Selasa, 3 April 2012

MIMPI SENJA

MIMPI SENJA


Wooi hampa undi lah Najib BN lagi. Tengok ni ... Dana Tabung Haji pula dijual pada Robert Kuok .. haramjadah sungguh !!!!

Posted: 03 Apr 2012 07:58 PM PDT

Korporat Malaysia mula kelihatan benar-benar kotor kerana gear pentadbiran Najib untuk pilihanraya umum ke-13 negara dijangka diadakan sebelum akhir tahun ini, dengan tawaran melimpah-limpah dan diragui dikeluarkan hampir setiap minggu.
PU-13 dijangka terdapat banyak persaingan sengit, dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan gabungan Pakatan Rakyat dipercayia mempunyai peluang samarata untuk mengambil kerajaan persekutuan dari Umno-BN, yang telah memerintah negara selama 55 tahun.
Mengetahui perkara ini, Najib yang juga merupakan Menteri Kewangan, telah diketuk kerana melepaskan tawaran-mega bahawa penganalisis politik berkata jelas terlebih berharga dan bertujuan untuk membantu Umno-BN dan kroninya membuat wang. Contoh terkini termasuk RM7.1bilion konsesi jalan tol 60 tahun dan penjualan Lebuhraya Maju untuk RM1.5bil, mengaut bagi pemiliknya keuntungan sebanyak RM1.2bilion kerana majoriti kos dibiayai oleh geran kerajaan.


Kini kebimbangan terbaru ialah penjualan berupa dana haji ladang kelapa sawit Tabung Haji kepada syarikat yang dipercayai akan dikawal oleh orang terkaya di Malaysia, Robert Kuok, bekas raja gula.
Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat telah menuntut penjelasan daripada Najib mengapa perjanjian yang dikatakan tergesa-gesa dan ditamatkan secara rahsia. Mereka percaya bahawa ia dikaitkan dengan IPO berharga Najib, penjualan saham Felda Global Ventures Holdings, yang telah jatuh teruk kerana bantahan daripada peneroka tanah sendiri.
"Ini adalah tindakan yang mencurigakan kerana tidak ada penjelasan daripada Tabung Haji dan Jabatan Perdana Menteri mengapa aset yang begitu bernilai dijual dalam keadaan tergesa," Naib Presiden PAS Husam Musa dilaporkan berkata sedemikian oleh Harakahdaily pada hari Rabu.
Tindakan terdesak yang memanfaati Umno-BN tetapi membiarkan orang Melayu mengalami kemerosotan ekonomi
Kedua-dua Felda - skim penempatan tanah negara - dan Tabung Haji mempunyai kesan yang besar terhadap gaya hidup dan kesejahteraan kewangan masyarakat Melayu - pengundi terbesar di negara ini.
Peneroka Felda telah membantah IPO FGVH dengan kebimbangan bahawa Umno dan Najib hanya cuba untuk meraih keuntungan jangka pendek dan pada masa yang sama mendedahkan tanah mereka kepada kemungkinan tindakan pengambilalihan sekiranya penanam asing mendapat saham Felda di pasaran terbuka jika penyenaraian dibenarkan.
Bagi Tabung Haji, Husam berkata ladang kelapa sawitnya meliputi kawasan seluas 83,000 hektar di Riau, Indonesia, menghasilkan RM3juta sehari untuk Tabung Haji dan penyimpan utama – iaitu orang-orang Melayu setiap hari.
"Kami dimaklumkan bahawa penjualan ini telah dibuat secara tergesa-gesa untuk sebuah syarikat yang dimiliki oleh Tan Sri Robert Kuok," kata Husam, yang juga seorang ahli majlis eksekutif dalam kerajaan negeri Kelantan pimpinan PAS. PAS bersama-sama dengan PKR dan DAP membentuk gabungan tiga pihak Pakatan Rakyat.
"Kami berpendapat bahawa ini adalah salah satu langkah terdesak BN untuk membuat wang daripada aset yang dimiliki oleh agensi itu atau perbadanan yang melibatkan kepentingan negara dan orang ramai. Dan ini mungkin langkah kedua kerana cubaan menyenaraikan mereka dalam FGVH terganggu. "
Pada umur 89, Kuok berada dalam senarai Forbes antara lelaki terkaya di dunia. Kerana kecewa dengan dasar perkauman-pilih kasih yang dipraktikkan oleh UMNO-BN, Kuok pergi ke Hong Kong dan China pada tahun 70-an dan berjaya besar. Majoriti kekayaannya datang daripada aset luar negara, tetapi beliau masih mengekalkan hubungan rapat dengan rejim pemerintah di Malaysia, membantu mereka untuk membuat tawaran dengan hubungan antarabangsa dan syarikat-syarikat yang stabil.
Bagi IPO Felda yang kontroversi, ini dipercayai idea penasihat rapat Najib Omar Mustapha, pengarah Petronas dimana orang dalaman Umno mengatakan bakal menjadi yang MB seterusnya atau Ketua Menteri Johor jikaNajib berjaya mendapatkan apa yang ia mahu dalam Umno .

ADUN Kuala Nerang Syed Sobri Syed Hashim (UMNO) mengaku bankrap

Posted: 03 Apr 2012 07:33 PM PDT


ALOR SETAR, 4 APRIL, 2012: Kuala Nerang state assemblyman Datuk Syed Sobri Syed Hashim made an announcement tonight that he was declared a bankrupt after failing to settle an RM8 million debt with a local bank.

Syed Sobri, who is also Umno Padang Terap division vice chief, said the debt was part of a RM50 million loan taken in 1998 to list his company Kulim Enterprise Sdn Bhd on the second board of Bursa Saham Malaysia, at the time.

Explaining the situation to about 300 party members and leaders at his house here tonight, he said due to the economic crisis then, the company failed to be listed and he had to shoulder the debt.    

He added that he was declared a bankrupt by the Kuala Lumpur High Court in December last year. 

He said he had met with Kedah Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak today on the matter and Umno leaders had also been informed. 
 
  
Under Article 47 (1) (b) of the Kedah Constitution, a member of the State Legislative Assembly who is an undischarged bankrupt can be disqualified.

Syed Sobri, who contested for the first time in the 2008 general election defeated PAS candidate Zawawi Ahmad by a majority of 805 votes.


- Bernama

Tiga artis murtad

Posted: 03 Apr 2012 07:16 PM PDT


..

Memang cukup sensitif isu murtad ni baik dikalangan umum mahupun di kalangan mereka yang bergelar artis. Nak jadikan cerita, kontroversi terbaru timbul di dunia hiburan Idonesia apabila diberitakan tiga selebriti mereka didakwa telah keluar dari agama Islam atau dalam erti kata lain, murtad!


Pinkan Ratnasari MamboPinkan Ratnasari Mambo

Salah seorang daripadanya, Pinkan Ratnasari Mambo aka Pinkan Mambo yang popular dengan lagu Kekasih Yang Tak Dianggap. Khabarnya, Pinkan sebelum ini sudah dua kali menukar agama. Perkara tersebut telah disahkan sendiri oleh ibunya, Deetje. Deetje yang kecewa dengan tindakan yang dibuat oleh anaknya itu memberitahu meskipun buat masa ini dia belum pernah melihat Pinkan ke gereja. Namun dia mengesahkan bahawa anaknya itu sudah mula belajar agama lain.

Rianti Rhiannon CartwrightRianti Rhiannon Cartwright

Artis kedua pula adalah pelakon-pengacara yang terkenal dengan watak Aisha dalam filem Ayat-Ayat Cinta, Rianti Rhiannon Cartwright. Dia turut dikatakan telah menukar ke agama kristian apabila berkahwinan dengan Alfoncius Dapot Parulian Nainggolan atau lebih dikenali dengan Cas. Perkahwinan mereka dilangsungkan di Gereja Old St Patrick, New York Amerika Syarikat. Berita ini diketahui apabila risalah gereja tersebut tersebar dan memperlihatkan wajah bintang pengacara MTV itu.

Bagaimana pun, pengurus kepada Rianti, Adi, enggan mengesahkan sebaliknya memberitahu bahawa dia tidak tahu mengenai perkara tersebut dan menjelaskan bahawa dia hanya berhubung dengan Rianti hanya atas urusan kerja. 

Happy-SalmahHappy-Salmah

Seterusnya selebriti paling terbaru yang didakwa murtad adalah Happy Salmah atau nama sebenarnya Jero Happy Salma Wanasari. Dia dikatakan telah memeluk agama Hindu kerana mahu berkahwin dengan teman lelakinya, Tjokorda Bagus yang berketurunan raja. Happy yang merupakan seorang model dan pelakon filem dikatakan telah menjalani satu upacara pindah agama Hindu dimana dalam upacara yang dinamakan Sudhi Wadani.

Upacara yang diadakan di Villa Ibah, Ubud Indonesia adalah sebagai pengesahan ucapan atau janji seseorang yang secara tulus ikhlas menyatakan menganut agama Hindu. Upacara itu adalah antara syarat yang harus dituruti apabila seseorang mahu berkahwin mengikut adat Hindu. Mereka kemudiannya telah melangsungkan perkahwinan di Puri Saren Kauh, Ubud yang kemudiannya diikuti dengan majlis di Sukabumi.

Mengulas mengenai tindakannya itu, Happy berkata dia tidak mahu bercakap secara terbuka mengenai status agamanya.

"Saya tidak akan bercakap mengenainya. Isu masyarakat Islam di Indonesia, baik lelaki mahupun wanita yang menukar agama lain untuk berkahwin dengan pasangan masing-masing adalah perkara biasa sejak era Sukarno dan Suharto kerana mendakwa ulama berkata ia dibolehkan". 


Boleh eh...?

- mD

BERSIH 3.0 - Pak Samad Jadi Ketua?

Posted: 03 Apr 2012 08:07 AM PDT

Posted by tukanglawan

Sasterawan Negara, A Samad Said disebut-sebut bakal mengetuai perarakan besar menuntut reformasi dalam proses pilihanraya umum, setelah jawatankuasa BERSIH bermesyuarat semalam.

Jika tiada halangan, beliau yang lebih mesra dipanggil Pak Samad akan mula menggerakkan usaha untuk berhimpun di Kuala Lumpur, dan lokasi yang paling sesuai dicadangkan adalah Dataran Merdeka di Jalan Raja.

Butiran mengenai himpunan yang dijangka paling besar dalam sejarah Malaysia sejak merdeka dari tangan penjajah British ini akan diumumkan dalam satu sidang media khas tidak lama lagi!

Bersih dijangka akan mengumumkan esok tarikh perhimpunan ketiganya untuk pilihan raya yang bersih dan adil, yang mana menurut sumber badan pemerhati pilihan raya itu akan berlaku hujung bulan ini.

Salah seorang jawatankuasa pemandu Bersih yang enggan mendedahkan identitinya berkata kepada The Malaysian Insider butiran berkenaan "Bersih 3.0" akan didedahkan sewaktu sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Selangor Kuala Lumpur (KLSCAH) di sini.

Beliau bagaimanapun tidak memberikan butiran walaupun laporan di Internet menyebut 28 April ini sebagai tarikh untuk perhimpunan berikutnya, dan Dataran Merdeka sebagai lokasi perhimpunan tersebut.

Sumber lain yang dihubungi juga tidak mengesahkan dan menidakkan khabar angin tersebut, namun mengakui semalam bahawa kumpulan tersebut telah bergerak untuk menuntut perubahan pilihan raya yang lebih besar.

Perkara itu jelas sumber tersebut, berlaku akibat daripada kegagalan Jawatankuasa Khas Parlimen berkaitan pilihan raya (PSC) menyelesaikan isu pokok dan menunaikan tuntutan Bersih sebelum inidi samping pilihan raya yang bakal berlaku.

Sumber itu menambah, lebih banyak bukti penipuan sistem pilihan raya akan didedahkan, yang akan membuktikan PSC adalah sekadar hiasan pentadbiran Najib untuk menunjukkan keikhlasannya melaksanakan pembaharuan sistem pilihan raya.

"Kami telah menemui bukti penipuan sistem pilihan raya yang lebih banyak dan menimbulkan tanda tanya sama ada keseluruhan PSC itu hanyalah sekadar satu penipuan," kata sumber berkenaan.

"Melalui perhimpunan, kamu boleh sebut saya tidak mengesahkan, atau menafikan perkara itu, Tapi apa yang saya boleh katakan adalah bukti penipuan tersebut adalah sangat jelas."

Sembilan ahli bipartisan PSC telah diumumkan Datuk Seri Najib Razak tahun lalu setelah berbulan lamanya pentadbiran beliau menerima kritikan ketika menguruskan perhimpunan Bersih kedua pada 9 Julai.

Selepas enam bulan perbincangan, panel berkenaan telah menyiapkan 22 hasil laporan akhir dan akan diserahkan kepada wakil rakyat di Parlimen semalam.

Perbahasan berkenaan laporan itu dijadualkan berlangsung 11.30 pagi hari ini namun, Pakatan Rakyat (PR) telah menyatakan kekecewaan mereka terhadap hasil laporan tersebut.

Selain itu, tiga ahli PR dalam PSC sejak minggu lalu sering mengkritik panel kerana dikatakan gagal menyelesaikan isu utama bagi membersihkan pilihan raya, terutamanya dakwaan kurangnya komitmen Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk membersihkan sistem pilihan raya.

Kehadiran 42,000 pengundi hantu di dalam daftar sistem SPR, telah banyak kali dipertikaikan,  namun SPR tidak bertindak untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Tambahan lagi, mereka menyatakansuruhanjaya berkenaan gagal mengemukakan kaedah yang sesuai untuk membenarkan rakyat Malaysia di luar negara untuk turut mengundi, walaupun telah didesak untuk dikemukakan dalam laporan interim PSC Disember lalu.

Pengerusi Bersih, Datuk S. Ambiga, pada 18 Mac telah memberi amaran kepada Putrajaya kemungkinan berlakunya Bersih3.0, ekoran penambahbaikan pilihan raya sengaja dilambat-lambatkan dan penambahan pengundi secara mendadak di sesetengah kawasan Parlimen.

"Melihatkan kepada keadaan sekarang, kami tiada pilihan lain. Selain Bersih 3.0," kata Ambiga.

"Sekiranya kerajaan tidak serius berkenaan penambahbaikan pilihan raya, biar rakyat jadikan perkara itu didengari," tambahnya.

Pemimpin PR turut menyatakan sokongan mereka terhadap perhimpunan berkenaan kerana kerajaan gagal memenuhi tuntutan untuk pilihan raya yang lebih adil.

Ribuan rakyat Malaysia telah menyertai perhimpunan 9 Julai Bersih 2.0 yang kemudiannya menjadi ganas apabila polis melancarkan gas pemedih mata dan meriam air untuk menyuraikan penunjuk perasaan.


Situasi berkenaan menyaksikan 1,000 orang telah ditangkap termasuk sebelum perhimpunan berlangsung, dan Najib menerima kritikan daripada media antarabangsa.

Berdasarkan tekanan tersebut, kerajaan telah menjanjikan reformasi, yang mana turut melibatkan pembentukan PSC , namun sehingga hari ini ia gagal menunjukkan pilihanraya yang adil dapat dilakukan. - Tukanglawan

Datuk K - Rozita Che Wan kahwin : Rozita saman penyebar fitnah

Posted: 03 Apr 2012 06:04 AM PDT

GUA berpeluang bertemu dengan aktres jelita, Rozita Che Wan ketika majlis pernikahan Azza Elite, di Masjid Bukit Antarabangsa, petang semalam. Kesempatan ini digunakan GUA untuk bertanyakan mengenai isu yang sedang hangat melanda beliau kononnya beliau telah berkahwin dengan suami kepada penyanyi tersohor negara, Dato' Siti Nurhaliza, Datuk Khalid Mohd Jiwa.

"Benda ini fitnah. Saya tak tahu macam mana isu ini boleh timbul dan siapa yang mula membangkitkan isu ini. Saya berkemungkinan akan mengambil tindakan kepada individu yang menyebar fitnah ini. Orang yang reka cerita ini patut bertanggungjawab kerana isu ini melibatkan orang lain," tegas Rozita mengakui tidak boleh berdiam diri lagi.


"Ini kali ketiga saya dikaitkan dengan Datuk K. Dua tahun lepas pun benda yang sama dan benda ini boleh timbul lagi walaupun saya dah menafikan perkara ini. Mereka yang menyebarkan fitnah ini memalukan saya dan juga menjejaskan rumahtangga orang lain. Saya mungkin akan saman individu tersebut."

Tambah ibu kepada dua anak lelaki ini, "Saya pun tak faham, jika betul saya berkahwin, tunjukkanlah bukti. Bagi saya, jika tak ada bukti, tak payah buat cerita. Benda ini semua fitnah. Bila tulis benda tak elok yang saya sendiri tak buat, pandangan masyarakat akan buruk terhadap saya. Selagi saya tak ambil tindakan, selagi itu orang tak akan berhenti bercakap."

Dalam perkembangan lain, Rozita baru saja selesai menjalani penggambaran telemovie, 'Sayang Cok Man' untuk TV2. Wanita berusia 39 tahun ini juga bakal terlibat dengan penggambaran drama 13 episod, 'Cinta Chef' mulai hari ini. - GUA.com

Azmin, Sivarasa dan Dr Dzul diperintah keluar Dewan

Posted: 03 Apr 2012 02:00 AM PDT

Tiga ahli parlimen pembangkang diarah keluar Dewan Rakyat hari ini kerana enggan mematuhi arahan Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia berhubung isu laporan minoriti.

Mereka mempersoalkan keputusannya tidak membenarkan laporan minoriti dilampirkan kepada laporan jawatankuasa pilih parlimen (SPA) bagi reformasi sistem pilihan raya.

"Di bawah Perintah Tetap 42, apabila speaker bercakap, anda mesti diam," Pandikar memberitahu mereka.

"Di bawah Perintah Tetap 43, keputusan speaker tidak boleh dipersoalkan... dan di bawah Perintah Tetap 44, saya mengarahkan Gombak (Azmin Ali), Subang (R Sivarasa) dan Kuala Selangor (Dzulkefly Ahmad) meninggalkan Dewan."

Pandikar baru sahaja mengambil alih tugas mempengerusikan sidang Dewan daripada timbalannya, Datuk Ronald Kiandee, apabila beliau memerintahkan mereka meninggalkan Dewan.


Sivarasa bangun selepas waktu rihat tengah hari untuk meminta panduan daripada Kiandee mengenai kemungkinan Pandikar silap dalam keputusannya berhubung laporan minoriti.

Kiandee (kanan) enggan melayan permintaan tersebut, tetapi Sivarasa, tidak putus asa - dengan dibantu oleh celahan daripada Azmin dan Dzulkefly - terus membangkitkan perkara itu.

Mereka membangkitkan duluan-duluan di mana laporan minoriti telah
dibentangkan dalam Parlimen negara Komanwel yang lain.

Kiandee (lamam) bertegas bahawa keputusan Pandikar juga dibuat berdasarkan duluan dan amalan yang diterima di Parlimen New Zealand dan negara Komanwel yang lain.

Keadaan menjadi riuh-rendah apabila ahli Parlimen pembangkang terus mendesak perkara itu.

Tiada ulasan: