung bulan ini.

Salah seorang jawatankuasa pemandu Bersih yang enggan mendedahkan identitinya berkata kepada The Malaysian Insider butiran berkenaan "Bersih 3.0" akan didedahkan sewaktu sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Selangor Kuala Lumpur (KLSCAH) di sini.

Beliau bagaimanapun tidak memberikan butiran walaupun laporan di Internet menyebut 28 April ini sebagai tarikh untuk perhimpunan berikutnya, dan Dataran Merdeka sebagai lokasi perhimpunan tersebut.

Sumber lain yang dihubungi juga tidak mengesahkan dan menidakkan khabar angin tersebut, namun mengakui semalam bahawa kumpulan tersebut telah bergerak untuk menuntut perubahan pilihan raya yang lebih besar.

Perkara itu jelas sumber tersebut, berlaku akibat daripada kegagalan Jawatankuasa Khas Parlimen berkaitan pilihan raya (PSC) menyelesaikan isu pokok dan menunaikan tuntutan Bersih sebelum inidi samping pilihan raya yang bakal berlaku.

Sumber itu menambah, lebih banyak bukti penipuan sistem pilihan raya akan didedahkan, yang akan membuktikan PSC adalah sekadar hiasan pentadbiran Najib untuk menunjukkan keikhlasannya melaksanakan pembaharuan sistem pilihan raya.

"Kami telah menemui bukti penipuan sistem pilihan raya yang lebih banyak dan menimbulkan tanda tanya sama ada keseluruhan PSC itu hanyalah sekadar satu penipuan," kata sumber berkenaan.

"Melalui perhimpunan, kamu boleh sebut saya tidak mengesahkan, atau menafikan perkara itu, Tapi apa yang saya boleh katakan adalah bukti penipuan tersebut adalah sangat jelas."

Sembilan ahli bipartisan PSC telah diumumkan Datuk Seri Najib Razak tahun lalu setelah berbulan lamanya pentadbiran beliau menerima kritikan ketika menguruskan perhimpunan Bersih kedua pada 9 Julai.

Selepas enam bulan perbincangan, panel berkenaan telah menyiapkan 22 hasil laporan akhir dan akan diserahkan kepada wakil rakyat di Parlimen semalam.

Perbahasan berkenaan laporan itu dijadualkan berlangsung 11.30 pagi hari ini namun, Pakatan Rakyat (PR) telah menyatakan kekecewaan mereka terhadap hasil laporan tersebut.

Selain itu, tiga ahli PR dalam PSC sejak minggu lalu sering mengkritik panel kerana dikatakan gagal menyelesaikan isu utama bagi membersihkan pilihan raya, terutamanya dakwaan kurangnya komitmen Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk membersihkan sistem pilihan raya.

Kehadiran 42,000 pengundi hantu di dalam daftar sistem SPR, telah banyak kali dipertikaikan,  namun SPR tidak bertindak untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Tambahan lagi, mereka menyatakansuruhanjaya berkenaan gagal mengemukakan kaedah yang sesuai untuk membenarkan rakyat Malaysia di luar negara untuk turut mengundi, walaupun telah didesak untuk dikemukakan dalam laporan interim PSC Disember lalu.

Pengerusi Bersih, Datuk S. Ambiga, pada 18 Mac telah memberi amaran kepada Putrajaya kemungkinan berlakunya Bersih3.0, ekoran penambahbaikan pilihan raya sengaja dilambat-lambatkan dan penambahan pengundi secara mendadak di sesetengah kawasan Parlimen.

"Melihatkan kepada keadaan sekarang, kami tiada pilihan lain. Selain Bersih 3.0," kata Ambiga.

"Sekiranya kerajaan tidak serius berkenaan penambahbaikan pilihan raya, biar rakyat jadikan perkara itu didengari," tambahnya.

Pemimpin PR turut menyatakan sokongan mereka terhadap perhimpunan berkenaan kerana kerajaan gagal memenuhi tuntutan untuk pilihan raya yang lebih adil.

Ribuan rakyat Malaysia telah menyertai perhimpunan 9 Julai Bersih 2.0 yang kemudiannya menjadi ganas apabila polis melancarkan gas pemedih mata dan meriam air untuk menyuraikan penunjuk perasaan.


Situasi berkenaan menyaksikan 1,000 orang telah ditangkap termasuk sebelum perhimpunan berlangsung, dan Najib menerima kritikan daripada media antarabangsa.

Berdasarkan tekanan tersebut, kerajaan telah menjanjikan reformasi, yang mana turut melibatkan pembentukan PSC , namun sehingga hari ini ia gagal menunjukkan pilihanraya yang adil dapat dilakukan. - Tukanglawan

Datuk K - Rozita Che Wan kahwin : Rozita saman penyebar fitnah

Posted: 03 Apr 2012 06:04 AM PDT

GUA berpeluang bertemu dengan aktres jelita, Rozita Che Wan ketika majlis pernikahan Azza Elite, di Masjid Bukit Antarabangsa, petang semalam. Kesempatan ini digunakan GUA untuk bertanyakan mengenai isu yang sedang hangat melanda beliau kononnya beliau telah berkahwin dengan suami kepada penyanyi tersohor negara, Dato' Siti Nurhaliza, Datuk Khalid Mohd Jiwa.

"Benda ini fitnah. Saya tak tahu macam mana isu ini boleh timbul dan siapa yang mula membangkitkan isu ini. Saya berkemungkinan akan mengambil tindakan kepada individu yang menyebar fitnah ini. Orang yang reka cerita ini patut bertanggungjawab kerana isu ini melibatkan orang lain," tegas Rozita mengakui tidak boleh berdiam diri lagi.


"Ini kali ketiga saya dikaitkan dengan Datuk K. Dua tahun lepas pun benda yang sama dan benda ini boleh timbul lagi walaupun saya dah menafikan perkara ini. Mereka yang menyebarkan fitnah ini memalukan saya dan juga menjejaskan rumahtangga orang lain. Saya mungkin akan saman individu tersebut."

Tambah ibu kepada dua anak lelaki ini, "Saya pun tak faham, jika betul saya berkahwin, tunjukkanlah bukti. Bagi saya, jika tak ada bukti, tak payah buat cerita. Benda ini semua fitnah. Bila tulis benda tak elok yang saya sendiri tak buat, pandangan masyarakat akan buruk terhadap saya. Selagi saya tak ambil tindakan, selagi itu orang tak akan berhenti bercakap."

Dalam perkembangan lain, Rozita baru saja selesai menjalani penggambaran telemovie, 'Sayang Cok Man' untuk TV2. Wanita berusia 39 tahun ini juga bakal terlibat dengan penggambaran drama 13 episod, 'Cinta Chef' mulai hari ini. - GUA.com

Azmin, Sivarasa dan Dr Dzul diperintah keluar Dewan

Posted: 03 Apr 2012 02:00 AM PDT

Tiga ahli parlimen pembangkang diarah keluar Dewan Rakyat hari ini kerana enggan mematuhi arahan Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia berhubung isu laporan minoriti.

Mereka mempersoalkan keputusannya tidak membenarkan laporan minoriti dilampirkan kepada laporan jawatankuasa pilih parlimen (SPA) bagi reformasi sistem pilihan raya.

"Di bawah Perintah Tetap 42, apabila speaker bercakap, anda mesti diam," Pandikar memberitahu mereka.

"Di bawah Perintah Tetap 43, keputusan speaker tidak boleh dipersoalkan... dan di bawah Perintah Tetap 44, saya mengarahkan Gombak (Azmin Ali), Subang (R Sivarasa) dan Kuala Selangor (Dzulkefly Ahmad) meninggalkan Dewan."

Pandikar baru sahaja mengambil alih tugas mempengerusikan sidang Dewan daripada timbalannya, Datuk Ronald Kiandee, apabila beliau memerintahkan mereka meninggalkan Dewan.


Sivarasa bangun selepas waktu rihat tengah hari untuk meminta panduan daripada Kiandee mengenai kemungkinan Pandikar silap dalam keputusannya berhubung laporan minoriti.

Kiandee (kanan) enggan melayan permintaan tersebut, tetapi Sivarasa, tidak putus asa - dengan dibantu oleh celahan daripada Azmin dan Dzulkefly - terus membangkitkan perkara itu.

Mereka membangkitkan duluan-duluan di mana laporan minoriti telah
dibentangkan dalam Parlimen negara Komanwel yang lain.

Kiandee (lamam) bertegas bahawa keputusan Pandikar juga dibuat berdasarkan duluan dan amalan yang diterima di Parlimen New Zealand dan negara Komanwel yang lain.

Keadaan menjadi riuh-rendah apabila ahli Parlimen pembangkang terus mendesak perkara itu.

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Tiada alasan kukuh tolak laporan minoriti

Posted: 03 Apr 2012 09:26 PM PDT


logo_psc
KUALA LUMPUR – Speaker Dewan Rakyat tidak mempunyai hak untuk menghalang laporan minoriti daripada dimasukkan ke dalam laporan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) Berhubung Penambahbaikan Pilihan Raya, kata wakil Pakatan Rakyat (PR).
Ahli Jawatankuasa PSC, Mohamed Azmin Ali (PKR-Gombak) berkata, usul pindaaan dikemukakan kepada Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia telah ditolak tanpa sebarang alasan kukuh.
Read More / Baca Lagi >>

Pembaharuan dilambatkan walaupun pilihan raya semakin hampir

Posted: 03 Apr 2012 09:13 PM PDT

Kelewatan dalam memperkenalkan undang-undang baru untuk persidangan Parlimen pada Jun depan mencadangkan bahawa pemilihan tidak akan diadakan sebelum persidangan tersebut. — Gambar Reuters
KUALA LUMPUR, 4 April — Masa semakin suntuk buat Datuk Seri Najib Razak menunaikan janjinya terhadap beberapa cadangan dan dijangkakan ditunda hingga Jun depan walaupun sesi Parlimen dilanjutkan sehingga minggu depan. Terdapatnya beberapa perubahan perundangan termasuk pemansuhan media cetak untuk memperharui lesen mereka setiap tahun, had umur persaraan dinaikkan, dan penyusunan semula Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) akan di bawa ke sesi depan, menimbulkan keraguan terhadap ura-ura perdana menteri akan memanggil pilihan raya dalam tempoh tiga bulan.
"PPA, saya rasa belum lagi, kata menteri berkaitan undang-undang Datuk Seri Nazri Aziz kepada The Malaysian Insider semalam, merujuk kepada Akta Penerbitan dan Percetakan Akhbar, yang mana Menteri Dalam Negeri berkuasa untuk memberikan lesen percetakan.
Read More / Baca Lagi >>

Najib and The Pied Piper of Malaysia

Posted: 03 Apr 2012 09:05 PM PDT

Najib and The Pied Piper of MalaysiaYes, Mr Prime Minister you are right. Pakatan Rakyat is the Pied Piper of Malaysia not Hamelin. Let me refresh your memory, it seems to be a bit rusty.
In the town of Hamelin in Germany, the town was infested with rats and the people had to hire a man to get rid of these rodents. This man then used his magical pipe to lure the rats into a river, but the townsfolk reneged on their promise and refused to pay him. So in revenge, on a Sunday when all the folks were in a church, he played his pipe and lured all the children away to teach the people a lesson.
So that is the story of the Pied Piper, Mr Prime Minister. But the twist in Malaysia is different because the real pest here is you and your Government, who have been fleecing the people for past fifty-odd years.
Fresh start followed by destruction
Read More / Baca Lagi >>

Banyak syor PSC di luar kuasa SPR

Posted: 03 Apr 2012 09:04 PM PDT


logo_psc
PILIHAN RAYA 1
PILIHAN RAYA 2
Kebanyakan pandangan dan syor laporan akhir Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) Berhubung Penambahbaikan Proses Pilihan Raya, yang diluluskan semalam terletak di luar bidang kuasa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan oleh itu, pelaksanaan dijangka memakan masa.

Malah, pelaksanaan sebahagian besar syor PSC juga memerlukan persetujuan Kerajaan Pusat selain pindaan Perlembagaan Persekutuan.

Justeru, sebahagian besar syor tidak dapat dilaksanakan ketika Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar berkata, sebahagian besar daripada 22 syor yang dikemukakan oleh PSC melibatkan soal dasar, yang secara langsung akan melibatkan keputusan kerajaan dan pembabitan agensi-agensi lain dalam membuat keputusan.

Katanya, pelaksanaan syor-syor itu memerlukan penelitian dan perbincangan lanjut.

PSC juga mengesyorkan agar sebuah jawatankuasa khas dibentuk untuk memantau pelaksanaan syor-syor yang digariskan dalam laporan awal, yang dibentangkan Disember lalu, dan laporan terakhir semalam.

"Banyak perkara yang disebutkan oleh laporan PSC bukan boleh ditentukan oleh SPR semata-mata... ia perlu diputuskan oleh kerajaan dan juga perlu mendapatkan pandangan agensi-agensi lain," kata beliau kepada Sinar Harian Online.

SPR dijangka akan mengadakan mesyuarat sama ada esok atau Jumaat ini untuk membincangkan syor-syor PSC.

Sehubungan itu, Wan Ahmad tidak menolak kajian dan pelaksanaan syor-syor tambahan PSC akan mengambil masa yang lama, dan kemungkinan besar hanya boleh dilaksanakan selepas PRU13.

"Misalnya, soal sistem pilihan raya yang baru, prapendaftaran pemilih apabila mencecah usia 20 tahun, ini semua memerlukan pindaan Perlembagaan Persekutuan kerana ia soal dasar.

"Jadi, saya melihat ini soal dasar, memerlukan kajian mendalam melibatkan banyak agensi, tidak boleh dilakukan oleh SPR sahaja," kata beliau sambil menambah, "ada syor PSC yang boleh dilaksanakan segera ketika PRU13 dan ada yang tidak boleh dilaksanakan dengan segera."

Katanya, penggunaan dakwat kekal dan pengundian awal, sebagai contoh, boleh dilaksanakan dengan segera tanpa melibatkan soal dasar.

Laporan akhir PSC setebal setebal 79 muka surat, yang mengandungi 22 syor penambahbaikan proses pilihan raya yang dibentangkan oleh Pengerusi jawatankuasa berkenaan Datuk Dr Maximus Ongkili yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, di Dewan Rakyat
semalam.

Ia diluluskan tanpa dibahaskan selepas dipulau oleh wakil rakyat Pakatan Rakyat apabila Speaker Dewan Rakyat menolak usul menerima laporan minoriti.

Read More / Baca Lagi >>

BERSIH 3.0: Duduk Bantah di Dataran Merdeka pada 28 April

Posted: 03 Apr 2012 08:54 PM PDT

 Jawatankuasa Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil BERSIH 2.0 mengumumkan bahawa Perhimpunan BERSIH 3.0 akan berlangsung jam 2 petang, 28 April di Dataran Merdeka.  Perhimpunan "Duduk Bantah" ini juga akan diadakan serentak di seluruh negara dan dunia.

Demikianlah pengumuman Jawatankuasa BERSIH 2.0 dalam satu sidang media yang diadakan di Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor, jam 11 pagi tadi.
Sebelum ini, MerdekaReview memetik sumber yang memaklumkan bahawa seandainya Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) bagi Penambahbaikan Proses Pilihan Raya tidak mencadangkan dalam laporannya, lapan tuntutan BERSIH 2.0 untuk dilaksana sebelum PRU 13; atau kerajaan memberi reaksi yang negatif, maka persediaan JOM 100 bakal ditukar menjadi persediaan untuk perhimpunan BERSIH 3.0. 
Semalam, laporan Jawatankuasa Penambahbaikan Proses Pilihanraya (PSC) diluluskan dalam Dewan Rakyat tanpa perbahasan.  Pembangkang memohon agar laporan minoiti daripada pihaknya dibentangkan bersama laporan PSC, namun ditolak Tuan Speaker Dewan Rakyat.  BERSIH 2.0 menyatakan kekecewaan terhadap laporan PSC, malah menganggap PSC kehilangan satu peluang keemasan untuk memperbetulkan kesilapan yang sedia ada.

Bersih 3.0 diteruskan 28 April dengan 'Duduk Bantah'

Posted: 03 Apr 2012 08:49 PM PDT

Penganjur BERSIH 3.0 hari ini mengumumkan bahawa perhimpunan tersebut akan diteruskan pada penghujung bulan ini - 28 April - di Dataran Merdeka, pusat bandar Kuala Lumpur.

Pengerusi bersama Gabungan Menuntut Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0), Datuk A Samad Said ketika mengumumkan perkara itu berkata perhimpunan berkenaan akan diadakan dengan slogan 'Duduk Bantah.'
Read More / Baca Lagi >>

MCA desak k'jaan batal projek Lynas

Posted: 03 Apr 2012 08:46 PM PDT

MCA tampil dengan gesaan baru ke atas kerajaan supaya tidak membenarkan syarikat Lynas Corporation daripada terus mengusahakan loji pemprosesan nadir bumi di Gebeng, Kuantan.

Dalam satu kenyataan semalam, presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata perkara itu bukan lagi soal keselamatan loji.

Sebaliknya, perkara itu merupakan hasrat majoriti rakyat yang menentang projek Lynas, kata Chua.

"Sebagai kerajaan yang responsif dan sensitif, yang menghormati pandangan rakyat, MCA menggesa kerajaan persekutuan untuk membatalkan projek itu.
Read More / Baca Lagi >>

Rasmi : Bersih 3.0 pada 28 April di Dataran Merdeka

Posted: 03 Apr 2012 08:39 PM PDT

KUALA LUMPUR, 4 April: Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) sekali lagi akan mengadakan himpunan besar-besaran Bersih 3.0 pada 28 April ini.

Ianya akan diadakan jam 2 petang bertempat di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

Perkara itu akan diumumkan jawatan kuasa pemandu NGO itu pada satu sidang media di sini, pagi ini.

ADUN BN Kuala Nerang umum dirinya muflis

Posted: 03 Apr 2012 08:30 PM PDT

Anggota Dewan Undangan Negeri Kedah kawasan Kuala Nerang Datuk Syed Sobri Syed Hashim malam tadi mengumumkan dirinya muflis setelah gagal membayar baki hutangnya dengan bank tempatan berjumlah RM8 juta.
  
Naib ketua Umno bahagian Padang Terap itu berkata hutang tersebut adalah sebahagian daripada pinjaman RM50 juta yang diambil pada 1998 untuk membolehkan syarikatnya, Kulim Enterprise Sdn Bhd, disenaraikan di papan kedua Bursa Saham Malaysia pada masa itu.
  
Read More / Baca Lagi >>

M'sian Parliament throws out democracy - suppresses minority report for clean polls

Posted: 03 Apr 2012 08:23 PM PDT

M'sian Parliament throws out democracy - suppresses minority report for clean pollsThe much anticipated with hope debate on the PSC report on electoral reforms in Parliament has been blotched. And with that, democracy in Malaysia has been slayed without mercy.
The Bersih 2.0 that was once branded as "unlawful" had withstood the anti-democracy pirates' agenda and peacefully navigated into the august house of Parliament the rakyat's demand for a clean, free and fair elections.
The PSC report that was commissioned after much resistence, reflected the rakyat's and the sensible leaders' aspirations to give Malaysia the very brand of democracy that the world-over champions, sanctions and nurtures.
But after all the hard work and commitment to put Malaysia on the world's pedestal of democratic rights and civil liberties, the very pinnacle of democracy - the House of Parliament, throws out democracy.
A dark day
Read More / Baca Lagi >>

Tornadoes sweep across Texas in US

Posted: 03 Apr 2012 08:19 PM PDT

Tinjauan tempat kejadian letupan bom Hat Yai

Posted: 03 Apr 2012 08:17 PM PDT

MICCAF: 'No platform for Malaysian Indian talents in Astro'

Posted: 03 Apr 2012 08:15 PM PDT

Negara Zina : Mudahnya gugur janin

Posted: 03 Apr 2012 08:14 PM PDT

Mentadbir negara dengan slogan kosong

Posted: 03 Apr 2012 12:14 PM PDT

Oleh Lee Khai Loon
Pencapaian Perdana Menteri Najib Razak selama tiga tahun seperti yang dibentangkan dalam Laporan Tahunan Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) 2011 sebenarnya mempunyai jurang yang besar dengan keadaan yang sebenar.

Banyak janji dan dasar yang telah dibuat oleh kerajaan Umno/BN tidak tercapai malah gagal mencapai matlamat yang disasarkan. PM Najib Razak telah menjadi seorang pemimpin yang mentadbir negara dengan slogan kosong. 
Najib membuat pembentangan dengan profil yang tinggi sempena pilihanraya umum ke-13 yang semakin dekat, seolah-olah mengutarakan manifesto pilihan raya Umno/BN.
Read More / Baca Lagi >>

Cerita sebalik kempen jangan tukar pemandu

Posted: 03 Apr 2012 12:12 PM PDT

Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak semalam mengingatkan rakyat supaya tidak menukar pemandu dalam perjalanan, merujuk kepada kepimpinan beliau.

Najib mengingatkan bahawa pakatan pembangkang hanya menabur janji sedangkan tugas sebenar dilakukan oleh pentadbiran beliau dan pemerintah BN.

Slogan jangan menukar pemandu di tengah perjalanan ini ialah satu variasi slogan Presiden Amerika Syarikat Abraham Lincoln dalam kempen pilihan raya presiden AS pada 1864; "Don't change horses in midstream."
Read More / Baca Lagi >>

Bila PM Jadi Semberono Dan Syok Sendiri...

Posted: 03 Apr 2012 12:09 PM PDT

Oleh Shahbudin Husin
Isnin malam, Perdana Menteri membentangkan laporan pencapaian program GTP dan ETP yang dirangkanya untuk rakyat sejak tiga tahun lalu. Beliau menerangkan kejayaan-kejayaan yang dicapai melalui program itu sama ada dalam bentuk jangka pendek, sederhana dan jangka panjang.


Melihat dari cara Najib berdiri, bercakap, menghuraikan satu demi satu kejayaan dan memberi markah kepada dirinya sendiri, jelas benar bahawa beliau syok sendiri pada malam itu. Dengan bercakap secara sehala kepada rakyat melalui siaran langsung ke seluruh negara, beliau seolah-olah hanya mahu rakyat menerima saja apa yang dibentangkan itu dan melupakan seketika realiti kehidupan sebenar yang sedang dilalui.
Read More / Baca Lagi >>

Yang Tidak di Lapurkan oleh Najib.

Posted: 03 Apr 2012 12:05 PM PDT

Oleh SAKMONGKOL47

Saya ingatkan orang hanya akan ulula-hing ( wanita Arab akan mengeluarkan bunyian seperti kicauan burung tanda suka- dalam BI di sebut sebagai ululating) bila mendengar ucapan Najib malam tadi. Rupa rupa nya ada jugak orang yang mendapat mimpi basah dan meneriak-aku sungguh tertarik Maka atas dasar dia seorang sahaja yang tertarik dan super teruja, tambahan pula  kerana tertekan oleh ransangan mimpi basah- serta merta mengistiharkan BN pasti menang.

Astagha! Yang kita nak bercakap seolah olah mendapat orgasm ini kenapa- kita tunggu sahajalah bila PRU tiba. Sama ada Najib yang di jangka akan membelanjakan RM 2 juta per calun parlimen dan RM 1 juta untuk ADUN akan menang selesa. Maka tidaklah memelikkan sangat jika kerajaan UMNO hari ini menjalankan banyak corporate maneuver untuk menghimpun dana. 

Read More / Baca Lagi >>

Tolak laporan minoriti, cubaan tutup daftar pemilih kotor

Posted: 03 Apr 2012 12:02 PM PDT

KUALA LUMPUR, 3 April: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) menyifatkan penolakan usul laporan minoriti oleh Speaker Dewan Rakyat hari ini sebagai cubaan untuk menutup kepincangan dalam daftar pemilih.

Ini kerana katanya, laporan minoriti itu antara lain secara jelas mengemukakan bukti senarai daftar pemilih belum bersih.

Beliau merujuk isu 42,000 pengundi ragu yang tidak mempunyai kad pengenalan dalam pangkalan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan pendedahan Institut Sistem Mikroelektronik Malaysia (Mimos) yang mengesan 80,000 pengundi yang berkongsi alamat sama.

"Bagi saya jelas menunjukkan keangkuhan, tidak mahu dengar, dan tidak bagi ruang untuk kita bagi penjelasan dan tunduk kepada tuntutan Umno.

"(Ini kerana) saya lihat laporan minoriti itu mendedahkan bahawa SPR gagal memastikan senarai pemilih yang sah," katanya pada sidang media bersama ahli parlimen Pakatan Rakyat petang tadi.
Read More / Baca Lagi >>

Tidak mustahil BN beri percuma Putrajaya menjelang PRU14

Posted: 03 Apr 2012 11:56 AM PDT

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala meramalkan Malaysia akan bankrap pada tahun 2019.
JEMPOL: Menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14, tidak mustahil Umno-Barisan Nasional (BN) akan menyerahkan Putrajaya dengan percuma kepada Pakatan Rakyat, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.
Mohamad Sabu yang lebih popular dengan gelaran Mat Sabu memberikan andaian tersebut apabila merujuk kepada kenyataan beberapa pakar ekonomi baru-baru ini pada majlis ceramah umum di Dataran Muasasah Darul Sharif, Batu Kikir, Jempol yang dihadiri lebih 1,000 penyokong malam Ahad lalu.
"Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala meramalkan Malaysia akan bankrap pada tahun 2019. Pakar ekonomi, pensyarah Universiti Industri Selangor (Unisel) berkata Malaysia mungkin akan bankrap pada 2015.
Read More / Baca Lagi >>

Seandainya PKR Diharamkan Menjelang PRU13

Posted: 03 Apr 2012 11:52 AM PDT

Oleh: Tok Janggut
Setelah berbagai cara, fitnah dan tipudaya dilakukan oleh puak UMNO untuk mempengaruhi rakyat supaya menolak atau jangan menyokong Pakatan Rakyat khususnya Parti Keadilan Rakyat gagal, kini ada desas desus yang belum pasti yang akan dilakukan oleh UMNO sebagai jalan terakhir yang kononya untuk menguburkan Parti Keadilan Rakyat menjelang PRU13 nanti.

Jalan terakhir yang akan diambil ialah dengan cara mengharamkan PKR menjelang PRU13 nanti, dengan itu UMNO berharap tidak akan ada calun dari PKR yang akan bertanding nanti. Namun begitu, UMNO pasti sedar bahawa Pakatan Rakyat sudah membuat persediaan awal sekiranya berlaku perkara ini kerana PKR sudah sedia maklum akan kezaliman, penipuan yang bakal dilakukan oleh UMNO kelak.

Read More / Baca Lagi >>

Bersih 2.0 kecewa Parlimen tidak bahas laporan PSC

Posted: 03 Apr 2012 11:48 AM PDT

Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) kecewa dengan pendekatan diambil Dewan Rakyat - meluluskan Laporan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC)  berkenaan soal penambahbaikan sistem pilihan raya tanpa bahas petang tadi.
"Tambahan lagi, kami kecewa dengan keputusan Speaker Dewan Rakyat tidak membenarkan (permintaan) memasukkan Laporan Minoriti bersama dengan laporan PSC," kata Bersih 2.0 dalam kenyataan media dikeluarkan petang ini.
Read More / Baca Lagi >>

PSC: 'Laporan kurang cadangan spesifik jangka pendek'

Posted: 03 Apr 2012 11:42 AM PDT

NONELaporan jawatankuasa pilihan khas berhubung penambahbaikan proses pilihan raya (PSC) yang dikeluarkan hari ini mengandungi cadangan jangka panjang yang positif tetapi kurang cadangan spesifik untuk jangka pendek, kata NGO pemantau pilihan raya.

Institut Kebangsaan untuk Ketelusan Pilihan Raya (NIEI) berpendapat, kebimbangan utama yang pernah dibangkitkan dalam laporan sama, antaranya berhubung dakwaan penyelewengan dalam daftar pemilih.

"Kami berpandangan berkembangannya tanggapan negatif terhadap pendaftaran pengundi dan Suruhanjaya Pilihan Raya yang membentuk krisis keyakinan yang besar dalam sistem pilihan raya kita," kata pemangku pengerusinya K Shan.
Read More / Baca Lagi >>

Kisah penipuan Umno BN menjelang pilihan raya

Posted: 03 Apr 2012 11:40 AM PDT

Penipuan Umno-BN untuk dalam pilihan raya bukanlah perkara baru. Setiap kali Pilihan Raya Umum berlangsung, pelbagai cerita didengar dan pelbagai kaedah penipuan dilaksanakan. Sama ada cerita itu memang berlaku atau sebaliknya, hanya yang terbabit sahaja yang mengetahuinya.


Namun dalam-dalam banyak cerita itu, saya berpeluang mengetahui salah satu pembohongan tersebut. Peristiwa ini berlaku dalam pilihan raya umum 1986. Selepas pembubaran parlimen, kesemua parti yang bertanding berkempen untuk menarik perhatian pengundi. Ketika itu saya bersekolah menengah tetapi bukanlah orang yang jahil tentang perkembangan semasa.

Read More / Baca Lagi >>

PSC Pakatan harapan terakhir PRU bersih

Posted: 03 Apr 2012 11:38 AM PDT


KUALA LUMPUR, 3 April: Rakyat kini meletakkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) yang dianggotai oleh Pakatan Rakyat sebagai harapan terakhir bagi mempertahankan sebuah pilihan raya yang benar-benar adil, bersih dan telus.


"Jika tidak rakyat terpaksa mengharungi sekali lagi pilihan raya ke 13 dengan penuh unsur penipuan," kata Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM), Riduan Mohd Nor (gambar).

Justeru, tegasnya DPPM menyokong anggota PSC dari Pakatan Rakyat  yang menggesa lima masalah pilihan raya yang masih belum diselesaikan PSC untuk diberikan perhatian sewajarnya di parlimen.

Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT