Nuffnang

Pengikut

~penarik beca

0
sumber :-

~penarik beca


Pernah dengar wujudnya professional pembuat bom di Malaysia?

Posted: 12 Jan 2012 09:57 AM PST


RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Akhbar Cina dan PAS

Posted: 12 Jan 2012 05:51 PM PST

Seandainya dibandingkan dengan media arus perdana Melayu, akhbar Cina sememangnya lebih bersikap terbuka dan bebas dalam memuatkan berita-berita politik, malangnya orang Melayu tidak dapat menikmati ciri-ciri ini dalam suratkhabar arus perdana seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian.  Keadaan malang ini bagi suratkhabar Melayu diburukkan dengan kata-kata sinis secara sindiran oleh mereka yang kecewa sikap pengaruh politik yang begitu jelas dalam UM dan BH sehingga mendapat jolokan Utusan Meloya dan Berita Hairan.

Saya difahamkan, secara tradisinya masyarakat Cina amat mendahagakan dan menghargai ruang kebebasan bersuara.  Maka tidak hairanlah apabila satu ketika dahulu apabila syarikat besar Huaren, satu sayap perniagaan parti MCA cuba ambil alih penguasaan syarikat Nanyang, tindakan itu dikecam hebat oleh masyarakat Cina, malah edaran Nanyang menurun kerana bantahan pembaca yang mula hilang kepercayaan dengan hilangnya kebebasan akhbar yang cuba diragut oleh cengkaman politik MCA.  Budaya ini telah memberikan tamparan di pipi yang kuat kepada UM dan BH yang sebaliknya berbudayakan penguasaan politik untuk hidup.  Akibatnya, penafian mendapat pemberitaan yang adil dan bebas dalam masyarakat Melayu, telah menelurkan satu aliran pemikiran satu hala dan sukar membuat penilaian yang adil dalam situasi politik tertentu.
Read More / Baca Lagi >>

Ulama larang Salman Rushdie masuk India

Posted: 12 Jan 2012 05:38 PM PST



DEOBAND - Para ulama India meminta kerajaan melarang penulis Inggeris kelahiran India memasuki India, Salman Rushdie, dengan alasan dia telah melukai perasaan umat Islam.
"Rushdie telah melukai perasaan umat Islam dengan menerbitkan novel The Satanic Verses pada 1988 yang mengandungi fitnah," ujar seorang ulama dari perguruan Islam terkenal Darul Uloom Deoband.
Beliau menyeru kepada kerajaan India untuk menarik balik visa Rushdie dengan alasan, "orang yang tulisan fitnahnya telah menyakiti perasaan umat Islam di seluruh dunia tidak boleh menjejakkan kaki di wilayah India."
Read More / Baca Lagi >>

Iran desak PBB kutuk pembunuhan saintis nuklear

Posted: 12 Jan 2012 05:37 PM PST


TEHRAN - Kerajaan Iran mendesak Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-Moon agar  mengutuk tindakan pembunuhan seorang saintis nuklear Iran yang mana dikeretanya dipasangkan bom, meletup.
"Pembunuhan saintis itu sangat kejam, tidak berperikemanusiaan dan sebahagian daripada aksi keganasan."
Seperti dilaporkan, Duta Besar Iran untuk PBB, Mohammad Khazaee meminta Ki-Moon dan 15 negara anggota PBB untuk mengutuk tindakan pengganas yang menimpa  saintisnya dan mendesak PBB mengambil langkah berkesan terhadap penghapusan keganasan dalam segala bentuk dan manifestasinya.
Read More / Baca Lagi >>

Al Quran terbesar Dunia Di Kabul

Posted: 12 Jan 2012 05:34 PM PST

Semalam berita depressing pejuang Taliban dikencing oleh Askar Murrikah. Hari ini sempena hari jumaat yang mulia kita lihat dan dengar berita tidak depressing for a change. Sebuah Al Quran gergasi dipertontonkan kepada umum dan ianya disahkan Quran terbesar didunia. Al Quran ini sebesar 228 cm x 155 cm. Ianya ditulis secara manual oleh 9 orang ahli kaligrafi selama 5 tahun bermula dari 2004 - 2009. Setiap juzu' diberikan rekaan yang berbeza dan secara keseluruhan Al Quran ini mempunyai 218 muka surat.

Read More / Baca Lagi >>

UiTM Diarah Bayar Ganti Rugi Lebih RM250,000 Kepada Bekas Pelajar.

Posted: 12 Jan 2012 05:32 PM PST

Shah Alam, 12 Jan : Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam memerintahkan Universiti Teknologi MARA (UiTM) membayar lebih RM250,000 kepada bekas pelajarnya yang cedera teruk akibat terjatuh di premis institusi itu, lima tahun lalu.
Hakim Datuk Hinshawati Shariff membuat keputusan itu selepas membenarkan tuntutan seorang Eksekutif Bank, Nur Fairuzah Amat @ Saini terhadap UiTM, dengan kos.
Beliau mengarahkan UiTM membayar ganti rugi RM254,058.99 kepada plaintif termasuk ganti rugi istimewa RM24,058.99; ganti rugi am dan kos pembedahan pada masa depan (RM70,000); ganti rugi untuk penderitaan serta kehilangan upaya serta ganti rugi kerana kehilangan keupayaan mendapat lebih tiga anak berikutan kejadian itu.
Nur Fairuzah, 30, yang memfailkan tuntutan pada 2008, menyatakan beliau pelajar sepenuh masa di kampus defendan dan mengikuti kursus di peringkat ijazah dalam bidang perakaunan dari 2003 hingga 2005.
Read More / Baca Lagi >>

DPPM: Isu zakat - asnaf atau pinjam?

Posted: 12 Jan 2012 05:31 PM PST

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) melihat penjelasan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), Datuk Che Mat Che Ali yang merujuk kepada kenyataan mufti Datuk Wan Zahidi Wan Teh bahawa penggunaan wang zakat untuk kes guaman dibolehkan demi mempertahankan kedaulatan Islam, sebagai "amat pelik dan mengelirukan".

"DPPM merasa kesal kerana Datuk Che Ali Che Mat begitu mudah menghalalkan penggunaan wang zakat oleh Datuk Seri Jamil Khir dan MAIWP (Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan) dengan alasan 'mempertahankan kedaulatan Islam'," kata ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor.
Read More / Baca Lagi >>

Tuhanku! Apakah daku telah kembali kepadamu?

Posted: 12 Jan 2012 05:28 PM PST

Kita sering mendengar cerita orang itu dan orang ini kembali kepada Islam. Cerita orang tertentu 'kembali kepada Islam' kadangkala boleh dikomersialkan, terutama apabila dia ternama atau selebriti. Mungkin majlisnya bertambah meriah. Bayaran bertambah tinggi. Sorak sorai makin menghilai. Tepukan makin gemuruh.

Kita wajar bertanya: "Apakah maksud seseorang kembali kepada Allah? Ini satu persoalan yang kelihatan mudah tetapi kadangkala bukan senang untuk benar-benar mengerti hakikatnya. Apabila lambang-lambang agama itu boleh menghasilkan kepentingan dunia, maka soalan ini makin sukar dijawab. Ramai orang yang ingin menggunakan agama bukan kerana dia mencari Tuhan, tetapi kerana agama boleh menjadi jambatan meraih banyak kepentingan duniawi dalam kehidupan ini.
Read More / Baca Lagi >>

Sayang Sarawak, banyak sungainya tiada jambatan…

Posted: 12 Jan 2012 05:23 PM PST

Oleh Asi Dani

Bulan lalu, aku yang dalam perjalanan ke Kota Kinabalu, sempat singgah di Kuching, gara-gara jemputan seorang teman. Mengikut perubahan jadual perjalanan, maka dari bandar Kuching aku akan bertolak ke KK. Tiket asal yang ku beli pada awalnya, lebur begitu sahaja.
Tak mengapalah, ini jemputan istimewa dari seorang rakan baik, aku gelarkan namanya di sini sebagai Z.
"Asi, jom follow aku, kita ronda Kuching," pantas dia mengajak sebaik aku memijak kaki ke ibu negeri Sarawak ini.
"Ke mana? Bandar?" soal aku.
"Buat apa ronda bandar, sama je dengan mana-mana tempat pun. Kita ke pinggir bandar dulu, ambil angin," Z menjelaskan.
Read More / Baca Lagi >>

Adam dapat cuti panjang

Posted: 12 Jan 2012 05:22 PM PST

Oleh Izmil Amri

12 JANUARI – Demonstrasi, perihalnya simbolik dan penuh perlambangan. Justeru kita dapati ada aksi-aksi protes seperti bakar patung, rantai diri, meniarap di jalan raya dan segala yang sewaktu dengannya mempunyai tujuan yang sama, iaitu untuk menarik perhatian dan menyatakan protes kepada anasir yang bertingkah dengan demonstrasi itu.
Hatta kalau ditelanjangkan konsep flash mob yang begitu digilai sekarang pun, manhajnya tetap serupa: tarik perhatian, tingkatkan kesedaran dan sampaikan mesej. Wujudnya kelompok sosial yang berhimpun untuk menyatakan sesuatu pendirian adalah akar prinsip demokrasi.
Memahami makna demonstrasi
Read More / Baca Lagi >>

Akhirnya Ibrahim Ali Mengaku Dirinya Bacul?

Posted: 12 Jan 2012 05:11 PM PST

Oleh: MaZaShah

" Masihkah kita ingat tanggal 907? Dimana ribuan rakyat Malaysia 'bertekad' untuk turun ke jalan-jalan bagi menyatakan amarah mereka? Rakyat menuntut pilihanraya bersih dan adil. Ingatkah kita, pada hari tersebut juga PERKASA dan Presidennya bertekad untuk sama turun ke jalanraya. Tetapi agenda mereka berbeza. Kononnya mereka turun ingin mempertahankan keamaanan negara. Mungkin Ibrahim Ali tidak reti membezakan perhimpunan aman dan rusuhan.

 Rakyat tidak gentar dengan ugutan, lagi tekan lagi LAWAN!
Read More / Baca Lagi >>

Pelatih PLKN yang kegemukan perlu modul khas

Posted: 12 Jan 2012 05:10 PM PST

Oleh: amkns

"Sebelum ini dilaporkan 8 peratus pelatih PLKN terdiri daripada mereka yang buta huruf. Kini terdapat pula pelatih-pelatih PLKN yang menghadapi masalah obesiti atau kegemukan sehinggakan perlu diadakan modul khas untuk pelatih PLKN yang mempunyai masalah kegemukan serta modul khas lain pula untuk pelatih PLKN yang buta huruf.



Bukankah ini semua akan membantutkan usaha untuk mencapai objektif PLKN yang hanya diberi masa 3 bulan untuk latihan PLKN? Kenapa tidak diadakan tapisan atau ujian kecerdasan otak, ujian membaca dan menulis serta ujian fizikal sebelum para pelatih PLKN ini tersenarai secara rawak sebagai pelatih PLKN?
Read More / Baca Lagi >>

Thank you, Dr M: From a billion ringgit tin mining industry to a beansprouts-chicken city

Posted: 12 Jan 2012 05:08 PM PST

Thank you, Dr M: From a billion ringgit tin mining industry to a beansprouts-chicken cityThe last time I met a friend who was born after the "Tin-bust", I asked him in jest, "Do you know what Ipoh's famous for?"
He gave me a blank look. Anyway, not wasting any time, I told him,"Tin Industry." "If there is no tin, Ipoh wouldn't be here. It would be just another Orang Asli settlement. He squinted his eyes and responded, "Are you sure? I thought it was Ngar-Choy-Kai."
Thanks to Barisan Nasional for single-handedly transforming Ipoh from a rich and bustling Tin-City to a Ngar-Choy-Kai (Bean-Sprout with Chicken) industry. Ipoh never recovered from this fatal stroke of incompetence and greed to corner the World Tin Market. As a result of this, the once vibrant Tin Industry was totally wiped out.
Dr M leapt at the chance to gamble
Read More / Baca Lagi >>

Al-Kisah Letupan Bom 901 Di Jalan Duta

Posted: 12 Jan 2012 05:00 PM PST



Bismillahirrahmanirrahim.

Pra-901
Malam itu, selepas menghadiri 'road tour' terakhir DS Anwar Ibrahim (DSAI) di Padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, kami terus ke sebuah restoran masakan tomyam di Jalan Raja Laut. Hanya sekitar jam 1.20 pagi baru kami ke Jalan Duta untuk melihat keadaan perkarangan mahkamah pada malam tersebut. Apa yang kami nampak, parking luar Masjid Wilayah telah penuh dengan kereta. Ada yang parking disitu dan tidur di dalam masjid dan ada juga yang tidur di dalam kereta masing-masing. Tujuan mereka datang awal ke tempat perhimpunan adalah untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas pada pagi hari tersebut.

Read More / Baca Lagi >>

"Ni Mesti Sebab Tak Bayar Zakat..!"

Posted: 12 Jan 2012 04:57 PM PST

Oleh: al-bahanj

"Dikhabarkan bahawa ada sebuah keluarga ditimpa musibah iaitu dirompak dan menyebabkan berlakunya kerugian.  Seperti biasa orang-ramai akan terdorong untuk memberi respon apatah lagi berita itu dilaporkan di media.  Ada yang simpati lalu mengucapkan kata-kata yang mulia seperti mengajak beliau bersabar kerana ia adalah ujian daripada ALLAH.  Ada yang responnya negatif.  Antara yang biasa saya dengar ialah:

Read More / Baca Lagi >>

Hassan Ali: Ancaman Kepada Kerajaan Selangor

Posted: 12 Jan 2012 04:51 PM PST


PAKATAN RAKYAT tidak wajar menghentam Dato' Dr. Hassan Ali secara keterlaluan kerana ia tidak memberi keuntungan malah mungkin mengundang bahaya kepada parti.   Sebagai pemimpin kanan dan EXCO kerajaan negeri, Hassan Ali pasti menyimpan banyak maklumat dalaman dan sulit, kerajan negeri.
Kerajaan Selangor berhadapan dengan berbagai isu sejak mengambil alih kuasa pada 2008 dan kebanyakan isu yang timbul, pastinya akibat pendedahan orang dalam.   Maka, dengan sikap yang diambil oleh kerajaan negeri terhadap Hassan Ali, tidak mustahil lebih banyak maklumat akan terdedah selepas ini.
Read More / Baca Lagi >>

Tangguh dulu merayakan "kemenangan"!

Posted: 12 Jan 2012 04:49 PM PST


Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN
Tidak ramai menduga keputusan kes pertuduhan liwat Anwar Ibrahim, 9 Januari lalu, akan berakhir dengan pembebasannya. Apa pun, yang pasti, kali ini semua orang yang tersalah jangka itu, terutama yang memenuhi kawasan lapang berhampiran mahkamah, langsung tidak kecewa sebaliknya mereka saling mengucapkan tahniah.

"Saya rasa beban berat yang terpikul sejak tiga setahun lalu itu terangkat ... sungguh lega, umpama dapat melunasi timbunan hutang," ujar seorang penyokong Anwar, dari Gombak, yang menelefon saya. Beliau masih dalam perjalanan ke mahkamah semasa berita pembebasan Anwar mula tersebar luas.
Read More / Baca Lagi >>

Saman Tengku Fakhry : Polis Di Arah Bela Diri

Posted: 12 Jan 2012 04:36 PM PST

Post Pic
KUALA LUMPUR, 12 JAN : Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini mengarahkan polis untuk menfailkan pembelaannya terhadap saman RM150 juta ringgit oleh Tengku Muhammad Fakhry Petra, adinda kepada Sultan Kelantan.

Dalam saman itu ,  ahli keluarga  diraja Kelantan itu mendakwa penahanan beliau oleh sekumpulan anggota polis pada Ogos 2009  dibuat secara salah dan mengaibkan.

Beliau menfailkan saman itu terhadap Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar dan tiga lagi berhubung penahanannya yang didakwanya dibuat secara salah pada Ogos 2009.
Read More / Baca Lagi >>

Batal Pembebasan Anwar : Kerajaan Tidak Akan Campur Tangan , Kata TPM

Posted: 12 Jan 2012 04:34 PM PST

Post Pic
KUALA LUMPUR, 12 JAN : Kerajaan Persekutuan tidak akan campur tangan dalam sebarang rayuan yang dikemukan Mohd Saiful Bukhari Azlan supaya Pejabat Peguam Negara membantah pembebesan  Datuk Seri Anwar Ibrahim di atas tuduhan meliwat pemuda itu.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, terpulang kepada pendakwaraya samada mahu membuat rayuan terhadap keputusan mahkahmah membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada tuduhan liwat Isnin lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Karpal : Jangan Rayu Kes Anwar

Posted: 12 Jan 2012 04:33 PM PST

Post Pic
KUALA LUMPUR, 12 JAN : Peguam Anwar, Karpal Singh menyifatkan tindakan pendakwaraya mahu merayu keputusan mahkamah membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai tidak tepat.
Karpal berkata, walaupun Peguam Negara Tan Sri Gani Patail berhak mengemukakan rayuan itu namun beliau harus mengambil kira kesan perbicaraan berkenaan keatas Anwar dan keluarganya.
"Perbicaraan Anwar telah berlarutan selama tiga tahun, keputusan hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah adalah berasaskan fakta dimana mahkamah rayuan  jarang campur tangan sekiranya rayuan dikemukakan," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Shahrizat bercuti bolehkan Putrajaya redakan kemelut NFC

Posted: 12 Jan 2012 03:55 PM PST


KUALA LUMPUR, 13 Jan — Keputusan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil mengambil cuti tiga minggu daripada tugas menteri bermula hari ini dilihat sebagai rancangan meredakan keadaan oleh Putrajaya buat Ketua Wanita Umno dan partinya ekoran penyelewengan dana kerajaan melalui syarikat penternakan yang dibiayai kerajaan, demikian menurut kenyataan satu sumber dalaman.
The Malaysian Insider difahamkan pentadbiran Najib merasakan itu adalah langkah terbaik dalam situasi sekarang walaupun sesetengah pihak beranggapan cutinya itu atas dasar rasa bersalah terhadap skandal projek Pusat Fidlot Nasional (NFC).
Turut berkemungkinan tindakan akan diambil terhadap suami dan anak-anaknya selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan pihak polis selesai menjalankan siasatan terhadap projek bernilai RM250 juta yang memperolehi pinjaman mudah pada 2008.
Read More / Baca Lagi >>

Terima hakikat yang kita saling memerlukan di antara satu dengan lain.

Posted: 12 Jan 2012 03:50 PM PST

Sejak alam wujud, sejak wujudnya semua makhluk yang hidup, kita telah memahami apa yang dikatakan sebagai 'dependent origination'. Ia bermakna setiap makhluk itu adalah bergantung kepada satu dengan yang lain apatah lagi manusia itu dijadikan Tuhan berpuak-puak, berbangsa-bangsa dan dengan berbagai cara hidup dan budaya. Semuanya ini wujud untuk kita sesama manusia mengenali, memahami dan menghormati di antara satu dengan yang lain.

Di antara manusia dan haiwan juga ada elemen perlu memerlukan di antara satu dengan lain. Tiada haiwan tiada manusia dan makhluk yang lain. Di antara yang hidup seperti manusia dan pokok serta hutan belantara ada elemen perlu memerlukan di antara satu dengan yang lain. Kita memerlukan juga perkara-perkara yang tidak bernyawa seperti batu dan bata-bata serta yang lain-lain untuk kehidupan kita.
Read More / Baca Lagi >>

Protest over Indonesia alcohol law

Posted: 12 Jan 2012 03:47 PM PST

Syrian refugees struggle in Lebanon

Posted: 12 Jan 2012 03:47 PM PST

Secawan Teh - Akta Universiti & Kolej Universiti : AUKU

Posted: 12 Jan 2012 03:46 PM PST

Iran blames U.S./Israel for killing

Posted: 12 Jan 2012 03:44 PM PST


WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


CUCI BN DENGAN SERBUK CUCI PAKATAN

Posted: 12 Jan 2012 06:55 AM PST

AMBIL CUTI UNTUK TENANGAN FIKIRAN...ATAU BERSIHKAN NAMA

Posted: 12 Jan 2012 04:46 AM PST




Setelah berbuih-buih asakan pendedahan, kutukan, caci maki ,malahan doa di panjangkankepada NFC dan kroni-kroninya, hari ini shahrizat tampil dengan dakwaan mahu mengambil cuti panjang agar SPRM dapat menyiasat sama ada beliau terlibat atau tidak..wah!!! seronok dengar bunyinya perkataan ini dan yang nak menyiasatnya pulak aduhai SPRm yang memang terenal dengan dakwaan timbal balik.


lepas dakwa bagi polis, lepas polis siasat , bagi semula kepada SPRM...memang nampak drama siasatan ini macam drama main bola sepak dan pengulas yang memainan peranan mensensasikan permainan bola di padang lagaknya .Aku tak kisah kalau selama pendedahan ini menunjukkan bukti siapa bersalah dan jelas sekali ianya memang bersalah, walau belum masuk mahkamah lagi pun...kalau benar-benar telus ..dah lama ditangkap dan disiasat..sebagaimana dakwaan yang berlaku kepada ketua Pembangkang..ditahan di siasat dilondeh dan dimalukan.

Gamaknya lah..kalau begitu dilakukan kepada mereka-mereka ini..mahu saja pengsan didalam lokap.Dengan bukti jelas,dengan tuduhan yang dibuktikan harta yang dimiliki , masih lagi nak siasat?

sebenarnya..begini apabila disiasat...nampaknya tidak ada kaitan langsung sebab yang mengendalikan projek NFC bukan aku, tetapi suami aku..dan aku langsung tak terlibat walau sebiji biji sawi sekali pun.

kita cuba lihat aan drama ini berterusan dan bagaimana ianya akan dibersihkan dalam jangkamasa yang terdekat ini.Bagi pendengar dan pengikut setia drama bersiri ini kita akan tahu kesudahannya laksana cerita dongeng purbaala apabila hero sudah tentunya akan menang dan menjadi raja....bagi shahrizat...anda pastinya akan dibersihan.

Shahrizat ambil cuti, minta SPRM siasat terlibat NFC atau tidak

January 12, 2012
KUALA LUMPUR, 12 Jan — Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil memohon cuti rehat selama tiga minggu kepada perdana menteri supaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dapat menyiasat sejauh mana kebenaran dakwaan penglibatan dirinya dalam skandal Pusat Fidlot Nasional (NFC).

Dalam kenyataan yang dikeluarkan Ketua Wanita Umno berkenaan hari ini, Shahrizat (gambar) membuat permohonan untuk bercuti rehat sebagai menteri bermula 13 Januari ini.

"Saya ingin memaklumkan bahawa saya telah memohon bercuti rehat daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, selama tiga minggu bermula 13 Januari 2012 daripada menjalankan tugas sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat," katanya dalam kenyataan tersebut.

Kenyataan dua perenggan tersebut turut menyatakan Shahrizat berharap SPRM dapat menjalankan siasatan sama ada dirinya terlibat atau tidak dalam skandal NFC seperti yang didakwa sesetengah pihak.

"Saya berharap pihak SPRM akan dapat menjalankan siasatan sama ada saya terlibat atau tidak di dalam apa-apa keputusan yang dibuat oleh Kerajaan mengenai National Feedlot Corporation (NFC) di mana suami saya Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail memegang jawatan sebagai Pengerusi Eksekutif," tambahnya.

PKR berterusan mendedahkan bukti-bukti dan pendedahan penyelewengan terhadap NFC, dan yang terbaru, mereka mendakwa terdapatnya cubaan merasuah pegawai penyiasat Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) daripada seorang individu dalam NFC dengan menggunakan khidmat orang tengah.

Pendedahan yang dibuat oleh Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini, mendedahkan emel salah seorang ahli Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah SPRM, yang menyatakan terdapatnya cubaan merasuah polis oleh individu berkenaan dengan menggunakan khidmat orang tengah.

Rafizi turut mendakwa terdapatnya cubaan untuk mengambil alih syarikat National Meat and Livestock Corporation (NLFC) oleh Pusat Fidlot Nasional (NFC) dalam satu Mesyuarat Agung Luarbiasa (EGM) dengan mengeluarkan notis singkat untuk membuat keputusan.

Polis sebelum ini mengesahkan kertas siasatan NFC sudah 80 peratus siap sebelum diserahkan kepada Peguam Negara.

Selain itu, Datuk Shamsubahrain Ismail telah dituduh menipu Pengerusi NFC Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail sebanyak RM1.76 juta sebagai bayaran rundingan untuk mendapatkan perkhidmatan penasihat.

Shamsubahrin didakwa dengan dua tuduhan menipu di bawah seksyen 420 Kanun Jenayah.

Jika sabit kesalahan Shamsubahrain boleh dijatuhkan hukuman penjara maksimum 10 tahun dan sebat serta boleh dikenakan denda jika sabit kesalahan.

Bagaimanapun, dia mengaku tidak bersalah di atas kedua-dua pertuduhan tersebut.

Skandal NFC mula tercetus apabila Laporan Ketua Audit Negara menyatakan terdapat kecelaruan dalam projek ternakan lembu yang menelan kos RM250 juta itu.

PKR kemudiannya mengemukakan bukti-bukti penyelewengan termasuk pembelian dua unit kondominium di Bangsar, pembelian kereta Mercedes-Benz CLS350 berharga RM534,622 dan dua lot tanah di Precinct 10, Putrajaya dengan nilai RM3,363,507.

PKR turut mendakwa sejumlah RM10 juta telah dipindahkan ke Singapura untuk pembelian kondominium mewah untuk keluarganya.

Shahrizat cuba mengalih perhatian terhadapnya dengan menyatakan dakwaan dia hanya isteri kepada Pengerusi NFC, dan tidak mempunyai sebarang kaitan terhadap skandal tersebut.

Shahrizat bukan sahaja menerima desakan meletak jawatan daripada pembangkang, malah turut menerima desakan daripada rakan-rakan dalam Barisan Nasional (BN) termasuk bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Mengapa saya pilih ungkapan "Mampus UMNO"?

Posted: 12 Jan 2012 04:37 AM PST

Mengapa saya pilih ungkapan "Mampus UMNO"?

Aiman Athirah Al Jundi

Sekadar Perkongsian.

Ada sahabat yang prihatin bertanya kenapa saya memilih untuk menggunakan ungkapan "Mampus UMNO" pada Hari 901? Beliau juga berkata…teruk juga Muslimat PAS cuba difitnah oleh Blogger-Blogger UMNO…

Ini jawapan spontan saya….

Inilah sunnatuLlah perjuangan...Allah ingatkan kita dalam al Quran..apakah kamu fikir kamu akan dibiarkan mengatakan kami telah beriman sebelum kamu diuji?.....setiap yang berlaku apatah lagi yang diledakkan oleh musuh-musuh kena disiasat...dan fahamkan.....InsyaAllah kami ni dah lama dalam perjuangan...

901 bukan himpunan yang pertama buat kami...cuma musuh nak jadikan isu dengan...adanya wanita (bukan PAS yg bersorak)...wording ana "Mampus UMNO" dan adanya wanita yang pergi salam Polis…..

Saya katakan…diik, ini realiti mad'u kita....kita memimpin rakyat...bukan memimpin para alim ulama....

Wording "Mampus UMNO" tu expresi spontan...daripada para jiwa yangg sudah lazim dizalimi Regim UMNO BN.... Peliknya…. bila kita guna perkataan Mampus UMNO ramai yang marah dan pertahankan atas uslub dakwah katanya....

Saya tak nafikan…saya antara yang komited memperingati Muslimat dengan Surah An Nahl : 125 dalam keadaan situasi dakwah yang biasa.

Pada hari itu, suasana dakwahnya berbeza. Di keliling saya adalah Wanita-Wanita Pemberani…yang biasa "bertempur" dengan Kezaliman Regim.

Ekpresi kebencian rakyat. Benarkah kita semua kisah pada nasib rakyat yang telah dizalimi? Ekspresi saya yang juga biasa menjadi mangsa kezaliman Regim di sebalik tirai besi lokap…..

Nasib kami yang menjadi habuan dan makanan Regim? Yang komen dan marah barangkali bukan yang dizalimi, melalui pengalaman sepertimana kami. Kami menjiwai keperitahan di bawah Regim kerana kami yang dipukul, yang diterajang, yang dimandikan dengan air berkimia, yang dikepung dengan gas-gas pemedih mata berulang kali, yang dikurung berjam-jam dalam lori polis dengan niat jahat, dijerkah, ditakut-takutkan untuk dirogol ketika berada di dalam lokap tiga hari dua malam dan lelaki-lelaki bertubuh sasa dan bermuka bengis mendatangi pintu-pintu lokap kami....ada siapa tahu...ada siapa ambik tahu...ada siapa kisah....

Nah...sampaikan semua ini kepada para pejuang di sana...kepada adikku para Muslimat....kepada adikku para Pemuda….yang tidak mengenali kekanda-kekanda mereka sendiri dalam perjuangan…sehingga barangkali fitnah dan umpan musuh mudah melekat….atau apa sahaja….mereka tetap adik-adik kami dalam perjuangan…sekalipun mereka memilih tidak bertanya tetapi terus mengikut rentak yang direbanakan musuh…

Ekpresi kami yang dibiarkan kelaparan... ekpresi kami yang pernah dibiarkan hypo dalam tahanan sehingga tidak upaya bangun melangkah sehinggalah dua tiga orang sahabat datang melawat membawa air manis dan bertenaga…...

Ekpresi kami yang dibiarkan tidur di atas simen yang sejuknya mencengkam ke tulang hitam....

Ekpresi kami yang ada ketikanya dibiarkan tidur di atas lantai simen...berbumbungkan langit dan berselimutkan embun dingin pagi...

Semua ini bukan cerita buku atau ceritera penglipurlara....tetapi kisah benar kami....

Nah...Regim UMNO yang membibitkan rasa benci dan marah kami....Regim zalim ini…tiada ungkapan yg benar-benar ana mahu laungkan melainkan "Mampus UMNO" pada ketika itu. UMNO - Pertubuhan Regim. Saya langsung tidak tujukan pada orang atau individu UMNO. Tapi Pertubuhan zalim itu….

Nah….sekadar ekpresi dari jiwa-jiwa kami yang masih sedang diadili dengan tuduhan dan saksi fitnah.

Kalau itu salah….dan menyebabkan ada yang terguris dan simpati kepada UMNO….maka apa lagi yang mampu saya kata…Cukuplah Allah dan Sahabat-Sahabat Perjuanganku yang mukhlis dalam ukhuwwah ini….

Tentu mereka mengerti….. MAAF JUA.

*Tulisan ini dipetik dari Facebook Aiman Athirah Al Jundi (gambar kiri), Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS, dengan keizinan beliau. Utusan Malaysia semalam mendakwa bahawa gelagat Muslimat PAS di himpunan 901 cukup "memalukan".

Fire in Bayan Lepas yesterday around 4pm

Posted: 12 Jan 2012 01:36 AM PST





Bayan Lepas: Satu Kebakaran yang melibatkan 2 buah rumah telah berlaku di Kampung Perlis, Padang Assam, Bayan Lepas semalam 11 Januari 2012. Api mula merebak mulai 4petang. Pihak bomba Berjaya memadamkan api pada lebih kurang 30 kemudian tetapi kedua-dua rumah tersebut hangus dalam kebakaran.


Tiada insiden kecederaan berlaku, tetapi rumah habis dibakar. Pihak bomba menghantar 10 orang anggota membantu memadam api. Sebanyak 3 buah bomba sukarela juga melibtkan diri dalam operasi. Seramai 14 mangsa terlibat, 4 orang dewasa dan 10 kanak-kanak. Difahamkan seorang wanita tua dihantar hospital kerana ketakutan (belum confirm). Mereka sekarang ditempatkan di kediaman sementara.


Mangsa Lim Chai Guan (0124569072) berkata, api mula merebak lebih kurang 4 petang. Dia mempunyai 6 anak dan kesemua barang persekolahan telah hangus. Seorang mangsa lagi En Koh Ah Bah (0164388328) berkata isterinya mengalami kekejutan.


Ketua Cabang Parti KEADILAN Bayan Baru YB Sim Tze Tzin bersama dengan Penyelaras DUN Bayan Lepas Cikgu Hasnah tiba di tempat kejadian kira-kira 4.45 petang. Mereka telah memberi sumbangan pendahuluan daripada Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

ADUN Pantai Jerejak YB Sim berkata, Kerajaan Negeri akan memperuntukan RM1000 setiap keluarga dari Tabung TYT sebagai bantuan pendahuluan. Beliau dan juga YB Malik akan memperuntukan RM800 daripada peruntukan KADUN untuk setiap rumah. Manakala Cikgu Asnah juga memperuntukan RM100 dana JKKK untuk membantu mangsa kebakaran. Pihak Jabatan Kebajikan juga akan memperuntukan RM500 untuk setiap keluarga. Dijangka akhirnya setiap keluarga akan mendapat RM6400 selepas segala penilaian oleh Pihak kerajaan negeri.


YB Sim juga akan membincangkan masalah perumahan dengan pihak pemaju tanah berkenaan jika perlu.


岜六拜11日讯:汕仔头村今天下午发生祸患。祸患发生在下午四时许,一共两间木屋被烧毁。岜央岜鲁消防局派出10位消防员,加上多位志愿消防队,成功在30分钟内控制火势。灾民共有两户人家,4位成年人,10位小孩。所辛没有不辛的事情发生,据闻有位老妇人受惊吓,送院观察。所有灾民现在居住在临时居所。


灾民林财源(0124569072说地主其实要在华人新年后发展该村,他们也会搬进去新的住所,但是不辛的祸患在华人新年前发生。另一位灾民高亚岜(0164388328)也感叹辛苦一生的居所付诸于火海。


公正党岜央岜鲁区主席沈志勤州议员第一时间赶到现场,到场的也包括依斯兰党岜六拜协调员哈实纳老师。沈志勤帮忙协调政府官员分发援助金及援助品。沈志勤说,州政府将派发RM1000紧急援助金,沈志勤州议员与行政议员阿都玛烈也紧急拨款总值RM800给每户人家。在调查完毕后,预料每户人家将获州政府,福利部及议员拨款总值RM6400。沈志勤也承诺,如果有必要将会帮忙与发展商交涉居住问题。


--
Sim Tze Tzin
ADUN Pantai Jerejak
State Assemblyman of Penang
12-J-2 Jalan Rumbia
11900 Bayan Lepas,
Pulau Pinang
Tel: +6019 472 8099
Fax: 04-2260633
Website: www.pantaijerejak.com
Blog: www.simformalaysia.com
www.facebook.com/simtzetzin
twitter: @simtzetzin

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT